IBPP2/443/-396/09/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443/-396/09/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2009 r. (data wpływu 10 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 15 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 22 maja 2009 r.),o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług polegających na uzgodnieniach handlowych (negocjacje kontraktowe, prowadzenie uzgodnień, przygotowanie pism, prowadzenie bieżącej korespondencji, tłumaczenia ustne i pisemne) obejmujących obsługę określonego kontraktu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług polegających na uzgodnieniach handlowych (negocjacje kontraktowe, prowadzenie uzgodnień, przygotowanie pism, prowadzenie bieżącej korespondencji, tłumaczenia ustne i pisemne) obejmujących obsługę określonego kontraktu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 15 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 22 maja 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Firma krajowa, która pośredniczy w realizacji projektu rekonstrukcji kompleksu skoczni zlokalizowanej na terytorium Federacji Rosyjskiej, którego podwykonawcą jest firma krajowa - zawarła umowę zlecenia z firmą Wnioskodawcy, w ramach prowadzonej działalności, na usługi związane z prowadzeniem interesów - tłumaczenia, uzgodnienia handlowe przy realizacji tego kontraktu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 12 maja 2009 r. Wnioskodawca stwierdził, iż firma krajowa jest pośrednikiem w realizacji projektu rekonstrukcji skoczni narciarskiej w miejscowości N., Federacja Rosyjska.

Miejscem świadczenia usług architektonicznych jest miejsce położenia nieruchomości, czyli poza granicami kraju.

Firma Wnioskodawcy świadczy usługi na rzecz firmy krajowej przy realizacji tego projektu, tj.: uzgodnienia handlowe (negocjacje kontraktowe, prowadzenie bieżących uzgodnień, przygotowywanie pism, prowadzenie bieżącej korespondencji, tłumaczenia ustne i pisemne).

Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku z dnia 21 maja 2009 r. zaklasyfikował usługi będące przedmiotem zapytania do grupowania PKWiU 74.84.16 "Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wskazana usługa podlega VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stwierdził, iż w związku z tym, że prowadzi usługi na rzecz firmy krajowej dotyczące obsługi określonego kontraktu (negocjacja kontraktu, korespondencja, ustalenia bieżące), usługa podlega VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Przy określaniu miejsca świadczenia usług, o którym mowa w art. 27 i 28, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (art. 8 ust. 4 ustawy o VAT).

Zatem, przy ustalaniu miejsca świadczenia, usługi należy identyfikować przy zastosowaniu klasyfikacji statystycznych, o ile przepisy określające miejsce świadczenia odwołują się do symbolu statystycznego.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi.

Ogólna reguła, wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Szczególny sposób określenia miejsca świadczenia przewidziano m.in. dla usług związanych z nieruchomościami, co reguluje art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

W przepisie tym przyjęto, że usługi związane z nieruchomościami są zawsze opodatkowane w kraju położenia nieruchomości, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu są wykonywane, gdzie ma siedzibę usługodawca oraz gdzie faktycznie (fizycznie) wykonuje tę usługę. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, firma krajowa (podwykonawca), która pośredniczy w realizacji projektu rekonstrukcji skoczni zlokalizowanej na terytorium Federacji Rosyjskiej - zawarła umowę zlecenia z firmą Wnioskodawcy, w ramach prowadzonej działalności, na usługi związane z prowadzeniem interesów - tłumaczenia, uzgodnienia handlowe przy realizacji tego kontraktu.

Wnioskodawca stwierdził, iż firma krajowa jest pośrednikiem w realizacji projektu rekonstrukcji skoczni narciarskiej w miejscowości N., Federacja Rosyjska.

Miejscem świadczenia usług architektonicznych jest miejsce położenia nieruchomości, czyli poza granicami kraju.

Natomiast firma Wnioskodawcy świadczy usługi na rzecz firmy krajowej przy realizacji tego projektu, polegające m.in. na uzgodnieniach handlowych (negocjacje kontraktowe, prowadzenie bieżących uzgodnień, przygotowywanie pism, prowadzenie bieżącej korespondencji, tłumaczenia ustne i pisemne).

Wnioskodawca zaklasyfikował usługi będące przedmiotem zapytania do grupowania PKWiU 74.84.16 "Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca posiada siedzibę w Polsce i świadczy usługi na rzecz firmy polskiej. Usługi te nie są objęte szczególnymi regulacjami. Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie przepis art. 27 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, że usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl