IBPP2/443-473/09/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-473/09/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług polegającego na wydawaniu nieodpłatnych zaproszeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług polegającego na wydawaniu nieodpłatnych zaproszeń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako miejska instytucja kultury organizuje imprezy kulturalne, festiwale, koncerty. Część z tych imprez jest biletowana, a na resztę wstępy są wolne. Sprzedaż biletów opodatkowana jest stawką 7% VAT, zgodnie z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Zwykle na organizowane imprezy wydawane są nieodpłatne zaproszenia dla osób pełniących funkcje publiczne, przedstawicieli mediów, sponsorów itd. Zaproszenia takie rozdawane są zarówno na imprezy biletowane jak i imprezy na które wstęp jest wolny.

Wnioskodawca odlicza podatek VAT (wg proporcji) od zakupów związanych z wytworzeniem zaproszeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko, że wydawanie nieodpłatnych zaproszeń nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy, nieodpłatne wydawanie zaproszeń nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Usługi o charakterze nieodpłatnym jako nie mieszczące się w zakresie opodatkowania podatkiem VAT określonym w art. 5 ustawy o VAT, co do zasady, nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże od zasady tej ustawodawca wprowadził wyjątki. I tak, stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów, na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Tak wiec za nieodpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu uznaje się takie świadczenie usług, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

1.

świadczone przez podatnika usługi nie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem,

2.

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

W przypadku Wnioskodawcy nie jest jednak spełniony pkt 1, gdyż wydawane nieodpłatnie zaproszenia są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa rozumieć należy wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Wydając nieodpłatnie zaproszenia na organizowane koncerty, festiwale Wnioskodawca zaprasza wybrane osoby w celach promocji i reklamy działalności instytucji i Miasta. Takie działanie wpływa na zwiększenie sprzedaży biletów. W związku z powyższym nieodpłatne wydawanie zaproszeń nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako miejska instytucja kultury organizuje imprezy kulturalne, festiwale, koncerty. Część z tych imprez jest biletowana, a na resztę wstępy są wolne. Zwykle na organizowane imprezy wydawane są nieodpłatne zaproszenia dla osób pełniących funkcje publiczne, przedstawicieli mediów, sponsorów itd. Zaproszenia takie rozdawane są zarówno na imprezy biletowane jak i imprezy na które wstęp jest wolny. Wydając nieodpłatnie zaproszenia na organizowane koncerty, festiwale Wnioskodawca zaprasza wybrane osoby w celach promocji i reklamy działalności instytucji i Miasta. Takie działanie wpływa na zwiększenie sprzedaży biletów.

Wnioskodawca odlicza podatek VAT (wg proporcji) od zakupów związanych z wytworzeniem zaproszeń.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz cytowane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż nieodpłatne wydawanie przedmiotowych zaproszeń na imprezy kulturalne, festiwale, koncerty o charakterze kulturalnym ma związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, bowiem, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, wpływa na zwiększenie sprzedaży biletów. Nie jest więc spełniona przesłanka wymieniona w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a zatem czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Podkreślić też należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zastosowania stawki 7% VAT do sprzedaży biletów oraz kwestii prawa do odliczenia podatku VAT (wg proporcji) od zakupów związanych z wytworzeniem zaproszeń, ponieważ nie postawiono w tym zakresie pytania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl