IBPP2/443-516/13/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-516/13/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2013 r. (data wpływu do tut. organu 6 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2013 r. znak:. (data wpływu 11 września 2013 r.) oraz pismem z dnia 12 września 2013 r. znak:. (data wpływu 13 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży opisanych we wniosku lokali mieszkalnych wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży opisanych we wniosku lokali mieszkalnych wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 września 2013 r. znak:. (data wpływu 11 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 sierpnia 2013 r. znak: IBPP2/443-516/13/RSz oraz pismem z dnia 12 września 2013 r. znak:. (data wpływu 13 września 2013 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zdarzenie przyszłe dotyczy sprzedaży nieruchomości położonej w B. w obrębie zabytkowego parku wpisanego do rejestru zabytków, składającej się - z objętej KW nr... zabudowanej działki.... Przedmiotowa nieruchomość nie jest objęta ważnym planem zagospodarowania przestrzennego, ani nie została wydana dla niej decyzja o warunkach zabudowy.

Do roku 1946 nieruchomość ta była własnością A. W latach 1946-1990 była własnością Skarbu Państwa. W roku 1990 właścicielem nieruchomości stała się Gmina B. na podstawie decyzji "komunalizacyjnej" Urzędu Wojewódzkiego z dnia.....1992 r. znak:... W tej decyzji stwierdzono, że nabycie przez Gminę B. nieruchomości nastąpiło z mocy prawa, nieodpłatnie. Gmina B. stała się więc właścicielem nieruchomości na podstawie czynności niepodlegającej opodatkowaniu.

Nieruchomość stanowi zabudowaną, wydzieloną geodezyjnie, działkę nr... położoną przy ulicy M. W budynku tym są cztery lokale, wszystkie mieszkalne.

Dwa z tych lokali zostały już sprzedane na własność ich najemcom, wraz z oddaniem w użytkowanie wieczyste przypadających udziałów w nieruchomości gruntowej (w działce nr...). Suma sprzedanych udziałów w nieruchomości wynosi 35%.

W rejestrze budynków wykazana jest funkcja mieszkalna budynku.

Przedmiotem sprzedaży będą więc pozostałe, niewyodrębnione lokale mieszkalne oddane w najem w latach 1962 i 1993, wraz z oddaniem w użytkowanie wieczyste udziału w działce... wynoszącego 65%.

W budynku na tej nieruchomości, od 30 grudnia 1995 r., to jest od wprowadzenia na majątek Gminy, nie były dokonywane żadne ulepszenia.

Miejski Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, jako Spółka Gminna, a wcześniej jako zakład budżetowy, sprawuje zarząd nad częścią budynku zajętą przez lokale mieszkalne objęte umowami najmu, i jako oddzielny podmiot prawa czerpie korzyści z tego najmu.

Przed sprzedażą tej nieruchomości wszystkie umowy najmu lokali zostaną rozwiązane.

Gmina B. jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Z tytułu nieodpłatnego nabycia ww. nieruchomości w roku 1990, Gmina nie obniżała kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nie miała takiego prawa, skoro nie obowiązywała wówczas ustawa o podatku VAT.

W piśmie uzupełniającym z dnia 9 września 2013 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

Ad. I. Wniosek o interpretację podatkową, zarejestrowany pod znakiem IBPP2/443-516/13/RSz, został podpisany przez osobę uprawnioną.

Ad. II.

We wniosku z dnia 31 maja 2013 r. jako podmioty wynajmujące lokale wskazane zostały:

MZGM jako zakład budżetowy i powstały na skutek przekształcenia MZGM jak Spółka z o.o. Wcześniej, w okresie obejmującym rok 1993, podmiotem wynajmującym były B. Zakłady Komunalne spółka z o.o. Tak więc, podmioty wynajmujące lokale w okresie czasu od roku 1992 do chwili obecnej to:

- B. Zakłady Komunalne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Sp. z o.o.), powstałe w wyniku przekształcenia Rejonowego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w B. w jednoosobową spółkę Gminy Miasta B. z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka z o.o.). (Akt przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nastąpił formie aktu notarialnego z dnia 4 maja 1992 r., Rep....).

Utrzymanie i konserwacja zasobów mieszkaniowych gminy stanowiły jeden z wielu przedmiotów działania tej spółki, a jej celem było zaspokajanie, między innymi, potrzeb w zakresie usług komunalnych dla uzyskania zarobku.

Spółka ta prowadziła wynajem lokali od 4 maja 1992 r. do 30 czerwca 1997 r.

- Miejski Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jako zakład budżetowy (MZGM), utworzony z dniem 1 lipca 1997 r., Uchwałą Nr. Rady Miejskiej w B. z dnia. 1997 r.

Uchwała ta stanowiła, że w zakres działalności zakładu wchodziły między innymi administrowanie i zarządzanie powierzonymi zasobami lokalowymi Gminy B., a wpływy z czynszów od właścicieli i najemców lokali mieszkalnych i użytkowych stanowiły jedno ze źródeł przychodów MZGM.

Zakład ten prowadził wynajem lokali od 1 lipca 1997 r. do 31 grudnia 2006 r.

- Miejski Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, utworzony w miejsce zlikwidowanego zakładu budżetowego pod nazwą "Miejski Zakład Gospodarki Mieszkaniowej", który działa do chwili obecnej.

Akt przekształcenia MZGM jako zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nastąpił w formie aktu notarialnego z dnia 28 listopada 2006 r., Rep..... Zgodnie z jego treścią MZGM jako spółka rozpoczął działalność z dniem 1 stycznia 2007 r.

Utworzona spółka gminna wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego, i sprawuje zarząd nieruchomościami stanowiącymi mienie komunalne Gminy B.

Spółka ta prowadzi wynajem lokali od 1 stycznia 2007 r. do chwili obecnej. Gmina B. nie prowadziła i nie prowadzi wynajmu lokali, które mają być przedmiotem sprzedaży.

Udostępnienie lokali ww. jednostkom nastąpiło nieodpłatnie. Gmina B. nie ponosiła wydatków na ulepszenie w szczególności takich, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej od momentu nabycia nieruchomości, i nie przysługiwało jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla sprecyzowania zdarzenia przyszłego Wnioskodawca podkreślił, że przedmiotem sprzedaży będą pozostałe, niewyodrębnione lokale mieszkalne w budynku przy ulicy M. Sprzedaży tej będzie towarzyszyć oddanie w użytkowanie wieczyste udziału wynoszącego 65% w działce..., na której znajduje się ten budynek.

Ponadto, w ww. piśmie z dnia 12 września 2013 r. znak:. (data wpływu 13 września 2013 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, że nieodpłatne przekazanie lokali znajdujących się w budynku przy ul. M. w B. dla B. Zakładów Komunalnych Sp. z o.o., a w dalszej kolejności dla MZGM jako zakładu budżetowego, który następnie został przekształcony w działającą do chwili obecnej MZGM Spółka z o.o.; nastąpiło w ramach realizacji zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, który będzie miał miejsce przy sprzedaży nieruchomości, należy doliczyć podatek VAT w stawce 23%, czy taki podatek nie będzie miał zastosowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż niewydrębnionych lokali mieszkalnych w budynku będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ od pierwszego zasiedlenia (oddania w najem przedmiotowych lokali mieszkalnych) upłynęło ponad 2 lata.

Natomiast, towarzyszące sprzedaży lokali, oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste powinno nastąpić z zastosowaniem podatku VAT w stawce 23%, zgodnie z art. 29 ust. 5a tej ustawy. Gmina B. w stosunku do nieruchomości nie dokonywała żadnych ulepszeń.

Z tytułu nabycia ww. nieruchomości w roku 1990 Gmina B. nie dokonywała żadnych odliczeń podatku VAT, gdyż nie obowiązywała wówczas ustawa o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Przy czym, ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany w stopniu nie niższym niż 30% wartości początkowej obiekt budowlany będzie przedmiotem dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub np. przedmiotem najmu, dzierżawy (przedmiotem świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy) bowiem zarówno dostawa, jak i najem czy dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 10a ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Gmina zamierza dokonać sprzedaży części nieruchomości położonej w B. w obrębie zabytkowego parku wpisanego do rejestru zabytków, składającej się - z objętej KW nr... zabudowanej działki.... Przedmiotowa nieruchomość nie jest objęta ważnym planem zagospodarowania przestrzennego, ani nie została wydana dla niej decyzja o warunkach zabudowy. Do roku 1946 nieruchomość ta była własnością A. W latach 1946-1990 była własnością Skarbu Państwa. W roku 1990 właścicielem nieruchomości stała się Gmina B. na podstawie decyzji "komunalizacyjnej" Urzędu Wojewódzkiego z dnia... 1992 r. znak:... W tej decyzji stwierdzono, że nabycie przez Gminę B. nieruchomości nastąpiło z mocy prawa, nieodpłatnie. Gmina B. stała się więc właścicielem nieruchomości na podstawie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Nieruchomość stanowi zabudowaną, wydzieloną geodezyjnie, działkę nr... położoną przy ulicy M. W budynku tym są cztery lokale, wszystkie mieszkalne. Przedmiotem sprzedaży będą dwa niewyodrębnione lokale mieszkalne oddane w najem w latach 1962 i 1993, wraz z oddaniem w użytkowanie wieczyste udziału w działce... wynoszącego 65%.

Miejski Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, jako Spółka Gminna, a wcześniej jako zakład budżetowy, sprawuje zarząd nad częścią budynku zajętą przez lokale mieszkalne objęte umowami najmu, i jako oddzielny podmiot prawa czerpie korzyści z tego najmu.

Przed sprzedażą tej nieruchomości wszystkie umowy najmu lokali zostaną rozwiązane.

Podmioty wynajmujące lokale w okresie od roku 1992 do dnia złożenia wniosku - to:

* B. Zakłady Komunalne spółka z o.o., które powstały w wyniku przekształcenia Rejonowego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w B. w jednoosobową spółkę Gminy Miasta B. z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka z o.o.). Spółka ta prowadziła wynajem lokali od 4 maja1992 r. do 30 czerwca 1997 r.

* Miejski Zakład Gospodarki Mieszkaniowej - jako zakład budżetowy (MZGM), utworzony z dniem 1 lipca 1997 r. Zakład ten prowadził wynajem lokali od 1 lipca 1997 r. do 31 grudnia 2006 r.

* Miejski Zakład Gospodarki Mieszkaniowej - jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, utworzony w miejsce zlikwidowanego zakładu budżetowego pod nazwą "Miejski Zakład Gospodarki Mieszkaniowej", który działa do chwili obecnej. Spółka ta prowadzi wynajem lokali od 1 stycznia 2007 r. do dnia złożenia wniosku.

Gmina B. nie prowadziła i nie prowadzi wynajmu lokali, które mają być przedmiotem sprzedaży.

Udostępnienie lokali ww. jednostkom nastąpiło nieodpłatnie. Gmina B. nie ponosiła wydatków na ulepszenie w szczególności takich, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej od momentu nabycia nieruchomości, i nie przysługiwało jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedmiotem sprzedaży będą pozostałe, niewyodrębnione lokale mieszkalne w budynku przy ulicy M. Sprzedaży tej będzie towarzyszyć oddanie w użytkowanie wieczyste udziału wynoszącego 65% w działce..., na której znajduje się ten budynek.

Nieodpłatne przekazanie lokali znajdujących się w budynku przy ul. M. w B. dla B. Zakładów Komunalnych Sp. z o.o., a w dalszej kolejności dla MZGM jako zakładu budżetowego, który następnie został przekształcony w działającą do chwili obecnej MZGM Spółka z o.o.; nastąpiło w ramach realizacji zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga czy sprzedaż dwóch niewyodrębnionych lokali mieszkalnych znajdujących się w ww. budynku - podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te wykonywane są odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.

I tak zgodnie z art. 8 ust. 2 cyt. ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów, warunkiem, którego spełnienie powoduje, że nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest świadczenie tych usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza) należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Reasumując należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z działalnością gospodarczą, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na mocy art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy).

Umowa użyczenia jest jedną z umów nazwanych, obok najmu i dzierżawy regulujących zasady używania rzeczy.

Przez umowę użyczenia w świetle regulacji art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas oraz nieodpłatność. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Jednakże jeśli pojawia się jakakolwiek płatność związana z użytkowaniem rzeczy oddanej w używanie, to na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług umowa ta przestaje być umową nieodpłatną i staje się czynnością odpłatną, a więc jako taka podlega opodatkowaniu.

Jak wynika z wniosku udostępnienie przedmiotowych lokali przez Gminę opisanym we wniosku jednostkom (B. Zakładom Komunalnych Sp. z o.o., a w dalszej kolejności dla MZGM jako zakładu budżetowego, który następnie został przekształcony w działającą do chwili obecnej MZGM Spółka z o.o.) nastąpiło nieodpłatnie. Wnioskodawca wskazał również, iż nieodpłatne przekazanie przedmiotowych lokali nastąpiło w ramach zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy samorządzie gminnym). Gmina B. nie prowadziła i nie prowadzi wynajmu lokali, które mają być przedmiotem sprzedaży. Przed sprzedażą tej nieruchomości wszystkie umowy najmu lokali zostaną rozwiązane.

Zatem mając na uwadze powyższe okoliczności oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że bezpłatne użyczenie przedmiotowych lokali (jako, że związane było z realizacją zadań własnych Wnioskodawcy) nie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tak więc, mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż planowana sprzedaż opisanych we wniosku lokali mieszkalnych nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ww. art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Zatem, w przedmiotowej sprawie do planowanej sprzedaży opisanych we wniosku dwóch niewyodrębnionych lokali mieszkalnych znajdujących się w ww. budynku nie znajdzie zastosowania ww. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Jak wynika z opisu sprawy w stosunku do mających być przedmiotem sprzedaży lokali mieszkalnych Wnioskodawcy przy ich nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość z mocy prawa w 1990 r., tj. w okresie przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług) i Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tej nieruchomości, w szczególności takich, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej od momentu nabycia nieruchomości.

Zatem mając na względzie wyżej przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że planowana sprzedaż przedmiotowych dwóch niewyodrębnionych lokali mieszkalnych będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Ponieważ w przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wskazał, że sprzedaż niewydrębnionych lokali mieszkalnych w budynku będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, czyli nie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, przedstawione we wniosku w niniejszym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki i budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, stosownie do którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

Powyższego przepisu nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli (art. 29 ust. 5a ustawy).

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Analogiczna sytuacja ma miejsce, gdy wraz z dostawą budynków lub budowli następuje również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym obiekty te są posadowione.

Wskazać należy, iż na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, bądź też opodatkowana jest 23% stawką podatku, na takich samych zasadach opodatkowana jest dostawa gruntu, na którym posadowione są budynki budowle lub ich części.

Mając zatem powyższe na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku dwóch niewyodrębnionych lokali mieszkalnych wraz 65% udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu w działce 2337/4, na której znajduje się ten budynek, podlegać będzie w całości zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT w związku z § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż towarzyszące sprzedaży lokali, oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste powinno nastąpić z zastosowaniem podatku VAT w stawce 23%, zgodnie z art. 29 ust. 5a tej ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

W konsekwencji powyższego oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zadanego przez Wnioskodawcę pytania i nie rozstrzyga kwestii opodatkowania dwóch lokali, które zostały już sprzedane na własność ich najemcom wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu w działce nr 2337/4, które nie były przedmiotem zapytania, jak również Wnioskodawca nie przedstawił w tym zakresie własnego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biał

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl