IBPP2/443-501/11/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-501/11/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług betoniarskich wykonywanych w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług betoniarskich wykonywanych w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwanej dalej również Spółką) jest producentem betonu towarowego (PKWiU 23.63). Dotychczas sprzedawała ten beton wraz z usługa transportową ze stawka podstawową 23% (22%) VAT. Spółka w przedmiocie swojej działalności posiada również usługi budowlane (PKWiU 43 Roboty budowlane specjalistyczne). W najbliższej przyszłości spółka zamierza ramach robót budowlanych specjalistycznych świadczyć usługi betoniarskie dla swoich klientów.

W skład usługi - robót betoniarskich będą wchodzić: transport, podawanie i układanie mieszanki betonowej własnej produkcji. Transport betonu na miejsce budowy będzie się odbywał specjalistycznym sprzętem (betonomieszarki). Podawanie i układanie mieszanki betonowej będzie polegało na odpowiednim wylaniu lub wypompowaniu betonu we wskazane miejsca przy użyciu specjalistycznych pomp do podawania mieszanek betonowych obsługiwanych przez wykwalifikowanych operatorów sprzętu budowlanego. Wylany (wypompowany) beton będzie następnie zagęszczany przy użyciu wibratorów. Dodatkowo na życzenie klienta możemy zapewnić właściwą pielęgnację betonu po zakończeniu betonowania przez okres 7 dni. Spółka na dzień dzisiejszy posiada odpowiednie zasoby ludzkie niezbędne do realizacji robót betoniarskich. Dysponuje własną ekipą budowlaną oraz posiada przeszkolonych pracowników-operatorów sprzętu specjalistycznego (betonomieszarki wyposażonej w pompę na wysięgniku). Spółka ma również do dyspozycji odpowiedni sprzęt budowlany w tym betonomieszarki i pompy do betonu (własny oraz dzierżawiony). Na okoliczność wykonania robót betoniarskich Spółka będzie zawierać z klientem umowę na usługę kompleksową tj. dostawa betonu, wylanie, ułożenie i pielęgnacja betonu. Umowy będą zawierane z klientami będącymi osobami fizycznymi lub przedsiębiorcami. Cena za usługę będzie określona za całość, a nie z jej podziałem na poszczególne elementy (materiał i osobno usługa). Usługi te będą wykonywane między innymi w obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym.

W piśmie z dnia 4 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż roboty budowlane są wykonywane przy budowie nowych obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego (rozumiane jako budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 -wyłącznie budynki Instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w art. 41 ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji gdy beton dostarczony jest na budowę obiektu budowlanego objętego społecznym programem mieszkaniowym w ramach usługi budowlanej, możliwe jest objęcie całej usługi betoniarskiej, na którą składa się dostawa betonu, jego transport, wypompowanie, rozprowadzenie i pielęgnacja, stawką podatku w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel. Natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W umowie pomiędzy wykonawcą usługi betonowania określone będzie co jest przedmiotem sprzedaży. Umowy przewidują sprzedaż usługi budowlanej wraz z materiałem wyprodukowanym przez wykonującego roboty. Umowa nie przewiduje odrębnych elementów będących przedmiotem sprzedaży takich jak robocizna, materiały budowlane, usługi sprzętowe, montaż, itp. Cena za usługę jest określona kompleksowo, nie przewiduje odrębnego wynagrodzenie za świadczenie usługi i dostarczenie masy betonowej. Usługi będą wykonywane miedzy innymi w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy. Zastosowanie właściwej stawki podatku zależy od tego co jest przedmiotem umowy cywilnoprawnej (co jest świadczeniem głównym) oraz rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika. W tym przypadku przedmiotem umowy są roboty betoniarskie w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym, stąd też do całej wartości usługi zastosowanie ma stawka 8% VAT zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy. W pozostałych przypadkach roboty betoniarskie będą podlegały opodatkowaniu wg stawki VAT podstawowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie "świadczenia usług" zostało określone w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r., zmienionym treścią art. 9 pkt 2 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się - w myśl ust. 12a powołanego artykułu - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych (...).

W celu właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże, stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulację wynikającą z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią tego przepisu, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o podatku od towarów i usług, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zauważyć, że w treści wskazanego przepisu, t.j. art. 41 ust. 12 ustawy, ustawodawca użył pojęć: budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa, nie dokonując ich zdefiniowania, dlatego też, w celu ustalenia, czy świadczone usługi mieszczą się w tych pojęciach, należy odwołać się do przepisów innych niż podatkowe.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU).

Od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293).

Zgodnie z powyższą klasyfikacją w Dziale 43 mieszczą się roboty budowlane.

Dział ten obejmuje specjalistyczne roboty budowlane związane z budową budynków oraz obiektów inżynierii lądowej i wodnej, prowadzone przez wykonawców posiadających specjalistyczne umiejętności i specjalny sprzęt.

W skład ww. prac wchodzi min.: wbijanie pali, budowanie fundamentów, roboty betoniarskie, murarskie, kamieniarskie, montowanie i demontowanie rusztowań, wykonywanie pokryć dachowych itp.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest producentem betonu towarowego (PKWiU 23.63). Dotychczas sprzedawała ten beton wraz z usługa transportową ze stawka podstawową 23% (22%) VAT. Spółka w przedmiocie swojej działalności posiada również usługi budowlane (PKWiU 43 Roboty budowlane specjalistyczne). W najbliższej przyszłości spółka zamierza ramach robót budowlanych specjalistycznych świadczyć usługi betoniarskie dla swoich klientów. W skład usługi - robót betoniarskich będą wchodzić: transport, podawanie i układanie mieszanki betonowej własnej produkcji. Transport betonu na miejsce budowy będzie się odbywał specjalistycznym sprzętem (betonomieszarki). Podawanie i układanie mieszanki betonowej będzie polegało na odpowiednim wylaniu lub wypompowaniu betonu we wskazane miejsca przy użyciu specjalistycznych pomp do podawania mieszanek betonowych obsługiwanych przez wykwalifikowanych operatorów sprzętu budowlanego. Wylany (wypompowany) beton będzie następnie zagęszczany przy użyciu wibratorów. Dodatkowo na życzenie klienta możemy zapewnić właściwą pielęgnację betonu po zakończeniu betonowania przez okres 7 dni. Spółka na dzień dzisiejszy posiada odpowiednie zasoby ludzkie niezbędne do realizacji robót betoniarskich. Dysponuje własną ekipą budowlaną oraz posiada przeszkolonych pracowników-operatorów sprzętu specjalistycznego (betonomieszarki wyposażonej w pompę na wysięgniku). Spółka ma również do dyspozycji odpowiedni sprzęt budowlany w tym betonomieszarki i pompy do betonu (własny oraz dzierżawiony). Na okoliczność wykonania robót betoniarskich Spółka będzie zawierać z klientem umowę na usługę kompleksową tj. dostawa betonu, wylanie, ułożenie i pielęgnacja betonu. Umowy będą zawierane z klientami będącymi osobami fizycznymi lub przedsiębiorcami. Cena za usługę będzie określona za całość, a nie z jej podziałem na poszczególne elementy (materiał i osobno usługa). Usługi te będą wykonywane między innymi w obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym. Roboty budowlane są wykonywane przy budowie nowych obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołanych przepisów stwierdzić należy, że usługi betoniarskie, które będą wykonywane w ramach budowy nowych obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym, na które to usługi składa się dostawa betonu, jego transport, wypompowanie, rozprowadzenie i pielęgnacja będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl