IBPP2/443-396/08/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-396/08/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej S. przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2008 r. (data wpływu 22 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy remonty i konserwacje w budynkach zaliczanych w PKOB do działu 11 należy opodatkować według obniżonej stawki 7% niezależnie od tego, że znajdują się w tych budynkach również lokale użytkowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy remonty i konserwacje w budynkach zaliczanych w PKOB do działu 11 należy opodatkować według obniżonej stawki 7% niezależnie od tego, że znajdują się w tych budynkach również lokale użytkowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia Mieszkaniowa zleca firmom zewnętrznym przeprowadzenie remontów i konserwacji w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, w budynkach tych znajdują się również lokale użytkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy remonty i konserwacje w budynkach zaliczanych w PKOB do działu 11 należy opodatkować wg obniżonej stawki 7% niezależnie od tego, że znajdują się w tych budynkach również lokale użytkowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o VAT w art. 41 ust. 2, 12, 12a oraz § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) nie zezwala na stosowanie obniżonej stawki 7% do remontów i konserwacji dot. lokali użytkowych.W przypadku gdy remonty (dachu, rynien, elewacji, wymiany instalacji ciepła i wody, pionów kanalizacyjnych) i konserwacje (np. przewodów spalinowych, wentylacyjnych, anten zbiorczych) przeprowadzane są w budynkach zaliczanych do PKOB 11 w których znajdują się również lokale użytkowe, winny być opodatkowane według udziału procentowego powierzchni oczynszowanej lokali mieszkalnych do powierzchni ogółem i powierzchni oczynszowanej lokali użytkowych do powierzchni ogółem.

Np. wartość usługi netto wyniosła 50.000 zł

pow. lokali mieszkalnych 800 m#61447; 94,12%

pow. lokali użytkowych 50 m#61447; 5,88%

850 m#61447; 100%,

50.000 zł x 94,12% = 47.060 zł x 7% = 3.294,20 zł

50.000 zł x 5,88% = 2.940 zł x 22% = 646,80 zł

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) co do zasady stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy). Ponadto, od 1 stycznia 2008 r. zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa zleca firmom zewnętrznym przeprowadzenie remontów i konserwacji w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Wnioskodawca we wniosku wskazuje, iż w budynkach tych znajdują się również lokale użytkowe.W stanowisku natomiast wskazał, iż remonty dotyczą dachu, rynien, elewacji, wymiany instalacji ciepła i wody, pionów kanalizacyjnych; konserwacje dotyczą np. przewodów spalinowych, wentylacyjnych, anten zbiorczych.W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz wskazany wyżej stan prawny należy stwierdzić, iż zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie wskazanych wyżej usług remontowych i konserwacyjnych. W świetle powyższego, należy zatem stwierdzić, iż jeżeli przedmiotem wskazanych we wniosku usług jest obiekt budownictwa mieszkaniowego o PKOB 11 - jako całość i umowy na wykonanie usług dotyczą budynku jako całości, w którym znajdują się zarówno lokale mieszkalne jak również lokale użytkowe, usługi te będą w całości opodatkowane stawką preferencyjną podatku od towarów i usług 7%.Natomiast w przypadku, gdy usługi, o których mowa we wniosku, dotyczą wyłącznie lokali użytkowych (na podstawie odrębnej umowy), wówczas w odniesieniu do nich będzie miała zastosowanie stawka 22%. Ponadto należy zauważyć, iż na wysokość stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu remontów i konserwacji w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB 11 nie ma wpływu struktura procentowo-powierzchniowa znajdujących się w nim lokali mieszkalnych i użytkowych, lecz istotnym jest sklasyfikowanie budynku, według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do odpowiedniego grupowania.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż remonty (dachu, rynien, elewacji, wymiany instalacji ciepła i wody, pionów kanalizacyjnych) i konserwacje (np. przewodów spalinowych, wentylacyjnych, anten zbiorczych) przeprowadzane w budynkach zaliczanych do obiektów budownictwa mieszkaniowego znajdujących się w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, w których znajdują się również lokale użytkowe, winny być opodatkowane według udziału procentowego powierzchni lokali mieszkalnych do powierzchni ogółem i powierzchni oczynszowanej lokali użytkowych do powierzchni ogółem, przy zastosowaniu stawki podatku odpowiednio 7% i 22%, należało uznać za nieprawidłowe.Za prawidłowe natomiast należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż stawki VAT 7% nie stosuje się do remontów i konserwacji dotyczących lokali użytkowych.

Ponadto zauważa się, iż obniżonej stawki VAT 7% nie stosuje się do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu a więc wszelkich instalacji znajdujących się na zewnątrz budynków.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało całościowo uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynków według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków sprzedawanych według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.Zauważa się, iż kwestia ustalenia czy Spółdzielnia otrzymując fakturę na powyższe usługi z wyliczonym VAT 7% ma prawo odliczyć podatek VAT według struktury sprzedaży zgodnie z art. 90 ustawy o VAT jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl