IBPP2/443-304a/07/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-304a/07/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. S., przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 22 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności nabycia towarów za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności nabycia towarów za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonał nabycia towaru w sierpniu 2006 r. od "B." z siedzibą w Szwajcarii za pośrednictwem firmy logistyczno-spedycyjnej "C." w Antwerpii, NIP UE BE oraz działającej na jej zlecenie (współpracującą z nią) agencji celnej w Belgii "Agencja Celna B.", NIP UE: BE.

Towar pochodzi z Tajwanu, dostawca tajwański wystawił faktury handlowe na "B." (warunki dostawy wg INCOTERMS CIF). W momencie gdy towar wpływa statkiem do portu w Antwerpii w Belgii, towar jest już własnością Wnioskodawcy ("B." wystawił wcześniej faktury handlowe na S.). Towar został odprawiony i dopuszczony do obrotu na terenie Unii Europejskiej przez urząd celny w Antwerpii w sierpniu 2006 r. na podstawie dokumentów wystawionych przez Agencję Celną w Belgii (naliczono cło 6,5% od wartości celnej towaru oraz 21% VAT, kwota podatku 0,- EUR). Dostawy towaru z Belgii do Polski miały miejsce we wrześniu 2006 r. i w miesiącach następnych (towar przewożono według bieżącego zapotrzebowania Spółki).

Wnioskodawca korzysta w Belgii z usług firmy logistyczno-spedycyjnej "C.". Firma ta zajmuje się kompleksowo obsługą logistyczną dostaw towaru z portu w Antwerpii do zakładów produkcyjnych Spółki na terenie Polski (za pośrednictwem transportu drogowego).

Wnioskodawca podkreśla, że odprawy celnej ostatecznej towarów w Belgii dokonywała "Agencja Celna", która jest przedstawicielem fiskalnym Spółki w rozliczaniu podatku VAT w Belgii oraz należności celnych (tak wynika z korespondencji prowadzonej przez Wnioskodawcę z "C." i z "Agencją Celną" oraz z otrzymanej kopii dokumentu celnego "IM4- oryginał pozostał w "Agencji Celnej").

Wnioskodawca podkreśla, że "Agencja Celna" działa wyraźnie na zlecenie "C.", a nie Spółki. Znajduje to potwierdzenie w sposobie rozliczania należności celnych. Płatnikiem należności celnych jest "Agencja Celna", którymi obciąża "C.", ten z kolei na podstawie wystawionych faktur obciąża Wnioskodawcę.

Razem z towarem Spółka otrzymuje następujące dokumenty:

1.

od dostawcy towaru "B." ze Szwajcarii: - faktury za zakup towaru,

2.

Od firmy spedycyjnej "C." z Belgii:

- faktury za transport Belgia - Polska wraz z listem przewozowym CMR,

- faktury za usługę za-wyładunku,

- faktury za magazynowanie towaru w Antwerpii,

- faktury za należności celne,

3.

od "Agencji Celnej" z Belgii:

- dokument celny IM4 - kopia faxem.

"B." oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej w Belgii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nabycie towaru (pochodzącego z Azji) od "B." ze Szwajcarii za pośrednictwem "C." oraz "Agencji Celnej" z Belgii stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.

Zdaniem Wnioskodawcy przemieszczenie towarów z Belgii do Polski we wrześniu 2006 r. potraktowane zostało jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów od firmy spedycyjnej "C." za październik 2006 r., a zatem podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy według stawek właściwych dla nabytych towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

W myśl art. 36 ust. 1 i 2 cyt. ustawy - w przypadku gdy towary zostaną objęte, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju.

Natomiast - w przypadku gdy towary zostaną objęte, na terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów nie będzie dokonany na terytorium kraju.

W przypadku więc, gdy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego następuje na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty, nie dochodzi do importu towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonała importu na terytorium Belgii towarów pochodzących z Tajwanu, a nabytych od firmy z siedzibą w Szwajcarii. Towar został odprawiony i dopuszczony do obrotu na terenie Unii Europejskiej przez Urząd Celny w Antwerpii. Naliczone zostało cło 6,5% od wartości celnej towaru natomiast kwota podatku VAT 21% wyniosła 0 EUR. Odprawa celna została dokonana na terenie Belgii przez przedstawiciela podatkowego Spółki. Następnie towar został przetransportowany z terytorium Belgii na terytorium Polski.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że przedstawiony stan faktyczny nie wypełnia definicji importu towarów, zawartej w art. 2 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy zatem przyjąć, iż w opisanym stanie faktycznym import towaru został dokonany na terytorium Belgii, gdzie towar został dopuszczony do obrotu. Spółka na terytorium Belgii poprzez ustanowionego przedstawiciela podatkowego, wywiązała się z obowiązków celnych i podatkowych, jakie nakładają obowiązujące przepisy belgijskie (na terytorium Belgii została zakończona procedura celna).

Przedmiotowe przemieszczenie towaru z terytorium Belgii do Polski dokonane w ramach przedsiębiorstwa Spółki (uprzednio zaimportowanych przez Spółkę i odprawionych w Belgii) w świetle cyt. wyżej przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku VAT stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, a zatem podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług według stawek właściwych dla nabytego towaru.

Jak wynika ze stanu faktycznego sprawy, Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej w Belgii lecz działa za pośrednictwem belgijskiego przedstawiciela podatkowego, co spełnia przesłankę ww. przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczącą prowadzenia przedsiębiorstwa w innym państwie członkowskim.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należało uznać za prawidłowe.

W zakresie pozostałych pytań zostaną wydane odrębne interpretacje.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl