IBPP2/443-417/12/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-417/12/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2012 r. (data wpływu 4 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 lipca 2012 r. (data wpływu 19 lipca 2012 r.) oraz z dnia 27 lipca 2012 r. (data wpływu 30 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych czynności sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych czynności sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych."

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 lipca 2012 r. (data wpływu 19 lipca 2012 r.) oraz z dnia 27 lipca 2012 r. (data wpływu 30 lipca 2012 r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 lipca 2012 r. znak: IBPP2/443-417/12/KO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Spółka (dalej Wnioskodawca) w ramach prowadzonej działalności wykonuje m.in. murawy na stadionach piłkarskich. Wymiana murawy na płycie stadionu piłkarskiego polega na:

1.

usunięciu i wywiezieniu zniszczonej trawy naturalnej (stara murawa).

2.

usunięciu i wywiezieniu zniszczonej warstwy ziemi urodzajnej (substrat).

3.

przygotowaniu, przywiezieniu, rozłożeniu i wyprofilowaniu nowej warstwy ziemi urodzajnej (nowy substrat).

4.

dostarczeniu i rozłożeniu nowego trawnika z rolki trawy naturalnej.

5.

pielęgnacji (koszenie, nawożenie, nawadnianie, napowietrzanie itp.) nowo położonego trawnika z trawy naturalnej do chwili odbioru boiska przez zamawiającego.

6.

czasami Wnioskodawca wykonuje też poletka rezerwowe poza murawą główną stadionu,

w skład którego wchodzi wykonanie drenażu, wykonanie i rozłożenie warstwy urodzajnej (substrat), dostawa, rozłożenie i pielęgnowanie nowej nawierzchni trawiastej z naturalnej trawy w rolce, również do chwili odbioru przez zamawiającego.

Wnioskodawca tego typu usługi klasyfikuje jako PKWIU 42 99 22 R roboty ogólnobudowlane związane z budową stadionów i boisk sportowych i stosuje stawkę 23%.

Ostatnio Wnioskodawca wziął udział w przetargu na wymianę murawy na boisku sportowym i zastosował stawkę 23% na swoje prace (zakres jak powyżej, zgodnie z punktami 1-6). W związku z tym, że wszystkie pozostałe firmy biorące udział w przetargu zastosowały stawkę 8%, zgodnie z PKWIU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych" Wnioskodawca dostał zapytanie dlaczego stosuje inną stawkę. Wnioskodawca powołał się na interpretację indywidualną nr IBPP3/443-1003/11/KO, którą otrzymał w dniu 5 grudnia 2011 r. na takie same prace wykonane przez jego podwykonawców, tj. firmy z Unii Europejskiej (Niemcy, Austria). Na podstawie tej interpretacji faktury wewnętrzne, które Wnioskodawca wystawia na import trawy wraz usługą jej ułożenia powinien wystawiać ze stawką 23%.

Jednocześnie Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi o nadanie symbolu klasyfikacyjnego PKWIU dla zadania pod nazwą "Wymiana murawy na płycie stadionu piłkarskiego", wymieniając powyższy zakres czynności. W odpowiedzi Wnioskodawca otrzymał PKWIU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni." Tymczasem Wnioskodawca podtrzymuje swoje stanowisko, że boisko sportowe jest nieruchomością, a nie terenem zielonymi i w związku z tym wykonanie wymiany murawy na tym obiekcie powinno być objęte PKWIU 42.99.22 (stawka 23%VAT).

Pismem z dnia 17 lipca 2012 r. Wnioskodawca doprecyzował zaistniały stan faktyczny następująco:

Spółka oczekuje interpretacji tylko w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla usługi wymiany trawy na płycie stadionu piłkarskiego świadczonej w kraju.

Zgodnie z odpowiedzią Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 30 kwietnia 2012 r. - w załączeniu kserokopia) PKWiU na wymieniony we wniosku zakres prac to 81.30.10.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w ww. piśmie z dnia 17 lipca 2012 r.):

Czy po uzyskaniu klasyfikacji PKWiU Urzędu Statystycznego w Łodzi Spółka powinna stosować stawkę VAT 8% czy tak jak do tej pory 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 27 lipca 2012 r.):

Spółka powinna stosować stawkę 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (art. 5a ustawy o VAT).

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Należy przy tym zauważyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to ten podmiot obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika

nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% w pozycji 176 mieszczą się "usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni" - PKWiU 81.30.10.0.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy czynności wymiany murawy na płycie stadionu piłkarskiego polegające na:

* usunięciu i wywiezieniu zniszczonej trawy naturalnej (stara murawa),

* usunięciu i wywiezieniu zniszczonej warstwy ziemi urodzajnej (substrat),

* przygotowaniu, przywiezieniu, rozłożeniu i wyprofilowaniu nowej warstwy ziemi urodzajnej (nowy substrat),

* dostarczeniu i rozłożeniu nowego trawnika z rolki trawy naturalnej,

* pielęgnacji (koszenie, nawożenie, nawadnianie, napowietrzanie itp.) nowo położonego trawnika z trawy naturalnej do chwili odbioru boiska przez zamawiającego,

* wykonaniu poletka rezerwowego poza murawą główną stadionu, w skład którego wchodzi wykonanie drenażu, wykonanie i rozłożenie warstwy urodzajnej (substrat), dostawa, rozłożenie i pielęgnowanie nowej nawierzchni trawiastej z naturalnej trawy w rolce, również do chwili odbioru przez zamawiającego.

Wnioskodawca wskazał, iż ww. czynności zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny pod symbolem PKWIU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni."

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, które mieszczą się w grupowaniu PKWIU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni" podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz zgodnie z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż powinien stosować stawkę podatku VAT w wysokości 23%, należało uznać za nieprawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości wskazanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Każda zmiana elementu stanu faktycznego powoduje, że interpretacja traci swoją ważność, w szczególności, gdyby klasyfikacja PKWiU świadczonych usług nie była prawidłowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl