IBPP2/443-449/11/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-449/11/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 1 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca (data wpływu 24 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT przy wykonywaniu kompleksowej usługi montażu przydomowej oczyszczalni ścieków wraz z wykonaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT przy wykonywaniu kompleksowej usługi montażu przydomowej oczyszczalni ścieków wraz z wykonaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Firma prowadzi działalność w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej materiałów budowlanych, materiałów grzewczych i wyposażenia sanitarnego (glazura, kleje, ceramika. armatura). Sprzedaż jest opodatkowana 23% stawką VAT. Firma nie jest producentem tych towarów. Odbiorcami tego asortymentu są osoby fizyczne, które nabywają go w celu wykonywania prac remontowych w budynkach mieszkalnych.

Firma prowadzi też działalność zakresie wykonywania usług budowlanych polegających na:

* robotach związanych z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych (PKWiU 43.22),

* robotach związanych z wykonaniem pozostałych instalacji budowlanych (PKWiU 43.29),

* robotach pozostałych budowlanych specjalistycznych gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 43.99),

* pozostałych robotach instalacyjnych (PKWiU 43.29).

Usługi wykonywane są dla wszystkich kontrahentów funkcjonujących na rynku, w tym także osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Roboty budowlano-instalacyjne wykonywane są z materiałów pochodzących z własnych magazynów służących do sprzedaży hurtowej i detalicznej. Wyżej wymienione roboty instalacyjne Wnioskodawca wykonuje na terenie całego kraju. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zostanie wykonana kompleksowa usługa montażu przydomowej oczyszczalni służącej oczyszczaniu ścieków w budynku mieszkalnym, zapewniającej możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem; wraz z wykonaniem przyłącza wodno-kanalizacyjnego do tego budynku (tj. przeprowadzonego poza bryłą budynku) jak i również wykonanie wewnętrznych instalacji wodno-kanalizacyjnych w budynku domu jednorodzinnego na podstawie zawartej umowy.

Wnioskodawca w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 24 czerwca 2011 r. w uzupełnieniu wniosku o sygnaturze akt IBPP2/443-449/11/RSz wskazał, iż:

* Oczekuje interpretacji art. 41 ust. 12.

* Prace będą związane z wykonywaniem kompleksowej usługi przydomowej oczyszczalni ścieków przy nowo powstałych budynkach mieszkalnych jak i również przy istniejących budynkach mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, które mieszczą się w art. 41 ust. 12 i są sklasyfikowane w PKOB 11.

Zgodnie z umową zawartą z klientem usługi te obejmują:

* dostawę oczyszczalni wraz z materiałami potrzebnymi do montażu (rury PCV, zbiornik oczyszczalni, studzienka rewizyjna, itp.),

* modernizację instalacji wodno-kanalizacyjnej do budynku mieszkalnego,

* remont wewnętrznej instalacji wodno-kanalizacyjnej.

* We wniosku z dnia 16.03.2011. pomyłkowo w pozycji 60 wpisano datę 16.03.2010 winno być 16.03.2011.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę należy zastosować przy wykonywaniu kompleksowej usługi montażu przydomowej oczyszczalni ścieków wraz z wykonaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym.

Stanowisko Wnioskodawcy (zmodyfikowane ostatecznie w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 24 czerwca 2011 r.).

Wykonanie kompleksowej usługi polegającej na wykonaniu przydomowej oczyszczalni ścieków wraz z wykonaniem przyłączy instalacji wodno-kanalizacyjnej do budynku mieszkalnego wraz z rozprowadzeniem wewnętrznych instalacji wodno-kanalizacyjnych, zdaniem Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu według stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przypadku usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem usługi te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

W myśl art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT - nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2

.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., stawka podatku VAT obniżona do wysokości 8% ma zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Należy również zwrócić uwagę, iż na brzmienie art. 2 pkt 12 cyt. ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, dział PKOB 11 obejmuje:

* budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami cyt. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Jednocześnie w § 115 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.), określono wewnętrzną instalację wodną w budynku oraz zewnętrzną na terenie działki budowlanej.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna dotyczy wyłącznie budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Powyższe potwierdzają przepisy art. 146 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., obniżoną do 7% stawką VAT objęte były roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumiało się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy obejmowała:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zatem dla robót wykonywanych w bryle budynku zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT, o ile mieszczą się w czynnościach dla których ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę. Natomiast dla pozostałych usług, wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Stosownie do art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei w świetle regulacji pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 ww. artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego, prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło:..).

Możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki VAT do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu ustała z dniem 31 grudnia 2007 r. Poczynając od dnia 1 stycznia 2008 r. wszedł w życie cyt. wyżej przepis art. 41 ust. 12 ustawy.

Uwzględniając powołane przepisy, od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie i przepisach wykonawczych usług remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych.

Z treści znowelizowanych przepisów wynika więc, iż preferencyjna, 8% stawka podatku nie dotyczy budowy, remontów i konserwacji obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej materiałów budowlanych, materiałów grzewczych i wyposażenia sanitarnego (glazura, kleje, ceramika. armatura). Firma nie jest producentem tych towarów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zostanie wykonana kompleksowa usługa montażu przydomowej oczyszczalni służącej oczyszczaniu ścieków w budynku mieszkalnym, zapewniającej możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem; wraz z wykonaniem przyłącza wodno-kanalizacyjnego do tego budynku (tj. przeprowadzonego poza bryłą budynku) jak i również wykonanie wewnętrznych instalacji wodno-kanalizacyjnych w budynku domu jednorodzinnego na podstawie zawartej umowy.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że prace będą związane z wykonywaniem kompleksowej usługi przydomowej oczyszczalni ścieków przy nowo powstałych budynkach mieszkalnych jak i również przy istniejących budynkach mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, które mieszczą się w art. 41 ust. 12 i są sklasyfikowane w PKOB 11.

Zgodnie z umową zawartą z klientem usługi te obejmują:

* dostawę oczyszczalni wraz z materiałami potrzebnymi do montażu (rury PCV, zbiornik oczyszczalni, studzienka rewizyjna, itp.),

* modernizację instalacji wodno-kanalizacyjnej do budynku mieszkalnego,

* remont wewnętrznej instalacji wodno-kanalizacyjnej.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż pojęcie "usługa kompleksowa" rozumiana jako wykonanie funkcjonalnie powiązanych świadczeń przez jednego usługodawcę nie powinno być mylone z rozgraniczeniem na usługi zasadnicze i pomocnicze. Usługa kompleksowa związana z pracami budowlanymi może bowiem dotyczyć wykonania przez jednego wykonawcę np. fundamentów bądź robót dekarskich, stanu surowego budynku, lub całego budynku z lokalami mieszkalnymi, użytkowymi, osiedla z budynkami mieszkalnymi, użytkowymi, infrastrukturą osiedlową (drogi, dojścia, kanalizacja itd.). Wykonanie usługi kompleksowej absolutnie nie jest identyfikowane z zastosowaniem jednej stawki podatku od towarów i usług. Każda z tych kategorii usług może mieć charakter kompleksowy i być świadczona przez jednego wykonawcę. Z punktu widzenia zastosowania właściwej stawki VAT może mieć jedynie znaczenie podział na usługi zasadnicze i pomocnicze, a nie charakter kompleksowej usługi. Usługa zasadnicza i pomocnicza opodatkowana jest tą samą stawką. Usługa pomocnicza w stosunku do zasadniczego świadczenia to najczęściej dostawa towaru w połączeniu z usługą transportu, przeładunku lub montażu. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie.

Zarówno budowa infrastruktury towarzyszącej, jak i budynku może być przedmiotem odrębnej umowy z wykonawcą i obie te roboty budowlane należy kwalifikować jako odrębne usługi zasadnicze, które podlegają opodatkowaniu według stawek wyznaczonych przepisami.

W ocenie tut. organu, w zaistniałej sytuacji, z umowy zawartej z klientem wynika, iż mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym, w którym dostawa oczyszczalni wraz z materiałami stanowi czynność odrębną od świadczonych przez Wnioskodawcę prac obejmujących modernizację instalacji wodno-kanalizacyjnej do budynku mieszkalnego oraz remont wewnętrznej instalacji wodno-kanalizacyjnej.

Tak więc, w sytuacji, gdy z treści zawartych umów z klientem faktycznie wynika dostawa towaru (oczyszczalni wraz z materiałami), to czynność ta opodatkowana jest według stawki 23%.

Należy zaznaczyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano - montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co się składa na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz wynikający z treści wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że:

* do robót związanych z wykonaniem wewnętrznych instalacji wodno-kanalizacyjnych (remont wewnętrznej instalacji wodno-kanalizacyjnej) zastosowanie znajdzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, natomiast

* do dostawy oczyszczalni wraz z materiałami potrzebnymi do montażu (rury PCV, zbiornik oczyszczalni, studzienka rewizyjna, itp.) zastosowanie znajdzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

* do robót budowlanych przeprowadzanych poza bryłą budynku (modernizacja instalacji wodno-kanalizacyjnej do budynku mieszkalnego), zastosowanie znajdzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż wykonanie kompleksowej usługi polegającej na wykonaniu przydomowej oczyszczalni ścieków wraz z wykonaniem przyłączy instalacji wodno-kanalizacyjnej do budynku mieszkalnego wraz z rozprowadzeniem wewnętrznych instalacji wodno-kanalizacyjnych podlega opodatkowaniu według stawki 23%, uznało należy za nieprawidłowe.

W niniejszej interpretacji kwestie, iż:

* Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej materiałów budowlanych, materiałów grzewczych i wyposażenia sanitarnego (glazura, kleje, ceramika. armatura),

* sprzedaż jest opodatkowana 23% stawką VAT oraz że

* Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie wykonywania usług budowlanych polegających na:

* robotach związanych z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych (PKWiU 43.22),

* robotach związanych z wykonaniem pozostałych instalacji budowlanych (PKWiU 43.29),

* robotach pozostałych budowlanych specjalistycznych gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 43.99),

* pozostałych robotach instalacyjnych (PKWiU 43.29)

przyjęto jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego nie podlegający ocenie.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a także zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl