IBPP2/443-337/11/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-337/11/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku weryfikacji danych podawanych do faktury VAT dokumentujących sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku weryfikacji danych podawanych do faktury VAT dokumentujących sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą, która zajmuje się głównie sprzedażą hurtową i detaliczną wyrobów tytoniowych. Numer PKD z 2007 Wnioskodawcy to 4639Z. Wnioskodawca sprzedaje tytoń i wyroby tytoniowe zarówno osobom fizycznym ewidencjonując ten obrót w kasie rejestrującej, jak i podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą wystawiając faktury VAT.

Wnioskodawca wskazuje, iż stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, wystawiając fakturę na rzecz firm należy w niej ująć m.in. imiona, nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Spółka ponadto dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych, która odbywa się na podstawie cen detalicznych, natomiast na rzecz firm po cenach hurtowych. Wnioskodawca wskazuje, iż dodatkowo istnieją rygorystyczne przepisy dotyczące sprzedaży wyrobów tytoniowych wynikające z nowelizacji odrębnych przepisów ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, które obowiązują od dnia 15 listopada 2010 r.. Na podstawie art. 2 pkt 7 powyższych przepisów sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie może odbywać się poniżej ceny wyprodukowanej na opakowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w nawiązaniu do § 5 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji danych podawanych do faktury VAT dokumentującej sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a jeżeli tak to w jakim zakresie.

2.

Czy dane, które są podstawą do wystawienia faktury są danymi wynikającymi z ustnego oświadczenia osoby dokonującej zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obowiązku, wynikającego z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych do powyższej ustawy, nakładającego na sprzedawcę obowiązek weryfikacji danych podawanych przez nabywcę towarów, na podstawie których wystawiana jest faktura VAT na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Jednocześnie Wnioskodawca uważa, że wystarczające jest ustne podanie przez nabywcę danych potrzebnych do wystawienia faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zauważyć należy, iż do dnia 31 marca 2011 r. powyższe zagadnienie regulowane było przez przepisy § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Na mocy § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Na podstawie § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z powyższego wynika, iż faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imię i nazwisko lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy, ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej. Wskazane dane mają na celu identyfikację stron transakcji gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, jest firmą, która zajmuje się głównie sprzedażą hurtową i detaliczną wyrobów tytoniowych. Numer PKD z 2007 Wnioskodawcy to 4639Z. Wnioskodawca sprzedaje tytoń i wyroby tytoniowe zarówno osobom fizycznym ewidencjonując ten obrót w kasie rejestrującej, jak i podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą wystawiając faktury VAT. Ponadto dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych, która odbywa się na podstawie cen detalicznych, natomiast na rzecz firm po cenach hurtowych. Wnioskodawca wskazuje, iż dodatkowo istnieją rygorystyczne przepisy dotyczące sprzedaży wyrobów tytoniowych wynikające z nowelizacji odrębnych przepisów ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, które obowiązują od dnia 15 listopada 2010 r.. Na podstawie art. 2 pkt 7 powyższych przepisów sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie może odbywać się poniżej ceny wyprodukowanej na opakowaniu.

W świetle powyższego, na fakturach VAT wystawianych w związku z prowadzoną działalnością obowiązkowo winny być umieszczone dane identyfikujące nabywcę, t.j. w przypadku podatnika będącego osobą fizyczną - imię i nazwisko oraz adres zamieszkania i numer identyfikacji podatkowej, a w przypadku podmiotu niebędącego osobą fizyczną - nazwę pełną lub skróconą oraz adres siedziby i numer identyfikacji podatkowej.

Nie ma jednocześnie przepisu, który nakładałby na sprzedającego obowiązek weryfikacji danych podawanych przez nabywcę, na rzecz którego ma zostać wystawiona faktura VAT. Przepisy ustawy o VAT i rozporządzeń wykonawczych nie określają także formy w jakiej nabywca towaru winien swoje dane niezbędne do wystawienia faktury przekazać dostawcy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego sprzedawca nie ma obowiązku weryfikacji danych podawanych przez nabywcę towarów, na podstawie których wystawiana jest faktura VAT, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo organ podatkowy pragnie zauważyć, iż odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl