IBPP2/443-307/13/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-307/13/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.), uzupełniony pismem z dnia 11 czerwca 2013 r. (data wpływu 11 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii opodatkowania właściwą stawką podatku VAT usług jest:

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku dla usługi wykonania przyłączeń wodociągowych sklasyfikowanej w PKWiU 36.00.20.0,

* nieprawidłowe - w części, w której Wnioskodawca uznaje, iż preferencyjna stawka 8% może być stosowana na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 czerwca 2013 r. (data wpływu 11 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii opodatkowania właściwą stawką podatku VAT usług w zakresie przyłączeń wodociągowych od rurociągu głównego do budynków indywidualnych mieszkańców.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółdzielnia) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W wyniku rozstrzygnięcia procedury przetargowej wykonawcą inwestycji opisanej poniżej został Wnioskodawca, który zaoferował najniższą cenę za wykonanie przedmiotu umowy.

Gmina Ch. w ramach realizacji swoich zadań własnych określonych w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków i ustawie o samorządzie gminnym z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, ogłosiła przetarg na realizację inwestycji pn.: "...".

W ramach wykonania niniejszej inwestycji wykonawca miał wykonać nie tylko sieć wodociągową, której wykonanie w świetle ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ciąży na gminie,ale również przyłącza wodociągowe do budynków mieszkalnych mieszkańców Gminy Ch., których wykonanie zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ciąży na osobach ubiegających się o przyłączenie do sieci wodociągowej.

Zgodnie z przyjętym kosztorysem i umową z wykonawcą roboty budowlane prowadzone będą od głównej nitki bezpośrednio do budynku, przy czym roboty budowlane są wykonywane zarówno w budynkach jak i poza ich bryłą.

Przedmiotowe budynki mieszkalne stanowią budynki mieszkalne objęte społecznym programem mieszkaniowym w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wynagrodzenie w załączonym do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia projekcie umowy zostało określone ryczałtowo, bez rozdzielenia na prace polegające na wykonaniu sieci wodociągowej przesyłowej i roboty przyłączeniowe, w tym w szczególności z podziałem na te roboty przyłączeniowe, które wykonane zostały wewnątrz budynku, i te które zostały wykonane poza jego bryłą.

Dodatkowo Wnioskodawca w piśmie z dnia 11 czerwca 2013 r. uzupełnił przedstawiony powyżej stan faktyczny informując, że usługi których dotyczy pytania sklasyfikowane zostały zgodnie z PKWiU w grupowaniu 36.00.20.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku od towarów i usług powinna obowiązywać do wykonywanych przyłączeń wodociągowych od rurociągu głównego do budynków indywidualnych mieszkańców, czy powinna to być stawka 23% czy 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, roboty budowlane związane z wykonaniem do budynków mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym przyłączy wodociągowych korzystają z preferencyjnej stawki 8% w podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej w dalszej części wniosku "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy.należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tejże ustawy. Niewątpliwie zatem wykonanie usług polegających na odpłatnym wykonaniu sieci wodociągowej i przyłączy wodociągowych należy uznać za odpłatne świadczenie usług podlegające reżimowi ustawy o VAT. W tym miejscu należy zauważyć, iż zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 stawka podatku VAT wynosi 22%. Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 ustawy, stawka podatku VAT wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o którym mowa w art. 41 ust. 1 wynosi 23% natomiast stawka podatku,o którym mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 (tekst jedn.: w chwili obecnej 8%) stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, przy czym przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowym oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską.zwłaszcza dla osób starszych i niepełnosprawnych. W związku z powyższym budynki mieszkalne, do których wykonawca wykonywał przyłącza wodociągowe należy uznać za objęte społecznym programem mieszkaniowym, bowiem spełniają dyspozycję normy określonej w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Natomiast przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w rozumieniu art. 146 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, należy rozumieć m.in. sieci rozprowadzające,wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych.

Tymczasem przyłączem wodociągowym, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, jest odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług wraz z zaworem za wodomierzem głównym. Jak zatem z powyższego widać przyłącze wodociągowe należy zakwalifikować do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, w rozumieniu art. 146 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT. W tym miejscu należy zauważyć, iż przyłącze wodociągowe jest integralną częścią budynku, pomimo tego, że znajduje się również poza bryłą budynku. Jest ono bowiem niezbędne dla prawidłowego użytkowania obiektu budowlanego.

Z treści wyżej przytoczonych przepisów, w szczególności z wykładni art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w żaden sposób nie wynika, by stawka podatkowa 8% odnosiła się tylko do robót budowlano-montażowych wykonywanych wewnątrz budynku. Przepisy nie posługują się bowiem pojęciem "wewnątrz". Określono natomiast, że roboty te mają "dotyczyć" obiektów budownictwa mieszkaniowego, czy też "być z nimi związane". Niewątpliwie wykonanie przyłączy wodociągowych do budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym "dotyczy" tych obiektów i "jest z nimi związane". Są to bowiem prace, które ściśle dotyczą obiektów budownictwa mieszkaniowego, bez których budynek nie mógłby spełniać swoich funkcji mieszkalnych.

Należy się również zwrócić do celów wprowadzenia regulacji określonej w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Z dniem 31 stycznia 2007 r. skończył się bowiem okres przejściowy dla Polski na stosowanie 7% stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Jednocześnie Polska została zobowiązana do wprowadzenia regulacji krajowych, dotyczących opodatkowania budownictwa mieszkaniowego, odpowiadających unormowaniom wynikającym z Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. 347). Unormowania wspólnotowe umożliwiają stosowanie stawki obniżonej do dostawy, budowy, remontu lub przebudowy budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej. Odpowiednie zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382). Przepisy te weszły w życie w dniu 1 stycznia 2008 r. i wprowadzały m.in. unormowania zawarte w obecnym art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Intencją ustawodawcy było zatem zmniejszenie kosztów budownictwa mieszkaniowego społecznego. W związku z powyższym uznać należy, że budowa przyłączy wodociągowych do budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym korzysta z preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług. Powyższe tezy potwierdza uzasadnienie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 grudnia 2011 r. sygn. akt I FSK 365/11 czy też uzasadnienie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 kwietnia 2011 r. sygn. akt I FSK 499/10.

Dla potwierdzenia tej tezy należy również zwrócić uwagę na fakt, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), usługi polegające na wykonywaniu przyłączy wodociągowych do rurociągu głównego mieszczą się w grupowaniu 36.00.20.0. Dowodem na to jest precedens (opinia z dnia 26 lutego 2009 r.), z którego wynika, że wykonanie przyłącza wodociągowego od rurociągu głównego do indywidualnych nieruchomości mieści się w ramach grupowania 36.00.20.0, a usługi te w związku z poz. 140 załącznika Nr 3 ustawy o VAT objęte są preferencyjną stawką 8%.

Zważywszy na powyższe okoliczności zasadnym jest uznanie, że usługi polegające na wykonaniu przyłączeń wodociągowych od rurociągu głównego do indywidualnych nieruchomości winny korzystać z preferencyjnej 8%-owej stawki podatkowej w podatku od towaru i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku dla usługi wykonania przyłączeń wodociągowych sklasyfikowanej w PKWiU 36.00.20.0,

* nieprawidłowe - w części, w której Wnioskodawca uznaje, iż preferencyjna stawka 8% może być stosowana na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na mocy art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl tego zastrzeżenia, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Na podstawie art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Mocą art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wybudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy budynków: Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111, Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112, Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "budowa" dlatego też należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 6 ww. ustawy, przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z uregulowań zawartych w ww. ustawie - Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2). W takim brzmieniu przepisów ustawodawca nie przewidział pojęcia "infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu".

Pojęcie infrastruktury towarzyszącej zdefiniowane zostało w art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w sposób następujący:

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Ww. roboty dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu nie zostały objęte stawką 8%, ponieważ w art. 41 ust. 12 ustawy ustawodawca nie posłużył się tym terminem.

Ponadto art. 146 ustawy o VAT, mimo, iż nadal jest częścią tej ustawy, a zawarte w nim definicje stanowią nadal obowiązujący tekst ustawy, to przewidziana na jego podstawie możliwość stosowania obniżonej stawki podatku dla tego typu robót, ustała z dniem 1 stycznia 2008 r.

Należy zauważyć, iż stawkę 8% stosuje się wyłącznie w odniesieniu do robót w budynku sklasyfikowanym jako PKOB 11. Natomiast ww. roboty odnoszące się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, w obecnie obowiązującym stanie prawnym nie zostały objęte stawką 8%.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w wyniku rozstrzygnięcia procedury przetargowej jest wykonawcą inwestycji w zakresie wykonania przyłącza wodociągowego do budynków mieszkalnych mieszkańców. Zgodnie z przyjętym kosztorysem i umową z wykonawcą roboty budowlane prowadzone będą od głównej nitki bezpośrednio do budynku, przy czym roboty budowlane są wykonywane zarówno w budynkach jak i poza ich bryłą.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy stawki VAT na wykonanie przyłączeń wodociągowych do budynku. Jednocześnie Wnioskodawca w stanowisku zawarł twierdzenie, że przyłącze wodociągowe jest integralną częścią budynku. Zatem winna być stosowana 8% stawka na mocy przepisu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Jak wskazano wyżej ww. preferencyjna stawka podatku nie może mieć zastosowania do robót wykonywanych na zewnątrz budynku. Wobec czego w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Wnioskodawca wskazał też, że usługi których dotyczy pytanie sklasyfikowane zostały zgodnie z PKWiU w grupowaniu 36.00.20.0.

Koniecznym jest zatem ustalenie czy ww. 8% stawka może być stosowana na mocy innych przepisów.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją nr 140 wymienione zostały usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych objęte grupowaniem PKWiU 36.00.20.0.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez "PKWiU ex" rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług. Tut. Organ nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU.

Jednocześnie podkreślić należy, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy nie są właściwe organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż usługi polegające na wykonaniu przyłączy wodociągowych do budynków mieszkalnych może korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 oraz poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, o ile zostały one w sposób prawidłowy sklasyfikowane przez Wnioskodawcę wg PKWiU odpowiednio do grupowania 36.00.20.0.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku dla usługi wykonania przyłączeń wodociągowych sklasyfikowanej w PKWiU 36.00.20.0,

* nieprawidłowe - w części, w której Wnioskodawca uznaje, iż preferencyjna stawka 8% może być stosowana na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl