IBPP2/443-461/10/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-461/10/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 lipca 2010 r. (data wpływu 4 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i udokumentowania otrzymanej premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 lipca 2010 r. (data wpływu 4 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i udokumentowania otrzymanej premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również - Spółka) od 26 września 2003 r. po dzień dzisiejszy zajmuje się między innymi sprzedażą hurtową i detaliczną art. elektrycznych. Spółka podpisała z głównymi dostawcami umowy handlowe, w których zobowiązują się oni do udzielenia jej premii pieniężnych z tytułu osiągnięcia w danym okresie rozliczeniowym (kwartalnie lub rocznie) określonego poziomu zakupów (obrotów) netto w zakresie wybranych produktów. Rozliczenie premii w roku 2010 jest kwartalne, półroczne i odbywa się poprzez wystawianie każdorazowo noty obciążeniowej przez Spółkę na rzecz kontrahenta na kwotę odpowiadającą należnej premii. Rozliczenie kwot należnych z tytułu premii następuje bezgotówkowo poprzez kompensatę wzajemnych należności i zobowiązań, nie ma faktycznego wpływu pieniądza z tytułu zapłaty. Praktyka życia gospodarczego wskazuje, że jako podatnik Spółka kształtuje wzajemne relacje z dostawcami w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane z tytułu dokonywanych nabyć określonej wartości i ilości towarów w założonym czasie nie jest związane z jedną, konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, jest zależne od adekwatnych dla potrzeb rynku działań handlowych, mających na celu zwiększenie obrotów.

W uzupełnieniu wniosku stwierdzono, że Wnioskodawca podpisał z głównymi dostawcami umowy handlowe dotyczące wypłaty premii pieniężnych z tytułu zakupu określonych grup asortymentu w danym okresie rozliczeniowym. Premia wypłacana jest wyłącznie od poziomu sprzedaży produktów dostawcy (obrotów) netto. Jako firma - Wnioskodawca nie prowadzi żadnych działań marketingowych, mających na celu zintensyfikowanie sprzedaży towarów pochodzących od kontrahentów płacących Wnioskodawcy premie pieniężne, Wnioskodawca nie podpisał z nimi żadnych umów na działania rynkowe mające na celu reklamę i promocję produktów objętych premią.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowym sposobem - w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług - rozliczania premii pieniężnej, jest wystawianie noty obciążeniowej dostawcy, jeśli taka właśnie forma zapisana jest w załączniku do umowy o współpracy, określającym szczegółowo warunki handlowe i upustowe z danym kontrahentem.

2.

Czy otrzymanie premii pieniężnej rodzi obowiązek podatkowy w odniesieniu do przepisów o podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy osiągnięcie poziomu obrotów w każdym kwartale 2010 r. skutkujące przyznaniem premii pieniężnej, która nie jest usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 2 ust. 6 i art. 8 ust. 1) nie powinno być udokumentowane fakturą VAT lub fakturą korygującą (nie następuje bowiem obniżka cen poszczególnych produktów, a co za tym idzie obrotów). Wszelkie premie liczone są jako ustalony procent od sumy netto faktur wystawionych Spółce przez dostawcę w danym okresie rozliczeniowym. W zależności od zapisów załącznika do umowy precyzującego warunki handlowe premie są przyznawane na bazie kwartalnej lub rocznej po zakończeniu przyjętego okresu rozliczeniowego. Podstawową przesłanką do otrzymania przez Spółkę premii, jest dokonanie zakupów produktów oferowanych przez dostawcę, o wartości przekraczającej pewien ustalony pułap. Udzielane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą i w związku z tym Spółka nie może ich udokumentować jedną i związaną z tym właśnie zdarzeniem gospodarczym, fakturą korygującą. Zgodnie z załącznikiem do umowy i współpracy Spółka wystawia natomiast noty obciążeniowe (nie podlegające ustawie o podatku od towarów i usług) na konkretne, wskazane i wyliczone przez dostawcę kwoty. Spółka zaznaczyła, że ustawodawca nie uściślił w jaki sposób i w jakiej formie następuje udokumentowanie premii pieniężnej, zarówno co do faktu jej udzielenia, jak i co do ich wysokości i przedmiotu. Stanowisko Spółki pozostaje w zgodzie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, z którego wynika, że dokumentowanie premii pieniężnych nie musi być koniecznie potwierdzone fakturą korygującą.

Według Spółki premia pieniężna, której wysokość jest uzależniona od wysokości obrotu realizowanego w danym okresie, pozostaje bez wpływu na cenę towaru lub usługi. Ponadto premia pieniężna jako forma wzajemnych rozliczeń nie jest wymieniona w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a pieniądze przekazywane nabywcy, czyli Spółce nie są towarem. Reasumując: otrzymując premię Spółka nie świadczy (na rzecz kontrahentów polskich i zagranicznych) usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem przedmiotowa premia pieniężna nie stanowi wynagrodzenia za jej wykonanie, nie jest dokumentowana fakturą korygującą VAT i konsekwentnie nie podlega przepisom o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

* numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

* dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

* określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

* nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

* kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

* kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca podpisał z dostawcami umowy handlowe, zobowiązujące dostawców do udzielenia premii pieniężnych z tytułu osiągnięcia w danym okresie rozliczeniowym (kwartalnie lub rocznie) określonego poziomu zakupów (obrotów) netto w zakresie wybranych produktów. Rozliczenie premii w 2010 r. jest kwartalne, półroczne, po otrzymaniu której Wnioskodawca każdorazowo wystawia kontrahentowi notę obciążeniową.

Wszelkie premie liczone są jako ustalony procent od sumy netto faktur wystawionych Spółce przez dostawcę w danym okresie rozliczeniowym. W zależności od zapisów załącznika do umowy precyzującego warunki handlowe premie są przyznawane na bazie kwartalnej lub rocznej po zakończeniu przyjętego okresu rozliczeniowego. Podstawową przesłanką do otrzymania przez Spółkę premii, jest dokonanie zakupów produktów oferowanych przez dostawcę, o wartości przekraczającej pewien ustalony pułap. Udzielane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą i w związku z tym Spółka nie może ich udokumentować jedną i związaną z tym właśnie zdarzeniem gospodarczym, fakturą korygującą. Rozliczenie kwot należnych z tytułu premii następuje bezgotówkowo poprzez kompensatę wzajemnych należności i zobowiązań.

Wzajemne relacje z dostawcami Wnioskodawca kształtuje w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane z tytułu dokonywanych nabyć określonej wartości i ilości towarów w założonym czasie nie jest związane z jedną konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, jest zależne od adekwatnych dla potrzeb rynku działań handlowych, mających na celu zwiększenie obrotów.

Premia wypłacana jest wyłącznie od poziomu sprzedaży produktów dostawcy (obrotów) netto. Wnioskodawca nie prowadzi żadnych działań marketingowych, mających na celu zintensyfikowanie sprzedaży towarów pochodzących od kontrahentów. Wnioskodawca nie podpisał z kontrahentami żadnych umów na działania rynkowe mające na celu reklamę i promocję produktów objętych premią.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych za osiągnięcie określonych umową obrotów kwartalnych lub rocznych, nie będzie związane z jakimkolwiek świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy.

Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, podstawową przesłanką do otrzymania premii, jest dokonanie zakupów produktów oferowanych przez dostawcę o wartości przekraczającej ustalony pułap.

Tym samym należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku Wnioskodawca otrzymujący premie pieniężne nie świadczy na rzecz dostawcy, usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, w konsekwencji czynność ta u Wnioskodawcy nie będzie podlegała opodatkowaniu.

Zatem Wnioskodawca, wyżej opisanego zdarzenia gospodarczego (otrzymania premii pieniężnej), nie powinien dokumentować fakturami VAT, bowiem - jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT - faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż. W związku z powyższym gdy stwierdzono, iż w przedmiotowym przypadku nie doszło do świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy, brak jest podstaw do wystawienia faktur VAT przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych nie będzie u niego rodziło obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT, jak też nie będzie skutkowało obowiązkiem dokumentowania tej czynności przez Wnioskodawcę dla celów tego podatku jakimikolwiek dokumentami.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie zaś stanowiska Wnioskodawcy, iż winien dokumentować czynności te notami obciążeniowymi, należy stwierdzić, iż brak jest przeciwwskazań, na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT, dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej należy zauważyć, iż nota obciążeniowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

W świetle powyższych wyjaśnień należy uznać, iż w zakresie podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie jest zobowiązany do dokumentowania otrzymanych od kontrahenta premii pieniężnych notami obciążeniowymi, przy czym brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT, dla takiego sposobu dokumentowania.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym stanie faktycznym otrzymywane premie pieniężne powinny być dokumentowane przez Wnioskodawcę notami obciążeniowymi, należało uznać za nieprawidłowe.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej w sytuacji przedstawionej we wniosku, tj. gdy premie te ustalane są na podstawie obrotu wynikającego z faktur za okres kwartalny. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacania opisanej premii pieniężnej przez dostawcę Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla kontrahenta Wnioskodawcy wypłacającego te premie pieniężne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl