IBPP2/443-433/12/RSz - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego zawartego w cenie towarów i usług niezbędnych do zrealizowania projektu inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-433/12/RSz Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego zawartego w cenie towarów i usług niezbędnych do zrealizowania projektu inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2012 r. (data wpływu do tut. organu 9 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2012 r. (data wpływu 26 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego zawartego w cenie towarów i usług niezbędnych do zrealizowania projektu inwestycyjnego: "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego zawartego w cenie towarów i usług niezbędnych do zrealizowania projektu inwestycyjnego: "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lipca 2012 r. (data wpływu 26 lipca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 sierpnia 2012 r. znak: IBPP2/443-433/12/RSz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne, w ramach którego rozlicza podatek VAT na zasadach ogólnych, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Obecnie Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie projektu inwestycyjnego polegającego na utworzeniu skansenu prezentującego lokalne tradycje rybackie i rolnicze. W ramach realizacji operacji na terenie gospodarstwa zostaną wybudowane stylizowane, drewniano-murowane budynki, w których prezentowane będą eksponaty związane z lokalnymi.

tradycjami rolniczymi i rybackimi oraz w których będą odbywać się pokazy związane z dawnymi technikami gospodarowania.

Plan zakłada wybudowanie następujących obiektów: chaty (budynku mieszkalnego), stajni wraz z wozownią, wiaty, stodoły i wiatraka. Dodatkowo powstaną drogi dojazdowe do poszczególnych elementów skansenu oraz ogrodzenie.

Koszty całkowite operacji wynoszą.... zł.

W związku z realizacją operacji Wnioskodawca będzie ponosił wydatki udokumentowane fakturami VAT, w których będzie figurował jako nabywca. Nabywane w związku z realizacją operacji towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, ponieważ nie dotyczą prowadzonego przez niego gospodarstwa rolnego. Wszystkie zakupy będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby stworzenia skansenu, który dotyczy odrębnej działalności.

W piśmie z dnia 26 lipca 2012 r. Wnioskodawca dodatkowo:

1.

Wskazał przepisy mające być przedmiotem interpretacji (poz. 61 wniosku): art. 5 ust. 1, art. 15 ust. 1, art. 19 ust. 1, art. 86, art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

2.

Doprecyzował opis przedstawionego zdarzenia przyszłego, poprzez wyjaśnienie, iż:

* Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7.

* Z tytułu prowadzenia skansenu nie będą osiągane żadne przychody. Zwiedzanie obiektu będzie bezpłatne, nie będą sprzedawane bilety, ani pobierane inne opłaty. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, nie będą wykonywane żadne czynności opodatkowane pozytywną stawką podatku VAT.

* Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą miały związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

* Nowopowstałe drogi dojazdowe będą związane wyłącznie z dojazdem do poszczególnych elementów skansenu.

* Tytuł projektu inwestycyjnego: "...".

* Okres realizacji projektu: sierpień 2012 r. - sierpień 2013 r.

3.

Wskazał, iż pytanie Wnioskodawcy dotyczy prawa do zwrotu podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo zwrotu podatku VAT naliczonego w cenie towarów i usług niezbędnych do zrealizowania operacji, o współfinansowanie której się ubiega.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego w cenie towarów i usług niezbędnych do zrealizowania operacji, o współfinansowanie której się ubiega.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W art. 88 ustawy o VAT, ustawodawca wymienił przypadki, których wystąpienie wyklucza prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przypadku prawa do odliczenia podatku naliczonego istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Stosownie do art. 87 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów bądź usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7. Prowadzi gospodarstwo rolne, w ramach którego rozlicza podatek VAT na zasadach ogólnych, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie projektu inwestycyjnego: "...". Okres realizacji projektu: sierpień 2012 r. - sierpień 2013 r.

Projekt inwestycyjny polega na utworzeniu skansenu prezentującego lokalne tradycje rybackie i rolnicze. W ramach realizacji operacji na terenie gospodarstwa zostaną wybudowane stylizowane, drewniano-murowane budynki, w których prezentowane będą eksponaty związane z lokalnymi tradycjami rolniczymi i rybackimi oraz w których będą odbywać się pokazy związane z dawnymi technikami gospodarowania.

Z tytułu prowadzenia skansenu nie będą osiągane żadne przychody. Zwiedzanie obiektu będzie bezpłatne, nie będą sprzedawane bilety, ani pobierane inne opłaty. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, nie będą wykonywane żadne czynności opodatkowane pozytywną stawką podatku VAT. Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą miały związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z realizacją operacji Wnioskodawca będzie ponosił wydatki udokumentowane fakturami VAT, w których będzie figurował jako nabywca.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów w wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro, jak wyjaśnił Wnioskodawca, towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą miały związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, w ramach projektu inwestycyjnego: "...". Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, w konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż nie przysługuje mu prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego w cenie towarów i usług niezbędnych do zrealizowania operacji o współfinansowanie której się ubiega, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia wskazujący jednoznacznie, że towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie rozstrzyga, czy nieodpłatne udostępnienie do zwiedzania skansenu stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem powyższe nie było przedmiotem zapytania, jak również Wnioskodawca nie wskazał własnego stanowiska.

Końcowo zaznaczenia wymaga fakt, iż w sytuacji zmiany któregokolwiek z elementów opisu zdarzenia przyszłego niniejsza interpretacja traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl