IBPP2/443-414/13/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-414/13/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2013 r. (data wpływu 8 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.) i z dnia 26 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe w zakresie opodatkowania transakcji zbycia Budynku G przed końcem października 2013 r.,

* nieprawidłowe w zakresie opodatkowania transakcji zbycia Budynku G po końcu października 2013 r.,

* prawidłowe w zakresie opodatkowania transakcji zbycia Budynku Z, Budynku A, Budynku K,

* nieprawidłowe w zakresie opodatkowania transakcji zbycia Budowli.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia Budynku G, Budynku Z, Budynku A, Budynku K oraz Budowli.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.) oraz pismem z dnia 26 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 lipca 2013 r. znak: IBPP2/443-414/13/KO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

"N" Sp. z o.o. z siedzibą w K (dalej: Zbywca lub Spółka) prowadzi działalność m.in. w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi. Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zbywca jest właścicielem czterech budynków (dalej razem jako: Budynki), w tym budynku centrum handlowo-rozrywkowego (dalej: Budynek G), budynku zarządu (dalej: Budynek Za), budynku kaplicy (dalej: Budynek K) oraz budynku basenu kąpielowego (dalej: Budynek A) wraz z przynależną infrastrukturą, obejmującą w szczególności: wieże szybowe, infrastrukturę energetyczną, telekomunikacyjną wodno-kanalizacyjną, drogi wewnętrzne, parkingi, chodniki, ogrodzenie, oświetlenie (dalej: Budowle), położonych w K, na gruntach stanowiących własność oraz pozostających w użytkowaniu wieczystym Spółki (wszystkie działki gruntu należące do Spółki są zabudowane lub też są przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego) (dalej razem jako: Nieruchomość).

Budowa Budynku G została zakończona w 2005 r. Od momentu zakończenia budowy Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie Budynku G, które w październiku 2011 r. przekroczyły 30% jego wartości początkowej. Po ulepszeniu Budynku G, całość jego powierzchni była oddana w najem opodatkowany VAT.

Budynek Z oraz Budynek A zostały nabyte przez Spółkę w 1999 r. Zbywca ponosił wydatki na ich ulepszenie, których wartość w 2005 r. przekroczyła 30% ich wartości początkowej. Po ulepszeniu Budynku Z oraz Budynku A, całość ich powierzchni była oddana w najem.

Powyższe oznacza, że nie ma takiej powierzchni w Budynku G, w Budynku A, ani w Budynku Z, która nie podlegałaby w ogóle wynajęciu (poza częściami z definicji nie oferowanymi do najmu, tj. np. powierzchni wspólnych, które są jednak wykorzystywane przez najemców zgodnie z ich przeznaczeniem).

Budynek K został nabyty przez Spółkę w 1999 r. Zbywca ponosił wydatki na jego ulepszenie, których wartość w 2005 r. przekroczyła 30% jego wartości początkowej. Po ulepszeniu Budynku K, żadna część jego powierzchni nie była przedmiotem najmu opodatkowanego VAT.

Budowle znajdujące się na Nieruchomości zostały przez Spółkę wybudowane lub nabyte (w przypadku niektórych Budowli doszło po ich nabyciu bądź wybudowaniu do ulepszeń, których wartość przekroczyła 30% wartości początkowej poszczególnych Budowli). Budowle po ich wybudowaniu, nabyciu bądź ulepszeniu nie były przedmiotem najmu opodatkowanego VAT.

Budynek K oraz Budowle pomimo, że nie zostały wynajęte, stanowią jednakże integralny element całej Nieruchomości związany z jej funkcjonowaniem. W szczególności Budowle są także niezbędne do właściwej obsługi umów najmu i były wykorzystywane w ramach działania centrum handlowego.

Spółka, z uwagi na związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych (usługi najmu gospodarczego) miała prawo i odliczyła podatek VAT naliczony w związku z wydatkami poniesionymi na budowę, nabycie i ulepszenie Nieruchomości. W celu zapewnienia finansowania, Zbywca zaciągnął kredyt bankowy.

W celu umożliwienia właściwego użytkowania Nieruchomości, Zbywca zawarł niezbędne umowy m.in. w zakresie dostawy mediów, zarządzania Nieruchomością, bieżącej obsługi Nieruchomości (konserwacja, remonty), utrzymania czystości na Nieruchomości, odśnieżania, ochrony oraz umowy w zakresie usług promocyjno-marketingowych. Zbywca, w celu umożliwienia jego przedsiębiorstwu funkcjonowania, korzysta także z usług księgowych i bieżącego doradztwa podatkowego.

Nieruchomość stanowi główny, ale nie jedyny składnik majątku Spółki. Zbywca poza prowadzeniem działalności w zakresie wynajmu Nieruchomości, posiada także udziały w dwóch spółkach z siedzibą w Polsce (dalej: Spółki Zależne) oraz udzielił pożyczki spółce z grupy kapitałowej, do której należy Zbywca.

Obecnie Zbywca planuje sprzedać Nieruchomość na rzecz nabywcy (dalej: Transakcja), będącego podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: Nabywca). W ramach planowanej Transakcji, zgodnie z art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego, Nabywca wstąpi z mocy prawa w stosunek najmu na miejsce Zbywcy. Dodatkowo Zbywca przeniesie na Nabywcę jako integralną część budynków i ich wartości w ramach ustalonej ceny prawa i obowiązki wynikające z gwarancji budowlanych, gwarancji związanych z umowami najmu, prawa autorskie do projektu, prawa autorskie i prawa z rejestracji domeny internetowej oraz prawa autorskie i ochronne do znaków towarowych.

Jednocześnie zgodnie z intencją stron, Zbywca nie przeniesie na Nabywcę wszystkich praw i obowiązków związanych z umowami dotyczącymi obsługi Nieruchomości. W szczególności, Zbywca nie zamierza przenosić na Nabywcę umowy w zakresie zarządzania Nieruchomością (jako, że Nabywca umowę w tym zakresie zawrze z innym podmiotem). W okresie przejściowym po transakcji, na mocy odrębnych porozumień, część umów może być wykorzystywana w zakresie niezbędnym do właściwego używania Nieruchomości do czasu zawarcia nowych umów przez Nabywcę. Dodatkowo na Nabywcę nie będą przenoszone umowy związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa Zbywcy dotyczące m.in.: usług księgowych, bieżącego doradztwa podatkowego.

Planowana Transakcja nie obejmie również przeniesienia należności Zbywcy (w tym w szczególności ewentualnych należności związanych z czynszem za wynajem Nieruchomości powstałych przed Transakcją oraz należności z tytułu udzielonej przez Zbywcę pożyczki), rachunków bankowych czy środków pieniężnych zdeponowanych na rachunku Zbywcy (innych niż kaucje wpłacone przez najemców związane z przenoszonymi - z mocy prawa - umowami najmu). Nabywca nie przejmie również zobowiązań Zbywcy (w szczególności zobowiązań z tytułu kredytu bankowego). Jednocześnie, Zbywca nie zatrudnia pracowników, zatem nie nastąpi także przeniesienie zakładu pracy. Przedmiotem Transakcji nie będą także pozostałe aktywa Spółki, w tym w szczególności udziały w Spółkach Zależnych.

Zbywca w ramach kontynuowania działalności w szczególności spłaci zobowiązania oraz będzie dochodzić swoich należności, jak również pozostanie stroną wskazanych wyżej umów nie przenoszonych na Nabywcę.

Przedmiot Transakcji, zarówno cała Nieruchomość ani też żadna z jej części, nie były i nie są wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie Zbywcy pod względem organizacyjnym czy też funkcjonalnym, w szczególności nie stanowiły i nie stanowią oddziałów.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz planowanego zdarzenia przyszłego, Spółka pragnie dokonać potwierdzenia klasyfikacji Transakcji dla celów VAT w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poza. 1054 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT). Spółka zwraca uwagę, że analogiczne zapytanie w odniesieniu do Transakcji zbycia Nieruchomości zostanie sformułowane również przez Nabywcę Nieruchomości.

Pismem z dnia 25 lipca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe następująco:

1. Budynek G po poniesieniu przez Wnioskodawcę wydatków na jego ulepszenie, których wartość przekroczyła 30% jego wartości początkowej został oddany w całości w najem w listopadzie 2011 r.

Powierzchnie w Budynku A po poniesieniu przez Wnioskodawcę wydatków na jego ulepszenie, których wartość przekroczyła 30% jego wartości początkowej, zostały oddane w najem po raz pierwszy w 2005 r.; jednocześnie całość powierzchni już przed końcem 2010 r. przynajmniej raz podlegała wynajmowi opodatkowanemu.

Powierzchnie w Budynku Z po poniesieniu przez Wnioskodawcę wydatków na jego ulepszenie, których wartość przekroczyła 30% jego wartości początkowej, zostały oddane w najem po raz pierwszy w 2005 r.; jednocześnie całość powierzchni już przed końcem 2010 r. przynajmniej raz podlegała wynajmowi opodatkowanemu.

2. Tak jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego we Wniosku, Budynek K pomimo, że nie został wynajęty, stanowi integralny element całej Nieruchomości i tym samym był i jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej/ czynności opodatkowanych (na tej podstawie odliczony był podatek naliczony związany z ulepszeniem Budynku K). Budynek K w stanie ulepszonym był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

3.

Lista Budowli

Tabela Nr 1

tabela - załącznik PDF - strona "3"

Ad a)

Tak jak Wnioskodawca wskazał we Wniosku żadna z Budowli (tekst jedn.: Budowle wymienione w Tabeli Nr 1 pod nr 1-25) po jej wybudowaniu lub ulepszeniu (tekst jedn.: po poniesieniu przez Wnioskodawcę wydatków, których łączna wartość przekroczyła 30% wartości początkowej każdej z nich) nie została oddana do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Żadna z Budowli nie była bowiem przedmiotem najmu, jak i żadnej innej czynności podlegającej opodatkowaniu. Wszystkie Budowle wykorzystywane były do właściwego funkcjonowania Nieruchomości (w tym umów z najemcami) - tak jak wskazano we Wniosku.

Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, ocena klasyfikacji dostawy Budowli dla celów VAT, tj. określenie czy ich dostawa odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, nie może stanowić elementu opisu zdarzenia przyszłego, gdyż jest elementem interpretacji przepisów. Wnioskodawca natomiast w uzasadnieniu swojego stanowiska we Wniosku - a nie w opisie zdarzenia przyszłego - wskazał, i stanowisko to podtrzymuje, że w jego ocenie dostawa Budowli powinna być zaklasyfikowana dla celów VAT jako dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Ad b)

Podobnie jak to wskazano powyżej, jedynie tytułem podtrzymania swojego stanowiska i jego uzasadnienia przedstawionego we Wniosku, Wnioskodawca pragnie wskazać, że w jego opinii dostawa każdej z Budowli (tekst jedn.: Budowli wymienionych w Tabeli Nr 1 pod nr 1-25) powinna być zaklasyfikowana jako dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia a zatem ten okres nie upłynął. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że stanowisko to nie jest elementem opisu zdarzenia przyszłego lecz interpretacją przepisów (uzasadnieniem stanowiska Wnioskodawcy).

Ad c)

W stosunku do każdej z Budowli (tekst jedn.: Budowli wymienionych w Tabeli Nr 1 pod nr 1-25) Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego po jej nabyciu lub wytworzeniu.

Ad d)

Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenia Budowli, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Poniższa tabela zawiera zestawienie Budowli wraz ze wskazaniem w odniesieniu do których Budowli łączna wartość poniesionych wydatków była wyższa albo niższa niż 30% wartości początkowej danej Budowli.

tabela - załącznik PDF - strona "4-5"

Ad e)

Budowle: wieża szybowa boczna oraz wieża szybu J po dokonaniu ulepszeń przekraczających 30% były wykorzystywane przez Wnioskodawcę w stanie ulepszonym do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 5 lat.

Budowle: instalacja wody deszczowej, instalacja ściekowa, instalacja wodna, instalacja p.poż, instalacja gazu, instalacja ciepła oraz parkingi były wykorzystywane przez Wnioskodawcę w stanie ulepszonym do czynności opodatkowanych, jednakże od momentu ich ulepszenia o łączną wartość przekraczającą 30% ich wartości początkowej nie minął okres co najmniej 5 lat.

Pozostałe Budowle nie zostały ulepszone o łączną wartość przekraczającą 30% ich wartości początkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (pytanie oznaczone nr 2 i 4 zostały ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 lipca 2013 r.):

1. Czy w przypadku gdy Transakcja zbycia Nieruchomości zostanie przeprowadzona przed końcem października 2013 r., to w odniesieniu do Budynku G będzie podlegać obligatoryjnemu opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów.

2. Czy w przypadku gdy Transakcja zbycia Nieruchomości zostanie przeprowadzona po końcu października 2013 r., to w odniesieniu do Budynku G Zbywca będzie uprawniony do wyboru opcji opodatkowania z zastosowaniem podstawowej stawki (obecnie 23%), w przypadku, gdy Zbywca i Nabywca wypełnią warunki, o których mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

3. Czy w przypadku gdy Transakcja zbycia Nieruchomości zostanie przeprowadzona przed końcem lub po końcu października 2013 r., to w odniesieniu do Budynku K oraz Budowli będzie podlegać obligatoryjnemu opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów.

4. Czy w przypadku, gdy Transakcja zbycia Nieruchomości zostanie przeprowadzona przed końcem lub po końcu października 2013 r., to w odniesieniu do Budynku Z oraz Budynku A Zbywca będzie uprawniony do wyboru opcji opodatkowania z zastosowaniem podstawowej stawki (obecnie 23%), w przypadku, gdy Zbywca i Nabywca wypełnią warunki, o których mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 26 lipca 2013 r.):

Zdaniem Spółki, w przypadku, gdy dostawa Nieruchomości w ramach transakcji odbędzie się: W zakresie pytania 1

* przed końcem października 2013 r., to w odniesieniu do Budynku G, będzie podlegała obligatoryjnemu opodatkowaniu VAT, gdyż odbędzie się w okresie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia, jako że Zbywca poniósł wydatki na ulepszenie Budynku G, które stanowiły co najmniej 30% jego wartości początkowej oraz następnie oddał go do używania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu, co nastąpiło w listopadzie 2011 r. (najem powierzchni komercyjnej);

W zakresie pytania 2

* po końcu października 2013 r., to w odniesieniu do Budynku G będzie podlegała zwolnieniu z VAT z możliwością wyboru przez Zbywcę opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (tekst jedn.: pod warunkiem, że Zbywca i Nabywca wypełnią warunki, o których mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT). Powyższe stanowisko wynika z faktu, iż od pierwszego zasiedlenia do dnia Transakcji upłynie okres dłuższy niż 2 lata (Spółka poniosła bowiem wydatki na ich ulepszenia przekraczające 30% ich wartości początkowej, a następnie budynki te zostały oddane w najem opodatkowany VAT);

W zakresie pytania 3

* przed końcem lub po końcu października 2013 r., to w odniesieniu do Budynku K oraz Budowli będzie podlegała obligatoryjnemu opodatkowaniu VAT, jako że nie będzie podlegać zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia (od momentu poniesienia wydatków na ich ulepszenie, których wartość przekroczyła 30% ich wartości początkowej, Budynek K oraz Budowle nie były przedmiotem najmu ani żadnej innej czynności podlegającej opodatkowaniu) oraz nie będzie podlegać zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, gdyż Spółka miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do Budynku K oraz każdej z Budowli;

W zakresie pytania 4

* przed końcem lub po końcu października 2013 r., to w odniesieniu do Budynku Z oraz Budynku A będzie podlegała zwolnieniu z VAT z możliwością wyboru przez Zbywcę opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (tekst jedn.: pod warunkiem, że Zbywca i Nabywca wypełnią warunki, o których mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT). Powyższe stanowisko wynika z faktu, iż od pierwszego zasiedlenia do dnia Transakcji upłynie okres dłuższy niż 2 lata (Spółka poniosła bowiem wydatki na ich ulepszenia przekraczające 30% ich wartości początkowej, a następnie budynki te zostały oddane w najem opodatkowany VAT).

Poniżej, Spółka szczegółowo uzasadnia swoje stanowisko.

UZASADNIENIE stanowiska wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Natomiast przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Nieruchomość będąca przedmiotem Transakcji, składająca się m.in. z prawa użytkowania wieczystego gruntów, prawa własności gruntów oraz Budynków, jak i Budowli niewątpliwie wypełnia znamiona definicji towarów, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Tym samym, sprzedaż Nieruchomości przez Zbywcę będzie kwalifikowana jako odpłatna dostawa towarów.

Jednocześnie, Spółka pragnie wskazać, że w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym zastosowania nie znajdzie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie, z którym przepisów ustawy nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Pojęcie przedsiębiorstwa nie zostało co prawda zdefiniowane w ustawie o VAT, niemniej, zgodnie z przyjętą praktyką, do której przychylają się także organy podatkowe i sądy administracyjne, należy w tym przypadku odnieść się do definicji przedsiębiorstwa zawartej w art. 551 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że: "Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności: oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa), własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości, prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych, wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki piemężne, koncesje, licencje i zezwolenia, patenty i inne prawa własności przemysłowej, majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne, tajemnice przedsiębiorstwa, księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej."

Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższych definicji, aby mówić o nabyciu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, przenoszony zespół składników majątkowych powinien być co najmniej wyodrębniony organizacyjnie oraz finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, względnie umożliwiać prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej wyłącznie w oparciu o te składniki (wyodrębnienie funkcjonalne). Tymczasem, w omawianym przypadku, Spółka dokona zbycia Nieruchomości, tj. gruntów zabudowanych Budynkami oraz Budowlami. Chociaż konsekwencją Transakcji będzie przeniesienie przez Zbywcę na rzecz Nabywcy praw i obowiązków wynikających z umów najmu powierzchni znajdujących się w Budynku G, Budynku Z oraz w Budynku A, to nastąpi to automatycznie, z mocy prawa, niezależnie od woli Zbywcy i ustaleń stron Transakcji. Z kolei, inne umowy istotne dla funkcjonowania Nieruchomości (w szczególności, umowa w zakresie zarządzania Nieruchomością) nie będą podlegały przeniesieniu. Zbywca pozostanie również stroną umów dotyczących jego bieżącego funkcjonowaiua. Ponadto, Transakcja nie będzie także skutkować przeniesieniem należności Zbywcy (w tym w szczególności z tytułu zawartych do dnia Transakcji umów najmu), rachunków bankowych, środków pieniężnych Zbywcy zdeponowanych na jego rachunkach, ani też aktywów związanych z inną działalnością Spółki, przede wszystkim udziałów w Spółkach Zależnych oraz należności z tytułu udzielonej przez Zbywcę pożyczki. Co więcej, na Nabywcę nie przejdą również zobowiązania Spółki, w tym w szczególności z tytułu zaciągniętych pożyczek.

Tym samym, zdaniem Spółki, przedmiotem Transakcji nie będzie ani przedsiębiorstwo, ani jego zorganizowana część, Tak jak Spółka wskazała bowiem powyżej, w ramach Transakcji Zbywca dokona dostawy Nieruchomości, tj. Budynków oraz Budowli wraz z gruntami będącymi we własności Spółki lub w prawie wieczystego użytkowania. Powyższe znajduje także potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, przykładowo: interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 kwietnia 2013 r., sygn. IPPP1/443-186/13-4/MP, interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 grudnia 2012 r., sygn. IPPP1/443-943/12-4/AP, interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 marca 2010 r., sygn. IBPP1/443-1273/09/BM.

Dostawa budynków, budowli lub ich części podlega co do zasady zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, chyba że dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim lub w przypadku gdy od pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części.

Spółka pragnie zwrócić uwagę, że całość powierzchni znajdującej się w Budynku G, Budynku Z oraz w Budynku A została oddana do użytkowania najemcom. W odniesieniu do tej części Nieruchomości doszło zatem do pierwszego zasiedlenia w momencie wynajęcia powierzchni na rzecz najemców. Oddanie w najem należy bowiem utożsamiać z "oddaniem do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części." Jak podkreśla się w doktrynie " (...) istotą pierwszego zasiedlenia jest oddanie do użytkowania, które następuje w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwszym zasiedleniem może być więc oddanie nieruchomości w najem czy też leasing" (A. Bartoszewski, R. Kubacki, VAT Komentarz, 4. wydanie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010, s. 55).

Tym samym, biorąc pod uwagę powyższe:

- w odniesieniu do pytania 1:

jeżeli do Transakcji dojdzie przed końcem października 2013 r. dostawa Budynku G będzie podlegała obligatoryjnemu opodatkowaniu VAT, jako że Zbywca poniósł wydatki na ulepszenie Budynku G, które stanowiły co najmniej 30% jego wartości początkowej. Ulepszenie Budynku G zostało ujawnione w rejestrze środków trwałych Spółki październiku 2011 r. Całość powierzchni Budynku G po jego ulepszeniu została oddana w najem opodatkowany VAT w listopadzie 2011 r. Dostawa Budynku G w ramach Transakcji odbędzie się zatem w okresie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia i tym samym nie będzie podlegała zwolnieniu z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednocześnie, ze względu na fakt, że Zbywcy w stosunku do Budynku G przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie znajdzie w tym przypadku zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a. Konsekwentnie, dostawa Budynku G w ramach Transakcji będzie podlegać obligatoryjnemu opodatkowaniu VAT według standardowej stawki (obecnie 23%).

- w odniesieniu do pytania 2:

jeżeli do Transakcji dojdzie po końcu października 2013 r. dostawa Budynku G będzie podlegała zwolnieniu z VAT z możliwością wyboru opcji opodatkowania, jako że nie odbędzie się ona w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim ani w okresie 2 lat od pierwszego zasiedlenia (od pierwszego zasiedlenia do dnia Transakcji upłynie okres dłuższy niż 2 lata). Z tego względu, będzie ona podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Zbywca zamierza skorzystać z opcji wyboru opodatkowania w trybie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, jako że obie strony Transakcji wypełnią w szczególności obydwie, wynikające z przedmiotowego przepisu, przesłanki rezygnacji ze zwolnienia, tj. obowiązek dokonania rejestracji jako podatnika VAT przez Spółkę i Nabywcę oraz złożenia Naczelnikowi urzędu skarbowego stosownego oświadczenia o wyborze opodatkowania transakcji dostawy Nieruchomości.

- w odniesieniu do pytania 3:

dostawa Budynku K oraz Budowli, niezależnie od dokonania jej przed końcem lub po końcu października 2013 r., będzie podlegała obligatoryjnemu opodatkowaniu VAT jako że odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż po ich wybudowaniu lub ulepszeniu nie doszło do oddania Budynku K ani Budowli do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części. Jednocześnie, ze względu na fakt, że Zbywcy w stosunku do Budynku K oraz Budowli przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie znajdzie w tym przypadku zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a. Konsekwentnie, dostawa Budynku K oraz Budowli w ramach Transakcji będzie podlegać obligatoryjnemu opodatkowaniu VAT według standardowej stawki (obecnie 23%).

- w odniesieniu do pytania 4:

dostawa Budynku Z oraz Budynku A, niezależnie od dokonania jej przed końcem lub po końcu października 2013 r., będzie podlegała zwolnieniu z VAT z możliwością wyboru opcji opodatkowania, jako że nie odbędzie się ona w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim ani w okresie 2 lat od pierwszego zasiedlenia (od pierwszego zasiedlenia do dnia Transakcji upłynie okres dłuższy niż 2 lata). Z tego względu, będzie ona podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Zbywca zamierza skorzystać z opcji wyboru opodatkowania w trybie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, jako że obie strony Transakcji wypełnią obydwie, wynikające z przedmiotowego przepisu przesłanki rezygnacji ze zwolnienia, tj. obowiązek dokonania rejestracji jako podatnika VAT przez Spółkę i Nabywcę oraz złożenia Naczelnikowi urzędu skarbowego stosownego oświadczenia o wyborze opodatkowania transakcji dostawy Nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania transakcji zbycia Budynku G przed końcem października 2013 r.,

* nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania transakcji zbycia Budynku G po końcu października 2013 r.,

* prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania transakcji zbycia Budynku Z, Budynku A, Budynku K,

* nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania transakcji zbycia Budowli.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, w myśl art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany w stopniu nie niższym niż 30% wartości początkowej obiekt budowlany będzie przedmiotem dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub np. przedmiotem najmu, dzierżawy (przedmiotem świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy). Bowiem zarówno dostawa, jak i najem czy dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

W przypadku, gdy budynki i budowle lub ich części nie podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia dostawy budynku, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Natomiast art. 43 ust. 10 ustawy o VAT stanowi, iż podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Ad. 1 i 2

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż budowa Budynku G została zakończona w 2005 r. Wnioskodawca miał prawo i odliczył podatek VAT w związku z wydatkami poniesionymi na budowę. Od momentu zakończenia budowy ww. budynku Spółka ponosiła wydatki na jego ulepszenie, które w październiku 2011 r. przekroczyły 30% jego wartości początkowej. Budynek G po poniesieniu przez Wnioskodawcę wydatków na jego ulepszenie został oddany w całości w najem w listopadzie 2011 r. Wnioskodawca zamierza sprzedać Budynek G przed końcem października 2013 r. lub po końcu października 2013 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do opodatkowania zbycia ww. budynku.

Należy zaznaczyć, iż dokładna data (dzień, miesiąc, rok) ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii będącej przedmiotem zapytania. Z opisu sprawy wynika, iż do pierwszego zasiedlenia Budynku G doszło w momencie jego wynajęcia tj. w miesiącu listopadzie 2011 r. Pokreślić należy, że Wnioskodawca nie wskazał dokładnej daty wynajęcia Budynku G tj. którego dnia listopada 2011 r. został wynajęty budynek.

Zatem w przypadku, gdy dostawa Budynku G nastąpi przed końcem października 2013 r. to nie będzie ona korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tego budynku nie upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Jednocześnie z uwagi na fakt, iż Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę tego budynku to jego dostawa nie będzie także korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Dostawa Budynku G będzie podlegała opodatkowaniu podstawą stawką podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy części dotyczącej pytania oznaczonego nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Natomiast w sytuacji, gdy dostawa Budynku G nastąpi po końcu października 2013 r., to dostawa tego budynku:

* będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy tylko wówczas, jeżeli od pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Wnioskodawca wtedy będzie mógł zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy tego budynku przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT,

* nie będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, jeżeli od pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży nie upłynie okres dłuższy niż dwa lata tj. Budynek zostanie sprzedany w listopadzie w 2013 r. ale nie upłyną jeszcze dwa lata od jego wynajmu w listopadzie 2011 r. Jednocześnie z uwagi na fakt, iż Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę tego budynku to jego dostawa nie będzie także korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Dostawa Budynku G będzie podlegała opodatkowaniu podstawą stawką podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej pytania oznaczonego nr 2, zgodnie z którym gdy dostawa Nieruchomości w ramach transakcji odbędzie się po końcu października 2013 r., to w odniesieniu do Budynku G będzie podlegała zwolnieniu z VAT z możliwością wyboru przez Zbywcę opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (tekst jedn.: pod warunkiem, że Zbywca i Nabywca wypełnią warunki, o których mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT), należało uznać je za nieprawidłowe.

Ad. 3

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nabył w 1999 r. Budynek K. Przy nabyciu Budynku K Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zbywca ponosił wydatki na ulepszenie budynku, których wartość w 2005 r. przekroczyła 30% jego wartości początkowej. Po ulepszeniu Budynku K, żadna część jego powierzchni nie była przedmiotem najmu opodatkowanego VAT. Budynek K pomimo, że nie został wynajęty, stanowi integralny element całej Nieruchomości i tym samym był i jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej/czynności opodatkowanych (na tej podstawie odliczony był podatek naliczony związany z ulepszeniem Budynku K). Budynek K w stanie ulepszonym był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Wnioskodawca zamierza zbyć Budynek K przed końcem lub po końcu października 2013 r.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dostawa Budynku K będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, ponieważ po poniesieniu przez Wnioskodawcę wydatków na ulepszenie przekraczających 30% jego wartości początkowej nie był przedmiotem żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu. Zatem dostawa Budynku K nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Dostawa Budynku K nie będzie również korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż przy nabyciu Budynku K Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dostawa Budynku K będzie podlegała opodatkowaniu podstawą stawką podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym dostawa Budynku K będzie podlegała opodatkowaniu VAT, należało uznać za prawidłowe.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że zamierza sprzedać Budowle, na które poniósł wydatki na ulepszenie, które przekroczyły 30% wartości początkowej każdej budowli tj.:

* wieżę szybową boczną,

* wieżę szybu J,

* instalację wody deszczowej,

* instalację ściekową,

* instalację wodną,

* instalację p.poż.,

* instalację gazu,

* instalację ciepła,

* parkingi.

Żadna z Budowli nie była przedmiotem najmu, jak i żadnej innej czynności podlegającej opodatkowaniu. W stosunku do każdej ww. Budowli Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Budowle: wieża szybowa boczna oraz wieża szybu J po dokonaniu ulepszeń przekraczających 30% były wykorzystywane przez Wnioskodawcę w stanie ulepszonym do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 5 lat. Budowle: instalacja wody deszczowej, instalacja ściekowa, instalacja wodna, instalacja p.poż, instalacja gazu, instalacja ciepła oraz parkingi były wykorzystywane przez Wnioskodawcę w stanie ulepszonym do czynności opodatkowanych, jednakże od momentu ich ulepszenia o łączną wartość przekraczającą 30% ich wartości początkowej nie minął okres co najmniej 5 lat.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że dostawa ww. Budowli tj.: wieży szybowej bocznej, wieży szybu J, instalacji wody deszczowej, instalacji ściekowej, instalację wodnej, instalacji p.poż., instalacji gazu, instalacji ciepła, parkingów, będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, ponieważ po poniesieniu przez Wnioskodawcę wydatków na ulepszenie przekraczających 30% ich wartości początkowej nie były one przedmiotem żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu. Zatem dostawa ww. Budowli nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Dostawa ww. Budowli nie będzie też korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ przy nabyciu lub wytworzeniu tych Budowli Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dostawa ww. Budowli będzie podlegała opodatkowaniu podstawą stawką podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał również, że zamierza sprzedać Budowle, na które poniósł wydatki na ulepszenie, które nie przekroczyły 30% wartości początkowej każdej Budowli tj.:

* konstrukcji zadaszenia-parasole,

* garaży,

* stacji trafno-energetycznej,

* instalacji telekomunikacyjnej,

* rurociągu wody pitnej,

* instalacji elektrycznej,

* kolektora wodnego,

* kanalizacji,

* drogi wewnętrznej,

* chodników z krawężnikami,

* oświetlenia zewnętrznego,

* parkingów MW,

* znaków pionowych,

* ogrodzenia,

* balustrady,

* oznakowania w SCC.

Żadna z tych Budowli nie była przedmiotem najmu, jak też żadnej innej czynności podlegającej opodatkowaniu. W stosunku do każdej ww. Budowli Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego po jej nabyciu lub wytworzeniu.

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego nie wskazał, które Budowle wybudował, a które nabył. Wnioskodawca nie wskazał również kiedy nabył Budowle.

Zatem w przypadku Budowli, które Wnioskodawca wybudował należy stwierdzić, iż będą one sprzedawane w ramach pierwszego zasiedlenia i ich dostawa nie będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, bowiem nie były one przedmiotem żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Dostawa ww. Budowli, które Wnioskodawca wybudował nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, ponieważ Wnioskodawcy przy nabyciu lub wytworzeniu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym dostawa tych Budowli będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Natomiast w odniesieniu do Budowli, które Wnioskodawca nabył należy zauważyć, iż skoro Wnioskodawcy przysługiwało przy ich nabyciu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, zatem pierwsze zasiedlenie tych budowli nastąpiło w momencie ich sprzedaży Wnioskodawcy. Jednak z treści opisu zdarzenia nie wynika, czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

W związku z tym, jeżeli od pierwszego zasiedlenia upłynie okres dłuższy niż dwa lata to dostawa tych Budowli będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i wówczas Wnioskodawca będzie mógł zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy tych budowli przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

Natomiast, jeżeli od pierwszego zasiedlenia nie upłynie okres dłuższy niż dwa lata to dostawa tych Budowli nie będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Dostawa ww. Budowli, które Wnioskodawca nabył nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, ponieważ Wnioskodawcy przy nabyciu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dostawa ww. Budowli będzie podlegała opodatkowaniu podstawą stawką podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania oznaczonego nr 3, w części dotyczącej Budowli, zgodnie z którym, gdy dostawa Nieruchomości w ramach transakcji odbędzie się przed końcem lub po końcu października 2013 r., to w odniesieniu do Budowli będzie podlegała obligatoryjnemu opodatkowaniu VAT, jako że nie będzie podlegać zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia (od momentu poniesienia wydatków na ich ulepszenie, których wartość przekroczyła 30% ich wartości początkowej, Budowle nie były przedmiotem najmu ani żadnej innej czynności podlegającej opodatkowaniu), należało uznać je za nieprawidłowe.

Jak wynika bowiem z przedstawionych wyżej rozważań, w przypadku dostawy Budowli nabytych uprzednio przez Wnioskodawcę a ulepszonych przez niego w stopniu mniejszym niż 30% wartości początkowej, w sytuacji gdy zamierzona dostawa nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia, dostawa ta wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jednakże Wnioskodawca może zrezygnować z tego zwolnienia i opodatkować tę dostawę w trybie przewidzianym art. 43 ust. 10 tej ustawy, przy spełnieniu warunków wskazanych w tym przepisie.

Ad. 4

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż Budynek Z oraz Budynek A zostały nabyte przez Spółkę w 1999 r. Wnioskodawca przy nabyciu ww. budynków miał prawo i odliczył podatek VAT. Wnioskodawca ponosił wydatki na ich ulepszenie, których wartość w 2005 r. przekroczyła 30% ich wartości początkowej. Po ulepszeniu Budynek Z oraz Budynek A, zostały oddane w najem po raz pierwszy w 2005 r.; jednocześnie całość powierzchni już przed końcem 2010 r. przynajmniej raz podlegała wynajmowi opodatkowanemu. Wnioskodawca zamierza zbyć ww. budynki przed końcem października 2013 r. lub po końcu października 2013 r.

Z powyższego opisu wynika, iż do pierwszego zasiedlenia całości powierzchni Budynku Z i Budynku A doszło przed końcem 2010 r. Zatem dwa lata od pierwszego zasiedlenia minęły z końcem 2012 r. Tak więc, dostawa ww. budynków będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Wnioskodawca będzie mógł zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy tego budynku przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej pytania oznaczonego nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Powyższe oznacza, iż do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym obiekty te są posadowione. Jeżeli natomiast dostawa budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem ze zwolnienia takiego nie korzysta i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT to również zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym obiekty te są posadowione podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania transakcji zbycia Budynku G przed końcem października 2013 r.,

* nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania transakcji zbycia Budynku G po końcu października 2013 r.

* prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania transakcji zbycia Budynku Z, Budynku A, Budynku K,

* nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania transakcji zbycia Budowli.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności dotyczące kwestii czy zbywane nieruchomości stanowią przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl