IBPP2/443-48/07/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-48/07/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2007 r. (data wpływu 14 sierpnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2007 r. (data wpływu 25 września 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% w oparciu o przepisy art. 83 z tytułu dostawy wyrobu pod nazwą "zaprawa R." dla armatora morskiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% w oparciu o przepisy art. 83 z tytułu dostawy wyrobu pod nazwą "zaprawa R." dla armatora morskiego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 września 2007 r. (data wpływu 25 września 2007 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 września 2007 r. znak: IBPP2/443-48/07/ICz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka produkuje wyrób "zaprawa R.", który sprzedaje z 22% stawką VAT. Przyszły kontrahent A. M., chce złożyć zamówienie na duże ilości ww. wyrobu i twierdzi, że w jego przypadku stawka VAT wynosi 0%, gdyż jest to szczególny przypadek zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług. Wyrób produkowany przez Spółkę będzie wykorzystywany:

* jako preparat do pokrycia konstrukcji od wewnątrz (ładownia ryb) aby spełnić wymogi SANEPIDU,

* do planu pokrycia burt, pokładu z zewnątrz - dla polepszenia wodoszczelności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym przypadku zastosowanie stawki 0% w oparciu o art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania do wyrobu "zaprawa R", który może być również wykorzystywany do budowy kadłubów rybackich łodzi morskich. W związku z powyższym Podatnik uważa, iż musi zastosować stawkę 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Kwestię stosowania stawki podatku w wysokości 0% do dostaw służących do prawidłowej eksploatacji i utrzymania statków jako środków transportu morskiego regulują przepisy art. 83 ust. 1 pkt 3 i 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

W związku z powyższym, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części i wyposażenia do:

a.

statków wycieczkowych i tym podobnych, przeznaczonych głównie do przewozu osób; promów wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),

b.

tankowców (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),

c.

statków chłodniczych (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),

d.

statków przeznaczonych do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,

e.

statków rybackich itp. pełnomorskich (PKWiU 35.11.31-30),

f.

pchaczy pełnomorskich (PKWiU 35.11.32-50.00), statków szkolnych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statków badawczych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).

Zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:

a.

używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych do celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,

b.

używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych,

c.

marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.

Jak wskazano powyżej, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, podlega dostawa części oraz niektórych rodzajów wyposażenia do określonych typów statków. Ponadto przepisy ustawy przewidują zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków.Kryterium "bezpośredniego zaopatrzenia statków" pozwala na zastosowanie stawki 0% wyłącznie do tych towarów, które są niezbędne do eksploatacji statku traktowanego jako środek transportu, np. materiały eksploatacyjne, takie jak produkty konieczne do działania silników, maszyn i innych urządzeń znajdujących się na statku morskim, czy też wyposażenie dla celów nawigacji morskiej oraz realizacji zadań statku, czy też środki niezbędne dla utrzymania przewożonych towarów w dobrym stanie - dla statków przewożących towary. Powyższe kryterium powoduje, iż stawka 0% nie może mieć zastosowania do wszelkich towarów służących zaopatrzeniu.

W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1982/2004 z dnia 18 listopada 2004 r. wykonującym rozporządzenie (WE) nr 638/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie danych statystycznych Wspólnoty odnoszących się do handlu towarami między Państwami członkowskimi i uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 1901/2000 oraz (EWG) nr 3590/92 w artykule 19 pkt 1 lit. a) wskazano, iż "dostawa towarów na zaopatrzenie statków i statków powietrznych" oznacza dostawę produktów przeznaczonych dla załogi i pasażerów oraz produktów niezbędnych do działania silników, maszyn i innego sprzętu na statkach lub statkach powietrznych.Ponadto zgodnie z przepisem art. 83 ust. 2 ww. ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20 -22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Oznacza to, że z prowadzonej przez podatnika dokumentacji powinno wynikać, że dostawa towarów została dokonana na rzecz armatora, prowadzącego żeglugę określonym rodzajem statku, zaś przedmiotem dostawy były towary służące zaopatrzeniu statku.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik produkuje wyrób pod nazwą "zaprawa R". Przedmiotowy wyrób zostanie sprzedany armatorowi morskiemu, który będzie wykorzystywany jako preparat do pokrycia konstrukcji od wewnątrz (ładownia ryb) oraz do pokrycia burt, pokładu z zewnątrz dla polepszenia wodoszczelności.

Ponieważ przedstawionego wyrobu nie sposób uznać za część czy wyposażenie statku w przedstawionej sytuacji nie ma zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy. Jednak jeśli dostawa wyrobu pod nazwą "zaprawa R" następuje na rzecz armatora do konserwacji statku wymienionego w pkt a, b, c art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy, przy uwzględnieniu warunków wynikających z art. 83 ust. 2 ustawy, korzysta ona z opodatkowania preferencyjną stawką 0% na podstawie cyt. już art. 83 ust. 1 pkt 10.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Na marginesie należy jednak zaznaczyć, że w przypadku dostawy wyrobu p.n. "zaprawa R.", na cele budowy statków, nie będzie miała już zastosowania preferencyjna stawka w wysokości 0%, bowiem w takim przypadku nie zostanie spełniona dyspozycja art. 83 ust. 1 pkt 3 lub art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy, czy też innych przepisów zawartych w art. 83 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl