IBPP2/443-507/13/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-507/13/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* jest prawidłowe - w zakresie terminu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur wystawionych na osobę fizyczną przed dniem aportu i otrzymanych przez Wnioskodawcę po dniu aportu,

* jest nieprawidłowe - w zakresie terminu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur wystawionych na osobę fizyczną po dniu aportu i otrzymanych przez Wnioskodawcę po dniu aportu.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur wystawionych na osobę fizyczną przed dniem aportu i po dniu aportu i otrzymanych przez Wnioskodawcę po dniu aportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 1 sierpnia 2012 r. do P Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością s.k.a. (dalej: "Spółka") zostało wniesione w formie aportu przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisu art. 55 (1) Kodeksu Cywilnego, prowadzone przez osobę fizyczną pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe. W zamian za wniesiony wkład w formie tego przedsiębiorstwa, osoba fizyczna objęła akcje Spółki wyemitowane w ramach podwyższenia kapitału zakładowego Spółki.

W związku z powyższym zdarzeniem, Spółka wystąpiła do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych związanych z wniesieniem przedsiębiorstwa osoby fizycznej tytułem aportu do Spółki. W tym zakresie, w dniu 16 stycznia 2013 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał dla Spółki interpretację indywidualną nr IBPBI/1/415-1294/12/AB, w której stwierdził, że po wniesieniu do Spółki w formie wkładu niepieniężnego całego przedsiębiorstwa osoby fizycznej w rozumieniu art. 55 (1) Kodeksu Cywilnego, w związku z objęciem akcji w Spółce, Spółka stała się sukcesorem tego przedsiębiorstwa na podstawie przepisu art. 93a § 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm., dalej "Ordynacja podatkowa"), co oznacza, że wstąpiła w przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby fizycznej wynikające z prowadzonego przez nią przedsiębiorstwa.

Po dniu aportu do Spółki wpływają faktury obejmujące dane przedsiębiorstwa osoby fizycznej. Faktury te nie zostały wcześniej rozliczone przez przedsiębiorstwo osoby fizycznej i dotyczą zakupów mających związek z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi obecnie przez Spółkę. Faktury te zostały wystawione zarówno przed, jak i po dniu aportu.

Ponadto, w lutym 2013 r. do Spółki wpłynęła faktura korygująca wystawiona przez S.A. Korekta ta została wystawiona do faktury VAT z dnia 1 sierpnia 2012 r. dotyczącej raty leasingowej. Przyczyną korekty wskazaną wprost na fakturze jest zmiana danych nabywcy na podstawie porozumienia z 11 września 2012 r. Po wniesieniu aportu Spółka wstąpiła bowiem w miejsce dotychczasowego korzystającego i stała się stroną umowy leasingu zawartej wcześniej przez przedsiębiorstwo osoby fizycznej. Powyższa faktura korygująca nie zmienia w żaden sposób danych w zakresie kwot ujętych na fakturze pierwotnej (w tym kwoty podatku VAT) a dotyczy wyłącznie zmiany nazwy nabywcy z przedsiębiorstwa osoby fizycznej na Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W którym momencie Spółka może odliczyć podatek VAT z faktur dotyczących zakupów przedsiębiorstwa osoby fizycznej; czy od razu, na zasadach określonych w przepisach art. 86 ust. 10, 11 i 12 Ustawy VAT pomimo, że na fakturach tych jako nabywca wskazane jest przedsiębiorstwo osoby fizycznej wniesione do Spółki aportem, czy dopiero w momencie otrzymania faktury korygującej nazwę nabywcy na Spółkę.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupów przedsiębiorstwa osoby fizycznej w terminach określonych w przepisach art. 86 ust. 10, 11 i 12 Ustawy VAT, nawet jeśli na fakturach tych wskazano jako nabywcę nie Spółkę a przedsiębiorstwo osoby fizycznej wniesione do Spółki aportem. Dla realizacji tego uprawnienia nie jest konieczne posiadanie faktury korygującej nazwę nabywcy.

Na wstępie należy wskazać, że Spółka stała się następcą prawnym przedsiębiorstwa osoby fizycznej, które zostało wniesione do Spółki aportem. W myśl bowiem przepisu art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci przedsiębiorstwa wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki wniesionego przedsiębiorstwa (sukcesja uniwersalna). Stanowisko takie wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w wydanej dla Spółki interpretacji indywidualnej nr IBPBI/1/415-1294/12/AB z dnia 16 stycznia 2013 r.

Tym samym Spółka wstąpiła we wszelkie uprawnienia przysługujące przedsiębiorstwu osoby fizycznej na podstawie z przepisów Ustawy VAT. Oznacza to, że na Spółkę przeszło również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które przysługiwało przedsiębiorstwu osoby fizycznej. Uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym prawem każdego podatnika VAT i wynika wprost z przepisu art. 86 ust. 1 Ustawy VAT. Jednocześnie zauważyć należy, że żaden przepis szczególny nie wyłącza stosowania sukcesji praw i obowiązków związanych z odliczeniem podatku naliczonego wskazanego na fakturach wystawionych na przedsiębiorstwo wniesione aportem. W szczególności do takiej sytuacji nie odnosi się przepis art. 88 Ustawy VAT, który zawiera zamknięty katalog sytuacji wyłączających prawo do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że Ustawodawca w żaden sposób nie ograniczył uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego w przypadku sukcesji uniwersalnej, choć przepis art. 93e Ordynacji podatkowej daje Ustawodawcy takie prawo.

W konsekwencji w dniu wniesienia aportu, Spółka wstąpiła we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przedsiębiorstwa osoby fizycznej, w tym również prawa i obowiązki wynikające z Ustawy VAT, a w szczególności prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur wystawionych na przedsiębiorstwo osoby fizycznej wniesione do Spółki aportem.

Dla realizacji powyższego uprawnienia nie ma bowiem żadnego znaczenia to, że na fakturach tych widnieją dane przedsiębiorstwa osoby fizycznej wniesionego aportem do Spółki a nie dane identyfikacyjne Spółki. Co prawda prawo do odliczenia związane jest w fakturami, które określają podatnika jako nabywcę i nie jest możliwe odliczenie podatku z faktur wystawionych na inny podmiot. Należy jednak zauważyć, że w myśl przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika. Przepis ten nie wymaga więc wprost aby taka faktura została wystawiona na rzecz tego konkretnego podatnika, który będzie realizował prawo do odliczenia (por. Bartosiewicz Adam, VAT. Komentarz, Opublikowano: LEX, 2013, nr 140704). Istotne jest jednak to, by z faktur wynikało, że to Spółka jest nabywcą.

A taka sytuacja ma miejsce w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym. Należy bowiem podkreślić, że w przypadku, gdy Spółka z dniem aportu stała się następcą prawnym przedsiębiorstwa osoby fizycznej. Spółka wstąpiła w podatkowe prawa i obowiązki wniesionego aportem przedsiębiorstwa, i tym samym przeszło na Spółkę uprawnienie w zakresie odliczenia podatku naliczonego, przysługujące temu przedsiębiorstwu. Mając to na uwadze, fakturę wystawioną na przedsiębiorstwo osoby fizycznej wniesione aportem, z której przedsiębiorstwo to miało prawo odliczyć VAT, należy traktować tak jak gdyby faktura ta została wystawiona na Spółkę. Spółka jest bowiem kontynuatorem uprawnień i obowiązków tego przedsiębiorstwa w zakresie prawa do odliczenia VAT. Nie można zatem uznać, że Spółka jest odrębnym, innym niż to przedsiębiorstwo podmiotem sprzedaży. Wskazanie zatem na fakturze jako nabywcy przedsiębiorstwa osoby fizycznej jest równoznaczne ze wskazaniem jako nabywcy Spółki.

W powyższej sytuacji nie ma więc obowiązku korygowania nazwy nabywcy poprzez fakturę korygującą. Potwierdza to w szczególności analiza przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących zawarta w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360). Żadna z sytuacji wskazanych w tych przepisach nie będzie miała miejsca w przypadku Spółki. W szczególności zastosowania nie znajdzie przepis § 14 ust. 1 powyższego rozporządzenia, zgodnie z którym faktury korygujące należy wystawić m.in. w przypadku gdy stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Korygowanie danych nabywcy byłoby niezasadne ponieważ, jak już powyżej wskazano, w istocie nie miała miejsca pomyłka w określeniu nabywcy. Faktury wystawione na rzecz przedsiębiorstwa osoby fizycznej wniesionego do Spółki aportem w istocie są bowiem fakturami wystawionymi na Spółkę.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 4 października 2010 r., nr ITPP1/443-659b/10/DM. W interpretacji tej organ podatkowy uznał, że "co do zasady, faktura wystawiona na inny podmiot nie jest prawidłowo wystawioną fakturą dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wyjątkowo prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej na inny podmiot przysługuje, jeśli podatnik jest następcą podatkowoprawnym tego podmiotu w rozumieniu przywołanych powyżej przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa (...)". Powyższa sytuacja ma niewątpliwie miejsce w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym. Spółka jest bowiem następcą podatkowoprawnym w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej, co w konsekwencji oznacza, że jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych na przedsiębiorstwo osoby fizycznej, które zostało wniesione do Spółki.

To samo stanowisko można odnaleźć w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP2/443-542/12-3/BH z dnia 25 czerwca 2012 r" dotyczącej możliwości odliczenia VAT z faktur wystawionych na poprzednika prawnego w przypadku podatkowej sukcesji uniwersalnej.

W interpretacji tej organ podatkowy wskazał, że "faktura jest jedynie dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego na potrzeby opodatkowania VAT. Jednakże określenie w fakturze jako nabywcy Spółki przejętej, nie wyłącza praw Spółki przejmującej do odliczenia podatku naliczanego z takiej faktury, bowiem decydują o tym uprawnieniu okoliczności faktyczne zdarzenia gospodarczego, które odzwierciedla faktura, a więc dokonanie sprzedaży, data tej sprzedaży, data wystawienia faktury ale przede wszystkim data przekształcenia prawnego podmiotu umowy sprzedaży. Ponadto należy podkreślić, że powołane powyżej przepisy ustawy VAT uzależniają prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o naliczony od obowiązku posiadania faktury dokumentującej nabycie towarów lub usługi wykorzystywanej następnie do wykonywania czynności opodatkowanych. Żaden z przepisów nie uzależnia tego prawa od obowiązku - a jedynie prawa, do skorygowania pomyłek dotyczących jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą za wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 5-12 rozporządzenia."

Tożsame stanowisko wyraził ten organ w interpretacji nr IPPP2/443-657/12-2/IZ z 20 września 2012 r.

Powyższe interpretacje potwierdzają zatem, że Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych na przedsiębiorstwo osoby fizycznej wniesione aportem.

Co więcej, należy zauważyć, że w ustawie VAT nie ma przepisu, który wyłączałby prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych na przedsiębiorstwo wniesione aportem, które wpłynęły do Spółki po dniu aportu. Powyższe odnieść należy zarówno do faktur wystawionych przez kontrahentów przed dniem aportu, jak i po dniu aportu. Jednocześnie, jak już wspominano, Ustawodawca nie wprowadził żadnej regulacji, która uzależniałaby prawo do odliczenia podatku naliczonego od wcześniejszego skorygowania na takich fakturach danych nabywcy. Oznacza to, że do skorzystania przez Spółkę z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych przez Spółkę a wystawionych na przedsiębiorstwo osoby fizycznej wniesione aportem, nie jest istotne to, czy faktury te zostały wystawione przed dniem aportu, czy też po tym dniu.

Mając na uwadze powyższe, Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych po dniu aportu a wystawionych na rzecz przedsiębiorstwa osoby fizycznej, które zostało wniesione do Spółki aportem, w terminach określonych w przepisach art. 86 ust. 10, 11 i 12 Ustawy VAT. Jednocześnie dla realizacji tego uprawnienia w momencie otrzymania faktury nie jest istotne to, że na fakturach tych wskazano jako nabywcę przedsiębiorstwo osoby fizycznej a nie Spółkę. Do tego, by skorzystać z prawa do odliczenia Spółka nie musi posiadać faktury korygującej nazwę nabywcy. Jednocześnie, w sytuacji, gdy kontrahenci zdecydują wystawić faktury korygujące wyłącznie dane nabywcy do wcześniej otrzymanych przez Spółkę faktur, na których jako nabywca widniało przedsiębiorstwo osoby fizycznej wniesione aportem, otrzymanie takiej faktury korygującej w żaden sposób nie wpłynie na moment odliczenia podatku VAT przez Spółkę. Uprawnienie do dokonania odliczenia podatku VAT powstało bowiem już w momencie otrzymania przez Spółkę faktury pierwotnej a faktury korygujące nazwę nabywcy w żaden sposób nie wpłyną na kwotę wykazanego wcześniej podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości powyższego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej terminu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur wystawionych na osobę fizyczną przed dniem aportu i otrzymanych przez Wnioskodawcę po dniu aportu,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej terminu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur wystawionych na osobę fizyczną po dniu aportu i otrzymanych przez Wnioskodawcę po dniu aportu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z ww. przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział sytuacje, których wystąpienie wyłącza możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego albo zwrotu podatku naliczonego. Sytuacje takie zostały wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

W przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi (art. 86 ust. 12 ustawy o VAT).

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy.

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

W praktyce, przy dokumentowaniu przez podatników obrotu gospodarczego, zdarzają się jednak pomyłki. W związku z tym, ustawodawca przewidział dwie możliwości korygowania błędów w fakturach VAT, za pomocą faktury korygującej lub noty korygującej.

Stosownie do § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

Fakturę korygującą wystawia się również, gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury (§ 14 ust. 1 rozporządzenia).

W tym miejscu podkreślić należy, że prawo do wystawiania faktury korygującej przysługuje wyłącznie sprzedawcy.

Prawo korygowania faktur przysługuje także nabywcy. Jak stanowi § 15 ust. 1 rozporządzenia nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.

Przy czym zwrot: "jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą", oznacza możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym, itp.

Z przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż po dniu aportu do Spółki wpływają faktury obejmujące dane przedsiębiorstwa osoby fizycznej. Faktury te nie zostały wcześniej rozliczone przez przedsiębiorstwo osoby fizycznej i dotyczą zakupów mających związek z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi obecnie przez Spółkę. Faktury te zostały wystawione zarówno przed, jak i po dniu aportu. Ponadto, w lutym 2013 r. do Spółki wpłynęła faktura korygująca wystawiona przez S.A. Korekta ta została wystawiona do faktury VAT z dnia 1 sierpnia 2012 r. dotyczącej raty leasingowej. Przyczyną korekty wskazaną wprost na fakturze jest zmiana danych nabywcy na podstawie porozumienia.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i zaistniały stan faktyczny należy stwierdzić, że faktury VAT wystawione przed datą wniesienia do Spółki w formie wkładu niepieniężnego całego przedsiębiorstwa osoby fizycznej w rozumieniu art. 551 Kodeksu Cywilnego, w których jako nabywcę wskazano osobę fizyczną a które wpłynęły do Wnioskodawcy po dniu aportu są podstawą do rozliczenia, czyli Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy i terminach określonych w art. 86 ust. 10, 11 i 12 ustawy, bez obowiązku korygowania danych nabywcy usługi/towaru, o ile wystąpi związek podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną i pod warunkiem nieistnienia okoliczności o których mowa w art. 88 tej ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy po dniu aportu do Wnioskodawcy wpływają faktury wystawione po dniu aportu, w których jako nabywcę wskazano przedsiębiorstwo osoby fizycznej, Wnioskodawcy, co do zasady, przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tych dokumentów, pod warunkiem jednakże uprzedniego skorygowania tych dokumentów w drodze wystawienia faktur korygujących w zakresie nabywcy. Faktury wystawione zostały bowiem na podmiot już nieistniejący, a faktycznym nabywcą jest już Wnioskodawca.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za:

* prawidłowe - w części dotyczącej terminu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur wystawionych na osobę fizyczną przed dniem aportu i otrzymanych przez Wnioskodawcę po dniu aportu,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej terminu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur wystawionych na osobę fizyczną po dniu aportu i otrzymanych przez Wnioskodawcę po dniu aportu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie problemu będącego przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Interpretacja nie rozstrzyga zatem kwestii czy w okolicznościach sprawy przedmiot aportu do Spółki stanowiło przedsiębiorstwo osoby fizycznej w rozumieniu art. 551 ustawy - Kodeks cywilny a także czy w sprawie miała miejsce sukcesja prawnopodatkowa, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Stwierdzenia w tym zakresie zawarte w opisie sprawy przyjęto jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego bez dokonywania oceny prawidłowości.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl