IBPP2/443-411/14/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-411/14/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 14 lipca 2014 r. (data wpływu 17 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy produktów o nazwie słomka ptysiowa i lody ciepłe sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.71.12.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT m.in. dostawy produktów o nazwie słomka ptysiowa i lody ciepłe sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.71.12.0.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 lipca 2014 r. (data wpływu 17 lipca 2014 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z 8 lipca 2014 r. nr IBPP2/443-411/14/KO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe:

1. Produkt cukierniczy świeży z ciasta parzonego bez konserwantów wykonany z naturalnego surowca: mąka, jaja, margaryna, proszek do pieczenia, sól o nazwie "ciastko ptysiowe, słomka ptysiowa, rogalik ptysiowy". Produktom nadaje się termin do spożycia do 40 dni w op. zamkniętym, a po jego otwarciu spożycie w ciągu 3 dni. Według zaleceń technologów... podręcznik ciastkarstwa i technologii "wyroby z ciasta parzonego nie powinny być przechowywane, ponieważ namakają i tracą charakterystyczną dla nich kruchość, stają się niesmaczne."

2. Produkt cukierniczy świeży bez konserwantów - wykonany krem z surowca cukier, białko jaja kurzego - albumina, woda. Kubek waflowy do lodów napełniony ww. kremem o nazwie "lody ciepłe". Krem posiada wilgotność min. 15% gdzie jest właściwa organoleptyka. Termin przydatności do spożycia stosowany jest do 21 dni. Po 7 dniach jakość tego produktu staje się z każdym dniem gorsza. Produkt ten sprzedawany jest detalicznie w sklepach po 1 szt.

Pismem z 14 lipca 2014 r. wnioskodawca uzupełnił zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe następująco:

1. Produkt cukierniczy świeży z ciasta parzonego bez konserwantów wykonany z naturalnego surowca: mąka, jaja, margaryna, cukier, proszek do pieczenia, sól o nazwie "słomka ptysiowa, rogalik ptysiowy". Produktom nadaje się termin do spożycia do 45 dni w op. zamkniętym, a po jego otwarciu spożycie w ciągu 3 dni. Według zaleceń technologów... podręcznik ciastkarstwa i technologii "wyroby z ciasta parzonego nie powinny być przechowywane, ponieważ namakają i tracą charakterystyczną dla nich kruchość, stają się nie smaczne".

PKWiU dla tego produktu 10.71.12.0 - jako produkt ciastka świeże bez konserwantów odnoszące się tak dla słomki ptysiowej jak i rogalika ptysiowego. Termin przydatności do 45 -dni w opakowaniu zamkniętym, a po jego otwarciu spożycie winno nastąpić w ciągu 3-ech dni.

2. Produkt cukierniczy świeży bez konserwantów - wykonany krem z surowca cukier, białko, jaja kurzego - albumina, woda. Kubek waflowy do lodów napełniony ww. kremem o nazwie "lody ciepłe". Krem posiada wilgotność min. 15% gdzie jest właściwa organoleptyka. Termin przydatności do spożycia stosowany jest do 30 dni. Po 7 dniach jakość tego produktu staje się z każdym dniem gorsza. Produkt ten sprzedawany jest detalicznie w sklepach po 1 szt. Produkt ten należy do ciastek świeżych i posiada PKWiU 10.71.12.0 - z terminem do spożycia do 30 dni w opakowaniu zamkniętym, a po otwarciu opakowania spożycie w ciągu 3-dni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 14 lipca 2014 r.):

1. Czy Wnioskodawca może stosować stawkę 8% podatku VAT na słomkę ptysiową, słodką lub bezcukrową na PKWiU 10.71.12.0.

2. Czy Wnioskodawca może zastosować 8% VAT na produkt "lody ciepłe" PKWiU 10.71.12.0.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 14 lipca 2014 r.):

Ad. 1

Wymienione produkty w pkt 68 znajdują się w sieciach handlowych w kraju ze stawką VAT 8%, zbożowo-ryżowych vat-5. Stosując na wymienione produkty VAT 23% - jest zróżnicowane cenowo i małe możliwości w sprzedaży tego produktu, gdyż Wnioskodawca nie jest konkurencyjny, z różnicy VAT-u 15%.

Ponadto z własnego doświadczenia pozostawienia tych produktów w warunkach magazynowych na kilka dni bez opakowania, produkt traci na właściwościach - całkowicie zmienia się posmak tak jak opisane w technologii ciastkarstwa technologów..., gdyż produkty z ciasta parzonego ptysiowe pobierają wilgoć oraz obce zapachy z otoczenia, i według technologii cukierniczej nie nadają się do przechowywania tracąc swoje walory smakowe i zapachowe.

Aby była zachowana właściwa organoleptyka, produkty jak słomka ptysiowa czy z cukrem czy bez winna być sprzedawana w krótkim czasie po jej wyprodukowaniu, gdyż należy do ciastek świeżych, mieć oprocentowanie stawką VAT 8% i być przypisana do PKWiU 10.71.12.0.

Ad. 2

"Lody ciepłe" krem którym jest wypełniony kubek waflowy po 7 dniach wysusza się tracąc swoje walory organoleptyczne, i wówczas nie jest kremem. Następują zwroty produktu z handlu do producenta.

Jest sprzedawany detalicznie na sztuki. Produkt ten od dziesięcioleci w sklepach cukierniczych był sprzedawany, jako ciastko świeże i był obciążony najniższą stawką VAT.

Produkt lody ciepłe prawidłową egzystencję posiada do 3-ech dni od dnia wyprodukowania jak nie jest w opakowaniu zamkniętym.

Zamknięte opakowania z tym produktem przedłużają czas jego spożycia, gdzie górna granica może być do 30 dni. Powinien być według Wnioskodawcy w 10.71.12.0 i mieć stawkę 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)

Pod pojęciem towaru rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 32 wymienione zostały "Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 45 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 45 dni" -PKWIU ex 10.71.12.0.

Podkreślić przy tym należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania. Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

W świetle powyższego, preferencyjnej (8%) stawce podatku od towarów i usług podlegają wyroby ciastkarskie i ciastka świeże sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 10.71.12.0, ale tylko takie, których data minimalnej trwałości oznaczana zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 45 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 45 dni.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca sprzedaje produkt o nazwie:

* słomka ptysiowa sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 10.71.12.0, której termin przydatności do spożycia wynosi 45 dni w opakowaniu zamkniętym.

* lody ciepłe sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 10.71.12.0, których termin przydatności do spożycia wynosi 30 dni w opakowaniu zamkniętym.

Mając na uwadze opis wynikający z wniosku, a także powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że jeżeli ww. produkty faktycznie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 10.71.12.0, a podana klasyfikacja jest prawidłowa, a ich termin przydatności do spożycia w przypadku oznaczenia tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia nie przekracza 45 dni, to ich dostawa może korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Nadmienia się, że w sytuacji ustalenia przez właściwy organ podatkowy odmiennego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego niż przedstawiony we wniosku, niniejsza interpretacja nie wywrze skutku prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca opodatkowania podatkiem VAT dostawy produktu o nazwie rogalik ptysiowy, a także produktów opisanych w punkcie 3 i 4 niniejszego wniosku oraz prawidłowości zaklasyfikowania do właściwego PKWiU produktów opisanych we wniosku tj. słomki ptysiowej i ciepłych lodów, została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl