IBPP2/443-399/08/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-399/08/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2008 r. (data wpływu 1 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy Spółce z o.o. (Dystrybutorowi) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, które wystawią Odbiorcy tytułem otrzymanych przez nich bonusów pieniężnych za zrealizowanie rocznego poziomu zakupów produktów od Dystrybutora - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy Spółce z o.o. (Dystrybutorowi) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, które wystawią Odbiorcy tytułem otrzymanych przez nich bonusów pieniężnych za zrealizowanie rocznego poziomu zakupów produktów od Dystrybutora.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany w dalszej części Dystrybutorem) zajmuje się dystrybucją orynnowania. W związku z tą działalnością główny Dostawca prowadzi różne działania mające na celu zwiększenie sprzedaży towarów. Pomiędzy Dostawcą i Dystrybutorem w roku 2007 została zawarta umowa o bonusie rocznym polegająca na przyznaniu Dystrybutorowi premii pieniężnej (zwanej dalej bonusem pieniężnym).Bonusem objęta jest sprzedaż towarów dostarczonych przez Dostawcę (zwanych dalej produktami) do Odbiorców Dystrybutora za: zrealizowanie rocznego poziomu sprzedaży produktów dostarczonych przez Dostawcę do Odbiorców. Przewidziane są następujące rodzaje bonusów pieniężnych:

a.

Wartość bonusa równa jest wskaźnikowi procentowemu w stosunku do podstawy. Podstawa bonusa to wartość sprzedaży netto produktów do danego Odbiorcy w roku kalendarzowym 2007.

b.

Wartość bonusa równa jest wskaźnikowi procentowemu w stosunku do podstawy. Podstawa bonusa to wzrost obrotu w roku kalendarzowym 2007 w stosunku do obrotów roku 2006.

Przyznanie bonusu pieniężnego dla Dystrybutora zostało uzależnione od spełnienia warunku: terminowego zawarcia z Odbiorcami (kontrahentami Dystrybutora) umów o bonusie rocznym.Dystrybutor spełnił warunek i zawarł z Odbiorcami umowy o bonusie rocznym.W ramach umów o bonusie rocznym zawartych z Odbiorcami, Dystrybutor zobowiązany jest do wypłaty na ich rzecz określonych kwot pieniędzy, o ile Odbiorca spełni przewidziane umową warunki.

Zawarte przez Dystrybutora umowy o bonusie rocznym z Odbiorcami przewidują następujące rodzaje bonusów pieniężnych:

a.

Wartość bonusa równa jest wskaźnikowi procentowemu w stosunku do podstawy. Podstawa bonusa to wartość zakupów netto przez Odbiorcę produktów w roku kalendarzowym 2007.

b.

Wartość bonusa równa jest wskaźnikowi procentowemu w stosunku do podstawy. Podstawa bonusa to wzrost sprzedaży netto w roku 2007 w stosunku do sprzedaży netto z roku ubiegłego (2006).

Bonusy wypłacone zostaną Odbiorcom za określony w umowie okres rozliczeniowy którym jest rok kalendarzowy. Wskazane bonusy nie są powiązane z konkretnymi dostawami towarów i wypłacone zostaną jedynie w oparciu o obroty netto osiągnięte przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym. Bonusy mają charakter obowiązkowy, co oznacza iż są one płatne po spełnieniu warunków określonych w umowach, a ich wypłata nie jest uzależniona od decyzji Dystrybutora i Dostawcy.Rozliczenie bonusu pieniężnego pomiędzy Dystrybutorem i Odbiorcami uzgodnione zostało w umowie najpóźniej do dnia 30 czerwca 2008 r. za pomocą faktur wystawionych przez tych Odbiorców z wskazanym podatkiem VAT.Odpowiednio rozliczenie bonusu pieniężnego pomiędzy Dostawcą i Dystrybutorem zostało ustalone najpóźniej do dnia 30 czerwca 2008 r. na podstawie faktury VAT wystawionej przez Dystrybutora dla Dostawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce z o.o. (Dystrybutorowi) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, które wystawią Odbiorcy tytułem bonusów pieniężnych za zrealizowanie rocznego poziomu zakupów produktów od Dystrybutora.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury VAT otrzymane od Odbiorców dokumentować będą otrzymanie wynagrodzenia - bonusów pieniężnych - usług świadczonych przez Odbiorców Dystrybutora. Podatek naliczony zawarty w fakturach podlega odliczeniu od podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu - zakup tej właśnie usługi ma na celu zwiększenie sprzedaży Dystrybutora podlegającej opodatkowaniu - sprzedaży orynnowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, iż w interpretacji z dnia 29 kwietnia 2008 r. znak: IBPP2/443-72/08/RSz tut. organ rozstrzygnął, iż bonusy pieniężne wypłacane przez Dystrybutora Odbiorcom z tytułu zrealizowanych zakupów u Dystrybutora podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Natomiast przedmiotem niniejszej interpretacji jest prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od Odbiorców, dokumentujących otrzymane przez nich bonusy pieniężne - usługi świadczone przez Odbiorców.

Poruszone przez Wnioskodawcę zagadnienie dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje przepis art. 86 ust. 1 i ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl ust. 10 pkt 1 powołanego artykułu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z treści wniosku wynika, że faktury VAT otrzymane od Odbiorców dokumentować będą otrzymanie wynagrodzenia - bonusy pieniężne. Zakup przedmiotowych usług ma na celu zwiększenie sprzedaży Dystrybutora podlegającej opodatkowaniu - sprzedaży orynnowania.

Zatem, jeśli nabywane przez Wnioskodawcę usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, podatek naliczony zawarty w otrzymanych fakturach VAT podlega odliczeniu od podatku należnego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach potwierdzających nabycie przedmiotowych usług, o ile wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl