IBPP2/443-40c/07/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-40c/07/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2007 r. (data wpływu 8 sierpnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2007 r. (data wpływu 24 września 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług własnych wchodzących w skład usługi turystyki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych usług turystycznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 września 2007 r. znak: K/1024/2007 (data wpływu 24 września 2007 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 września 2007 r. znak: IBPP2/443-26/07/BW, IBPP2/443-40/07/BW, IBPP2/443-50/07/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka świadczy usługi turystyki, w skład których wchodzi co najmniej jedna usługa zakupiona od innego podatnika dla bezpośredniej korzyści turysty. Oprócz usług zakupionych od innych podatników w skład usługi turystycznej wchodzą usługi własne (transport, zakwaterowanie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku usług własnych wchodzących w skład usługi turystyki obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z rodzajem danej usługi własnej, np. dla usługi transportu w dniu otrzymania zapłaty nie później niż 30 dni od wykonania usługi, czy też obowiązek podatkowy powstaje tak jak dla usługi turystyki, tj. z chwilą ustalenia marży, nie później niż 15 dnia od wykonania usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy moment powstania obowiązku podatkowego dla usług własnych wchodzących w skład usługi turystyki jest tożsamy z momentem powstania obowiązku podatkowego usługi turystyki w skład której wchodzą, tj. przypada na dzień ustalenia marży, nie później niż 15 dnia od dnia wykonania usługi turystyki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku świadczenia usług zasadą jest, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi.

W § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) określono, na zasadzie odstępstwa od zasad określonych w ww. art. 19 ustawy o podatku od towarów i usług, inny termin powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury, o której mowa w art. 119 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem w przypadku świadczenia usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury, o której mowa w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15 dnia od dnia wykonania usługi.

Istotnym elementem specjalnych zasad opodatkowania usług turystycznych jest uznanie całego pakietu świadczeń za jedną usługę. Usługa turystyki jest bowiem kompleksową usługą świadczoną na rzecz turysty, obejmującą swym zakresem usługi cząstkowe świadczone dla bezpośredniej korzyści turysty.

Powyższe powoduje, iż niezależnie od różnych zasad dotyczących określania momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku poszczególnych usług wchodzących w zakres usługi turystycznej, przyjmuje się jeden moment powstania obowiązku podatkowego właściwy dla usługi turystycznej.

Jak wyżej wskazano, dla usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury, o której mowa w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca określił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

Jeśli zatem w przypadku usług własnych, wchodzących w skład usługi turystyki, spełnione zostaną warunki do zastosowania szczególnej procedury opodatkowania na "zasadzie marży" to wówczas ustalenie terminu powstania obowiązku podatkowego następuje w sposób określony w § 3 ust. 1 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów.

Należy jednocześnie zauważyć, iż w przypadku gdy w skład usługi turystyki wchodzą tylko usługi własne, obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych.

Zatem stanowisko Spółki, zgodnie z którym moment powstania obowiązku podatkowego dla usług własnych wchodzących w skład usług turystyki jest tożsamy z momentem powstania obowiązku podatkowego usługi turystyki w skład której wchodzą, tj. przypada na dzień ustalenia marży, nie później niż 15 dnia od dnia wykonania usługi turystyki, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że poruszone w przedmiotowym wniosku kwestie:

* możliwości opodatkowania, według procedury przewidzianej w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług, wykonywania usług turystyki jeżeli w jej skład wchodzą tylko usługi własne,

* opodatkowania usług własnych wchodzących w skład usługi turystyki,

* możliwości wyboru metody opodatkowania wykonywania usług turystkibędą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl