IBPP2/443-316/10/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-316/10/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 2 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług polegających na prowadzeniu sali zabaw dla dzieci - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla usług polegających na prowadzeniu sali zabaw dla dzieci.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi obecnie prace remontowo-adaptacyjne w budynku w K, w celu przystosowania go do prowadzenia sali zabaw dla dzieci w wieku 2-12 lat. W pomieszczeniu o wysokości ok. 10 m zamontowana zostanie konstrukcja zabawowa składająca się z toru przeszkód, zjeżdżalni, piłeczek, tuneli, dmuchanych skoczni, itp. Całość zostanie ozdobiona formami graficznymi i malarskimi. W ramach prowadzenia sali zabaw Wnioskodawca przewiduje również świadczenie usług polegających na prowadzeniu zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym, które będą realizowane w formie wspólnych zabaw muzycznych, ruchowych i plastycznych. Możliwość korzystania z sali zabaw uzależniona będzie od wykupienia biletu wstępu (pojedynczego, zbiorowego lub karnetu zabawowego).

Wnioskodawca nie przewiduje możliwości zatrudnienia osób do pilnowania dzieci podczas zabawy, opiekę nad dziećmi korzystającymi z atrakcji sali zabaw sprawować będą rodzice lub opiekunowie towarzyszący dzieciom. Ponieważ Wnioskodawca miał trudności w ustaleniu właściwej klasyfikacji planowanej do realizacji usługi, wystąpił do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Skarbowego w Łodzi z wnioskiem o wydanie interpretacji standardów klasyfikacyjnych. Urząd Skarbowy w Łodzi pismem z dnia 1 marca 2010 r. wskazał, iż dla celów podatkowych usługi, które zamierza wykonywać Wnioskodawca, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00 - usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy planowana do zastosowania przez Wnioskodawcę stawka podatku VAT w wysokości 7% przy wykonywaniu usług polegających na prowadzeniu sali zabaw dla dzieci w wieku 2-12 lat, które będą realizowane między innymi poprzez organizowanie wspólnych zabaw muzycznych, ruchowych, plastycznych itp. bez zapewnienia przez Wnioskodawcę dzieciom opieki podczas zabawy jest prawidłowa.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowana do wykonywania usługa prowadzenia sali zabaw dla dzieci w wieku 2-12 lat realizowana między innymi w formie prowadzenia zabaw muzycznych, ruchowych i plastycznych, bez zapewnienia opieki nad dziećmi przez Wnioskodawcę podczas zabawy, sklasyfikowana jako PKWiU 92.72.12-00.00 - usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane, jest objęta 7% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa powyżej, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Natomiast, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Wobec powyższego, każde świadczenie na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, uznawane jest na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, za usługę. Ta z kolei, w przypadku gdy jest odpłatna, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podkreślenia wymaga, iż przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy jednak do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego sklasyfikowania wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania.

Należy zaznaczyć, że w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług - do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści zarówno ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w pozycji 159a wymieniono "usługi rekreacyjne pozostałe - wyłącznie w zakresie wstępu", zaliczone według PKWiU do grupowania ex 92.72.

Z treści objaśnienia do załącznika nr 3 do ww. ustawy wynika, że wskazany w poz. 159a tego załącznika symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi obecnie prace remontowo-adaptacyjne w budynku, w celu przystosowania go do prowadzenia sali zabaw dla dzieci w wieku 2-12 lat. W pomieszczeniu o wysokości ok. 10 m zamontowana zostanie konstrukcja zabawowa składająca się z toru przeszkód, zjeżdżalni, piłeczek, tuneli dmuchanych skoczni, itp. Całość zostanie ozdobiona formami graficznymi i malarskimi. W ramach prowadzenia sali zabaw wnioskodawca przewiduje również świadczenie usług polegających na prowadzeniu zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym, które będą realizowane w formie wspólnych zabaw muzycznych, ruchowych i plastycznych. Możliwość korzystania z sali zabaw uzależniona będzie od wykupienia biletu wstępu (pojedynczego, zbiorowego lub karnetu zabawowego). Wnioskodawca nie przewiduje możliwości zatrudnienia osób do pilnowania dzieci podczas zabawy, opiekę nad dziećmi korzystającymi z atrakcji sali zabaw sprawować będą rodzice lub opiekunowie towarzyszący dzieciom. Ponieważ Wnioskodawca miał trudności w ustaleniu właściwej klasyfikacji planowanej do realizacji usługi, wystąpił do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Skarbowego w Łodzi z wnioskiem o wydanie interpretacji standardów klasyfikacyjnych. Urząd Skarbowy w Łodzi pismem z dnia 1 marca 2010 r. wskazał, iż dla celów podatkowych usługi, które zamierza wykonywać Wnioskodawca mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00 - usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy stwierdzić, iż o ile usługi, które Wnioskodawca zamierza wykonywać mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00 "usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane" i korzystanie z tych usług jest możliwe po zakupie biletu wstępu, to wówczas usługi te podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z poz. 159a załącznika nr 3 do tej ustawy.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności wskazanego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU. Stwierdzenia Wnioskodawcy w tym zakresie, zawarte we wniosku, potraktowano jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego, bez dokonywania oceny jego poprawności. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności ww. klasyfikacji usług, świadczonych przez Wnioskodawcę, według PKWiU, bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.

Należy też zauważyć, iż w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca powołał się na zaklasyfikowanie przedmiotowych usług dokonane na jego wniosek przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Skarbowego w Łodzi. Ponieważ jak wskazano już wcześniej upoważnionym organem do udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Łodzi, ww. stwierdzenia Wnioskodawcy potraktowano jako omyłkę, pozostającą bez wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie, tym bardziej, że to na Wnioskodawcy jako usługodawcy spoczywa obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania świadczonych usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl