IBPP2/443-283/12/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-283/12/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2012 r. (data wpływu 22 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2012 r. (data wpływu 20 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT do usługi polegającej na wykonaniu i montażu schodów oraz balustrad w budynkach i lokalach mieszkalnych, które mieszczą się definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2012 r. (data wpływu 20 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT do usługi polegającej na wykonaniu i montażu schodów oraz balustrad w budynkach i lokalach mieszkalnych, które mieszczą się definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy zgodnie ze wpisem do ewidencji działalności gospodarczej jest produkcja mebli, produkcja wyrobów z drewna oraz budownictwo. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług oraz produkcji wykonuje często na zlecenie schody drewniane dla klientów indywidualnych oraz dokonuje ich montażu, ponadto wykonuje również zlecenia w zakresie montażu balustrad zewnętrznych i wewnętrznych (balkony, tarasy, klatki schodowe). Opisane wyżej usługi Wnioskodawca wykonuje w budynkach i lokalach mieszkalnych zarówno w budownictwie mieszkaniowym objętym społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług) a także w budynkach, których powierzchnia przekracza limity wskazane w ustawie, są to zarówno usługi wykonywane na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej jak i na rzecz firm budowlanych, które zlecają mi tego typu usługi. Zamontowane elementy charakteryzują się trwałym powiązaniem ze strukturą budynku lub lokalu mieszkalnego lub stanowią element jego infrastruktury. Ze Zleceniodawcami Wnioskodawca umawia się najczęściej w ten sposób, że zobowiązuje się do zamontowania w danym lokalu czy też budynku schodów lub balustrad wykonanych według przedstawionego wcześniej i zaakceptowanego przez klienta projektu. Wycenia całość usługi wraz z materiałami, robocizną, transportem, narzędziami itp. Wartość całego świadczenia obejmuje na fakturze jedną ceną.

Natomiast w ww. piśmie z dnia 20 czerwca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że czynności będące przedmiotem wniosku polegające na wykonaniu schodów i balustrad wraz z materiałem wykonywane są w budynkach i lokalach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym i mieszczą się w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka obowiązuje stawka podatku VAT na świadczenie polegające na wykonaniu i montażu schodów i balustrad w budynkach i lokalach mieszkalnych, które mieszczą się w definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 i art. 41 ust. 2 ustawy o VAT stawkę podatku 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Definicję budownictwa społecznego objętego społecznym programem mieszkaniowym zawarto w art. 41 ust. 12a ustawy.

Zgodnie z tym przepisem przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się:

1.

obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz

2.

lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także

3.

obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264- wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych - z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do art. 41 ust. 12b ustawy do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 metrów kwadratowych;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 metrów kwadratowych.

Ponieważ Wnioskodawca montuje schody i balustrady w domkach jednorodzinnych, których powierzchnia nie przekracza 300 metrów kwadratowych i lokalach mieszkalnych o powierzchni do 150 metrów kwadratowych spełniona jest definicja budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Zatem Wnioskodawca ma prawo do obniżonej stawki 8%.

Ponadto Wnioskodawca uważa, że kompleksowe wykonanie usługi montażu schodów czy też balustrad z użyciem zakupionych materiałów lub częściowo wykonanych przez niego np. trepów schodowych, listew jest jednorodną usługą budowlaną i sztuczne byłoby dzielenie jej na odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Z punktu widzenia klienta - odbiorcy wykonywanych usług istotne jest bowiem profesjonalne zamontowanie schodów czy też balustrad a nie dostarczenie mu (przeniesienie na niego prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) poszczególnych elementów tj. trepów schodowych, tralków schodowych itp. Stąd właściwą stawką dla całej usługi jest stawka VAT 8%, bowiem jeśli w umowie cywilnoprawnej zawartej z klientem określone jest, że przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Taki sposób postępowania potwierdza orzecznictwo ETS (obecnie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej) według którego całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Opodatkowanie pozostałych świadczeń, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym regulacjom, jakim podlega świadczenie główne. Pogląd taki wyrażony został w orzeczeniu ETS w sprawie C-349/96. W orzeczeniu tym ETS stwierdził, że "pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej". Stosowanie tych samych zasad opodatkowania do usługi zasadniczej oraz usług pomocniczych dotyczy również stawki VAT. Oznacza to, że całe świadczenie kompleksowe podlega opodatkowaniu taką stawką VAT, jaka jest właściwa dla świadczenia podstawowego. Stawka VAT dla świadczeń pomocniczych "podąża" za stawką VAT dla świadczenia podstawowego. Tak więc wykonywane przez Wnioskodawcę świadczenia będące przedmiotem niniejszego wniosku należy rozpatrywać jako świadczenie kompleksowe, które obejmuje świadczenie podstawowe, usługę montażu schodów lub balustrad oraz świadczenie pomocnicze dostawę materiału. Świadczenie kompleksowe będzie opodatkowane stawką właściwą dla usługi zasadniczej czyli usługi budowlanej, obecnie w przypadku wykonywania w budynkach i lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym będzie to stawka 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z tym, że stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W tym miejscu należy wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w tej klasyfikacji, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 7 cyt. wyżej ustawy przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7a ww. ustawy przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3 pkt 8 ww. ustawy).

Uwzględniając powołane przepisy, od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do, wyszczególnionych w ustawie o VAT, usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji przebudowy obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Zauważa się, iż w sytuacji gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym - świadczeniem dwóch lub więcej usług, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego.

Również w orzecznictwie ugruntował się pogląd, że dzielenie wykonywanej, kompleksowejusługi na dwie odrębne usługi jest niezgodne z powszechnie przyjętą praktyką gospodarczą, orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz orzecznictwem Sądu Najwyższego. W wyroku TSUE w sprawie pomiędzy Card Protection Plan Ltd (CPP) a Commissioners of Customs and Excise (sygn. C-349/96) Trybunał orzekł: " (...) Z art. 2 (1) VI Dyrektywy wynika, iż każde świadczenie usług musi być zasadniczo uznawane za odrębne i niezależne oraz świadczenie obejmujące jedną usługę z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone, by nie zakłócić funkcjonowania systemu VAT; należy określić zasadnicze cechy transakcji w celu ustalenia, czy podatnik świadczy na rzecz klienta, który jest typowym klientem, kilka odrębnych usług zasadniczych, czy też jedną usługę. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej".

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie jej elementy (koszty).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy, zgodnie ze wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, jest produkcja mebli, produkcja wyrobów z drewna oraz budownictwo. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług oraz produkcji wykonuje często na zlecenie schody drewniane dla klientów indywidualnych oraz dokonuje ich montażu, ponadto wykonuje również zlecenia w zakresie montażu balustrad zewnętrznych i wewnętrznych (balkony, tarasy, klatki schodowe). Zamontowane elementy charakteryzują się trwałym powiązaniem ze strukturą budynku lub lokalu mieszkalnego lub stanowią element jego infrastruktury. Ze Zleceniodawcami Wnioskodawca umawia się najczęściej w ten sposób, że zobowiązuje się do zamontowania w danym lokalu czy też budynku schodów lub balustrad wykonanych według przedstawionego wcześniej i zaakceptowanego przez klienta projektu. Wycenia całość usługi wraz z materiałami, robocizną, transportem, narzędziami itp. Wartość całego świadczenia obejmuje na fakturze jedną ceną. Czynności będące przedmiotem wniosku polegające na wykonaniu schodów i balustrad wraz z materiałem wykonywane są w budynkach i lokalach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym i mieszczą się w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie kwestią wymagającą wyjaśnienia jest możliwość zastosowania do ww. usługi wykonania i zamontowania schodów drewnianych oraz balustrad w budynkach i lokalach mieszkalnych, które mieszczą się w definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, obniżonej stawki podatku VAT (tekst jedn.: stawki podatku VAT 8%).

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o VAT lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Wnioskodawca wskazał, że czynności będące przedmiotem wniosku polegające na wykonaniu schodów i balustrad wraz z materiałem wykonywane są w budynkach i lokalach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym i mieszczą się w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, iż przedmiotowe czynności (montaż schodów i balustrad), skoro mieszczą się w zakresie pojęciowym "budowy", "remontu", "modernizacji" oraz "przebudowy" i wykonywane są w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, podlegają one opodatkowaniu stawką podatku 8%.

W związku powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl