IBPP2/443-339/08/BM - Czy czynności wykonywane na podstawie cywilnoprawnej umowy zlecenia można uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-339/08/BM Czy czynności wykonywane na podstawie cywilnoprawnej umowy zlecenia można uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani A., przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2008 r. (data wpływu 7 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy świadczone przez Wnioskodawczynię usługi można uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy świadczone przez Wnioskodawczynię usługi można uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczynię od dnia 17 grudnia 2004 r. łączy cywilnoprawna umowa zlecenia ze Spółką z o.o. C., w ramach której wykonuje ona na rzecz zleceniodawcy następujące czynności:

1.

Przygotowywanie i sprawdzenie pod względem merytorycznym dokumentów źródłowych umożliwiających prowadzenie ksiąg rachunkowych zleceniodawcy przez biuro rachunkowe,

2.

Przygotowanie i prowadzenie przy współpracy biura rachunkowego wskazanego przez zleceniodawcę korespondencji z podmiotami zewnętrznymi mającymi na celu uzgodnienie operacji finansowo-księgowych zleceniodawcy,

3.

Przygotowanie w postaci elektronicznej pełnego, comiesięcznego rejestru dokumentów księgowych (faktur, wezwań do zapłaty, not odsetkowych, polis),

4.

Przygotowywanie w postaci pliku elektronicznego umów dla osób i konsultantów świadczonych usług na rzecz zlecającego, prowadzenie rejestru ww. umów, terminowe ich "odnawianie",

5.

Przygotowywanie w postaci pliku elektronicznego wzoru rachunku, specyfikacji dyżurów dla lekarzy i pielęgniarek świadczących usługi na rzecz zlecającego,

6.

Przygotowanie w postaci elektronicznej comiesięcznej specyfikacji przychodów gotówkowych na podstawie raportów kasowych wraz ze szczególnym zestawieniem dla poszczególnych kontrahentów oraz wyliczenie należności dla tych kontrahentów na podstawie umów określających ich usługi,

7.

Kontrola zgodności dobowych raportów z kasy fiskalnej z wpłatami do kasy,

8.

Przygotowanie w postaci elektronicznej comiesięcznych list płac obejmujących wynagrodzenia osób świadczących usługi na rzecz zlecającego,

9.

Prowadzenie płatności w elektronicznym systemie R-EXPRESS, na podstawie przedstawionych dokumentów (faktur, rachunków, list płac, polis, dokumentów podatkowych, itp.),

10.

Przygotowanie dla zarządu zleceniodawcy miesięcznych raportów dotyczących:

a)

Przychodów gotówkowych i NFZ,

b)

Rejestru faktur według stosownego podziału,

c)

List płac pracowników,

d)

Harmonogramy spłaty zadłużenia.

Wnioskodawczyni wskazała, iż nie prowadzi działalności gospodarczej, a oprócz przychodu wynikającego z wykonania czynności związanych z ww. umową, osiąga również przychody ze stosunku pracy z innymi podmiotami (umowa o pracę na część etatu).

Wnioskodawczyni zauważyła we wniosku, iż zgodnie z postanowieniami ww. umowy odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonanie przedmiotu umowy ponosi zleceniodawca. Powyższa umowa reguluje również, w sposób szczegółowy zasady wynagrodzenia zleceniobiorcy za wykonanie przedmiotu umowy oraz warunki wykonania opisanych czynności, według treści których, czynności są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu, czasie wyznaczonym przez zleceniodawcę. Zleceniobiorca nie ponosi również ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię na podstawie cywilnoprawnej umowy zlecenia można uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Wnioskodawczyni uważa, iż w opisanym stanie faktycznym czynności wykonywane przez niego na podstawie cywilnoprawnej umowy zlecenia nie można uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 maja 2005 r., za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

Natomiast od dnia 1 czerwca 2005 r. przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 otrzymał brzmienie: za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Przychody uzyskane z tytułu zawartej umowy mieszczą się w przychodach wymienionych w art. 13 pkt 2-9 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zawarta umowa spełnia łącznie wszystkie warunki wymienione w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, w tym warunek odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, tj. czynności wynikających z tej umowy.

W świetle przedstawionych regulacji prawnych, świadczenie usług na podstawie umowy zlecenia nie będzie uznawane za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą, gdy przychody uzyskane w związku z ich wykonaniem będą się mieścić w grupie przychodów określonych w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dodatkowo umowa ta kreować będzie stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności, co do warunków ich wykonywania, wynagrodzenia i odpowiedzialności. W związku z tym nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W złożonym wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż nie prowadzi działalności gospodarczej, a oprócz przychodu wynikającego z wykonania czynności związanych z ww. umową, osiąga również przychody ze stosunku pracy z innymi podmiotami. Wnioskodawczyni zauważyła we wniosku, iż zgodnie z postanowieniami ww. umowy zlecenia odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonanie przedmiotu umowy ponosi zleceniodawca. Powyższa umowa reguluje również, w sposób szczegółowy zasady wynagrodzenia zleceniobiorcy za wykonanie ww. czynności oraz warunki wykonania tych czynności, według treści których czynności są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu, czasie wyznaczonym przez zleceniodawcę. Zleceniobiorca nie ponosi również ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W świetle powyższego, zdaniem tut. organu, forma zawartej ww. umowy zlecenia pozwala na stwierdzenie, że spełnione są wszystkie warunki, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym, czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię na podstawie ww. umowy zlecenia nie można uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W tej sytuacji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak zauważyć, iż w przypadku niespełnienia któregokolwiek z warunków określonych przepisami art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, przychody z tytułu przedmiotowych usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl