IBPP2/443-360/12/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-360/12/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 17 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania dofinansowania otrzymanego na realizację projektu pn." (...)" oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z wykonywanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania dofinansowania otrzymanego na realizacje projektu pn. " (...)" oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z wykonywanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Spółka E. (dalej: Spółka bądź Wnioskodawca) realizuje (na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy) projekt doradczy z wkładem własnym " (...)", polegający na świadczeniu usług doradczych w dziedzinie finansów i controllingu, prawa, ekonomii, rachunkowości i zarządzania przez wykwalifikowanych konsultantów Spółki na rzecz przedsiębiorców mających status MŚP. Uczestniczące MŚP są beneficjentami ostatecznymi pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu realizowanego przez Wnioskodawcę dofinansowane jest 50% kosztów kwalifikowanych projektu, do których zaliczają się głównie: koszty osobowe konsultantów świadczących usługi doradcze, koszty osobowe personelu zarządzającego, koszty marketingu i reklamy, koszty zakupu sprzętu komputerowego.

Pozostałe 50% stanowi wkład własny beneficjenta ostatecznego (przedsiębiorcy MŚP korzystającego z dofinansowania) wniesiony w postaci zapłaty za wystawioną fakturę VAT otrzymaną od Spółki.

W piśmie uzupełniającym z dnia 19 czerwca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT, w zakresie swojej działalności wykonuje usługi doradcze z zakresu prawa, finansów, rachunkowości, IT. Świadczone dotychczas usługi w całości są opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy otrzymana kwota dofinansowania na usługi doradcze w ramach projektu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Czy Wnioskodawca poprawnie wystawia fakturę VAT beneficjentowi ostatecznemu tylko na 50% kwoty wkładu własnego.

3.

Czy VAT naliczony zawarty w fakturach dotyczących wyżej wymienionego projektu będzie podlegał odliczeniu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zdaniem Spółki, otrzymana w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki kwota dofinansowania nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej: ustawą o VAT) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie zaś do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Dotacja pozyskana na projekt realizowany przez spółkę E. obejmuje koszty kwalifikowane projektu. W związku z tym pozyskana dotacja nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi a przeznaczona jest na pokrycie kosztów poniesionych w ramach realizacji projektu. Dotacja ta ma więc charakter zakupowy, a nie jest dotacją mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Zatem dotacja ta nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez E. usług, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko Spółka zajmuje zgodnie z wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w sprawie obejmującej podobny stan faktyczny interpretacją podatkową z dnia 10 marca 2010 r. (znak: IPPP3/443-1138/09-4/MPe).

Ad. 2.

Zdaniem Spółki, skoro przyznana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, faktura VAT powinna być wystawiona przez spółkę E. tylko na kwotę wkładu własnego.

Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wkłady własne wnoszone są przez przedsiębiorców uczestniczących w projekcie, będących ostatecznymi beneficjentami, pomocy publicznej w formie pieniężnej i ich wniesienie jest niezbędnym warunkiem uczestnictwa przez przedsiębiorców w szkoleniu i realizacji szkolenia. Wkłady własne związane są z konkretnymi konsumentami w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego a zatem są bezpośrednio związane ze świadczeniem przez E. usług. W związku z tym, stanowią one obrót podlegający opodatkowaniu według stawki właściwej dla usług. Gdyby bowiem Spółka nie otrzymywała od ww. przedsiębiorców środków w postaci wkładów własnych, to ona opłacałaby w tej części koszty usługi. Zatem wkłady własne stanowią w istocie wynagrodzenie za świadczone usługi. W związku z tym spółka E. realizując projekt, świadczy odpłatne usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym, zgodnie z art. 106 ust. 1 tej ustawy, powinna je udokumentować fakturą VAT. Wynagrodzeniem za te usługi jest kwota wkładu własnego wnoszonego przez przedsiębiorców uczestniczących w programie.

Powyższe wnioski są zgodne ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zawartego w interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2010 r. (znak: IPPP3/443-1138/09-4/MPe), dotyczącej podobnego stanu faktycznego.

Ad. 3.

Zdaniem Spółki, ma ona prawo do odliczenia VAT od wszystkich zakupów, gdyż zakupy te związane są ze sprzedażą opodatkowaną jaką Spółka generalnie świadczy dla klientów. Usługi świadczone przez Spółkę nie są zwolnione od podatku VAT.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny.

Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2010 r. (znak: IPPP3-443-1111/09-4/JF), z przepisów ustawy o VAT wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Związek bezpośredni zachodzi wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe, lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Zatem pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego zapewnia neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Dla prawa do odliczenia nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług w tym podatku naliczonego. Także pokrycie tych wydatków (podatku naliczonego) nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku. W szczególności pokrycie wydatków na nabycie towarów i usług dotacjami nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia (tak: A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz do art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje (na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy) projekt doradczy z wkładem własnym " (...)", polegający na świadczeniu usług doradczych w dziedzinie finansów i controllingu, prawa, ekonomii, rachunkowości i zarządzania przez wykwalifikowanych konsultantów Spółki na rzecz przedsiębiorców mających status MŚP. Uczestniczące MŚP są beneficjentami ostatecznymi pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu realizowanego przez Wnioskodawcę dofinansowane jest 50% kosztów kwalifikowanych projektu, do których zaliczają się głównie: koszty osobowe konsultantów świadczących usługi doradcze, koszty osobowe personelu zarządzającego, koszty marketingu i reklamy, koszty zakupu sprzętu komputerowego. Pozostałe 50% stanowi wkład własny beneficjenta ostatecznego (przedsiębiorcy MSP korzystającego z dofinansowania) wniesiony w postaci zapłaty za wystawioną fakturę VAT otrzymaną od Spółki.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu pn. "...". Dofinansowanie pokrywa koszty projektu w 50% są to koszty kwalifikowane projektu, do których zaliczają się głównie: koszty osobowe konsultantów świadczących usługi doradcze, koszty osobowe personelu zarządzającego, koszty marketingu i reklamy, koszty zakupu sprzętu komputerowego

We wniosku Wnioskodawca wyraźnie wskazał, iż dotacja pozyskana na projekt obejmuje koszty kwalifikowane projektu. W związku z tym pozyskana dotacja nie jest przeznaczona jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie kosztów poniesionych w ramach realizacji projektu. Dotacja ta ma charakter zakupowy, a nie jest dotacją mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

W konsekwencji, należy uznać, iż o ile w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, otrzymana dotacja faktycznie będzie stanowiła jedynie zwrot ponoszonych kosztów związanych z realizacją projektu i nie będzie miała wpływu na świadczone usługi, dotacja ta nie będzie stanowiła obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

W odniesieniu do uznania za obrót wkładu własnego przedsiębiorców wnoszonych w postaci wpłat gotówkowych, stwierdzić należy iż opodatkowaniu podlega każde świadczenie odpłatne, tj. takie, za które świadczącemu zostało wypłacone wynagrodzenie.

W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca świadczy usługi doradcze przedsiębiorcom oraz osobom zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu. Wkłady własne przedsiębiorców, którzy korzystają z usług doradczych są związane z konkretnym konsumentem konkretnego programu doradczego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług doradczych.

Wkład pieniężny stanowi wynagrodzenie za świadczenie tych usług. Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego. Tak więc otrzymany wkład pieniężny od przedsiębiorców stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według stawki obowiązującej dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi doradczej.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt świadczy (w odniesieniu do przedsiębiorców wnoszących wkład własny) odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przy czym wynagrodzeniem za te usługi jest otrzymana kwota "wkładu pieniężnego" od przedsiębiorców lub osoby zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 106 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie za art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wobec powyższego Wnioskodawca będzie zobowiązany do udokumentowania świadczonej usługi, poprzez wystawienie faktur VAT dokumentujących wkłady własne wnoszone przez przedsiębiorców.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2, należało uznać za prawidłowe.

Przechodząc do oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...", należy wskazać, iż:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem art. 29 ust. 4.

Ponadto należy podkreślić, iż w art. 88 ustawy o VAT zostały zawarte przesłanki, których spełnienie wyklucza prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT, w zakresie swojej działalności wykonuje usługi doradcze z zakresu prawa, finansów, rachunkowości. Usługi wykonywane w ramach projektu są również usługami doradczymi. Świadczone usługi są opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją świadczonych usług doradczych, bowiem świadczone usługi doradcze są opodatkowane podatkiem VAT. Zatem nabyte towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze świadczeniem usług doradczych, w zakresie w jakim będą one służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia, a w szczególności, gdyby otrzymana dotacja miała wpływ na cenę świadczonych w ramach projektu usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl