IBPP2/443-28/08/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-28/08/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2008 r. (data wpływu 10 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2008 r. (data wpływu 1 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy dokonywane zakupy usług naprawczych do samochodów Wnioskodawcy na terytorium Holandii, Niemiec są importem usług i podlegają ewidencji podatku należnego w deklaracji VAT-7 od kwoty brutto wystawionej faktury holenderskiej, niemieckiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy dokonywane zakupy usług naprawczych do samochodów Wnioskodawcy na terytorium Holandii, Niemiec są importem usług i podlegają ewidencji podatku należnego w deklaracji VAT-7 od kwoty brutto wystawionej faktury holenderskiej, niemieckiej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 stycznia 2008 r. (data wpływu 1 lutego 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym (Sp. z o.o.) zarejestrowanym w KRS. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług transportowych poza granicami Polski. Naprawy taboru samochodowego Wnioskodawcy wykonywane są poza terytorium Polski, głównie w Holandii, Niemczech. Wnioskodawca otrzymuje faktury VAT za te naprawy z naliczonym VAT holenderskim, niemieckim, itp. VAT naliczony od tych faktur jest odzyskiwany od miejscowych urzędów skarbowych.

Nabywca usługi podaje dla tej czynności świadczącemu usługę numer pod którym jest zidentyfikowany (PL) na potrzeby podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane.

Wnioskodawca w kontaktach z wykonawcami usług posługuje się NIP PL. Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 stycznia 2007 r. Wnioskodawca wskazał, iż Spółka jest czynnym unijnym podatnikiem VAT. Samochody ciężarowe, których obsługa techniczna (przeglądy, naprawy, remonty) odbywają się poza terytorium Polski na obszarze innych państw Unii Europejskiej (głównie Holandii) z zasady nie przyjeżdżają do Polski, ale takiej sytuacji nie można wykluczyć.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonywane zakupy usług naprawczych do samochodów Wnioskodawcy na terytorium Holandii, Niemiec są importem usług i podlegają ewidencji podatku należnego w deklaracji VAT-7 od kwoty brutto wystawionej faktury holenderskiej, niemieckiej.

Zdaniem Wnioskodawcy zakupione usługi naprawy samochodów na terytorium Holandii, Niemiec nie są importem usług, ponieważ nie spełnia taka usługa podatkowa kryterium, tj. nie jest wykonywana na terytorium Polski, dlatego usługi te nie są wykazywane w deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 2 ust. 9 ustawy o VAT, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przepisów ust. 1 pkt 4 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów (art. 17 ust. 2 ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadkach wymienionych w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Miejsce świadczenia usług uregulowane zostało w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z zasadą wyrażoną w powołanym artykule, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.

Od ogólnej zasady wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT istnieją wyjątki, do których należy zaliczyć usługi naprawy pojazdów. Wszelkiego rodzaju usługi dotyczące naprawiania wykonywane na towarach są pracami na ruchomym majątku rzeczowym. Zatem wszelkie usługi związane z naprawą pojazdów zaliczane są do usług na ruchomym majątku rzeczowym. Miejsce świadczenia tych usług należy określić w oparciu o zasadę wyrażoną w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) cytowanej ustawy.

Regulacje przepisu art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT stanowią, iż w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 28 ust. 7 cyt. ustawy o VAT, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Zatem w sytuacji zidentyfikowania nabywcy jako podatnika VAT UE, miejscem świadczenia ww. usług byłoby terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, jednakże pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nabywa usługi w zakresie napraw taboru samochodowego poza terytorium Polski, głównie w Holandii, Niemczech i podaje świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany (PL) na potrzeby podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane.

Wnioskodawca wskazał też, iż w kontaktach z wykonawcami usług posługuje się NIP PL. Spółka jest czynnym unijnym podatnikiem VAT. Samochody ciężarowe, których obsługa techniczna (przeglądy, naprawy, remonty) odbywa się poza terytorium Polski na obszarze innych państw Unii Europejskiej (głównie Holandia) z zasady nie przyjeżdżają do Polski, ale takiej sytuacji nie można wykluczyć.

W świetle powyższych regulacji prawnych, w przypadku ww. usług wykonywanych na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia jest miejsce ich faktycznego wykonania (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), jednakże po spełnieniu warunków z art. 28 ust. 7 ustawy o VAT - do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia usług (naprawa samochodów) zobowiązany jest usługobiorca.

Jeżeli więc po wykonaniu usługi naprawy taboru samochodowego na terenie któregoś z państw członkowskich nastąpi wywiezienie z tego kraju tych samochodów (bez znaczenia pozostaje tutaj do którego kraju faktycznie zostaną te samochody wywiezione), to istnieje możliwość, aby opodatkowanie podatkiem VAT z tytułu wykonywanych usług "przenieść" na nabywcę tej usługi, czyli w tym przypadku na podmiot polski. Będzie to jednak możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy polski podatnik poda świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT w Polsce. Nabywca usługi (Wnioskodawca) będzie wówczas zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu importu usług, które wykonał zagraniczny podatnik.

Tym samym miejscem opodatkowania będzie Polska. Zatem na Spółce jako nabywcy tych usług ciąży obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu ich świadczenia, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podstawą opodatkowania w imporcie usług, zgodnie z art. 29 ust. 17 ustawy o VAT, jest kwota którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę. Mając na uwadze powyższy przepis w przedmiotowej sytuacji podstawę opodatkowania będzie stanowiła kwota, którą Wnioskodawca jest obowiązany zapłacić kontrahentowi zagranicznemu, czyli kwota na jaką została wystawiona faktura (brutto).

Import usług, jako czynność podlegająca opodatkowaniu na terytorium kraju, winna być udokumentowana przez Wnioskodawcę fakturą wewnętrzną stanowiącą podstawę do wykazania podatku należnego i naliczonego. Jednocześnie wartości z niej wynikające powinny być wykazywane w deklaracji VAT-7.

Jeśli natomiast Wnioskodawca nie poda numeru VAT UE albo też nie zostanie spełniony warunek wywozu samochodów z terytorium kraju członkowskiego, na którym usługi te zostały wykonane, wówczas to podmiot świadczący usługę naprawy samochodu będzie miał obowiązek ją opodatkować.

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl