IBPP2/443-267/09/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-267/09/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu 10 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2009 r. (data wpływu 26 czerwca 2009 r.), oraz pismem z dnia 2 lipca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

* czy podatnik odliczając podatek naliczony, prawidłowo odlicza pełną kwotę podatku VAT naliczonego przy transakcji zakupu towaru oraz

* czy ustalając wysokość podatku należnego, podatnik może jako podatek VAT należny wykazać podatek wynikający bezpośrednio z wystawionych faktur sprzedaży, w tym także obejmujących sprzedaż z udzieleniem rabatu towarowego-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

* czy podatnik odliczając podatek naliczony, prawidłowo odlicza pełną kwotę podatku VAT naliczonego przy transakcji zakupu towaru oraz

* czy ustalając wysokość podatku należnego, podatnik może jako podatek VAT należny wykazać podatek wynikający bezpośrednio z wystawionych faktur sprzedaży, w tym także obejmujących sprzedaż z udzieleniem rabatu towarowego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 czerwca 2009 r. (data wpływu 26 czerwca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 czerwca 2009 r. znak: IBPBI/2/423-414/09/BG, IBPP2/443-267/09/RSz oraz pismem z dnia 2 lipca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w zakresie przedmiotu swojej działalności gospodarczej prowadzi na terenie Polski sprzedaż porcjowanego nasienia bydła, które zakupuje od kontrahenta zagranicznego za określoną kwotę wynikającą z cennika sprzedawcy.

Dokonując sprzedaży ww. towaru na rzecz kontrahentów - ostatecznych odbiorców w Polsce, celem intensyfikacji działalności handlowej, podatnik udziela tzw. rabatów towarowych (naturalnych) polegających na wiązaniu sprzedaży określonej ilości porcji ze sprzedażą dodatkowej określonej ilości porcji tego samego towaru za tzw. symboliczną złotówkę. Warunkiem udzielenia tzw. rabatu towarowego jest zakup przez kontrahenta określonej ilości porcji nasienia za cenę wynikającą z cennika obowiązującego w dacie sprzedaży u podatnika. Do zakupionego w ten sposób nasienia, podatnik dodaje kontrahentowi w ramach rabatu dodatkowe ilości porcji nasienia za 1 zł każda dodatkowa porcja.

Dokumentując przedmiotową sprzedaż podatnik wystawia fakturę VAT, na której ujmuje odrębnie porcje nasienia sprzedane za pełną cenę wynikającą z cennika oraz odrębnie porcje towaru sprzedane za 1 zł każda porcja, naliczając podatek VAT od tak wykazanych kwot netto.

Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku z dnia 24 czerwca 2009 r. wskazał, iż odlicza podatek naliczony na podstawie otrzymanych faktur VAT wystawionych przez podatnika podatku od wartości dodanej - kontrahenta zagranicznego. Kontrahent zagraniczny wystawia faktury VAT na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Natomiast z uzupełnienia do wniosku z dnia 2 lipca 2009 r. wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE i nabywa towary handlowe od kontrahentów z krajów Unii Europejskiej. Transakcje udokumentowane są fakturami wystawionymi przez kontrahenta na terenie Unii posługującego się numerem VAT UE dla transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Na tej podstawie Wnioskodawca wystawia fakturę VAT wewnętrzną, deklaruje podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz dokonuje jego odliczenia jako podatku naliczonego pomniejszającego podatek należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy podatnik odliczając podatek naliczony, prawidłowo odlicza pełną kwotę podatku VAT naliczonego przy transakcji zakupu towaru.

2.

Czy ustalając wysokość podatku należnego, podatnik może jako podatek VAT należny wykazać podatek wynikający bezpośrednio z wystawionych faktur sprzedaży, w tym także obejmujących sprzedaż z udzieleniem rabatu towarowego.

Na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto zmodyfikowane pismem z dnia 2 lipca 2009 r., pytanie oznaczone we wniosku pkt 4 ust. II 2), dotyczące podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca prawidłowo jako podatek VAT naliczony odlicza kwoty podatku VAT wynikające z faktur zakupowych wystawionych przez dostawców podatnika, a następnie jako VAT należny po dokonanej odsprzedaży (w tym także z zastosowaniem rabatu naturalnego) określa podatek VAT wynikający bezpośrednio z wystawionych faktur sprzedażowych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług "Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju".

Dodatkowo stosownie do art. 29 ust. 4 tej ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty m.in. udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).

Na tle regulacji art. 29 ust. 4 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 5 sierpnia 2008 r. III SA/W A 730/08 stwierdził, iż "Z punktu widzenia regulacji dotyczących podstawy opodatkowania możemy podzielić rabaty na dwie kategorie: te przyznane przed ustaleniem ceny i te, które zostały przyznane po ustaleniu ceny, a wynikające z zachowania sprzedawcy. Rabaty udzielone przed ustaleniem ceny nie mają znaczenia z punktu widzenia art. 29 ust. 4 ustawy z 2004 r. o podatku od towarów i usług, bowiem kwotą należną jest kwota pomniejszona o rabat, a więc obrót nie ulega zmniejszeniu. Artykuł 29 ust. 4 dotyczy rabatów, które zostały ustalone po pierwotnym określeniu obrotu."

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, określona na fakturze cena sprzedaży za zakupiony przez kontrahenta podatnika towar, uwzględniająca zgodnie z ustaleniami pomiędzy stronami rabat towarowy stanowi obrót, będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług, wyznaczając tym samym wysokość podatku należnego.

Stosownie bowiem do powyższego orzeczenia, rabat towarowy w przedstawionym stanie faktycznym jest rabatem przyznanym przed czy też na etapie ustalania ceny a nie po pierwotnym ustaleniu obrotu.

Niezależnie jednak od tego, jak z punktu wiedzenia art. 29 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług zostanie zakwalifikowany udzielany przez podatnika rabat towarowy, istotnym jest, iż zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż towaru obejmująca rabat towarowy nie stanowi nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy. Zdaniem podatnika udzielenie rabatu towarowego jako związanego ściśle z określoną sprzedażą towaru, obniża de facto cenę jednostkową towaru i wyznacza wysokość obrotu z danej sprzedaży będącego podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie podatek naliczony przy zakupie przez podatnika towaru, który następnie w określonej ilości może zostać wykorzystany do sprzedaży z rabatem towarowym, może zostać przez Wnioskodawcę odliczony zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w całości, jako że naliczony jest w zw. z towarami, które następnie zostaną wykorzystane do dalszej odsprzedaży (tj. czynności opodatkowanej).

Takie stanowisko prezentowane jest również przez organy podatkowe (pismo Izby Skarbowej w Krakowie z dnia 24 marca 2006 r. PP-3/4407/18/06, pismo Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 czerwca 2008 r. ITPP1/443-310/08/MM). Podobnie kwestia powyższa komentowana jest w doktrynie (artykuł Anny Welsyng w Monitorze Księgowego Nr 015/2007 z dnia 5 sierpnia 2007 r.).

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku z dnia 2 lipca 2009 r. Wnioskodawca stwierdził, iż jego zdaniem, sprzedaż towaru z udzielonym rabatem towarowym (sprzedane za 1 zł każda porcja) powinna być opodatkowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Z przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w zakresie przedmiotu swojej działalności gospodarczej prowadzi na terenie Polski sprzedaż porcjowanego nasienia bydła, które zakupuje od kontrahenta zagranicznego za określoną kwotę wynikającą z cennika sprzedawcy.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE i nabywa towary handlowe od kontrahentów z krajów Unii Europejskiej. Transakcje udokumentowane są fakturami wystawionymi przez kontrahenta na terenie Unii posługującego się numerem VAT UE dla transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W przedmiotowej sprawie prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do transakcji zakupu towaru dotyczy, jak Wnioskodawca wskazał w uzupełnieniu wniosku z dnia 2 lipca 2009 r., faktur od kontrahentów z krajów Unii Europejskiej.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca nabywa towary handlowe od kontrahentów z krajów Unii Europejskiej, dokumentem właściwym dla potwierdzenia tego zdarzenia jest wystawiona zgodnie z art. 106 ust. 7 cyt. ustawy faktura wewnętrzna.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zgodnie z przepisem art. 31 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. W myśl ust. 3 tego artykułu, przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepisy art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, związanego z dokonywanymi zakupami, uzależnione jest od powiązania tych zakupów z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Prawo to jednak w dalszych przepisach ustawy zostało ograniczone.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz kwotę podatku naliczonego z powyższego tytułu winien ująć w części D deklaracji VAT-7 (Rozliczenie podatku naliczonego).

Zatem, Wnioskodawca posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego na fakturze wewnętrznej, w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT, lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych z tytułu zakupu towarów od kontrahentów z innego państwa członkowskiego.

Należy jednakże zauważyć, że podstawą rozliczenia podatku, w sytuacji nabycia towarów na terenie Unii Europejskiej, nie mogą być, jak Wnioskodawca wskazał w piśmie z dnia 24 czerwca 2009 r., otrzymane faktury VAT wystawione przez podatnika podatku od wartości dodanej - kontrahenta zagranicznego, lecz faktury wewnętrzne, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.

Ad. 2.

Kwestią wymagającą rozstrzygnięcia w niniejszej interpretacji jest ustalenie, czy Wnioskodawca może jako podatek VAT należny wykazać podatek wynikający bezpośrednio z wystawionych faktur sprzedaży, w tym także obejmujących sprzedaż z udzieleniem rabatu towarowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca dokonując sprzedaży ww. towaru na rzecz kontrahentów - ostatecznych odbiorców w Polsce, celem intensyfikacji działalności handlowej, udziela tzw. rabatów towarowych (naturalnych) polegających na wiązaniu sprzedaży określonej ilości porcji ze sprzedażą dodatkowej określonej ilości porcji tego samego towaru za tzw. symboliczną złotówkę. Warunkiem udzielenia tzw. rabatu towarowego jest zakup przez kontrahenta określonej ilości porcji nasienia za cenę wynikającą z cennika obowiązującego w dacie sprzedaży u podatnika. Do zakupionego w ten sposób nasienia, podatnik dodaje kontrahentowi w ramach rabatu dodatkowe ilości porcji nasienia za 1 zł każda dodatkowa porcja.

Dokumentując przedmiotową sprzedaż podatnik wystawia fakturę VAT, na której ujmuje odrębnie porcje nasienia sprzedane za pełną cenę wynikającą z cennika oraz odrębnie porcje towaru sprzedane za 1 zł każda porcja, naliczając podatek VAT od tak wykazanych kwot netto.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

Jednocześnie z art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3) wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest jednak to czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Zatem nieodpłatne czynności, o których mowa w art. 7 ust. 2, są uznawane za odpłatną dostawę towarów, jeśli podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego albo częściowego odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art. 7 ust. 7 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 29 ust. 4 cyt. ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Kwestia dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów nie została uregulowana przepisami prawa podatkowego, a więc również przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ podatkowy zauważa, iż pojęcie "rabat towarowy" (naturalny) nie występuje w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług.

Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (Słownik Języka Polskiego PWN pod red. M. Szymczaka, Warszawa 1992):

* rabat - to zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie.

Rabat ten jest ściśle związany z ceną towaru, bowiem jest elementem kształtującym tę cenę.

Należy zauważyć, iż w praktyce obrotu gospodarczego dochodzi do sytuacji, w których można zastosować:

#61485; rabat towarowy-który polega na tym, że nabywca, kupując określoną ilość towaru lub też towar o określonej wartości dodatkowo nieodpłatnie otrzymuje towar.Charakterystyczną cechą tego typu promocji jest jednak to, że nabywca gratisowo otrzymuje ten sam rodzaj towaru, który jest przedmiotem umowy kupna-sprzedaży. #61485; sprzedaż premiową - która polega na tym, że przy nabyciu określonego towaru lub pewnej ilości towaru nabywca otrzymuje nagrodę (premię) w postaci towaru lub usługi, za które już nie płaci. W przypadku tego typu promocji sprzedawca gratisowo dodaje nabywcy towar, inny niż ten, za które nabywca płaci, #61485; sprzedaż za symboliczną "1 zł" - sprzedaż tego rodzaju kierowana jest do klientów, którzy wcześniej zakupili określone produkty firmy i mogą nabyć w związku z tym określony towar.

Ponadto należy zauważyć, iż rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny) nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży (podstawę opodatkowania czyli kwotę sprzedaży netto zmniejsza się o kwotę udzielonego rabatu).

Rabat udzielony po wystawieniu faktury, wymaga wystawienia faktury korygującej.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca dokonując sprzedaży towaru opisanego we wniosku, na rzecz kontrahentów - ostatecznych odbiorców w Polsce, obowiązany jest wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl powołanego powyżej przepisu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).

Określając zatem podstawę opodatkowania, Wnioskodawca może uwzględnić przyznane przez niego rabaty i jako podstawę opodatkowania przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży, tj. w przedmiotowej sytuacji kwotę 1 zł.

W zaistniałej sytuacji, sprzedaż towaru obejmująca rabat towarowy nie stanowi przekazania towaru bez wynagrodzenia, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Udzielenie rabatu towarowego jako związanego ściśle z określoną sprzedażą towaru, obniża de facto cenę jednostkową towaru i wyznacza wysokość obrotu z danej sprzedaży będącego podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle przedstawionych regulacji w niniejszej sprawie sprzedaż towaru po tzw. cenie promocyjnej następuje po spełnieniu przez kontrahenta określonych warunków promocji. Wnioskodawca udziela rabatu towarowego, gdyż nabywca (kontrahent), kupując określoną ilość towaru, gratisowo otrzymuje ten sam rodzaj towaru, który jest przedmiotem umowy kupna-sprzedaży, za symboliczną "1 zł". Tym samym stanowi ona dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży określonego towaru po cenie ustalonej w warunkach promocji, co oznacza, że powyższa sprzedaż następuje po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar (rabat przysługuje kontrahentowi po spełnieniu warunków określonych w warunkach promocji).

Określając podstawę opodatkowania, Wnioskodawca powinien uwzględnić przyznane przez niego rabaty i jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży tj. kwotę 1 zł i udokumentować powyższą sprzedaż fakturą VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić iż, stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż towaru z udzielonym rabatem towarowym (sprzedane za 1 zł każda porcja) powinna być opodatkowana, należało uznać za prawidłowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na uregulowania wynikające z art. 32 ustawy o VAT.

W myśl art. 32 ust. 1. ustawy o VAT, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1.

niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

2.

niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku;

3.

wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.

W myśl art. 32 ust. 3 ustawy o VAT, przez powiązania rodzinne, o których mowa w ust. 2, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.

W myśl art. 32 ust. 4 ustawy o VAT, przez powiązania kapitałowe, o których mowa w ust. 2, rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem.

Zgodnie z art. 32 ust. 5, przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, w odniesieniu do których właściwy organ podatkowy, na podstawie ustawy - Ordynacja podatkowa, wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi.

Należy także wyjaśnić, że powołany wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 sierpnia 2008 r. III SA/W A 730/08 zapadł w konkretnej sprawie osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa. Powołany wyrok nie wpływa na ocenę prawidłowości interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w niniejszej sprawie.

Odnośnie decyzji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie z dnia 24 marca 2006 r. PP-3/4407/18/06 oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 czerwca 2008 r. ITPP1/443-310/08/MM), należy wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny przedstawiony przez podatnika. Interpretacje te nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Zatem tut. organ przy wydawaniu interpretacji indywidualnej nie ma obowiązku kierować się stanowiskiem sądów i innych organów podatkowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zaznaczyć, ze interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego.

Należy także nadmienić, iż w kwestii pisemnej interpretacji dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl