IBPP2/443-352/07/EJ
Pismo z dnia 11 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-352/07/EJ
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. MK., przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2007 r. (data wpływu 11 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynajmu kontenerów budowlanych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynajmu kontenerów budowlanych
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca mający siedzibę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (również na potrzeby wspólnotowe) jest usługobiorcą usług polegających na wynajmie kontenerów budowlanych na terenie Polski od firmy austriackiej niemającej siedziby na terenie RP, zarejestrowanej w Polsce na potrzeby podatku od towarów i usług. Firma austriacka na wystawianych fakturach sprzedaży posługuje się polskim NIP-em, dodatkowo umieszcza adnotację "dla dostaw lub świadczenia usług na terytorium kraju obowiązuje NIP (nadany przez RP), podatek VAT rozlicza nabywca - art. 17 ust. 1 pkt 4 VAT, i nie nalicza podatku VAT należnego.
W odpowiedzi na zapytanie skierowane przez Wnioskodawcę do wystawcy faktury dlaczego na fakturach nie zostaje naliczony podatek VAT, opierając się na art. 17 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, który postanawia, że w przypadku usług świadczonych przez podatników mających siedzibę poza terytorium RP, określonych w art. 27 ust. 3 (w których mieści się usługa) podatnikiem jest usługobiorca, spółka austriacka stwierdziła, że nie ma obowiązku opodatkować podatkiem VAT przedmiotowej usługi.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy firma austriacka pomimo zarejestrowania się w Polsce jako podatnik VAT, opierając się na art. 17 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma obowiązku naliczania podatku VAT na fakturach sprzedaży dotyczących przedmiotowej usługi.
Zdaniem Wnioskodawcy art. 17 ust. 2 czyli opodatkowanie usług określonych w art. 27 ust. 3 świadczonych przez podatnika niemającego siedziby na terenie RP musi być dokonane przez usługobiorcę miałby zastosowanie w przypadku, w którym firma austriacka nie byłaby podatnikiem podatku VAT w Polsce. Fakt zarejestrowania się w Polsce na potrzeby podatku VAT powoduje, że wszystkie czynności określone w art. 5 ustawy o VAT, w tym również świadczenie usług na terenie Polski podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT przez świadczącego usługi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Kwestię funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.). Zgodnie z art. 5 pkt 2 lit. b) cyt. ustawy osobą zagraniczną jest osoba prawna z siedzibą za granicą. Stosownie do art. 5 pkt 3 przedsiębiorcą zagranicznym jest osoba zagraniczna wykonująca działalność gospodarczą za granicą, z kolei oddział zdefiniowany został w art. 5 pkt 4 jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. W myśl art. 86 przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego. Ponadto, jak wynika z treści art. 88 tejże ustawy przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców.
Podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce, w dalszym ciągu przedsiębiorca zagraniczny. Oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jej częścią.
Z brzmienia art. 87 ww. ustawy wynika też, że przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział jest obowiązany ustanowić osobę upoważnioną w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego. Zatem wszelkie czynności wykonywane przez osobę upoważnioną do reprezentowania tego przedsiębiorcy będą czynnościami wykonywanymi w jego imieniu, a nie w imieniu oddziału.
W świetle powołanych unormowań podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług, traktowany jest jako jeden podmiot - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego.
Ze stanu faktycznego wynika, że firma austriacka jako przedsiębiorca zagraniczny świadczy na terytorium Polski - jako zarejestrowany podatnik VAT - usługi w zakresie wynajmu kontenerów budowlanych na rzecz Wnioskodawcy.
Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 3 cyt. ustawy o podatku VAT w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:
osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
W myśl natomiast art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku VAT, przepis ust. 3 stosuje się do usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu.
Ponieważ usługi wynajmu rzeczy ruchomych (kontenerów budowlanych) świadczone są na rzecz podatnika mającego siedzibę na terytorium Wspólnoty (Polska), ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę (Austria), zatem miejscem świadczenia, jak i miejscem opodatkowania, tych usług będzie miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę (terytorium kraju).
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.
Z przepisu art. 17 ust. 2 cyt. ustawy wynika ponadto, iż przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.
Stosownie do art. 17 ust. 3 ustawy w przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju.
W świetle powyższego obowiązek podatkowy z tytułu nabycia usług wynajmu kontenerów budowlanych od przedsiębiorcy zagranicznego ciąży na Wnioskodawcy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4. Oddział zagranicznego przedsiębiorcy nie jest bowiem zobowiązany zgodnie z art. 17 ust. 2 i 3 ustawy o VAT do rozliczenia podatku VAT z tytułu świadczenia przedmiotowych usług.
Oddział przedsiębiorcy zagranicznego winien wystawić fakturę VAT zgodnie z obowiązującym brzmieniem przepisu § 9 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.