IBPP2/443-275/09/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-275/09/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2009 r. (data wpływu do siedziby tut. organu 15 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 21 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania bonusu - premii pieniężnej wypłaconej agentowi za zrealizowanie przez pozyskanych przez niego klientów odpowiedniego poziomu obrotów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 21 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania bonusu - premii pieniężnej wypłaconej agentowi za zrealizowanie przez pozyskanych przez niego klientów odpowiedniego poziomu obrotów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą zajmującą się pośrednictwem handlowym. Na świadczenie usług pośrednictwa zawierane są umowy, na podstawie których Wnioskodawca jako Agent wykonuje usługi pośrednictwa w tym m.in.:

* pozyskiwania kontrahentów

* uzyskiwania zamówień od kontrahentów

* współdziałania przy zawieraniu umów handlowych.

Za świadczone usługi agent otrzymuje wynagrodzenie miesięczne uzależnione od wyników pracy agenta tj.: od wpływów od wszystkich pozyskanych klientów przez agenta. Ponadto umowa zawiera zapis, że w przypadku zrealizowania obrotu w wysokości 800 000 EUR Agent otrzyma dodatkowy bonus w wysokości 1%, natomiast w przypadku gdy obrót przekroczy 1 000 000 EUR Agent otrzyma dodatkowy bonus w wysokości 2%. Bonus ten stanowi premię pieniężną za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy powyższy bonus-premia pieniężna podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, bonus - premia pieniężna nie podlega w tym przypadku opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie stanowi ona bowiem świadczenia usług wg art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Świadczeniem usług wykonywanych przez agenta jest pozyskiwanie kontrahentów, uzyskiwanie zamówień, współdziałanie przy zawieraniu umów handlowych. Od tych czynności, za zrealizowane wpływy Agent otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Bonus - premia pieniężna jest dodatkowym wynagrodzeniem za osiągnięcie określonej w umowie wartości obrotów. Nie stanowi zatem odrębnego świadczenie usług bowiem jest ściśle związana ze świadczeniem usług przez Agenta, a te już raz były opodatkowane podatkiem VAT. Opodatkowanie premii pieniężnej prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej czynności.

Zgodnie z powyższym wnioskodawca stoi na stanowisku, że premia pieniężna wypłacana za zrealizowanie określonego poziomu obrotów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.

Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Należy zwrócić również uwagę, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega każde świadczenie usług na rzecz innego podmiotu w zamian za wykonanie których jest wypłacane wynagrodzenie. Konieczne jest istnienie stosunku prawnego pomiędzy usługobiorcą oraz usługodawcą w wykonaniu którego następuje świadczenie wzajemne. Zatem z zaistniałego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi płynąć bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy o VAT podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami inwestycyjnymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl tego przepisu w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawa opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest firmą zajmującą się pośrednictwem handlowym. Na świadczenie usług pośrednictwa zawierane są umowy, na podstawie których Wnioskodawca jako Agent wykonuje usługi pośrednictwa w tym m.in.:

* pozyskiwania kontrahentów

* uzyskiwania zamówień od kontrahentów

* współdziałania przy zawieraniu umów handlowych.

Za świadczone usługi agent otrzymuje wynagrodzenie miesięczne uzależnione od wyników pracy agenta tj: od wpływów od wszystkich pozyskanych klientów przez agenta.

Ponadto umowa zawiera zapis, że w przypadku zrealizowania obrotu w wysokości 800 000 EUR Agent otrzyma dodatkowy bonus w wysokości 1%, natomiast w przypadku gdy obrót przekroczy 1 000 000 EUR Agent otrzyma dodatkowy bonus w wysokości 2%.

Bonus ten stanowi premię pieniężną za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca pozyskuje kontrahentów, uzyskuje zamówienia od kontrahentów oraz współdziała przy zawieraniu umów handlowych, za które otrzymuje wynagrodzenie miesięczne (prowizyjne) uzależnione od wyników pracy agenta, tj. wielkości wpływów od wszystkich pozyskanych klientów przez agenta. Powyższe wynagrodzenie jest wynagrodzeniem za usługi pośrednictwa, zatem w przedmiotowej sprawie występuje odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto, z danych przedstawionych we wniosku wynika, że między stronami istnieje umowa, na podstawie której w przypadku zrealizowania obrotu w określonej wysokości Agent otrzyma dodatkowy bonus w wysokości 1%, natomiast w przypadku gdy obrót przekroczy 1 000 000 EUR Agent otrzyma dodatkowy bonus w wysokości 2%.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%. Także na podstawie art. 41 ust. 13 cyt. ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zatem, należy stwierdzić, że otrzymywane przez Wnioskodawcę dodatkowe wynagrodzenie (bonus) stanowi zapłatę za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy, która w myśl art. 30 ust. 1 pkt 4, jest inną postacią wynagrodzenia i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej - 22%.

Dla świadczenia usługi konieczne jest istnienie stosunku prawnego pomiędzy usługobiorcą oraz usługodawcą w wykonaniu, którego następuje świadczenie wzajemne. W związku tym, należy uznać, że przedmiotowej sprawie dochodzi do świadczenia usług skoro istnieje stosunek prawny (umowa zobowiązująca Wnioskodawcę do określonego działania), występuje świadczenie wzajemne: zleceniodawca osiąga określony poziom sprzedaży towarów, Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie. Wypłacana premia (bonus) jest zatem wynagrodzeniem za podjęcie starań przez Wnioskodawcę w celu zwiększenia sprzedaży towarów.

Na podstawie zapisu art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wynagrodzenie jakim jest premia pieniężna wypłacana Wnioskodawcy za zrealizowanie określonego poziomu obrotów, stanowi zapłatę za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, które podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl