IBPP2/443-418/14/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-418/14/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 25 kwietnia 2014 r. drogą elektroniczną e-PUAP, uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 15 lipca 2014 r. drogą elektroniczną e-PUAP, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia 50% podatku VAT od nabyć dotyczących dwóch samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy służących zarówno czynnościom opodatkowanym oraz czynnościom innym niż działalność gospodarcza, ich naprawy, części samochodowych, kosztów parkingów i przejazdów drogami (np. autostrady), paliwa,

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia 50% podatku VAT od wydatków związanych z ubezpieczeniem tych samochodów.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do odliczenia 50% podatku VAT od nabyć dotyczących dwóch samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy służących zarówno czynnościom opodatkowanym oraz czynnościom innym niż działalność gospodarcza, ich naprawy, części samochodowych, kosztów parkingów, przejazdów drogami (np. autostrady), paliwa i ubezpieczenia.

Wniosek ten został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 15 lipca 2014 r. drogą elektroniczną e-PUAP w związku z wezwaniem tut. organu z 15 lipca 2014 r. znak: IBPBI/1/415-529/14/ŚS, IBPP2/443-418/14/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca z początkiem miesiąca zakłada działalność gospodarczą. W ramach działalności gospodarczej będzie zajmować się usługami informatycznymi, w tym także zdalnym wsparciem IT dla wskazanych systemów informatycznych z reakcją w przypadku awarii w określonym czasie. Niejednokrotnie wsparcie na wypadek awarii będzie całodobowe, z reakcją 1 godziny od otrzymania informacji o awarii. Reakcja często (w zależności od rodzaju awarii) będzie wymagać przyjazdu do klienta w podanym czasie. Niespełnienie wymogów czasowych w wypadku awarii może skutkować uznaniem przez klienta, że warunki umowy nie zostały dotrzymane. Dojazd do klienta w trakcie awarii jest realizowany własnym samochodem, taksówka nie jest brana pod uwagę ze względu na określony czas reakcji. W działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie pracować sam, nie planuje zatrudniać żadnych pracowników.

Dodatkowo Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego o następujące informacje:

Jeżeli Wnioskodawca będzie używał oba pojazdy do działalności gospodarczej to ten drugi będzie także używał do celów prywatnych. Wnioskodawca zamierza rozliczać oba samochody w cyklu mieszanym (czyli odliczenia 50% VAT) i w związku z tym Wnioskodawca nie składał zawiadomień o tym do naczelnika urzędu skarbowego. Wydatki od których Wnioskodawca zamierza odliczać VAT (50%) i zaliczać w koszty działalności to np.: części samochodowe i naprawy, ubezpieczenie, wyposażenie samochodu, koszty parkingów, przejazdów drogami (np. autostrady), paliwo (od przyszłego roku także VAT), ewentualny zakup samochodu, a także amortyzacja obecnych samochodów (tylko zaliczenie do kosztów) i inne wydatki związane z używaniem samochodu. Samochody, które Wnioskodawca będzie używał w działalności to samochody osobowe z liczbą miejsc 5. Jeżeli w przyszłości Wnioskodawca będzie kupował samochody to będą to samochody osobowe z ilością miejsc siedzących 5 lub 7. Działalność gospodarcza jest prowadzona w miejscu zamieszkania, tam także jest zarejestrowana firma i także tam będą garażowane samochody. Z pojazdów w firmie Wnioskodawca będzie korzystał osobiście do prowadzenia działalności więc nie będzie żadnej kontroli wykorzystania. Wnioskodawca rozlicza się według skali podatkowej. Samochody stanowią własność Wnioskodawcy (jeden) oraz współwłasność z żoną (drugi), z którą Wnioskodawca ma wspólnotę majątkową. Oba samochody będą w ewidencji środków trwałych, nie będzie prowadzona ewidencja przebiegu.

W związku z powyższym w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytanie (sformułowane w piśmie z 15 lipca 2014 r.):

Czy w związku z tym, że czas reakcji jest przy takiej usłudze istotny, Wnioskodawca może w firmie utrzymywać dwa samochody na wypadek gdyby jeden w krytycznej sytuacji nie zadziałał, i czy może dla obu samochodów odliczać 50% VAT zapłaconego przy ponoszeniu kosztów nabycia, utrzymania i eksploatacji samochodów w sposób przewidziany dla systemu mieszanego (odliczenie 50% VAT).

Stanowisko Wnioskodawcy, (sformułowane w piśmie z 15 lipca 2014 r.):

Tak, Wnioskodawca może utrzymywać i odliczać.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia 50% podatku VAT od nabyć dotyczących dwóch samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy służących zarówno czynnościom opodatkowanym oraz czynnościom innym niż działalność gospodarcza, ich naprawy, części samochodowych, kosztów parkingów i przejazdów drogami (np. autostrady), paliwa,

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia 50% podatku VAT od wydatków związanych z ubezpieczeniem tych samochodów.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Od dnia 1 kwietnia 2014 r. kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy, w brzmieniu nadanym na podstawie art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 312), zwanej dalej ustawą nowelizującą.

I tak w myśl art. 86a ust. 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1.

wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2.

należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3.

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4.

wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Na podstawie art. 86a ust. 2 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

W myśl art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1.

w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a.

wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b.

konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2.

do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Stosownie do treści art. 86a ust. 4 ustawy, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją

Z art. 86a ust. 5 ustawy wynika, że warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1.

przeznaczonych wyłącznie do:

a.

odprzedaży,

b.

sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c.

oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2.

w odniesieniu do których:

a.

kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b.

podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności (art. 86a ust. 6 ustawy).

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami (art. 86a ust. 12 ustawy).

Z treści art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:

1.

samochodów osobowych;

2.

innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a.

1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,

b.

2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,

c.

3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

Przepis ust. 1 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej (art. 12 ust. 2 ustawy nowelizującej).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej będzie zajmować się usługami informatycznymi, w tym także zdalnym wsparciem IT dla wskazanych systemów informatycznych z reakcją w przypadku awarii w określonym czasie. Niejednokrotnie wsparcie na wypadek awarii będzie całodobowe, z reakcją 1 godziny od otrzymania informacji o awarii. Reakcja często (w zależności od rodzaju awarii) będzie wymagać przyjazdu do klienta w podanym czasie. Niespełnienie wymogów czasowych w wypadku awarii może skutkować uznaniem przez klienta że warunki umowy nie zostały dotrzymane. Dojazd do klienta w trakcie awarii jest realizowany własnym samochodem, taksówka nie jest brana pod uwagę ze względu na określony czas reakcji. W działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie pracować sam, nie planuje zatrudniać żadnych pracowników.

Wnioskodawca zamierza rozliczać oba samochody w cyklu mieszanym (czyli odliczenia 50% VAT) i w związku z tym Wnioskodawca nie składał zawiadomień o tym do naczelnika urzędu skarbowego. Wydatki, od których Wnioskodawca zamierza odliczać VAT (50%) i zaliczać w koszty działalności to np.: części samochodowe i naprawy, ubezpieczenie, wyposażenie samochodu, koszty parkingów, przejazdów drogami (np. autostrady), paliwo (od przyszłego roku także VAT), ewentualny zakup samochodu, a także amortyzacja obecnych samochodów (tylko zaliczenie do kosztów) i inne wydatki związane z używaniem samochodu. Samochody które Wnioskodawca będzie używał w działalności to samochody osobowe z liczbą miejsc 5. Jeżeli w przyszłości Wnioskodawca będzie kupował samochody to będą to samochody osobowe z ilością miejsc siedzących 5 lub 7. Działalność gospodarcza jest prowadzona w miejscu zamieszkania, tam także jest zarejestrowana firma i także tam będą garażowane samochody. Z pojazdów w firmie Wnioskodawca będzie korzystał osobiście do prowadzenia działalności więc nie będzie żadnej kontroli wykorzystania. Wnioskodawca rozlicza się według skali podatkowej. Samochody stanowią własność Wnioskodawcy (jeden) oraz współwłasność z żoną (drugi), z którą Wnioskodawca ma wspólnotę majątkową. Oba samochody będą w ewidencji środków trwałych, nie będzie prowadzona ewidencja przebiegu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji prowadzi do stwierdzenia, że opisany we wniosku sposób użytkowania dwóch samochodów osobowych, które Wnioskodawca zamierza nabyć wskazuje, że będą one wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej jak również do celów innych niż działalność gospodarcza - tj. będą wykorzystywane do tzw. celów "mieszanych". W konsekwencji powyższego, w sytuacji, gdy ponoszone wydatki związane będą pojazdami samochodowymi, o których mowa we wniosku (zapytaniu tj. dwa samochody osobowe wprowadzone do ewidencji środków trwałych), które będą służyły czynnościom opodatkowanym oraz czynnościom innym niż działalność gospodarcza, czyli przeznaczone będą do użytku "mieszanego", to zastosowanie znajdzie art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, tj. przepis dający prawo do odliczenia w wysokości 50% kwoty podatku wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z tymi pojazdami. Do wydatków związanych z użytkowaniem obydwu samochodów osobowych, od których Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia w wysokości 50% kwoty podatku naliczonego będą zaliczać się: nabycie samochodu, części samochodowych i naprawy, koszty parkingowe, przejazdy drogami.

Natomiast od wydatków związanych z nabyciem paliwa służącego do napędu dwóch samochodów osobowych Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 50% kwoty podatku naliczonego, począwszy od 1 lipca 2015 r.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca będzie miał prawo do ograniczonego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie obu samochodów, części samochodowych, naprawy, kosztów parkingów i przejazdów drogami (np. autostrady) w wysokości 50% kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, a od 1 lipca 2015 r. również paliwa zgodnie z cyt. wyżej art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Z opisu sprawy wynika również, że Wnioskodawca oprócz kosztów wymienionych wyżej, będzie ponosić również koszty ubezpieczenia samochodów osobowych.

W odniesieniu do wydatków związanych z ubezpieczeniem należy zwrócić uwagę na opodatkowanie tychże usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

Zatem należy przyjąć, że usługi ubezpieczeniowe co do zasady korzystają ze zwolnienia przedmiotowego.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy - zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem Wnioskodawca na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących świadczenie na jego rzecz usług ubezpieczeniowych, które - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT- korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia od wydatków związanych z ubezpieczeniem samochodów, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważa się, że w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że rozważa również w przyszłości ewentualny zakup kolejnego samochodu. Tut. organ nie odniósł się do tego elementu zdarzenia przyszłego, albowiem kwestia ta nie była przedmiotem wniesionego zapytania. Stąd też informację, że takie odliczenie Wnioskodawcy przysługuje, przedstawioną w poz. 68 wniosku, przyjęto jako element zdarzenia przyszłego bez dokonywania jej oceny. Pytanie Wnioskodawcy przedstawione w pkt 69 wniosku dotyczyło wyłącznie prawa do odliczenia 50% podatku VAT przy ponoszeniu kosztów nabycia, utrzymania i eksploatacji dwóch samochodów osobowych, wykorzystywanych przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności gospodarczej. Zaznaczyć w tym miejscu należy, że to pytanie sformułowane we wniosku zakreśla ramy interpretacji, poza które zakres interpretacji nie może wykraczać.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz w pozostałym zakresie dotyczącym zagadnień podatku od towarów i usług zostanie zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Zmiana któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego lub zmiana stanu prawnego powoduje, że interpretacja indywidualna traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl