IBPP2/443-380/07/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-380/07/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana M, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2007 r. (data wpływu 20 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2008 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z tytułu przemieszczenia z Hamburga do Polski zaimportowanego wcześniej towaru z Chin - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z tytułu przemieszczenia z Hamburga do Polski zaimportowanego wcześniej towaru z Chin.Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 marca 2008 r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonał zakupu towarów w Chinach. Faktura została wystawiona przez dostawcę Chińskiego w dniu 30 marca 2007 r. Towar w miesiącu maju został dostarczony do Hamburga, gdzie dokonano odprawy celnej (dokumentem potwierdzającym dokonanie odprawy jest faktura wystawiona przez niemiecką agencję celną w dniu 3 maja 2007 r. Należność za cło Wnioskodawca uregulował przelewem w dniu 4 maja 2007 r.). Niemiecka agencja celna posiada upoważnienie do przedstawicielstwa fiskalnego. Towary nabyte w Chinach mają służyć czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Wnioskodawcę na terytorium kraju.

Wnioskodawca zgłosił zamiar przemieszczenia towarów na terytorium Polski, w związku z czym zastosowano zwolnienie z niemieckiego VAT. Niemiecka agencja celna nie wystawiła faktury za towar. Transportu samochodowego z Hamburga do Krakowa dokonała firma niemiecka współpracująca z ww. agencją celną (faktura wystawiona w dniu 7 maja 2007 r., zapłata w dniu 24 sierpnia 2007 r.). Wnioskodawca podał NIP PL. Towar został dostarczony do siedziby firmy w dniu 8 maja 2007 r. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w Niemczech jako podatnik VAT. Agencja celna posiada NIP unijny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

a)

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

b)

transportu Hamburg - Kraków.

2.

Po kursie z którego dnia należy wycenić wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

3.

Po kursie z którego dnia należy wycenić fakturę za transport tych towarów

4.

Czy w informacji podsumowującej w części D Wnioskodawca winien zamieścić NIP

a)

firmy Wnioskodawcy,

b)

agencji celnej,

c)

niemieckiej firmy transportowej,

d)

czy nie wpisywać żadnego z tych numerów NIP.

Zdaniem Wnioskodawcy faktura za towar wraz z cłem wystawiona została w dniu 31 maja 2007 r. Wyceniono ją po średnim kursie NBP z dnia wystawienia faktury od dostawcy z Chin to jest 30 marca 2007 r.Faktura wewnętrzna za transport została wystawiona także w dniu 31 maja 2007 r. Wyceniono ją po średnim kursie NBP z dnia wystawienia faktury przez niemiecką firmę transportową to jest dnia 7 maja 2007 r.Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy powstał w dniu wystawienia faktur wewnętrznych to jest w deklaracji za miesiąc maj.W deklaracji VAT UE za II kwartał w części D zamieszczono NIP agencji celnej i niemieckiej firmy transportowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1a.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednakże z importem towarów będziemy mieli do czynienia tylko wówczas gdy określona procedura celna zostanie zakończona na terytorium Polski (art. 36 ust. 1 ww. ustawy).

W świetle art. 79 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, zastosowanie procedury dopuszczenia do obrotu nadaje towarowi niewspólnotowemu status towaru wspólnotowego. Oznacza to, że po spełnieniu wszystkich formalności, a zwłaszcza dokonaniu zgłoszenia celnego oraz zapłaceniu należności celno - podatkowych, można swobodnie dysponować towarem na obszarze celnym Wspólnoty Europejskiej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na terytorium Niemiec dokonano odprawy celnej, po czym Wnioskodawca zgłosił zamiar przemieszczenia towarów na terytorium Polski, w związku z czym zastosowano zwolnienie z niemieckiego podatku VAT.

W oparciu o przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 2286/2003 z dnia 18 grudnia 2003 r., zmieniającego rozporządzenie Komisji nr 2454/93, ustanawiające przepisy w celu wykonania ww. rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92, ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 343 Rady), które między innymi wprowadziło nowe zasady wypełniania formularza SAD - Departament Ceł Ministerstwa Finansów RP opracował "Instrukcję wypełniania i stosowania dokumentu SAD". Zgodnie z wykazem kodów procedur zawartym w ww. instrukcji - procedura 42 stanowi dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT w przypadku dostawy do innego Państwa Członkowskiego (import z kraju trzeciego z bezpośrednio następującą po nim dostawą wewnątrzwspólnotową).

Zatem, w myśl powyższego, skoro towary zostały odprawione i dopuszczone do obrotu w Niemczech, oznacza to, że importu dokonano na terytorium Niemiec.Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a)

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,

b)

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)-z) zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

W omawianym przypadku podatnik działa na terytorium Niemiec za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego, co spełnia przesłankę przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o VAT. Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonał przemieszczenia towarów z terytorium Niemiec do Polski w ramach swojego przedsiębiorstwa, a zatem przywóz ten stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W świetle art. 19 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 20 ust. 5 ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.Stosownie do art. 20 ust. 6 ustawy o VAT w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie dysponuje fakturą kontrahenta unijnego, natomiast towar został dostarczony do siedziby firmy w dniu 8 maja 2007 r.W konsekwencji znajdzie tu zastosowanie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, w świetle którego obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstał w dniu 15 czerwca 2007 r.

Ad. 1b.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.W myśl art. 28 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 28 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.W omawianym przypadku rozpoczęcie transportu miało miejsce na terytorium Niemiec, lecz Wnioskodawca podał numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku na terytorium Polski. W konsekwencji miejscem świadczenia przedmiotowej usługi transportowej jest Polska. Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy o VAT przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

W świetle art. 17 ust. 4 ustawy o VAT w przypadkach wymienionych w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.Zgodnie z art. 19 ust. 19 ustawy o VAT przepisy ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b) i c, pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług.W świetle art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami.Z wniosku wynika, że zapłata została dokonana w dniu 24 sierpnia 2007 r., natomiast datą wykonania usługi transportowej jest 8 maja 2007 r. (wtedy bowiem towar dotarł do siedziby Wnioskodawcy). Zatem obowiązek podatkowy z tytułu usługi transportu powstał w dniu 7 czerwca 2007 r. (30. dnia do daty wykonania usługi).

Ad. 2.

W świetle § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.):

1.

Kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

2.

W przypadku gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczonyi ogłoszony.

3.

W przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio,

4.

Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, lub import usług.

W niniejszej sprawie faktura za towar została wystawiona przez kontrahenta chińskiego, niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej. Faktura ta związana jest z importem towarów, który miał miejsce na terenie Niemiec. Spółka będąca zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT dokonała następnie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z czym nie została wystawiona faktura przez kontrahenta unijnego. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie, do przeliczenia faktury wystawionej przez kontrahenta chińskiego, należy zastosować wyliczony i ogłoszony przez NBP kurs średni waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Nie jest bowiem w tym przypadku zasadne ocenianie terminowości wystawienia faktury przez kontrahenta chińskiego.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ww. ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne. Skoro w rozpoznanej sprawie obowiązek podatkowy powstał 15 sierpnia 2007 r., Wnioskodawca miał obowiązek wystawić z tego tytułu, na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, fakturę wewnętrzną. Jak wskazano powyżej - do przeliczenia faktury wystawionej przez kontrahenta chińskiego, należy zastosować wyliczony i ogłoszony przez NBP kurs średni waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, czyli z dnia 15 czerwca 2007 r. Tak wyliczoną kwotę wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz podatek VAT należny z tego tytułu Wnioskodawca winien ująć w deklaracji VAT-7 złożonej za miesiąc czerwiec 2007 r., ponieważ w tym miesiącu powstał obowiązek podatkowy.

Ad. 3.

W myśl § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.Zgodnie z § 15 ust. 2 ww. rozporządzenia faktury, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z wniosku wynika, że faktura za transport towarów została wystawiona przez niemiecką firmę transportową w dniu 7 maja 2007 r., natomiast obowiązek podatkowy z powyższego tytułu powstał w dniu 7 czerwca 2007 r. Zatem należy uznać, że faktura niemieckiej firmy transportowej została wystawiona bez naruszenia przepisów ww. rozporządzenia.W konsekwencji w niniejszym przypadku będzie miał zastosowanie przepis § 37 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., w świetle którego kwoty wykazane na fakturze wystawionej przez niemiecką firmę transportową należy przeliczyć według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, czyli na dzień 7 maja 2007 r.Zgodnie z art. 106 ust. 7 ww. ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne. Skoro w rozpoznanej sprawie obowiązek podatkowy powstał czerwca 2007 r., Wnioskodawca miał obowiązek wystawić z tego tytułu, na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, fakturę wewnętrzną.Przeliczoną na złote kwotę importu usługi transportowej Wnioskodawca winien ująć w deklaracji VAT-7 złożonej za miesiąc czerwiec 2007 r., ponieważ w tym miesiącu powstał obowiązek podatkowy.

Ad. 4.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

1.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;

2.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W świetle art. 100 ust. 3 ww. ustawy o VAT informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności następujące dane:

1.

nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9;

2.

właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;

3.

kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;

4.

łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

Z powyższych przepisów wynika, że w informacji podsumowującej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należy wskazać właściwy i ważny numer kontrahenta nadany w państwie członkowskim z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W zaistniałym stanie faktycznym mamy do czynienia z nietransakcyjnym przemieszczeniem towarów z państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju dokonane przez Wnioskodawcę, który wcześniej dokonał importu tych towarów. W takim przypadku dostawcą i nabywcą towarów jest ten sam podmiot. Jak wskazano we wniosku Spółkę reprezentuje w Niemczech przedstawiciel fiskalny - niemiecka agencja celna.

Wobec powyższego, mając na uwadze specyfikę przedmiotowej transakcji, w informacji podsumowującej jako numer kontrahenta należy wykazać numer przedstawiciela fiskalnego, który posiada ważny numer nadany w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest nietransakcyjne przemieszczenie towarów. Jeżeli zatem regulacje prawne w Niemczech nie wymagają od Wnioskodawcy rejestracji do podatku od wartości dodanej oraz zezwalają na użyczenie unijnego numeru VAT przez działającego na tym terenie w imieniu Wnioskodawcy przedstawiciela, jak również nakazują temu przedstawicielowi wykazanie przedmiotowej transakcji jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na terenie Niemiec, to w części D informacji podsumowującej należy zamieścić numer VAT niemieckiej agencji celnej oraz kod kraju niemieckiego.

Kwotę wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów Wnioskodawca winien ująć w informacji podsumowującej złożonej za drugi kwartał 2007 r., ponieważ w tym dniu powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu. Należy zauważyć, iż w świetle art. 100 ust. 1 ustawy o VAT w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów nie wykazuje się wartości importu usługi transportowej.

W konsekwencji, mając na uwadze przedstawiony w sprawie stan faktyczny, dokonując podsumowania należy stwierdzić, iż:

* - obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstał w dniu 15 czerwca 2007 r.;

- do przeliczenia faktury kontrahenta chińskiego Wnioskodawca winien zastosować średni kurs NBP z dnia 15 czerwca 2007 r.;

- w tym dniu Wnioskodawca winien wystawić fakturę wewnętrzną oraz ująć wynikające z niej wartości w deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2007 r.;

* - obowiązek podatkowy z tytułu importu usługi transportowej powstał w dniu 7 czerwca 2007 r.;

- do przeliczenia faktury kontrahenta niemieckiego Wnioskodawca winien zastosować średni kurs NBP z dnia 7 maja 2007 r.;

- Wnioskodawca jest obowiązany wystawić fakturę wewnętrzną w dniu 7 czerwca 2007 r. oraz ująć wynikające z niej wartości w deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2007 r.;

* - Wnioskodawca winien ująć kwotę wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w informacji podsumowującej złożonej za drugi kwartał 2007 r., wykazując w niej numer VAT niemieckiej agencji celnej oraz kod kraju niemieckiego;

- w informacji podsumowującej nie należy wykazywać importu usług.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony zaistniały stan faktyczny stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl