IBPP2/443-365/14/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-365/14/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 czerwca 2014 r. (data wpływu 13 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "R" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. złożono ww. wniosek uzupełniony pismem z 13 czerwca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "R".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina, jako beneficjent środków finansowych, realizuje projekt pn.: "R", dla którego uzyskała dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007- 2013. Przedmiotem projektu jest budowa szerokopasmowej sieci transmisji danych w technologii światłowodowej i radiowej.

Niniejszy projekt realizowany i finansowany jest w tzw. wariancie mieszanym tj. część wybudowanej sieci przeznaczona będzie na potrzeby Gminy (cześć niekomercyjna), a część przeznaczona będzie na cele komercyjne (część komercyjna). Koszty realizacji projektu podzielone będą na część niekomercyjną i część komercyjną.

Struktura sieci powstałej w ramach projektu kształtuje się następująco:

1. Warstwa Szkieletowa I stopnia - rdzeń - zostanie wybudowana jako kanalizacja pierwotna o średnicy 110, w którą wprowadzone zostaną dwie rury o średnicy 40, do których będzie zaciągnięty kabel światłowodowy, z czego jedna rura będzie przeznaczona na cele komercyjne, a druga rura na cele niekomercyjne. Pozostała część kanalizacji 110 stanowić będzie zaplecze techniczne (zapas) dla części niekomercyjnej.

2. Warstwa Szkieletowa I stopnia - poza rdzeniem - zostanie wykonana jako rurociąg kablowy składający się z 3 rur o średnicy 40. Do dwóch rur zaciągnięty zostanie kabel światłowodowy, z czego jedna rura wraz z kablem będzie wykorzystywana na cele niekomercyjne, a druga na cele komercyjne. Natomiast trzecia pusta rura stanowić będzie zaplecze techniczne (zapas) dla części niekomercyjnej.

3. Warstwa Szkieletowa II stopnia składać się będzie z rurociągu kablowego składającego się z dwóch rur 40. Do dwóch rur zaciągnięty będzie kabel światłowodowy, z czego jedna rura przewidziana będzie na cele komercyjne, druga rura na cele niekomercyjne.

4. Warstwa dostępowa, w której umieszczony będzie kabel światłowodowy przeznaczony jest dla 185 lokalizacji, przy czym 178 lokalizacji będzie przeznaczonych dla części niekomercyjnej i 7 lokalizacji dla części komercyjnej.

Projekt przewiduje podpięcie 185 lokalizacji na obszarze Gminy, w których umieszczone będą punkty dostępowe do szerokopasmowego internetu.

W ramach części niekomercyjnej projektu powstanie:

1. Stacja Bazowa WiMax,

2. Infrastruktura Sieci Światłowodowej - wydzielona zgodnie, z ww. założeniami dla części niekomercyjnej,

3. Hotspoty, i Piapy (infokioski)

4. Punkty Dostępowe w 178 lokalizacjach wraz z urządzeniami i podłączeniem do części sieci niekomercyjnej w tym w budynkach: jednostek budżetowych, zakładu budżetowego, budynkach jednostek kultury oraz Policji i Państwowej Straży Pożarnej.

W ramach części komercyjnej projektu powstanie:

1. Infrastruktura Sieci Światłowodowej wydzielona zgodnie z ww. założeniami dla części komercyjnej, budowana równolegle do części niekomercyjnej udostępniona operatorom zewnętrznym.

2. Punkty dostępowe w 7 lokalizacjach wraz z urządzeniami i podłączeniem do części sieci komercyjnej - w budynkach jednostek będącymi spółkami miejskimi (Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych, Szpital Miejski).

Po zakończeniu inwestycji majątek powstały w części niekomercyjnej pozostanie w zasobach Gminy. Majątkiem będzie zarządzała Gmina. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał rezultatu projektu, powstałego w części niekomercyjnej, do czynności opodatkowanych. Majątek powstały dla tego obszaru będzie udostępniany jednostkom organizacyjnym Gminy, takim jak: jednostki budżetowe, zakład budżetowy, instytucje kultury. Z jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym Gmina będzie zawierała porozumienia na bezpłatne użytkowanie. Natomiast z instytucjami kultury będą zawierane umowy na bezpłatne użytkowanie. Wnioskodawca zamierza również udostępnić urządzenia aktywne w punktach dostępowych Komendzie Miejskiej Policji oraz Państwowej Straży Pożarnej. Udostępnienie nastąpi na podstawie bezpłatnej umowy użyczenia.

Z kolei, w zakresie części komercyjnej, powstały majątek zostanie udostępniony na 5 lat w drodze umowy dzierżawy lub innej płatnej umowy spółce celowej. Zatem będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Po ww. okresie majątek zostanie wniesiony aportem do wskazanej wyżej spółki celowej.

Wniesioną aportem sieć szkieletową spółka celowa będzie udostępniała w drodze odpłatnych umów dzierżawy operatorom telekomunikacyjnym.

Gmina jest w stanie wydzielić i określić odrębnie kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi od kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Pismem z 13 czerwca 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił zaistniały stan faktyczny następująco:

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z częścią komercyjną i niekomercyjną projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.; w skrócie: ustawa o VAT) stanowi, że "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego".

W przypadku realizowanego przez Gminę projektu dotyczącego części komercyjnej warunek określony w art. 86 ust. 1 zostanie zachowany. Wobec powyższego Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast w przypadku realizowanego przez Gminę projektu dotyczącego części niekomercyjnej warunek określony w art. 86 ust. 1 nie zostanie zachowany. Wobec powyższego Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot różnicy kwoty podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z ww. przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 87 ust. 2 ustawy zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika, do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje projekt pn.: "R". Przedmiotem projektu jest budowa szerokopasmowej sieci transmisji danych w technologii światłowodowej i radiowej. Projekt realizowany i finansowany jest w tzw. wariancie mieszanym tj. część wybudowanej sieci przeznaczona będzie na potrzeby Gminy (cześć niekomercyjna), a część przeznaczona będzie na cele komercyjne (część komercyjna). Koszty realizacji projektu podzielone będą na część niekomercyjną i część komercyjną.

Po zakończeniu inwestycji majątek powstały w części niekomercyjnej pozostanie w zasobach Gminy. Majątkiem będzie zarządzała Gmina. Gmina nie będzie wykorzystywała rezultatu projektu, powstałego w części niekomercyjnej, do czynności opodatkowanych. Majątek powstały dla tego obszaru będzie udostępniany jednostkom organizacyjnym Gminy, takim jak: jednostki budżetowe, zakład budżetowy, instytucje kultury. Z jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym Gmina będzie zawierała porozumienia na bezpłatne użytkowanie. Natomiast z instytucjami kultury będą zawierane umowy na bezpłatne użytkowanie. Wnioskodawca zamierza również udostępnić urządzenia aktywne w punktach dostępowych Komendzie Miejskiej Policji oraz Państwowej Straży Pożarnej. Udostępnienie nastąpi na podstawie bezpłatnej umowy użyczenia.

Z kolei, w zakresie części komercyjnej, powstały majątek zostanie udostępniony na 5 lat w drodze umowy dzierżawy lub innej płatnej umowy spółce celowej. Zatem będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Gmina jest w stanie wydzielić i określić odrębnie kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi od kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Wątpliwości Gminy dotyczą kwestii odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, że jest w stanie wydzielić i określić odrębnie kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi od kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko od towarów i usług, które będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (tekst jedn.: w zakresie części komercyjnej projektu, gdzie powstały majątek zostanie udostępniony na 5 lat w drodze umowy dzierżawy lub innej płatnej umowy spółce celowej).

Natomiast w odniesieniu do części niekomercyjnej projektu warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 nie zostanie spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, poniesione wydatki w związku z realizacją części niekomercyjnej projektu będą służy Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu w zakresie dotyczącym części niekomercyjnej. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, że wydatki na zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części komercyjnej będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, a w części niekomercyjnej nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl