IBPP2/443-476/10/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-476/10/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 27 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku dostawy złomu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku dostawy złomu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

M jest jednostką organizacyjną Miasta B. działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego. Wnioskodawca, jako zakład użyteczności publicznej realizuje zadania własne Miasta w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest w szczególności:

* wykonywanie autobusowych przewozów pasażerskich,

* dystrybucja i sprzedaż biletów komunikacyjnych,

* wykonywanie badan diagnostycznych pojazdów samochodowych,

* wykonywanie konserwacji i napraw autobusów, maszyn i urządzeń.

W wyniku prowadzonej działalności w procesie produkcyjnym powstają odpady, m.in. złom, który jest sprzedawany.

Na etapie przygotowania do sprzedaży Wnioskodawca nie dokonuje klasyfikacji złomu na wsadowy i niewsadowy.

Złom sprzedawany jest wg podziału na dwie grupy ze względu na różnicę w cenie:

1.

odpady z toczenia i piłowania żelaza oraz jego stopów, metale żelazne oraz żelaza i stal,

2.

metale nieżelazne (aluminium).

Sprzedaż złomu dokumentowana jest fakturami VAT, na podstawie umowy w zakresie odbioru złomu i odpadów. Przedmiotem niniejszej umowy nie jest dokonywanie kwalifikacji jakości złomu. Ponadto Wnioskodawca likwiduje wiaty przystankowe i autobusy - przeznaczone na złom, które niejednokrotnie sprzedaje w całości kontrahentom, z którymi nie zawarto żadnych umów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonując sprzedaży złomu, który nie jest klasyfikowany na rzecz:

a.

firmy - z którą podpisana jest umowa, której nabywca posiada zezwolenie na transport i przekazanie odpadów do wykorzystania lub unieszkodliwienia uprawnionej jednostce (firma nie dokonuje kwalifikacji jakościowej złomu),

b.

kontrahentów - z którymi nie zawarto umowy na podstawie której dokonywaliby oni kwalifikacji jakości złomu,

- obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 1, 4 lub 11, czy zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, tj. z chwilą wydania towaru, jeżeli zaś dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje w myśl ust. 4 ww. artykułu tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru. Natomiast, jeżeli przed wydaniem towaru otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części, stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług została sformułowana w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą VAT, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT).

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi). Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty - z tytułu dostawy złomu stalowego i żeliwnego, złomu metali nieżelaznych, z wyłącznie złomu metali szlachetnych:

a.

niewsadowego, nie później jednak niż 20. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości,

b.

wsadowego, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu.

Z powyższego przepisu wynika, że szczególny moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy złomu stalowego, żeliwnego i złomu metali nieżelaznych niewsadowego, powstaje jedynie w sytuacji gdy dostawa ta dokonywana jest na rzecz jednostki, z którą podpisano umowę, zgodnie z którą nabywca dokonuje kwalifikacji jakościowej złomu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Miasta B. działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego. Wnioskodawca, jako zakład użyteczności publicznej realizuje zadania własne Miasta w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest w szczególności:

* wykonywanie autobusowych przewozów pasażerskich,

* dystrybucja i sprzedaż biletów komunikacyjnych,

* wykonywanie badan diagnostycznych pojazdów samochodowych,

* wykonywanie konserwacji i napraw autobusów, maszyn i urządzeń.

W wyniku prowadzonej działalności w procesie produkcyjnym powstają odpady, m.in. złom, który jest sprzedawany.

Na etapie przygotowania do sprzedaży Wnioskodawca nie dokonuje klasyfikacji złomu na wsadowy i niewsadowy.

Złom sprzedawany jest według podziału na dwie grupy ze względu na różnicę w cenie:

1.

odpady z toczenia i piłowania żelaza oraz jego stopów, metale żelazne oraz żelaza i stal,

2.

metale nieżelazne (aluminium).

Sprzedaż złomu dokumentowana jest fakturami VAT, na podstawie umowy w zakresie odbioru złomu i odpadów. Przedmiotem umowy nie jest dokonywanie kwalifikacji jakości złomu. Ponadto Wnioskodawca likwiduje wiaty przystankowe i autobusy - przeznaczone na złom, które niejednokrotnie sprzedaje w całości kontrahentom, z którymi nie zawarto żadnych umów.

Z uwagi na powyższe, tj. brak odrębnej pisemnej umowy regulującej zasady kwalifikacji jakości złomu pomiędzy Wnioskodawcą a:

* firmą - z którą podpisana jest umowa, której nabywca posiada zezwolenie na transport i przekazanie odpadów do wykorzystania lub unieszkodliwienia uprawnionej jednostce (firma nie dokonuje kwalifikacji jakościowej złomu),

* kontrahentami - z którymi nie zawarto umowy na podstawie której dokonywaliby oni kwalifikacji jakości złomu,

- w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę złomu niewsadowego, o którym mowa we wniosku, przywołany wyżej przepis art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT nie będzie miał zastosowania.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, w sytuacji gdy dostawa będzie dokonywana na rzecz firmy oraz kontrahentów, z którymi nie zawarto umowy, na podstawie której dokonywaliby oni kwalifikacji jakości złomu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, jeżeli zaś dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje w myśl ust. 4 ww. artykułu, z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu licząc od dnia wydania towaru. Natomiast jeżeli przed wydaniem towaru otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części, stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż o ile faktycznie pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentami, na rzecz których dokonuje on sprzedaży ww. złomu, brak jest odrębnej, pisemnej umowy regulującej zasady kwalifikacji jakości złomu, a przedmiotem dostawy jest złom niewsadowy, wówczas obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, tj. z chwilą wydania towaru, jeżeli zaś dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje w myśl ust. 4 ww. artykułu, tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu licząc od dnia wydania towaru, jest prawidłowe. Przy czym w sytuacji, jeżeli przed wydaniem towaru otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części, stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy o VAT.

Należy jednakże zauważyć, iż w przypadku dostaw złomu wsadowego opisane wyżej zasady nie będą miały zastosowania, gdyż obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl