IBPP2/443-499/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-499/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu stolarki okiennej w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu stolarki okiennej w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest producentem okien. Ponadto, Wnioskodawca wykonuje montaż wyprodukowanych, przez siebie okien w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Dodatkowo w piśmie z dnia 24 maja 2011 r. w ramach uzupełnienia stanu faktycznego wykazanego we wniosku Wnioskodawca podał dodatkowe informacje uzupełniające:

Zlecający usługę każdorazowo podpisuje umowę w ramach świadczonych usług na roboty budowlano-montażowe (w ramach której dokonuje między innymi montażu stolarki budowlanej własnej produkcji klasyfikowanej w dziale 43 PKWIU) w zakresie budownictwa mieszkaniowego. Umowa określa zakres jej czynności oraz kwotę ryczałtową za całość wykonania przedmiotu umowy. Jest także uzupełniona o zapisy o klasyfikacji poszczególnych obiektów biorąc pod uwagę PKOB oraz posiada stosowny zapis wskazujący na metraż, tak aby dostosować stawkę zgodnie z obowiązującą ustawą o podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy montaż przez Spółkę wyprodukowanych przez siebie okien w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym opodatkowany jest stawką podatku VAT 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, na postawione pytanie należy odpowiedzieć twierdząco. Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy VAT istotne znaczenie ma to, gdzie okna będą montowane. Jeżeli montaż nastąpi w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wówczas stawka podatku VAT wynosić powinna 8%. Zdaniem Spółki wykonuje ona usługę montażową. Orzecznictwo sądów polskich i rozstrzygnięcia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wskazuje na konieczność traktowania złożonego działania podatnika jako jednolitej całości bez sztucznych podziałów, (min. wyrok WSA we Wrocławiu z 28.11.2008 sygn. akt I SA/Wr 1632/07, wyrok ETS z 27 października 2005 r. w sprawie 0-41/04 Levob Verzekeringen BV oraz 0V Bank c/a Staatssecretaris van Financien) uznając, iż podatnik wykonał jedno świadczenie kompleksowe należy je zakwalifikować jako wykonanie usługi, gdyż oceniając charakter wykonywanych czynności, badając treść i cel umowy, a także oczekiwania stron co do rezultatu umowy, którym jest montaż uprzednio wyprodukowanych okien, mamy do czynienia z usługą budowlano-montażową. Z punktu widzenia klienta istotne jest właściwe zamontowanie okien przez wykonanie robót budowlano-montażowych, a nie przeniesienie na klienta prawa do rozporządzania oknami w wyniku dostawy, wyprodukowanych przez Spółkę okien, których klient stał się właścicielem. Decydującym kryterium oceny, czy dana czynność ma charakter podstawowy dla danego świadczenia, czy też jedynie pomocniczy, nie jest ani wartość danego świadczenia, ani pracochłonność w stosunku do innych czynności lecz to, która czynność zaspokaja podstawową potrzebę odbiorcy danego świadczenia. Usługa montażowa w zależności od tego, czy obiekt budowlany zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym jest w trakcie budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji czy też przebudowy, będzie odpowiednio usługą: budowlaną, remontową, modernizacyjną, termomodernizacyjną. Zawsze jednak będzie to czynność wymieniona w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku VAT.

Wnioskodawca na poparcie własnego stanowiska powołał interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 22 marca 2011 r., nr ILPP2/443-83/11-2/MN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym w myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło:..).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest producentem okien. Ponadto, Wnioskodawca wykonuje montaż wyprodukowanych, przez siebie okien w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Dodatkowo w piśmie z dnia 24 maja 2011 r. w ramach uzupełnienia stanu faktycznego wykazanego we wniosku Wnioskodawca podał dodatkowe informacje uzupełniające: Zlecający usługę każdorazowo podpisuje umowę w ramach świadczonych usług na roboty budowlano-montażowe (w ramach której dokonuje między innymi montażu stolarki budowlanej własnej produkcji klasyfikowanej w dziale 43 PKWIU) w zakresie budownictwa mieszkaniowego. Umowa określa zakres jej czynności oraz kwotę ryczałtową za całość wykonania przedmiotu umowy. Jest także uzupełniona o zapisy o klasyfikacji poszczególnych obiektów biorąc pod uwagę PKOB oraz posiada stosowny zapis wskazujący na metraż, tak aby dostosować stawkę zgodnie z obowiązującą ustawą o podatku VAT.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż usługi w zakresie montażu stolarki okiennej wykonywanej przez Wnioskodawcę w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, podlegają opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT. Tym samym fakt, że Wnioskodawca jest producentem okien pozostaje bez wpływu na stawkę podatku VAT.

Usługa montażowa, jak wskazał Wnioskodawca, w zależności od tego, czy obiekt budowlany zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym jest w trakcie budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji czy też przebudowy, będzie odpowiednio usługą: budowlaną, remontową, modernizacyjną, termomodernizacyjną.

Stawka ta ma zastosowanie do całości robót budowlanych (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że roboty te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz, że Wnioskodawca zawiera umowy na wykonanie robót budowlano-montażowych, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl