IBPP2/443-361/09/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-361/09/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 19 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu 13 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT związanego z rozbudową hali magazynowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT związanego z rozbudową hali magazynowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu 13 lipca 2009 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - osoba fizyczna wynajmuje budynek na prowadzenie działalności gospodarczej Spółce Jawnej. Właściciel rozbudowuje część nieruchomości - magazyn. Z najmu płacony jest VAT do właściwego organu podatkowego.

Wnioskodawca oświadczył, że jest czynnym podatnikiem VAT. Planowana inwestycja (rozbudowa części nieruchomości) będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. W deklaracjach podatkowych Wnioskodawca będzie wykazywał nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. W deklaracjach podatkowych będą ujęte faktury potwierdzające nabycie towarów i usług dotyczące planowanej inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie faktur dostarczanych przez wykonawcę rozbudowy hali magazynowej można odliczyć różnicę VAT-u między podatkiem należnym a podatkiem naliczonym - zwrócić się o zwrot gdyż VAT należny jest dużo niższy od naliczonego.

Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawca stwierdził, iż VAT należny jest zbyt mały, aby można było po przeniesieniu na następny okres móc go odliczyć dlatego zwrócenie się z wnioskiem o zwrot VAT-u jest jedyną możliwością jego odzyskania, gdyż koszt jest wyższy od przychodów rocznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jednocześnie, zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) cytowanego powyżej artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: z tytułu nabycia towarów i usług oraz potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatki, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego (...).

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Czynności te zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z cytowanym przepisem czynnościami tymi są:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import usług,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 86 ust. 19 ustawy o VAT, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest obostrzona ograniczeniami zawartymi w dziale IX cytowanej ustawy o VAT. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, np. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Komentowana regulacja wprowadza zatem dwie równorzędne zasady dotyczące sposobu postępowania z powstałą nadwyżką podatku. Możliwe jest bowiem albo otrzymanie jej zwrotu na rachunek bankowy, albo przeniesienie jej na następne okresy rozliczeniowe. Wybór sposobu postępowania pozostawiony został podatnikowi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Planowana inwestycja będzie służyła sprzedaży opodatkowanej. W deklaracjach będzie ujmował faktury potwierdzające nabycie towarów i usług dotyczących planowanej inwestycji oraz będzie deklarował nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz wskazanego stanu prawnego w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie deklarował dla podatku od towarów i usług nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym, w deklaracjach VAT-7 będzie ujmował faktury potwierdzające nabycie towarów oraz usług związanych z rozbudową hali magazynowej, będzie mu przysługiwało na bieżąco uprawnienie do obniżenia kwoty podatku za następne okresy lub do występowania o zwrot różnicy podatku.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w miesiącu otrzymania faktury zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, jeżeli natomiast podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej w tym terminie to może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT.

Ponadto nadmienia się, że w przypadku zmiany przeznaczenia inwestycji - rozbudowa hali magazynowej, na cele inne niż związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, należy dokonać korekty uprzednio odliczonego podatku w oparciu o przepisy art. 91 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując: W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego wynikająca z sumy kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez Wnioskodawcę z tytułu nabycia towarów i usług związanych z planowaną inwestycją będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, to Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W przypadku, gdy Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych w trakcie realizacji przedmiotowej inwestycji to w myśl cyt. wyżej art. 86 ust. 19 ustawy o VAT, będzie mógł skorzystać z prawa do przeniesienia kwoty podatku naliczonego do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Zatem niesłuszne jest twierdzenie Wnioskodawcy, iż jedynym sposobem odzyskania podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na rozbudowę hali magazynowej jest zwrócenie się z wnioskiem do właściwego urzędu skarbowego o jego zwrot. W sytuacji bowiem występowania nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, możliwe jest również przenoszenie, nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na następne okresy rozliczeniowe.

Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym podlega przeniesieniu na kolejne okresy rozliczeniowe albo podlega zwrotowi podatnikowi, niezależnie od tego, z jakich powodów powstaje. W myśl przepisów ustawy, powstająca nadwyżka jest przenoszona do rozliczenia na kolejne okresy rozliczeniowe. Z powyższego wynika, że występująca nadwyżka podlega wykazaniu już w następnym (i każdym kolejnym) okresie rozliczeniowym.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl