IBPP2/443-362/11/BW - Stawka podatku VAT dla usług montażu w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym rolet okiennych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-362/11/BW Stawka podatku VAT dla usług montażu w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym rolet okiennych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym rolet okiennych zewnętrznych, markiz, żaluzji pionowych, oraz bram garażowych jest:

* prawidłowe w części montażu rolet okiennych zewnętrznych, oraz bram garażowych w budynkach jednorodzinnych oraz w budynkach wielorodzinnych w ramach realizacji całego zadania inwestycyjnego, oraz

* nieprawidłowe w części montażu rolet okiennych zewnętrznych, oraz bram garażowych w budynkach wielorodzinnych w ramach prac związanych z remontem lub przebudową lokalu (garażu), oraz

* nieprawidłowe w części montażu żaluzji pionowych, markiz.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu rolet okiennych zewnętrznych, markiz, żaluzji pionowych, oraz bram garażowych w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym.

WW. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 maja 2011 r. znak: IBPP2/443-362/11/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem rolet i markiz. Wyprodukowane rolety zewnętrzne i markizy są sprzedawane przez niego jako towary handlowe, jak również są one montowane na życzenie klientów w budynkach, lokalach czy mieszkaniach. Montaż polega na trwałym zamocowaniu w otworach okiennych, drzwiowych lub na budynku.

Wnioskodawca kupuje również gotowe bramy garażowe i żaluzje pionowe. Bramy garażowe są montowane przez Podatnika na stałe w budynkach. Żaluzje pionowe są montowane poprzez zamocowanie ich do sufitu pomieszczenia.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca doprecyzował, że zarówno rolety zewnętrzne jak i bramy garażowe są montowane na zewnątrz budynku za pomocą śrub, kotw, blach mocujących oraz pianki montażowej lub silikonu. Odłączając je od budynku (rolety zewnętrzne, bramy garażowe) ulegną one częściowemu uszkodzeniu, jak również uszkodzona będzie ściana lub okno do którego były montowane. Zarówno rolety jak i bramy garażowe pełnią funkcję zabezpieczającą i zamykają otwory okienne i drzwiowe. Dodatkowo rolety zewnętrzne pełnią funkcję izolatora termicznego oraz zabezpieczają przed ewentualnym włamaniem. Markizy natomiast jak podaje Wnioskodawca są montowane na zewnątrz budynku za pomocą śrub do ścian budynku. Demontaż nie uszkodzi markizy, pozostawi ślady na elewacji budynku (dziury). Pełni ona funkcję osłony przeciwsłonecznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi montażu wykonywane w budownictwie mieszkaniowym objętym społecznym programem mieszkaniowym, są opodatkowane stawką 8% VAT... W uzupełnieniu wniosku doprecyzowano, iż pytanie dotyczy montażu rolet zewnętrznych i bram garażowych oraz montażu markiz w budynkach mieszkalnych.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Od 2011 r. stosowanie obniżonej stawki VAT na usługi montażowe wynika wyłącznie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem 8% stawkę VAT stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Do obiektów budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym zaliczamy: budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB 11 lub lokale w takich budynkach oraz lokale mieszkalne w budynkach nie mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską.

Artykuł 41 ust. 12c ustawy o VAT ogranicza stosowanie stawki 8% VAT odnośnie powierzchni: budynków jednorodzinnych do 300 m2 powierzchni użytkowej; lokali mieszkalnych do 150 m2. Obniżoną stawkę stosuję się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

W związku z tym, że przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia roboty budowlane, remont należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 6 do 8 ustawy - Prawo budowlane przez roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Usługi montażu zostały wprost wymienione w ww. definicji robót budowlanych, więc jeżeli dotyczą budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym właściwą stawką opodatkowania jest 8% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w części montażu rolet okiennych zewnętrznych, oraz bram garażowych w budynkach jednorodzinnych oraz w budynkach wielorodzinnych w ramach realizacji całego zadania inwestycyjnego, oraz

* nieprawidłowe w części montażu rolet okiennych zewnętrznych, oraz bram garażowych w budynkach wielorodzinnych w ramach prac związanych z remontem lub przebudową lokalu (garażu), oraz

* nieprawidłowe w części montażu żaluzji pionowych, markiz.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania. W dziale 12 usystematyzowano natomiast budynki niemieszkalne.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługę montażu rolet okiennych zewnętrznych, markiz, żaluzji pionowych, oraz bram garażowych w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl przepisu art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem usługi te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że do czynności o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., nie należy odwoływać się do klasyfikacji statystycznych, gdyż dla tych czynności przepisy o podatku od towarów i usług nie powołują symboli statystycznych.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na te usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Ponadto przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza:

* unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego, prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia);

* unowocześnienie czegoś, uwspółcześnienie (...).

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca produkuje rolety okienne zewnętrzne, markizy i dokonuje ich montażu, lub zakupuje gotowe bramy garażowe i żaluzje pionowe, które także montuje. Czynności te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z określeniami zawartymi w art. 41 ust. 12 do 12c ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że rolety okienne zewnętrzne, bramy garażowe są montowane do budynku na zewnątrz za pomocą śrub, kotw, blach mocujących oraz pianki montażowej lub silikonu. Zatem są one w sposób trwały połączone z budynkiem.

Odłączenie ich od budynku powoduje częściowe uszkodzenie zarówno budynku jak i montowanych wyrobów. Należy również zaznaczyć, że bramy garażowe jak i rolety zewnętrzne pełnią funkcję zabezpieczającą i zamykają otwory okienne i drzwiowe.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że do wykonanych przez Wnioskodawcę robót polegających na montażu bramy garażowej oraz rolet okiennych zewnętrznych (w ramach czynności wskazanych w przepisie art. 41 ust. 12 ustawy) w garażu będącym integralną częścią budynku mieszkalnego jednorodzinnego, sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 11, spełniającego definicję obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie znajdzie preferencyjna 8% stawka podatku VAT, pod warunkiem, że przedmiotowy garaż nie jest wykorzystywany do działalności gospodarczej. Podkreślić ponadto należy, iż nawet w przypadku gdy Wnioskodawca korzysta w tej sytuacji z obniżonej 8% stawki podatku, a świadczona usługa wykonywana jest w budynkach, których powierzchnia użytkowa przekracza limity określone w art. 41 ust. 12b pkt 1 ustawy - zastosowanie znajdzie przepis art. 41 ust. 12c ustawy, zgodnie z którym obniżona stawka podatku dotyczy tylko części podstawy opodatkowania.

Jednak jak wynika z cytowanego wyżej rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 PKOB znajdują się oprócz klasy 1110, tj. budynki mieszkalne jednorodzinne, także budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (klasa 1121), budynki o trzech i więcej mieszkaniach (klasa 1122), budynki zbiorowego zamieszkania (klasa 1130).

Zatem, w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawcę robót polegających na montażu bram garażowych oraz rolet okiennych zewnętrznych w garażach znajdujących się w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 11, zastosowanie będzie miała obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8%, ale tylko w odniesieniu do prac wykonywanych w ramach całego zadania inwestycyjnego (co winno wynikać z umowy). Jeżeli jednak podejmowane będzie osobne zlecenie realizowane w lokalu użytkowym (garażu) w wybudowanym budynku mieszkalnym wielorodzinnym (na podstawie odrębnej umowy), to do tej roboty powinna mieć zastosowanie podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.

Natomiast w zakresie montażu markiz i żaluzji pionowych Wnioskodawca wyjaśnił, że pomimo montażu ich do budynku za pomocą śrub ich demontaż nie uszkodzi markizy, a pozostawi jedynie ślady na elewacji budynku. Zatem należy przyjąć, że nie są one połączone z budynkiem w sposób trwały. Nie stanowią więc trwałego ulepszenia, ani nie pełnią funkcji ochronnej np. zabezpieczenie przed włamaniem.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o VAT lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Zatem montaż ww. markiz i żaluzji pionowych nie mieści się w pojęciu budowy, przebudowy, remontu lub modernizacji budynku, bowiem nie nastąpi trwałe połączenie z budynkiem, a jednocześnie mamy do czynienia z elementami wyposażenia budynku.

Biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej stan prawny i faktyczny należy stwierdzić, że w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawcę usług montażu, opisanych we wniosku, markiz i żaluzji pionowych w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zastosowanie będzie miała 23% stawka podatku od towarów i usług.

Tak, więc stanowisko Wnioskodawcy, iż właściwa stawka podatku VAT dla usług montażu w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym rolet okiennych zewnętrznych, markiz, żaluzji pionowych, oraz bram garażowych wynosi 8% jest prawidłowe tylko w części montażu rolet okiennych zewnętrznych, oraz bram garażowych w budynkach jednorodzinnych oraz w budynkach wielorodzinnych w ramach realizacji całego zadania inwestycyjnego.

Natomiast w pozostałej części stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe. To znaczy montaż rolet okiennych zewnętrznych, oraz bram garażowych w budynkach wielorodzinnych w ramach prac związanych z remontem lub przebudową lokalu (garażu) powinna zostać opodatkowana stawką 23%, podobnie montaż żaluzji pionowych i markiz w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym w każdym przypadku podlega opodatkowaniu stawką 23%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko - Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl