IBPP2/443-472/10/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-472/10/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2010 r. (data wpływu 27 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy Wnioskodawca ma prawo odstąpić od zastosowania zwolnienia od podatku dostawy lokali i czy postąpi prawidłowo dokonując opodatkowania podatkiem VAT tej dostawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy Wnioskodawca ma prawo odstąpić od zastosowania zwolnienia od podatku dostawy lokali i czy postąpi prawidłowo dokonując opodatkowania podatkiem VAT tej dostawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą polegającą, na obrocie nieruchomościami. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i w ramach działalności gospodarczej zamierza nabyć na "rynku wtórnym" w celu dalszej odsprzedaży (jako towary handlowe) trzy używane lokale użytkowe:

1.

jeden z lokali zostanie zakupiony na podstawie aktu notarialnego od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i niebędącej podatnikiem VAT,

2.

drugi lokal zostanie nabyty od czynnego podatnika VAT, który udokumentuje tą sprzedaż fakturą VAT - stawka zwolniona,

3.

trzeci lokal zostanie nabyty od czynnego podatnika VAT, który udokumentuje sprzedaż fakturą VAT stawka 22%.

Powyższe lokale nie będą przed sprzedażą dokonaną ulepszane przez Wnioskodawcę. Sprzedaż tych lokali nastąpi z pewnością w okresie do pięciu lat od momentu zakupu. Z ustaleń faktycznych wynika, iż lokale znajdują się w budynku wybudowanym w roku 1930 a osoby, które zamierzają je sprzedać nabyły te lokale jako uprzedni najemcy od Gminy w 1997 r. na podstawie aktów notarialnych, w których jest zapis, iż Gmina opodatkowała dostawę tych lokali VAT 22%.

Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT zamierza sprzedać lokale czynnemu podatnikowi VAT i opodatkować tą sprzedaż stawką VAT 22% w oparciu o art. 43 ust. 10 (w powiązaniu z art. 43 ust. 1 pkt 10) obydwie strony transakcji złożą oświadczenie przed dniem przeniesienia własności w urzędzie skarbowym właściwym dla nabywcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odstąpić od zastosowania zwolnienia od podatku dostawy tych lokali i czy postąpi prawidłowo dokonując opodatkowania podatkiem VAT tej dostawy, czy też powinien zastosować do dostawy stawkę VAT zwolniona.

Zdaniem Wnioskodawcy; w przedstawionej sytuacji, w oparciu o art. 43 ust. 10 w powiązaniu z art. 43 ust. 1 pkt 10, dokonując sprzedaży tych lokali ma on prawo zrezygnować ze zwolnienia dostawy lokali i wybrać opodatkowanie, ponieważ obydwie strony tej transakcji są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT i złożą stosowne oświadczenie w zakresie opodatkowania tej transakcji.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, pierwsze zasiedlenie w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług:

1.

w przypadku lokalu nr 1 - oddanie do użytkowania w wykonaniu przez Gminę czynności opodatkowanych nastąpiło w momencie, gdy Gmina przeniosła prawo własności na obecnego właściciela,

2.

w przypadku lokalu nr 2 nastąpiło w taki sam sposób jak w pkt 1 (lokal nie był ulepszany przez obecnego właściciela i nie odliczył VAT z zakupu tego lokalu w 1997 r.),

3.

w przypadku lokalu nr 3 nastąpiło jak w pkt 1 i 2 (lokal ten nie był ulepszany przez obecnego właściciela i nie odliczył VAT z zakupu tego lokalu w 1997 r.) ale do tej transakcji obecny właściciel zamierza zrezygnować z zastosowania zwolnienia dostawy i opodatkować ją VAT 22%, ponieważ zarówno dostawca (obecny właściciel) jak i nabywca (czyli Wnioskodawca) są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami VAT.

Dlatego też z powyższych względów Wnioskodawca uważa, że ma prawo zastosować opodatkowanie tej dostawy podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Pojęcie towaru ustawodawca zawarł w przepisie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym, towarem są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 tej ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści samej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku lub opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

wybudowaniu lub

a.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów,

b.

o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwsze zasiedlenie ma zatem miejsce w momencie oddania do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi:

a.

nowo wybudowanego budynku (budowli lub jego części) lub

b.

gruntownie odnowionego (nakłady na odnowienie to co najmniej 30% jego wartości początkowej) budynku (budowli lub jego części)

- w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu VAT (np. sprzedaż, najem, dzierżawa, leasing).

Tak więc, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Wówczas, jak wynika z przepisów ustawy, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży nieruchomości, jeśli jest ona już zasiedlona bądź zamieszkana.

Należy ponadto zauważyć, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Powyższa regulacja prawna umożliwia podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części korzystającej ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, rezygnację ze zwolnienia i opodatkowanie transakcji na zasadach ogólnych, po spełnieniu warunków przewidzianych tą regulacją.

Należy też wskazać, że zastosowanie przepisu art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT wymaga wcześniejszego ustalenia, iż dostawa w odniesieniu do której ma być on użyty, korzysta ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i w ramach działalności gospodarczej zamierza nabyć na "rynku wtórnym" w celu dalszej odsprzedaży (jako towary handlowe) trzy używane lokale użytkowe:

1.

jeden z lokali zostanie zakupiony na podstawie aktu notarialnego od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i niebędącej podatnikiem VAT,

2.

drugi lokal zostanie nabyty od czynnego podatnika VAT, który udokumentuje tą sprzedaż fakturą VAT - stawka zwolniona,

3.

trzeci lokal zostanie nabyty od czynnego podatnika VAT, który udokumentuje sprzedaż fakturą VAT stawka 22%.

Powyższe lokale nie będą przed sprzedażą dokonaną ulepszane przez Wnioskodawcę. Sprzedaż tych lokali nastąpi z pewnością w okresie do pięciu lat od momentu zakupu. Z ustaleń faktycznych wynika, iż lokale znajdują się w budynku wybudowanym w roku 1930 a osoby, które zamierzają je sprzedać nabyły te lokale jako uprzedni najemcy od Gminy w 1997 r. na podstawie aktów notarialnych, w których jest zapis, iż Gmina opodatkowała dostawę tych lokali VAT 22%.

Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT zamierza sprzedać lokale czynnemu podatnikowi VAT i opodatkować tą sprzedaż stawką VAT 22% w oparciu o art. 43 ust. 10 (w powiązaniu z art. 43 ust. 1 pkt 10) obydwie strony transakcji złożą oświadczenie przed dniem przeniesienia własności w urzędzie skarbowym właściwym dla nabywcy.

Odnosząc przytoczone wyżej przepisy prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż o ile faktycznie zamierzona przez Wnioskodawcę dostawa lokali, o których mowa we wniosku, nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, jako że pierwsze zasiedlenie miało miejsce w momencie gdy Gmina dokonała, opodatkowanej stawką w wysokości 22% dostawy przedmiotowych lokali na rzecz osób, od których Wnioskodawca zamierza nabyć te lokale, będących wówczas ich najemcami, przy czym wobec faktu, iż między tak ustalonym pierwszym zasiedleniem a przyszłą dostawą nieruchomości przez Wnioskodawcę upłynie okres dłuższy niż dwa lata, będzie ona stanowić dla Wnioskodawcy dostawę zwolnioną od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego, w odniesieniu do tej dostawy Wnioskodawca mógłby zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, korzystając z regulacji prawnej przewidzianej w art. 43 ust. 10 tej ustawy, o ile zostały spełnione przesłanki wskazane zarówno w tym przepisie, jak też w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl