IBPP2/443-411/10/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-411/10/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu do siedziby tut. organu 4 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 26 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 26 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

1.

Wnioskodawca (dalej Spółka) jest liderem rynku produkcji urządzeń i instalacji chemicznych w Polsce. Obszar, międzynarodowy zasięg i skala działalności czyni z Wnioskodawcy spółkę o dużym znaczeniu dla gospodarki krajowej.

Instalacje Spółki są wykorzystywane przez największe zakłady chemiczne w Polsce i na świecie (budowa nowoczesnych instalacji przemysłowych w Niemczech, Rosji, Ukrainie, Wietnamie, Chinach, Arabii Saudyjskiej i wielu innych krajach. Działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę podlega, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT.Mając na względzie wysoki stopień skomplikowania technicznego produkcji w Spółce oraz szereg międzynarodowych wymogów bezpieczeństwa i jakości dla branży chemicznej, Wnioskodawca określił podnoszenie kompetencji pracowników, jako obszar kluczowy dla wzrostu konkurencyjności Spółki na światowym rynku instalacji chemicznych.

2.

Sprostanie potrzebom szkoleniowym (ze względu na skalę i konieczność szybkiego zaspokojenia) możliwe jest w ramach projektu dofinansowanego z EFS (Europejskiego Funduszu Społecznego). Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu pt. "......" umowa nr XXX z Wojewódzkim Urzędem Pracy w K. w ramach działania 8.1.1 POKL. Wnioskodawca otrzyma wsparcie na rozwój wyłącznie swoich kadr (w projekcie wezmą udział wyłącznie pracownicy Spółki). Pracownicy podniosą swoje kwalifikacje i zdobędą nowe umiejętności w zakresie wykonywanej pracy. Celem dotacji i projektu szkoleniowego jest wzrost konkurencyjności Spółki poprzez podniesienie umiejętności i wiedzy jej pracowników, m.in. co do technicznych standardów produkcji, międzynarodowych norm bezpieczeństwa w chemii, projektowania komputerowego instalacji chemicznych i innych kompetencji przyczyniających się do wzrostu efektywności pracy przedsiębiorstwa (językowych, zarządczych, etc). Realizacja projektu ma za zadanie przełożenie się w dłuższej perspektywie czasu na długofalowy wzrost przychodów ze sprzedaży oraz wzrost zysków Spółki. Środki wydatkowane na cele realizacji projektu, zgodnie z budżetem projektu, dotyczą m.in. zakupu towarów i usług, które opodatkowane są podatkiem VAT. W ramach projektu będą realizowane następujące zadania:

A. Nabycie usługi organizacji szkoleń

B. Nabycie usługi promocji projektu szkoleniowego (np. długopisów, notatników, stand-upów z logo Europejskiego Funduszu Społecznego)

C. Nabycie usług związanych z zarządzaniem projektem (usługa konsultingowa rozliczania i monitorowania projektu)

D. Zakup laptopów

E. Usługi kserograficzne

F. Usługi pocztowe i kurierskie

G. Opłaty za czynsz i media związane z projektem

H. Opłaty telekomunikacyjne związane z projektem

Całościową organizację komponentu szkoleniowego Wnioskodawca powierzył polskiej firmie szkoleniowo-doradczej. Firma ta będzie przeprowadzać szkolenia oraz świadczyć usługę doradztwa w organizacji, realizacji i rozliczania szkoleń w zgodzie z wymogami umowy o dofinansowanie projektu. Ww. wydatki rozliczane są fakturami od wykonawców usług.

3.

Podatek VAT od ww. towarów i usług nie został wykazany jako tzw. "koszt kwalifikowany" projektu (nie będzie refundowany z dotacji). Zgodnie z "Krajowymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013" zapłacony podatek VAT naliczony może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko i wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Opierając się na powyższych zapisach uznano, że w przypadku Projektu Wnioskodawcy, za wydatek kwalifikowany nie może zostać uznany podatek VAT naliczony, gdyż Spółce będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z Projektem. Stanowisko Spółki jest podyktowane tym, iż realizacja projektu, a tym samym zakupy dokonywane w ramach niniejszego projektu mają bezpośredni związek z działalnością Spółki opodatkowaną podatkiem VAT (sprzedażą produktów i usług opodatkowaną 22% stawką podatku VAT). Wobec powyższego we wniosku o dofinansowanie, jako podstawę do obliczenia wysokości dotacji, zadeklarowano wydatki w kwotach netto. W rezultacie, uzyskana przez Spółkę dotacja nie pokrywa kwot podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu.

4.

Otrzymana dotacja będzie neutralna w zakresie opodatkowania podatkiem VAT, gdyż nie będzie ona stanowić obrotu dla Wnioskodawcy.

5.

Podsumowując, projekt szkoleniowy realizowany jest w okresie 1 styczeń 2010 r. - 31 grudnia 2011 r. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklarację VAT-7. Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi mają związek wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT. Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi są wystawiane na Spółkę.Szkolenia pracowników realizowane w ramach projektu mają wpływ na zwiększenie efektywności działania Wnioskodawcy, a w konsekwencji na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej VAT realizowanej przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT naliczony przy zakupach związanych ze szkoleniami pracowników Spółki (realizowanymi w celu podniesienia kwalifikacji własnych pracowników i w ten sposób konkurencyjności), w tym zakupach sfinansowanych dotacją podlega odliczeniu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

1.

Podstawowym prawem podatnika VAT jest prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Wynika to z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

I tak, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 ww. przepisu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do odliczania naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy zakup towarów lub usług związany jest z faktycznie dokonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku, gdy dany zakup związany jest jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od opodatkowania, prawo do odliczenia przysługuje tylko w zakresie, w jakim zakup ten służy czynnościom opodatkowanym.

W świetle powyższych przepisów, odliczenie podatku naliczonego od zakupów finansowanych dotacjami jest możliwe w przypadku, gdy istnieje związek zakupu ze sprzedażą opodatkowaną lub opodatkowaną i zwolnioną. Sfinansowanie lub częściowe sfinansowanie zakupów dotacjami, czy też otrzymanie refinansowania poniesionych kosztów nie wpływa na prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów.

W konsekwencji, prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku takich zakupów przysługuje na zasadach ogólnych, a więc w zakresie, w jakim zakupy te wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Podniesienie umiejętności i wiedzy pracowników w wyniku przeprowadzonych szkoleń przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstwa a tym samym zwiększenia efektywności jego bieżącego funkcjonowania, co powinno spowodować wzrost sprzedaży. Podnoszenie umiejętności ma zatem związek z prowadzoną działalnością - przyczyni się do zwiększenia przychodów Spółki i umocnienia pozycji na rynku. Działalność podstawowa Spółki obejmuje produkcję i sprzedaż instalacji chemicznych, a więc czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Skoro warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, który w przypadku Spółki został spełniony, Wnioskodawca uważa, że będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wymieniony zakup.

2.

Wnioskodawca podkreślił również, iż ustawodawca nie stwierdził, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy nabywane towary i usługi są bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną VAT. Oznacza to, że dopuszczalne jest odliczenie podatku VAT naliczonego także w przypadku, gdy nabywane towary i usługi wykazują pośredni związek z działalnością opodatkowaną VAT. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej ETS), a także sądów i organów podatkowych.

A. Orzecznictwo ETS

ETS wskazał m.in. w wyroku z dn. 22 lutego 2001 r. w sprawie nr C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs Excisie), że system podatku VAT- "ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorców od ciężaru podatku VAT, zapłaconego lub do zapłaty, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W konsekwencji, wspólny system VAT zapewnia całkowitą neutralność opodatkowania VAT wszelkiej działalności gospodarczej, bez względu na jej cel i rezultat, przy założeniu, że ona sama, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT. "W związku z tym, możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym uprawnieniem, które wynika z zasad funkcjonowania podatku VAT. Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń ETS, m.in.: wyrok z dn. 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), cytowany powyżej wyrok z dn. 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs Excisie), wyrok z dn. 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z dnia 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Particiationis SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). ETS podkreślał, iż, co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

B. Orzecznictwo sądów administracyjnych

Za szerokim ujmowaniem prawa do odliczania podatku naliczonego VAT wypowiedział się także Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA). W oparciu o ustawę VAT z dn. 8 stycznia 1993 r., NSA w wyroku z dn. 22 lutego 2000 r. (sygn. III SA 7776/98) postawił tezę, iż "co do zasady ustawa o podatku VAT nie wymaga dla odliczenia podatku naliczonego istnienia bezpośredniego związku między zakupem i sprzedażą tego samego towaru". Z kolei w orzeczeniu z dn. 25 czerwca 2007 r. (sygn. I FSK 967/08) NSA zwrócił uwagę, iż dokonując wykładni przepisów ustawy VAT "należy nadać im taki sens, który pozwoli na zachowanie podstawowej i najistotniejszej cechy tego podatku, jaką jest jego neutralność dla podatnika. Wobec tego przyjąć należy, że każdy związek - zarówno bezpośredni, jak i pośredni - ze sprzedażą opodatkowaną, wykonywaną obecnie, uprzednio lub w przyszłości, winien być uwzględniony przy ocenie istnienia uprawnienia podatnika do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu towarów i usług, tylko wówczas bowiem będzie możliwa jego realizacja".

C. Interpretacje prawa podatkowegoPodobnie wypowiedziały się organy skarbowe w swoich najnowszych interpretacjach indywidualnych: (i) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji o sygnaturze IPPP2/443-1/10-3/MM z dnia 12 lutego 2010 r. w analogicznym stanie taktycznym: "Dla określenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na przeprowadzenie szkoleń polegających na poszerzeniu wiedzy i rozwoju umiejętności pracowników Wnioskodawcy, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez Podatnika działalnością gospodarczą.

Związek ten może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne). Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie Projektu pt. "Rozwój kapitału ludzkiego X S.A.". Celem dotacji będzie przyczynienie się do wzrostu adaptacyjnosci S.A. do zmieniających się warunków rynkowych oraz wzrostu konkurencyjności Spółki poprzez podniesienie umiejętności i wiedzy jej pracowników. S.A. otrzyma wsparcie na rozwój swoich kadr. Pracownicy podniosą swoje kwalifikacje i zdobędą nowe umiejętności w zakresie wykonywanej pracy. Otrzymana dotacja będzie neutralna w zakresie opodatkowania podatkiem VAT, gdyż nie będzie ona stanowić obrotu dla S.A. Całościowe zarządzanie projektem Wnioskodawca powierzył wiodącej polskiej firmie szkoleniowo-doradczej. Firma ta będzie przeprowadzać szkolenia oraz świadczyć usługę zarządzania organizacją i rozliczaniem szkoleń. Biorąc pod uwagę opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż ponoszone wydatki na przeprowadzenie szkoleń związanych z poszerzeniem wiedzy i rozwojem umiejętności pracowników Wnioskodawcy będą w sposób pośredni służyły czynnościom opodatkowanym, bowiem wydatki te są niezbędne do właściwego funkcjonowania Spółki. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje, na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących powyższe wydatki". (ii) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji o sygnaturze IPPP3/443-675709-4/KB z dnia 12 października 2009 r. w analogicznym stanie taktycznym: Z treści wniosku wynika, że Spółka ubiega się o środki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego na szkolenie dla swoich pracowników oraz pracowników firm współpracujących.

Przedsiębiorstwa prowadzące projekt otrzymują dotacje. Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na cele realizacji projektu w dużej części dotyczą zakupu towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług celem zwiększenia przychodów i umocnienia się na rynku. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż będąc podatnikiem VAT wykonuje w ramach swojej bieżącej działalności czynności opodatkowane. Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca nabywa towary i usługi celem podniesienia kwalifikacji pracowników, których kwalifikacje wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej - Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach VAT dokumentujących dokonane zakupy. Dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a nie źródła finansowania zakupów". (iii) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji o sygnaturze IPPP3/443-772709-3/MM z dnia 23 października 2009 r. w analogicznym stanie faktycznym: "Dla określenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z wydatków poniesionych na realizację zadań wynikających z projektu przedstawionego we wniosku, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne).

(...)W ramach realizacji zadań tego projektu Wnioskodawca będzie ponosił wydatki różnorodne wydatki m.in. zakup laptopów i drukarki, zakup materiałów biurowych, zakup książek i prenumerata czasopism, zakup atestowanej odzieży ochronnej dla uczniów oraz nauczycieli zawodu, zlecenie przeprowadzenia kursów podwykonawcy,

zlecenie opracowywania programu i materiałów dydaktycznych, opłacenie wykładowców, zakup materiałów na potrzeby przeprowadzenia seminarium, wynajem transportu uczestników, zaprojektowanie szaty graficznej Projektu, zakup banerów informacyjnych, ogłoszenia w prasie promujące projekt itp. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy przysługuje mu prawo obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od wydatków ponoszonych na realizację ww. Projektu. Biorąc pod uwagę opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż ponoszone wydatki związane z realizacją zadań ww. projektu będą w sposób pośredni służyły czynnościom opodatkowanym, bowiem wydatki ponoszone na pozyskanie pracowników oraz ich rozwój są niezbędne do właściwego funkcjonowania Spółki. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje, na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących powyższe wydatki".

(iv) Wnioskodawca przytoczył również sygnatury innych interpretacji stanowiących, iż prawo odliczenia VAT naliczonego przysługuje podatnikowi także w przypadku istnienia pośredniego związku nabywanych towarów i usług z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi (np. interpretacja indywidualna z dn. 2 października 2008 r. sygn. IPPP1/443-1546/08-2/AP; interpretacja indywidualna z dn. 1 sierpnia 2008 r., sygn. IPPP1/443-1110/08-2/AP; interpretacja indywidualna z dn. 19 listopada 2007 r., sygn. IPPP1/443-157/07-2/GD; interpretacja indywidualna z dn. 3 września 2007 r., sygn. IP-PP2-443-4/07-2/PS). Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej wydanej 4 lutego 2009 r. (sygn. IPPP3/443-169/08-2/KT) z upoważnienia Ministra Finansów, stwierdził, iż " z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością Podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni". Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał również, iż: "o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania Przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą a tym samym z osiągniętymi przez Podatnika przychodami. Aby jednak można była wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez Podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów".

3.

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy VAT oraz powołane powyżej orzeczenia i interpretacje, należy stwierdzić, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikowi zarówno w przypadku, gdy nabywane towary i usługi są bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą jak i w przypadku, gdy związek ma charakter pośredni.

W opinii Spółki, ponoszone przez nią wydatki na realizację Projektu, należy uznać za wydatki pośrednio związane z działalnością gospodarczą która, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i co do zasady prowadzi działalność opodatkowaną VAT, a realizowany Projekt pozostaje w związku z działalnością gospodarczą Spółki. Projekt nie stanowi celu samego w sobie, lecz ma wspierać ogólną działalność Spółki i pośrednio przyczyniać się do generowania obrotów w przyszłości.Nie ulega wątpliwości, iż wydatki poniesione na rozwój pracowników są związane z działalnością przedsiębiorstwa, a wręcz są niezbędne do właściwego funkcjonowania Spółki. W związku z tym, należy uznać, iż podatek VAT naliczony od wydatków ponoszonych przez Spółkę w ramach Projektu jest związany z podstawową działalnością Wnioskodawcy co do zasady opodatkowaną VAT. Jednocześnie nie zachodzą przesłanki ograniczenia prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikające z art. 88 ustawy VAT. Spółce przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawową cechą podatku od towarów i usług (VAT). Zapewnia ono bowiem neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego). Stąd też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych."

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że jest liderem rynku produkcji urządzeń i instalacji chemicznych w Polsce. Obszar, międzynarodowy zasięg i skala działalności czyni z Wnioskodawcy spółkę o dużym znaczeniu dla gospodarki krajowej.

Instalacje Spółki są wykorzystywane przez największe zakłady chemiczne w Polsce i na świecie (budowa nowoczesnych instalacji przemysłowych w Niemczech, Rosji, Ukrainie, Wietnamie, Chinach, Arabii Saudyjskiej i wielu innych krajach dla m.in. takich firm jak...czy...). Działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę podlega, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na względzie wysoki stopień skomplikowania technicznego produkcji w Spółce oraz szereg międzynarodowych wymogów bezpieczeństwa i jakości dla branży chemicznej, Wnioskdoawca określił podnoszenie kompetencji pracowników, jako obszar kluczowy dla wzrostu konkurencyjności Spółki na światowym rynku instalacji chemicznych.

Sprostanie potrzebom szkoleniowym (ze względu na skale i konieczność szybkiego zaspokojenia) możliwe jest w ramach projektu dofinansowanego z EFS (Europejskiego Funduszu Społecznego). Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu pt. "...." umowa nr z Wojewódzkim Urzędem Pracy w K. w ramach działania 8.1.1 POKL. Wnioskodawca otrzyma wsparcie na rozwój wyłącznie swoich kadr (w projekcie wezmą udział wyłącznie pracownicy Spółki). Pracownicy podniosą swoje kwalifikacje i zdobędą nowe umiejętności w zakresie wykonywanej pracy. Celem dotacji i projektu szkoleniowego jest wzrost konkurencyjności Spółki poprzez podniesienie umiejętności i wiedzy jej pracowników, m.in. co do technicznych standardów produkcji, międzynarodowych norm bezpieczeństwa w chemii, projektowania komputerowego instalacji chemicznych i innych kompetencji przyczyniających się do wzrostu efektywności pracy przedsiębiorstwa (językowych, zarządczych, etc). Realizacja projektu ma za zadanie przełożenie się w dłuższej perspektywie czasu na długofalowy wzrost przychodów ze sprzedaży oraz wzrost zysków Spółki. Środki wydatkowane na cele realizacji projektu, zgodnie z budżetem projektu, dotyczą m.in. zakupu towarów i usług, które opodatkowane są podatkiem VAT W ramach projektu będą realizowane następujące zadania:

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że jest liderem rynku produkcji urządzeń i instalacji chemicznych w Polsce. Obszar, międzynarodowy zasięg i skala działalności czyni z Wnioskodawcy spółkę o dużym znaczeniu dla gospodarki krajowej.

Instalacje Spółki są wykorzystywane przez największe zakłady chemiczne w Polsce i na świecie (budowa nowoczesnych instalacji przemysłowych w Niemczech, Rosji, Ukrainie, Wietnamie, Chinach, Arabii Saudyjskiej i wielu innych krajach dla m.in. takich firm jak... czy...). Działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę podlega, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na względzie wysoki stopień skomplikowania technicznego produkcji w Spółce oraz szereg międzynarodowych wymogów bezpieczeństwa i jakości dla branży chemicznej, Wnioskdoawca określił podnoszenie kompetencji pracowników, jako obszar kluczowy dla wzrostu konkurencyjności Spółki na światowym rynku instalacji chemicznych.

Sprostanie potrzebom szkoleniowym (ze względu na skale i konieczność szybkiego zaspokojenia) możliwe jest w ramach projektu dofinansowanego z EFS (Europejskiego Funduszu Społecznego). Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu pt. "....." umowa nr XXXz Wojewódzkim Urzędem Pracy w K. w ramach działania 8.1.1 POKL. Wnioskodawca otrzyma wsparcie na rozwój wyłącznie swoich kadr (w projekcie wezmą udział wyłącznie pracownicy Spółki). Pracownicy podniosą swoje kwalifikacje i zdobędą nowe umiejętności w zakresie wykonywanej pracy. Celem dotacji i projektu szkoleniowego jest wzrost konkurencyjności Spółki poprzez podniesienie umiejętności i wiedzy jej pracowników, m.in. co do technicznych standardów produkcji, międzynarodowych norm bezpieczeństwa w chemii, projektowania komputerowego instalacji chemicznych i innych kompetencji przyczyniających się do wzrostu efektywności pracy przedsiębiorstwa (językowych, zarządczych, etc). Realizacja projektu ma za zadanie przełożenie się w dłuższej perspektywie czasu na długofalowy wzrost przychodów ze sprzedaży oraz wzrost zysków Spółki. Środki wydatkowane na cele realizacji projektu, zgodnie z budżetem projektu, dotyczą m.in. zakupu towarów i usług, które opodatkowane są podatkiem VAT W ramach projektu będą realizowane następujące zadania:

A. Nabycie usługi organizacji szkoleń

B. Nabycie usługi promocji projektu szkoleniowego (np. długopisów, notatników, stand-upów z logo Europejskiego Funduszu Społecznego)

C. Nabycie usług związanych z zarządzaniem projektem (usługa konsultingowa rozliczania i monitorowania projektu)

D. Zakup laptopów

E. Usługi kserograficzne

F. Usługi pocztowe i kurierskie

G. Opłaty za czynsz i media związane z projektem

H. Opłaty telekomunikacyjne związane z projektem

Całościową organizację komponentu szkoleniowego Wnioskodawca powierzył polskiej firmie szkoleniowo-doradczej. Firma ta będzie przeprowadzać szkolenia oraz świadczyć usługę doradztwa w organizacji, realizacji i rozliczania szkoleń w zgodzie z wymogami umowy o dofinansowanie projektu. Ww. wydatki rozliczane są fakturami od wykonawców usług.

Podatek VAT od ww. towarów i usług nie został wykazany jako tzw. "koszt kwalifikowany" projektu (nie będzie refundowany z dotacji). Zgodnie z "Krajowymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013" zapłacony podatek VAT naliczony może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko i wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Opierając się na powyższych zapisach uznano, że w przypadku Projektu Wnioskodawcy, za wydatek kwalifikowany nie może zostać uznany podatek VAT naliczony, gdyż Spółce będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z Projektem. Stanowisko Spółki jest podyktowane tym, iż realizacja projektu, a tym samym zakupy dokonywane w ramach niniejszego projektu mają bezpośredni związek z działalnością Spółki opodatkowaną podatkiem VAT (sprzedażą produktów i usług opodatkowaną 22% stawką podatku VAT). Wobec powyższego we wniosku o dofinansowanie, jako podstawę do obliczenia wysokości dotacji, zadeklarowano wydatki w kwotach netto. W rezultacie, uzyskana przez Spółkę dotacja nie pokrywa kwot podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu.

Otrzymana dotacja będzie neutralna w zakresie opodatkowania podatkiem VAT, gdyż nie będzie ona stanowić obrotu dla Wnioskodawcy.

Podsumowując opis stanu faktycznego Wnioskodawca stwierdził, iż projekt szkoleniowy realizowany jest w okresie 1 styczeń 2010 r. - 31 grudzień 2011 r. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklarację VAT-7. Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi mają związek wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT. Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi są wystawiane na Spółkę.

Szkolenia pracowników realizowane w ramach projektu mają wpływ na zwiększenie efektywności działania Wnioskodawcy, a w konsekwencji na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej VAT realizowanej przez Spółkę.

Biorąc pod uwagę opis przedstawionego stanu faktycznego tut. organ stwierdza, iż ponoszone wydatki na przeprowadzenie szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji własnych prawników Wnioskodawcy będą w sposób pośredni służyły czynnościom opodatkowanym, bowiem wydatki te są niezbędne do właściwego funkcjonowania Wnioskodawcy.

Zatem, ze względu na związek nabywanych w ramach realizacji projektu towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie, bowiem została spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, związek nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a nabywca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto dla prawa do odliczenia podatku naliczonego nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług. Także pokrycie tych wydatków nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakupy związane ze szkoleniami pracowników Spółki (realizowanymi w celu podniesienia kwalifikacji własnych pracowników i w ten sposób konkurencyjności), w tym zakupy sfinansowane dotacją, pod warunkiem, że nie występują przesłanki ograniczające to prawo wynikające z art. 88 ustawy o VAT i o ile faktycznie wydatki te wykorzystywane są w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości uznania dotacji za neutralną w zakresie opodatkowania podatkiem VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl