IBPP2/443-4/12/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-4/12/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2012 r. (data wpływu 30 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia "adaptacji pomieszczeń na aptekę" (niezamortyzowanej części inwestycji w obcym środku trwałym) - udokumentowanego przez sprzedawcę fakturami VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia "adaptacji pomieszczeń na aptekę" (niezamortyzowanej części inwestycji w obcym środku trwałym) - udokumentowanego przez sprzedawcę fakturami VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 marca 2012 r. (data wpływu 30 marca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 marca 2012 r. znak: IBPP2/443-4/12/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W dniu 1 lipca 2011 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej na własne nazwisko, (prowadzenie aptek). Na potrzeby tej działalności wynajęła 2 lokale użytkowe. W dniu 30 września 2011 r. Wnioskodawczyni dokonała nabycia "adaptacji pomieszczeń na apteki" dla tych lokali, od poprzedniego najemcy. Zakup ten stanowi faktycznie nabycie niezamortyzowanej części inwestycji w obcym środku trwałym, poniesionych przez spółkę jawną (poprzedni najemca - sprzedawca nakładów) w celu przystosowania wynajmowanych pomieszczeń na apteki. Do dnia 30 września 2011 r. Wnioskodawczyni była wspólnikiem spółki. Spółka ta zaprzestała prowadzenia działalności w tych lokalach.

Zakup ww. inwestycji został udokumentowany fakturami VAT (osobno dla dwóch poszczególnych lokali).

W piśmie uzupełniającym z dnia 23 marca 2012 r. dodatkowo wyjaśniono, iż:

Dnia 1 lipca 2011 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej na własne nazwisko (prowadzenie aptek).

Od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od dnia 1 lipca 2011 r. Wnioskodawczyni jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Na potrzeby tej działalności Wnioskodawczyni wynajęła 2 lokale użytkowe. Umowy najmu, które zawarła z wynajmującymi przewidują ponoszenie przez najemcę nakładów na najmowane lokale użytkowe.

Dnia 30 września 2011 r. Wnioskodawczyni dokonała nabycia "adaptacji pomieszczeń na apteki" dla tych lokali, od poprzedniego najemcy.

Zakup ten stanowi faktycznie nabycie niezamortyzowanej części inwestycji w obcym środku trwałym, poniesionych przez spółkę jawną (poprzedni najemca - sprzedawca nakładów) w celu przystosowania wynajmowanych pomieszczeń na apteki. Nakłady poniesione przez Spółkę stanowiły jej własność. (Umowy najmu Spółki z wynajmującymi przewidywały ponoszenie przez najemcę nakładów na najmowane lokale.)

Do dnia 30 września 2011 r. Wnioskodawczyni była wspólnikiem spółki. Spółka ta zaprzestała prowadzenia działalności w tych lokalach.

Zakup ww. inwestycji został udokumentowany fakturami VAT z dnia 30 września 2011 r. oraz z dnia 30 września 2011 r.

Faktury VAT zostały wystawione przez Spółkę Jawną NIP: (określoną na fakturach jako sprzedawca). Spółka na dzień sprzedaży nakładów była zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Nabywcą określonym na fakturach jest Wnioskodawczyni. Zakupione towary i usługi składające się na "adaptację pomieszczeń na aptekę" są wykorzystywane przez Wnioskodawczynię wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia "adaptacji pomieszczeń na aptekę " (niezamortyzowanej części inwestycji w obcym środku trwałym) - udokumentowanego przez sprzedawcę fakturami VAT.

Stanowisko Wnioskodawczyni:

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. towarami, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach jej działalności gospodarczej. Nakłady są bowiem prawem majątkowym, które mogą być przedmiotem obrotu gospodarczego.

Zatem, odpłatna czynność zwrotu nakładów, jako przekazanie za wynagrodzeniem ulepszeń na cudzą rzecz, stanowi odpłatne świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym podlega opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy i stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego w myśl art. 86 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów bądź usług.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział sytuacje, których wystąpienie wyłącza możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego albo zwrotu podatku naliczonego. Sytuacje takie zostały wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Jednym z ograniczeń do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest ograniczenie wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

W myśl ww. przepisu, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w dniu 1 lipca 2011 r. rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej na własne nazwisko (prowadzenie aptek). Na potrzeby tej działalności Wnioskodawczyni wynajęła 2 lokale użytkowe. Umowy najmu, które zawarła z wynajmującymi przewidują ponoszenie przez najemcę nakładów na najmowane lokale użytkowe.

Dnia 30 września 2011 r. Wnioskodawczyni dokonała nabycia "adaptacji pomieszczeń na apteki" dla tych lokali, od poprzedniego najemcy.

Zakup ww. inwestycji został udokumentowany fakturami VAT z dnia 30 września 2011 r. oraz z dnia 30 września 2011 r.

Faktury VAT zostały wystawione przez Spółkę Jawną NIP: (określoną na fakturach jako sprzedawca). Spółka na dzień sprzedaży nakładów była zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Nabywcą określonym na fakturach jest Wnioskodawczyni. Zakupione towary i usługi składające się na "adaptację pomieszczeń na aptekę" są wykorzystywane przez Wnioskodawczynię wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zaistniałej sytuacji aby ustalić, czy Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia "adaptacji pomieszczeń na aptekę" (niezamortyzowanej części inwestycji w obcym środku trwałym) - udokumentowanego przez sprzedawcę fakturami VAT, niezbędnym jest rozstrzygnięcie, czy sprzedaż poniesionych, przez spółkę jawną (poprzedniego najemcę - sprzedawcę nakładów), nakładów inwestycyjnych (niezamortyzowanej części inwestycji w obcym środku trwałym), w celu przystosowania wynajmowanych pomieszczeń na apteki podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - według art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Spod pojęcia usługi będzie natomiast wyłączone takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów. Jeśli tylko mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.

Na mocy art. 47 § 1-3 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Należy w tym miejscu wskazać, że przy zwrocie nakładów nie dochodzi do przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel, ponieważ przedmiot najmu przez cały okres trwania tego stosunku pozostaje własnością wynajmującego. Czynność przeniesienia poniesionych nakładów inwestycyjnych na właściciela nieruchomości nie jest dostawą towarów, bowiem nie mieści się w definicji towaru, zawartej w cyt. art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zatem stwierdzić, iż zbycie nakładów inwestycyjnych poniesionych w obcym środku trwałym nie może zostać uznane za odpłatną dostawę towarów, gdyż nie mamy tu do czynienia z odrębną rzeczą, która mogłaby stanowić towar. Niemniej jednak podmiot, który poniósł nakłady dysponuje pewnym prawem do poniesionych nakładów i może to prawo przenieść na rzecz innego podmiotu. Wskazać zatem należy, iż nakład jest prawem majątkowym, które może być przedmiotem obrotu gospodarczego.

Skoro bowiem w ustawie o podatku od towarów i usług określono, iż przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, to dokonywanie przez najemcę nakładów w wynajmowanych lokalach użytkowych jest świadczeniem na rzecz właściciela.

Uwzględniając powyższe w powiązaniu z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym wskazać należy, że w sytuacji przeniesienia za wynagrodzeniem nakładów na cudzą rzecz, mamy do czynienia ze świadczeniem wzajemnym, bezpośrednim i ekwiwalentnym, polegającym na zbyciu nakładów poniesionych w obcym środku trwałym, które na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym podlega opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle powołanych przepisów prawa oraz biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie "adaptacji pomieszczeń na aptekę" w zakresie, w jakim nabycie to będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. w tej części, w której służyć będą czynnościom opodatkowanym, pod warunkiem iż nie wystąpią żadne przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawczyni, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją aktualność w przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego lub stanu prawnego.

Ponadto informuje się, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Z powyższej regulacji wynika, że z wnioskiem może wystąpić osoba, u której wystąpił lub może wystąpić określony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), który może rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego. Zatem interpretacja wydawana jest w indywidualnej sprawie zainteresowanego, który składa wniosek o jej wydanie. Tym samym niniejsza interpretacja nie rodzi skutków podatkowych dla kontrahenta Wnioskodawczyni.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl