IBPP2/443-39/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-39/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana C przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu 15 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2009 r. (data wpływu 12 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktury VAT hurt, na której nie ma wyszczególnionych numerów rejestracyjnych i ilości zatankowanego paliwa do poszczególnych pojazdów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktury VAT hurt, na której nie ma wyszczególnionych numerów rejestracyjnych i ilości zatankowanego paliwa do poszczególnych pojazdów.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 marca 2009 r. (data wpływu 12 marca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonuje usługi transportowe w zakresie przewozu rzeczy. Posiada wykaz środków trwałych, w którym wpisane są samochody ciężarowe. Część samochodów jest w leasingu, które służą czynnościom opodatkowanym stawką 22%.

Wnioskodawca zakupuje paliwo w systemie hurtowym. Firma zaopatruje Wnioskodawcę w paliwo, olej napędowy, dostarczając je cysterną na teren gdzie są parkingowane samochody i tam następuje tankowanie paliwa bezpośrednio do baków pojazdów.

Na miejscu kierowca wystawia dowód dostawy, na którym odręcznie wpisuje ilość litrów paliwa zatankowanego do poszczególnych pojazdów i numer rejestracyjny. Następnie firma na podstawie tego dokumentu wystawia fakturę VAT hurt, jednak bez wpisu numerów rejestracyjnych samochodów, tylko numer dowodu dostawy sugerując tym, że jest to sprzedaż hurtowa a nie detaliczna.

W uzupełnieniu z dnia 6 marca 2009 r. Wnioskodawca dodał, iż:

* samochody, o których mowa we wniosku, do których tankowane jest paliwo są samochodami ciężarowymi i posiadają masę całkowitą większą niż 3,5 tony,

* zakup paliwa jest kosztem uzyskania przychodu,

* jest prowadzona ewidencja paliwa wydanego z cysterny do poszczególnych pojazdów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odliczenie podatku VAT od zakupionego paliwa na podstawie faktury VAT hurt, na której nie ma wyszczególnionych numerów rejestracyjnych i ilości zatankowanego paliwa do poszczególnych pojazdów tylko numer dowodu dostawy w takiej sytuacji nie pozbawia Wnioskodawcę odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakupione paliwo wykorzystywane jest wyłącznie w celu osiągnięcia przychodu wykonywanych przez Wnioskodawcę usług, dowód dostawy jest załącznikiem do wystawionej faktury, zakup paliwa jest podstawowym kosztem.

Według Wnioskodawcy przysługuje odliczenie podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 i art. 124.

Jednakże, na mocy art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.

Ograniczenie to dotyczy paliwa zużywanego do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony - za wyjątkiem sytuacji wskazanych w art. 86 ust. 4 cyt. ustawy.

Z uwagi na powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytego paliwa do napędu samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

* wykorzystywane samochody służą działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług,

* samochody zaliczone zostały do kategorii pojazdów nie wymienionych w art. 86 ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 9 ust. 5, obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny samochodu.

Należy zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. powyższe kwestie są regulowane przepisem § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca zakupuje paliwo w systemie hurtowym. Firma zaopatruje Wnioskodawcę w paliwo, olej napędowy, dostarczając je cysterną na teren gdzie są parkingowane samochody i tam następuje tankowanie paliwa bezpośrednio do baków pojazdów. Na miejscu kierowca wystawia dowód dostawy, na którym odręcznie wpisuje ilość litrów paliwa zatankowanego do poszczególnych pojazdów i numer rejestracyjny. Następnie firma na podstawie tego dokumentu wystawia fakturę VAT hurt, jednak bez wpisu numerów rejestracyjnych samochodów, tylko numer dowodu dostawy sugerując tym, że jest to sprzedaż hurtowa a nie detaliczna. Samochody, o których mowa we wniosku, do których tankowane jest paliwo są samochodami ciężarowymi i posiadają masę całkowitą większą niż 3,5 ton, zakup paliwa jest kosztem uzyskania przychodu, jest prowadzona ewidencja paliwa wydanego z cysterny do poszczególnych pojazdów.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż cytowane wyżej przepisy nakładające obowiązek wskazywania na fakturach numerów rejestracyjnych samochodów nie znajdą zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ dotyczą przypadku, gdy paliwo jest wlewane bezpośrednio do baku pojazdu wykorzystywanego do działalności gospodarczej.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT hurt dokumentujących zakup do cysterny paliwa przeznaczonego do tankowania samochodów ciężarowych i posiadających masę całkowitą większą niż 3,5 tony, pod warunkiem, iż zakup związany jest ze sprzedażą opodatkowaną i nie występuje ograniczenie wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl