IBPP2/443-352/07/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-352/07/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. MK., przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2007 r. (data wpływu 11 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynajmu kontenerów budowlanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynajmu kontenerów budowlanych

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca mający siedzibę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (również na potrzeby wspólnotowe) jest usługobiorcą usług polegających na wynajmie kontenerów budowlanych na terenie Polski od firmy austriackiej niemającej siedziby na terenie RP, zarejestrowanej w Polsce na potrzeby podatku od towarów i usług. Firma austriacka na wystawianych fakturach sprzedaży posługuje się polskim NIP-em, dodatkowo umieszcza adnotację "dla dostaw lub świadczenia usług na terytorium kraju obowiązuje NIP (nadany przez RP), podatek VAT rozlicza nabywca - art. 17 ust. 1 pkt 4 VAT, i nie nalicza podatku VAT należnego.

W odpowiedzi na zapytanie skierowane przez Wnioskodawcę do wystawcy faktury dlaczego na fakturach nie zostaje naliczony podatek VAT, opierając się na art. 17 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, który postanawia, że w przypadku usług świadczonych przez podatników mających siedzibę poza terytorium RP, określonych w art. 27 ust. 3 (w których mieści się usługa) podatnikiem jest usługobiorca, spółka austriacka stwierdziła, że nie ma obowiązku opodatkować podatkiem VAT przedmiotowej usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy firma austriacka pomimo zarejestrowania się w Polsce jako podatnik VAT, opierając się na art. 17 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma obowiązku naliczania podatku VAT na fakturach sprzedaży dotyczących przedmiotowej usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy art. 17 ust. 2 czyli opodatkowanie usług określonych w art. 27 ust. 3 świadczonych przez podatnika niemającego siedziby na terenie RP musi być dokonane przez usługobiorcę miałby zastosowanie w przypadku, w którym firma austriacka nie byłaby podatnikiem podatku VAT w Polsce. Fakt zarejestrowania się w Polsce na potrzeby podatku VAT powoduje, że wszystkie czynności określone w art. 5 ustawy o VAT, w tym również świadczenie usług na terenie Polski podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT przez świadczącego usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Kwestię funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.). Zgodnie z art. 5 pkt 2 lit. b) cyt. ustawy osobą zagraniczną jest osoba prawna z siedzibą za granicą. Stosownie do art. 5 pkt 3 przedsiębiorcą zagranicznym jest osoba zagraniczna wykonująca działalność gospodarczą za granicą, z kolei oddział zdefiniowany został w art. 5 pkt 4 jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. W myśl art. 86 przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego. Ponadto, jak wynika z treści art. 88 tejże ustawy przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców.

Podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce, w dalszym ciągu przedsiębiorca zagraniczny. Oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jej częścią.

Z brzmienia art. 87 ww. ustawy wynika też, że przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział jest obowiązany ustanowić osobę upoważnioną w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego. Zatem wszelkie czynności wykonywane przez osobę upoważnioną do reprezentowania tego przedsiębiorcy będą czynnościami wykonywanymi w jego imieniu, a nie w imieniu oddziału.

W świetle powołanych unormowań podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług, traktowany jest jako jeden podmiot - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego.

Ze stanu faktycznego wynika, że firma austriacka jako przedsiębiorca zagraniczny świadczy na terytorium Polski - jako zarejestrowany podatnik VAT - usługi w zakresie wynajmu kontenerów budowlanych na rzecz Wnioskodawcy.

Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 3 cyt. ustawy o podatku VAT w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W myśl natomiast art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku VAT, przepis ust. 3 stosuje się do usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu.

Ponieważ usługi wynajmu rzeczy ruchomych (kontenerów budowlanych) świadczone są na rzecz podatnika mającego siedzibę na terytorium Wspólnoty (Polska), ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę (Austria), zatem miejscem świadczenia, jak i miejscem opodatkowania, tych usług będzie miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę (terytorium kraju).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Z przepisu art. 17 ust. 2 cyt. ustawy wynika ponadto, iż przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Stosownie do art. 17 ust. 3 ustawy w przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju.

W świetle powyższego obowiązek podatkowy z tytułu nabycia usług wynajmu kontenerów budowlanych od przedsiębiorcy zagranicznego ciąży na Wnioskodawcy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4. Oddział zagranicznego przedsiębiorcy nie jest bowiem zobowiązany zgodnie z art. 17 ust. 2 i 3 ustawy o VAT do rozliczenia podatku VAT z tytułu świadczenia przedmiotowych usług.

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego winien wystawić fakturę VAT zgodnie z obowiązującym brzmieniem przepisu § 9 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl