IBPP2/443-361/13/KO - Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności zamiany gruntów w wyniku ich połączenia i ponownego podziału na podstawie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-361/13/KO Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności zamiany gruntów w wyniku ich połączenia i ponownego podziału na podstawie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2013 r. (data wpływu 19 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zamiany gruntów w wyniku ich połączenia i ponownego podziału - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zamiany gruntów w wyniku ich połączenia i ponownego podziału.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza dokonać zamiany przeznaczonych pod zabudowę działek gruntu, wydzielonych zgodnie z art. 98b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), z właścicielami, którymi są osoby fizyczne nie będące podatnikami VAT. Połączenia i podziału nieruchomości, stanowiących własność Gminy i własność prywatną dokonano w związku z ukształtowaniem działek w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie, w ww. trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami. W chwili obecnej Gmina ma dokonać jednorazowej transakcji przekazania część powstałych działek (własność komunalna) osobom prywatnym w zamian za działki stanowiące własność prywatną.

Poniżej cytaty z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, na podstawie których dokonuje się zamiany:

Artykuł 98b.

Właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Do wniosku należy dołączyć, złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania zamiany, o której mowa w ust. 3.

W sprawach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 93, art. 94, art. 96, art. 97 ust. 1-2, art. 98, art. 98a oraz art. 99.

Podziału nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu. W razie nierównej wartości zamienianych części nieruchomości stosuje się art. 15.

Artykuł 15.

1. Nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości.

Pismem z dnia 13 maja 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego następująco:

Gmina zamierza dokonać zamiany wydzielonych zgodnie z art. 98b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), z właścicielami, którymi są osoby fizyczne nie będące podatnikami VAT.

W ramach zamiany, Gmina przekaże osobom fizycznym nw. działki niezabudowane:

1.

działkę nr 1934/1 o pow. 0,0157 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "4MNU"

2.

działkę nr 1937/1 o pow. 0,0157 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "4MNU"

3.

działkę nr 1938/1 o pow. 0,0157 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "4MNU"

4.

działkę nr 1939/1 o pow. 0,0146 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "4MNU"

5.

działkę nr 1955/1 o pow. 0,0311 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "4MNU"

6.

działkę nr 1958/1 o pow. 0,0311 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "4MNU"

7.

działkę nr 1959/1 o pow. 0,0311 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.; "4MNU"

8.

działkę nr 1960/1 o pow. 0,0322 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "4MNU"

9.

działkę nr 1964/1 o pow. 0,0173 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "3MP"

10.

działkę nr 1982/1 o pow. 0,0377 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "3MP'

otrzymując w zamian działki niezabudowane:

1.

działkę nr 1942/1 o pow. 0,0193 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "4MNU"

2.

działkę nr 1943/1 o pow. 0,0193 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "4MNU"

3.

działkę nr 1949/1 o pow. 0,0134 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "4MNU"

4.

działkę nr 1950/1 o pow. 0,0134 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "4MNU"

5.

działkę nr 1971/1 o pow. 0,0234 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "3MP"

6.

działkę nr 1972/1 o pow. 0,0240 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "3MP"

7.

działkę nr 1973/1 o pow: 0,0244 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "3MP"

8.

działkę nr 1974/1 o pow. 0,0287 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.; "3MP"

9.

działkę nr 1977/1 o pow. 0,0166 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "3MP"

10.

działkę nr 1978/1 o pow. 0,0167 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "3MP"

11.

działkę nr 1979/1 o pow. 0,0166 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p.: "3MP"

12.

działkę nr 1980/1 o pow. 0,0183 ha - przeznaczenie w miejscowym p.z.p. "3MP"

Wymienione wyżej działki są przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (zgodnie z Uchwałą Nr.. z dnia 8 lipca 2004 r. Rady Gminy) pod zabudowę mieszkaniowo-usługową (działki oznaczone symbolem 4MNU) oraz mieszkaniowo-pensjonatową (działki oznaczone symbolom 3MP).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do wartości działek przekazywanych osobom prywatnym w ramach zamiany w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami Gmina powinna doliczyć 23% podatek od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w ww. piśmie z dnia 13 maja 2013 r.):

Zamiana w trybie art. 98b ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami nastąpi w drodze cywilnoprawnej w formie aktu notarialnego, wobec czego do wartości wszystkich działek niezabudowanych, przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniowo-usługową (działki oznaczone symbolem 4MNU) oraz mieszkaniowo-pensjonatową (działki oznaczono symbolem 3MP) przekazywanych osobom fizycznym Gmina, jako płatnik podatku od towarów i usług, winna doliczyć 23% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż - co do zasady - opodatkowaniu podlegają czynności odpłatne, przy czym nie wynika z nich, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną - zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, iż Gmina zamierza dokonać zamiany przeznaczonych pod zabudowę działek gruntu, wydzielonych zgodnie z art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami, z właścicielami, którymi są osoby fizyczne nie będące podatnikami VAT. Połączenia i podziału nieruchomości, stanowiących własność gminy i własność prywatną dokonano w związku z ukształtowaniem działek w sposób uniemożliwiającym ich racjonalne zagospodarowanie, w ww. trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami. W chwili obecnej Gmina ma dokonać jednorazowej transakcji przekazania część powstałych działek (własność komunalna) osobom prywatnym w zamian za działki stanowiące własność prywatną.

Zgodnie z regulacją wyrażoną w art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Na gruncie regulacji ustawy - Kodeks cywilny, w wyniku umowy zamiany następuje zatem przeniesienie własności rzeczy o charakterze odpłatnym, bowiem w wyniku rozporządzenia prawem własności na rzecz drugiej strony następuje wzajemne rozporządzenie prawem własności innej rzeczy stanowiące o odpłatnym charakterze zawartej umowy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy.

Do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży (art. 604 ustawy - Kodeks cywilny).

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna.

Natomiast zgodnie z art. 158 ww. ustawy - Kodeks cywilny, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione. Zatem umowa przeniesienia własności nieruchomości (również w drodze zamiany) jest czynnością cywilnoprawną.

Dostawa towarów jest, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, co również ma miejsce w przypadku umowy zamiany w odniesieniu do obu stron transakcji. Dokonanie zatem zamiany gruntów jest zamianą towarów, czyli odpłatną dostawą towarów polegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli jest realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.

Podatnikami podatku od towarów i usług są, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei stosownie do ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z uwagi na fakt, iż zamiana przedmiotowych gruntów będzie miała charakter cywilnoprawny, nie jest możliwe wyłączenie Wnioskodawcy z grona podatników VAT, a tym samym wykonane czynności będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast otrzymane w następstwie zamiany przez Gminę grunty za dotychczas posiadane oraz ewentualne dopłaty pieniężne należy rozpatrywać w kategorii ekwiwalentnego świadczenia wzajemnego.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 2 pkt 33 ustawy).

Przedmiotem czynności łączenia i ponownego podziału, a następnie dostawy jak wynika z wniosku, jest grunt niezabudowany, który zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczony jest pod zabudowę mieszkalno-usługową oraz mieszkalno-pensjonatową.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis zdarzenia należy stwierdzić, iż dostawa gruntu niezabudowanego tj. działek niezabudowanych nr 1934/1, 1937/1, 1938/1, 1939/1, 1955/1, 1958/1, 1959/1, 1960/1, 1964/1 i 1982/1 przeznaczonego pod zabudowę mieszkalno-usługową oraz mieszkalno-pensjonatową, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, będzie opodatkowana 23% stawką podatku VAT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Każda zmiana elementu zdarzenia przyszłego powoduje, że interpretacja traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl