IBPP2/443-266/12/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-266/12/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorygowania podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na podstawie przepisów art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy faktury dokumentujące należności wystawiane były przez przedsiębiorstwo, którego wydzielona i zorganizowana część wraz z wszystkimi należnościami weszła jako wkład niepieniężny do Spółki Jawnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorygowania podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na podstawie przepisów art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy faktury dokumentujące należności wystawiane były przez przedsiębiorstwo, którego wydzielona i zorganizowana część wraz z wszystkimi należnościami weszła jako wkład niepieniężny do Spółki Jawnej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 marca 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 maja 2012 r. znak: IBPP2/443-266/12/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki jawnej wpisanej do KRS. Podstawowym przedmiotem działalności firmy jest transport drogowy towarów - PKD 49.41.Z. Ewidencja księgowa prowadzona jest w formie ksiąg rachunkowych.

Pan X jako jeden ze wspólników spółki jawnej w dniu 2 stycznia 2012 r. wniósł do spółki wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). Wniesiony wkład wydzielono z prowadzonego przez tego wspólnika przedsiębiorstwa prywatnego prowadzonego pod firmą TRANSPORT CIĘŻKI. Dla tej firmy również podstawową działalnością był transport drogowy towarów - PKD 49.41.Z, a ewidencję księgową prowadzono w formie ksiąg rachunkowych.

W skład wniesionego aportu weszły m.in. wszystkie należności (wierzytelności) w kwocie 4.011.134,05 zł, tym samym spółka jawna jako następca prawny stał się nowym wierzycielem wobec dłużników, którzy wcześniej dokonywali zakupów usług i towarów w firmie TRANSPORT CIĘŻKI. W odniesieniu do części tych wierzytelności występują przesłanki nieściągalności opisane w art. 89a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług, ponadto odnośnie tych wierzytelności spełnione są warunki wskazane w art. 89a ust. 2 tej ustawy.

Ponadto przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 31 maja 2012 r. o podpis osoby umocowanej do reprezentowania Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może skorygować podatek należny z tytułu dostawy lub świadczenia usług na podstawie przepisów art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług gdy faktury dokumentujące należności wystawione były przez przedsiębiorstwo TRANSPORT CIĘŻKI, którego wydzielona i zorganizowana część wraz z wszystkimi należnościami weszła jako wkład niepieniężny do spółki jawnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisami art. 93a § 2 pkt 2 w zw. z art. 93a § 1 Ordynacji Podatkowej spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przedsiębiorstwa będącego przedmiotem wkładu. W ocenie Wnioskodawcy przedmiotem sukcesji są zarówno prawa i obowiązki z zakresu prawa podatkowego odnoszące się do przedsiębiorstwa, którego zorganizowana część wraz z należnościami stała się przedmiotem wkładu. W art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług, brak jest zapisów, które wyłączają skutki następstwa prawnego przewidzianego w przytoczonych powyżej zapisach Ordynacji Podatkowej. Ponadto nie można, zdaniem Wnioskodawcy, traktować warunku art. 89a ust. 2 pkt 4 za niespełniony, ponieważ wniesienie aportu do spółki osobowej nie jest traktowane jako zbycie (Uchwała siedmiu sędziów NSA z 14 marca 2011 r. sygn. akt II FPS 8/10). Wnioskodawca uważa, że w przedstawionym stanie faktycznym podatnik - spółka jawna może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na podstawie przepisów art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji gdy faktury dokumentujące należności wystawiane były przez przedsiębiorstwo TRANSPORT CIĘŻKI, którego wydzielona i zorganizowana część wraz z wszystkimi należnościami weszła jako wkład niepieniężny do spółki jawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zasady sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych) (art. 93 § 2 cyt. ustaw).

W myśl art. 93a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa (art. 93a § 2 ww. ustawy).

Z powyższego przepisu wynika zatem, iż w przypadku gdy osoba fizyczna wniosła do spółki mniemającej osobowości prawnej na pokrycie udziału wkład w postaci przedsiębiorstwa na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej dochodzi do przejścia określonych praw i obowiązków tzw. sukcesji.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują terminu "przedsiębiorstwo". Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia "przedsiębiorstwo" wykorzystuje się regulację zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym. Składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ww. ustawy o VAT, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z art. 93a § 2 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa wynika jednoznacznie, iż aby miała miejsce sukcesja praw i obowiązków na następcę prawnego osoby fizycznej to przedmiotem wkładu musi być przedsiębiorstwo. Ww. przepis wyklucza więc sukcesję w przypadku, gdy przedmiotem wkładu jest zorganizowana część przedsiębiorstwa. Zatem wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie wypełnia dyspozycji art. 93a § 2 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, a tym samym w przedmiotowej sprawie nie nastąpi sukcesja podatkowa w zakresie podatku od towarów i usług.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż skoro w świetle art. 93a § 2 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki prawa handlowego nie powoduje sukcesji podatkowej w zakresie podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie stał się następcą prawnym osoby fizycznej (wspólnika), który wniósł jako wkład niepieniężny do spółki jawnej w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o VAT, na pokrycie udziału w Spółce jawnej, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu nieściągalnych wierzytelności powstałych w okresie funkcjonowania w obrocie prawnym zorganizowanej części przedsiębiorstwa osoby fizycznej (wspólnika). Zatem, nawet w przypadku zaistnienia przesłanek przewidzianych w art. 89a ust. 1a i ust. 2 ustawy o podatku VAT, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do skorzystania z procedury określonej w art. 89a ustawy o VAT, w związku z tym, iż Wnioskodawca nie jest następcą prawnym osoby fizycznej, nie nastąpi sukcesja podatkowa na gruncie podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl