IBPP2/443-480/08/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-480/08/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2008 r. (data wpływu 21 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pomocniczych związanych z ubezpieczeniami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług pomocniczych związanych z ubezpieczeniami.Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 sierpnia 2008 r. (data wpływu 21 sierpnia 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 sierpnia 2008 r. znak: IBPP2/443-480/08/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Towarzystwo Ubezpieczeniowe zawarło umowy z Wnioskodawcą (zwany dalej Ubezpieczającym), na podstawie których Ubezpieczający ubezpiecza swoich klientów zaciągających pożyczki (dalej jako Ubezpieczeni). Przedmiotem ubezpieczenia jest życie ubezpieczonych. Sensem biznesowym zawieranych umów jest zyskanie przez pożyczkodawcę (Ubezpieczającego) dodatkowego zabezpieczenia pożyczki (kredytu). W ramach umów z Ubezpieczającymi, które mają charakter ramowy, ubezpieczający są zobowiązani do:

a.

działań odnoszących się do strony merytorycznej oferowanych ubezpieczeń,

a w szczególności do:

* informowania każdego klienta o potencjalnej ochronie ubezpieczeniowej,

* udostępnienie (już) Ubezpieczonemu wyciągu z umowy między Towarzystwem Ubezpieczeniowym i ubezpieczającym,

* przesyłania do Towarzystwa Ubezpieczeniowego wykazu ubezpieczonych,

* wyliczania wysokości składki i terminowego jej opłacania,

b.

działań obejmujących "obsługę techniczną" ubezpieczeń, polegających w szczególności na:

* administrowaniu danymi osobowymi Ubezpieczonych,

* przekazywaniu do Towarzystwa Ubezpieczeniowego wniosków o wypłatę świadczenia na podstawie aktu zgonu w związku z zajściem zdarzenia ubezpieczeniowego, stosownie do instrukcji i procedur dotyczących wymiany informacji i dokumentów między Ubezpieczającym, Ubezpieczonymi i Towarzystwem Ubezpieczeniowym, uzgodnionych między ubezpieczającym i Towarzystwem Ubezpieczeniowym.

Dodatkowo umowami zleceń, uszczegółowiono zakres obsługi technicznej - obowiązków Ubezpieczającego. Do zakresu tych obowiązków weszło:

a.

przechowywanie danych osobowych Ubezpieczonych i ich udostępnienie na żądanie Towarzystwa Ubezpieczeniowego,

b.

udostępnienie każdemu Ubezpieczonemu wyciągu z Umowy ubezpieczenia przygotowanego przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe,

c.

przekazywanie Ubezpieczonym informacji o zmianach w treści umowy ubezpieczenia,

d.

przesłanie przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe wykazu ubezpieczonych w formacie zgodnym z załącznikiem.

Należy zaznaczyć, że Ubezpieczający nie jest agentem w rozumieniu przepisów ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym.Ubezpieczający nakładają na usługi "obsługi technicznej" VAT należny według stawki 22%. Zdaniem Wnioskodawcy symbol przedmiotowych usługi to: 67.20.10-00.00 - usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi 71610x.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi tego rodzaju powinny być opodatkowane, czy też mogą skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 43 ust. 1 ustawy o VAT kieruje ku załącznikowi nr 4 do ustawy o VAT, a w szczególności do punktu 3d tegoż załącznika. Zwolnieniem od podatku objęto usługi pośrednictwa finansowego wymienione w PKWiU w sekcji J ex (65-67) (z wyjątkami). W przypadku umowy Wnioskodawcy z Towarzystwem Ubezpieczeniowym w grę może wchodzić dział 67, który obejmuje "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym i z ubezpieczeniami".Czynności wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy (którzy ponadto posiadają licencje agentów ubezpieczeniowych) są typowymi czynnościami pomocniczymi związanymi z ubezpieczeniami. W związku z tym powinny mieć tu zastosowanie przepisy o zwolnieniu tych usług z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Ustawodawca w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT określił, iż przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto w art. 8 ust. 3 ww. ustawy o VAT wskazano, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 ww. załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU, sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz factoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budownictwa według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Jeżeli podatnik ma wątpliwości co do prawidłowości stosowania klasyfikacji winien zwrócić się do odpowiedniego organu udzielającego takich informacji, tj. Urzędu Statystycznego. Organy podatkowe nie posiadają bowiem uprawnień do dokonywania takich klasyfikacji i mogą udzielić informacji o stosowaniu właściwej stawki podatkowej w oparciu o klasyfikację podaną przez podatnika bądź organ statystyczny.Z ww. powodów wezwano Wnioskodawcę o podanie symbolu PKWiU jaki przyjmuje dla świadczonych usług. Podatnik wskazał, iż jego zdaniem przedmiotowe usługi posiadają symbol PKWiU 67.20.10-00.00 - usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi.Stąd też dla celów niniejszej interpretacji przyjęto, zgodnie z dokonanym przez Wnioskodawcę zaklasyfikowaniem ww. usług i bez oceny poprawności tego zaklasyfikowania, iż wniosek dotyczy świadczenia usług ujętych w grupowaniu 67.20.10-00.00.Ponadto z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż świadczone usługi są typowymi czynnościami pomocniczymi związanymi z ubezpieczeniami. Zatem na podstawie ww. przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), w sytuacji gdy przedmiotowe usługi nie zostały wymienione w poz. 3 pkt 1-9 załącznika 4 do ww. ustawy jako wyłączone ze zwolnienia, należy stwierdzić, iż zasadnym jest zastosowanie zwolnienia przedmiotowego.

Ponadto jeszcze raz należy podkreślić, iż obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wykonywanych usług. W przypadku wątpliwości co do poprawności sporządzonej kwalifikacji, Wnioskodawca może się zwrócić do właściwego w tym zakresie organu, tj. Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl