IBPP2/443-339/10/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-339/10/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2010 r. (data wpływu 14 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

1.

Czy Urzędowi Miasta K. przysługuje prawo do bieżącego odliczania podatku VAT od wydatków ponoszonych w trakcie realizacji inwestycji pn. "Stadion piłkarski" oraz korekty deklaracji VAT,

2.

Czy w przypadku przekazania przez Gminę Miejską K. ww. stadionu sportowego do Zarządu Infrastruktury Sportowej, Urząd Miasta K. utraci prawo do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizowaną inwestycją i będzie musiał dokonać korekty i zwrotu podatku naliczonego

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

1.

Czy Urzędowi Miasta K. przysługuje prawo do bieżącego odliczania podatku VAT od wydatków ponoszonych w trakcie realizacji inwestycji pn. "Stadion piłkarski" oraz korekty deklaracji VAT,

2.

Czy w przypadku przekazania przez Gminę Miejską K. w ww. stadionu sportowego do Zarządu Infrastruktury Sportowej Urząd Miasta K. utraci prawo do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizowaną inwestycją i będzie musiał dokonać korekty i zwrotu podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 2007 r. realizuje inwestycję pn. "Stadion piłkarski". Przedmiotem tej inwestycji jest budowa stadionu piłkarskiego wraz z zapleczem treningowym: przebudowa boiska, trybun, parkingów i infrastruktury technicznej oraz budowa hali treningowej z zapleczem socjalno-biurowym, holami komunikacyjnymi i parkingiem podziemnym, zadaszenia części trybun, pasa wyłączeniowego przyległej ulicy z wjazdami. Działki na których jest prowadzona inwestycja wraz z dotychczasową zabudową są własnością Gminy Miejskiej K.

W dniu 31 lipca 2002 r. na podstawie umowy użyczenia Miasto K. przekazało Miejskiemu Klubowi Sportowemu na czas nieoznaczony, bezpłatnie w używanie działkę stanowiącą własność Miasta K. i zabudowaną boiskiem głównym. W umowie tej zaznaczono, że biorący do używania nie będzie dokonywał nowych inwestycji na nieruchomości, za wyjątkiem nakładów niezbędnych do utrzymania jej we właściwym stanie.

W dniu 14 stycznia 2010 r. została zawarta przedwstępna umowa dzierżawy pomiędzy Gminą Miejską K. a Miejskim Klubem Sportowym, w której postanowiono, że po zakończeniu prowadzonej inwestycji nieruchomości gruntowe wraz z wybudowanymi obiektami (przedmiot dzierżawy) zostaną oddane w odpłatną dzierżawę. Zawierając przedwstępną umowę dzierżawy strony zobowiązały się (w terminie 14 dni po uzyskaniu prawomocnej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie) do podjęcia czynności do zawarcia umowy dzierżawy, na mocy której dzierżawca zobowiązany będzie do uiszczania czynszu dzierżawnego podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT, na warunkach określonych w umowie. Umowa dzierżawy zawarta będzie na czas nieoznaczony i stanie się to nie później niż w ciągu 6 miesięcy od daty uprawomocnienia się decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, nie później jednak niż do dnia 30 czerwca 2011 r. Gmina Miejska K. realizuje powyższą inwestycję poprzez Urząd Miasta K., który jest jednostką budżetową służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Urząd Miasta K. posiada nadany przez właściwy urząd skarbowy numer NIP oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina Miejska K. zawiera umowy z podmiotami zewnętrznymi na dostawę towarów i usług związanych z budową stadionu piłkarskiego, natomiast faktury VAT wynikające z tych umów są wystawiane na Urząd Miasta K.

W dniu 1 stycznia 2009 r. na mocy uchwały Rady Miasta K. rozpoczęła działalność jednostka budżetowa Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. Zarząd Infrastruktury Sportowej jest samodzielną jednostką organizacyjną Gminy Miejskiej K., nieposiadającą osobowości prawnej, nad której działalnością nadzór sprawuje Prezydent Miasta K. Do zadań tej jednostki należy między innymi: realizacja zadań miasta w zakresie kultury fizycznej oraz zarządzanie i gospodarowanie obiektami i urządzeniami sportowo - rekreacyjnymi oraz terenami sportowo - rekreacyjnymi będącymi własnością Gminy Miejskiej K. Po zakończeniu inwestycji, Gmina Miejska K. zamierza przekazać środek trwały - stadion sportowy do Zarządu Infrastruktury Sportowej w K. - jednostki organizacyjnej Gminy Miejskiej K., której zadaniem jest zarządzanie i gospodarowanie obiektami, urządzeniami i terenami sportowo - rekreacyjnymi będącymi własnością Gminy Miejskiej K. W tej sytuacji Zarząd Infrastruktury Sportowej będzie uprawniony do wystawiania faktur VAT z tytułu umowy dzierżawy jaka zostanie zawarta pomiędzy Gminą Miejską K. a Miejskim Klubem Sportowym zgodnie z postawieniem zawartym w przedwstępnej umowie dzierżawy z dnia 14 stycznia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Urzędowi Miasta K. przysługuje prawo do bieżącego odliczania podatku VAT od wydatków ponoszonych w trakcie realizacji inwestycji pn. "Stadion piłkarski" oraz w konsekwencji do korekty deklaracji VAT za okresy, w których otrzymała faktury od swoich dostawców za usługi dotyczące modernizacji stadionu, który ma służyć czynnościom opodatkowanym.

2.

Czy w przypadku przekazania przez Gminę Miejską K. stadionu sportowego do Zarządu Infrastruktury Sportowej, Urząd Miasta K. utraci prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją i będzie musiał dokonać korekty i zwrotu podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym Urzędowi Miasta K. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach na zakupy związane z budową stadionu miejskiego, ponieważ zakupy te dotyczą sprzedaży opodatkowanej, jaką jest umowa dzierżawy. Prawo to przysługuje zarówno w odniesieniu do nabytych już usług (projektowych, budowlanych, nadzoru inwestorskiego), jak również będzie przysługiwało w odniesieniu do tych towarów i usług, które zastaną nabyte w przyszłości, w ciągu dalszego realizowania projektu inwestycyjnego. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, Urząd Miasta K. powinien skorygować naliczony podatek VAT związany z nabytymi usługami w zakresie prowadzonej inwestycji poprzez dokonanie korekt deklaracji VAT-7 za miesiące, w których otrzymywał faktury od swoich dostawców (wykonawców), nie później jednak, niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Urząd Miasta K. uważa, że w przypadku przekazania przez Gminę Miejską K. stadionu sportowego do Zarządu Infrastruktury Sportowej - jednostki budżetowej Gminy, nie utraci on prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wytworzeniem środka trwałego - stadionu sportowego.

Gmina Miejska K. wykonuje zadania własne poprzez powołane przez siebie jednostki. Wszystkie umowy związane z budowanym stadionem m.in. za projekt, roboty budowlane, a także umowa dzierżawy stadionu, zawierane są przez Gminę Miejską K. Realizację inwestycji polegającej na budowie stadionu G powierzyła Urzędowi Miasta K., któremu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach na zakupy związane z budową stadionu, natomiast nadzór nad wybudowanym obiektem prowadzić będzie Zarząd Infrastruktury Sportowej, który będzie uprawniony do wystawiania faktur VAT z tytułu umowy dzierżawy stadionu i odprowadzania należnego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto należy mieć na uwadze przepisy art. 88 ustawy o VAT, w których zawarto ograniczenia co do możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 ww. przepisu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 cyt. ustawy)

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1779) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy (urząd miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy (miasta) oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy (miasta).

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy (miasta) i urzędu gminy (urzędu miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy (miasta) podmiotowość urzędu gminy (urzędu miasta).

Zatem Urząd Gminy (Urząd Miasta) działając w imieniu Gminy (Miasta) realizuje zadania własne Gminy (Miasta), jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina. Z powyższego wynika, że urząd jest jej aparatem pomocniczym.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /..../.

Przez świadczenie usług, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca od 2007 r. realizuje inwestycję pn. "Stadion piłkarski". Przedmiotem tej inwestycji jest budowa stadionu piłkarskiego wraz z zapleczem treningowym: przebudowa boiska, trybun, parkingów i infrastruktury technicznej oraz budowa hali treningowej z zapleczem socjalno-biurowym, holami komunikacyjnymi i parkingiem podziemnym, zadaszenia części trybun, pasa wyłączeniowego przyległej ulicy z wjazdami. Działki na których jest prowadzona inwestycja wraz z dotychczasową zabudową są własnością Gminy Miejskiej K.

W dniu 31 lipca 2002 r. na podstawie umowy użyczenia Miasto K. przekazało Miejskiemu Klubowi Sportowemu na czas nieoznaczony, bezpłatnie w używanie działkę stanowiącą własność Miasta K. i zabudowaną boiskiem głównym. W umowie tej zaznaczono, że biorący do używania nie będzie dokonywał nowych inwestycji na nieruchomości, za wyjątkiem nakładów niezbędnych do utrzymania jej we właściwym stanie.

W dniu 14 stycznia 2010 r. została zawarta przedwstępna umowa dzierżawy pomiędzy Gminą Miejską a Miejskim Klubem Sportowym, w której postanowiono, że po zakończeniu prowadzonej inwestycji nieruchomości gruntowe wraz z wybudowanymi obiektami (przedmiot dzierżawy) zostaną oddane w odpłatną dzierżawę. Zawierając przedwstępną umowę dzierżawy strony zobowiązały się (w terminie 14 dni po uzyskaniu prawomocnej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie) do podjęcia czynności do zawarcia umowy dzierżawy, na mocy której dzierżawca zobowiązany będzie do uiszczania czynszu dzierżawnego podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT, na warunkach określonych w umowie. Umowa dzierżawy zawarta będzie na czas nieoznaczony i stanie się to nie później niż w ciągu 6 miesięcy od daty uprawomocnienia się decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, nie później jednak niż do dnia 30 czerwca 2011 r. Gmina Miejska K. realizuje powyższą inwestycję poprzez Urząd Miasta K., który jest jednostką budżetową służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Urząd Miasta K. posiada nadany przez właściwy urząd skarbowy numer NIP oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina Miejska K. zawiera umowy z podmiotami zewnętrznymi na dostawę towarów i usług związanych z budową stadionu piłkarskiego, natomiast faktury VAT wynikające z tych umów są wystawiane na Urząd Miasta K.

Z okoliczności faktycznych sprawy wynika, iż w dniu 31 lipca 2002 r. na podstawie umowy użyczenia Miasto K. przekazało Miejskiemu Klubowi Sportowemu na czas nieoznaczony, bezpłatnie w używanie działkę stanowiącą własność Miasta K. i zabudowaną boiskiem głównym. W dniu 14 stycznia 2010 r. została zawarta przedwstępna umowa dzierżawy pomiędzy Gminą Miejską K. a Miejskim Klubem Sportowym, w której postanowiono, że po zakończeniu prowadzonej inwestycji nieruchomości gruntowe wraz z wybudowanymi obiektami (przedmiot dzierżawy) zostaną oddane w odpłatną dzierżawę. Zawierając przedwstępną umowę dzierżawy strony zobowiązały się do podjęcia czynności do zawarcia umowy dzierżawy, na mocy której dzierżawca zobowiązany będzie do uiszczania czynszu dzierżawnego podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT, na warunkach określonych w umowie. Umowa dzierżawy zawarta będzie na czas nieoznaczony.

Jak już wskazano wyżej, w zakresie odliczania podatku naliczonego z otrzymanych faktur, obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie nabywane usługi (roboty budowlane) związane z realizacją inwestycji pn. "Stadion piłkarski" będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją zadania pn. "Stadion piłkarski" pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

W myśl ust. 11 tego z przepisu (art. 86), jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Z kolei, stosownie do art. 86 ust. 13 ww. ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 19 ww. ustawy o VAT, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

W niniejszej sprawie przyjęto, iż już w momencie rozpoczęcia inwestycji zamiarem Wnioskodawcy było przekazanie przedmiotowej nieruchomości Klubowi Sportowemu na podstawie umowy dzierżawy. W takim też tylko przypadku zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Reasumując, w świetle ww. przepisów prawa, przedstawione we wniosku, stanowisko Wnioskodawcy, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach za zakupy związane z budową stadionu miejskiego oraz powinien skorygować naliczony podatek VAT związany z nabytymi usługami w zakresie prowadzonej inwestycji poprzez dokonanie korekt deklaracji VAT-7 za miesiące, w których otrzymywał faktury od swoich dostawców, nie później jednak, niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego jest prawidłowe.

Jeśli natomiast zamiar przekazania przedmiotowej nieruchomości Klubowi Sportowemu na podstawie umowy dzierżawy pojawił się dopiero w dniu 14 stycznia 2010 r., to w tej sytuacji znajdzie zastosowanie przepisy art. 91 ust. 7 - ust. 7d ustawy o VAT.

Ponadto w opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż w dniu 1 stycznia 2009 r. na mocy uchwały Rady Miasta K. rozpoczęła działalność jednostka budżetowa Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. Zarząd Infrastruktury Sportowej jest samodzielną jednostką organizacyjną Gminy Miejskiej K., nie posiadającą osobowości prawnej, nad której działalnością nadzór sprawuje Prezydent Miasta K. Do zadań tej jednostki należy między innymi: realizacja zadań miasta w zakresie kultury fizycznej oraz zarządzanie i gospodarowanie obiektami i urządzeniami sportowo - rekreacyjnymi oraz terenami sportowo - rekreacyjnymi będącymi własnością Gminy Miejskiej K. Po zakończeniu inwestycji, Gmina Miejska K. zamierza przekazać środek trwały - stadion sportowy do Zarządu Infrastruktury Sportowej w K. - jednostki organizacyjnej Gminy Miejskiej K., której zadaniem jest zarządzanie i gospodarowanie obiektami, urządzeniami i terenami sportowo - rekreacyjnymi będącymi własnością Gminy Miejskiej K. W tej sytuacji Zarząd Infrastruktury Sportowej będzie uprawniony do wystawiania faktur VAT z tytułu umowy dzierżawy jaka zostanie zawarta pomiędzy Gminą Miejską K. a Miejskim Klubem Sportowym zgodnie z postawieniem zawartym w przedwstępnej umowie dzierżawy z dnia 14 stycznia 2010 r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina posiada osobowość prawną (art. 2 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Gmina stanowi odrębny od jednostek budżetowych, zakładów pomocniczych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych podmiot sfery budżetowej.

Jednostki budżetowe nie mają osobowości prawnej i w obrocie prawnym funkcjonują jako jednostki organizacyjne Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Posiadają one jednak pewien zakres uprawnień składających się na samodzielność w zakresie gospodarki finansowej oraz gospodarowania mieniem przekazanym w zarząd. Jednostki budżetowe gminy niezależnie od przedmiotu ich działalności, należy uznać w świetle ustawy o podatku od towarów i usług za jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, którym ustawa o VAT przyznaje status odrębnego od gminy podatnika podatku VAT. Oznacza to, że jednostki budżetowe gminy zobowiązane są do dokonywania rozliczeń z tytułu tego podatku na zasadach określonych w przepisach ustawy o VAT.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż po przekazaniu stadionu do Zarządu Infrastruktury Sportowej w K. jednostki budżetowej Gminy Miejskiej K. uprawnionym do wystawiania faktur VAT z tytułu umowy dzierżawy będzie ten Zarząd.

Skoro czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT wystąpią w jednostce budżetowej, będącej odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług, to Urząd Miasta nie będzie uprawniony do odliczania podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją.

Zatem Stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku przekazania przez Gminę Miejską K. stadionu sportowego do Zarządu Infrastruktury Sportowej, nie utraci prawa do odliczenia podatku naliczonego należało uznać za nieprawidłowe.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości wystawiania faktur z tytułu dzierżawy stadionu przez Zarząd Infrastruktury Sportowej w K., gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w K.., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl