IBPP2/443-266/09/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-266/09/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 27 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy wykonanie okularów korekcyjnych stanowiących wyrób medyczny powinno być ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej jako dostawa jednego towaru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy wykonanie okularów korekcyjnych stanowiących wyrób medyczny powinno być ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej jako dostawa jednego towaru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie optyki okularowej - sklep optyczny. Przedmiotem działalności sklepu jest między innymi wykonywanie okularów korekcyjnych na zamówienie. Okulary wykonywane są na podstawie zlecenia lekarza dostarczanego przez klienta lub też bez tego zlecenia, na podstawie dyspozycji klienta. Na wykonywane okulary składają się zakupione w sklepie oprawki oraz soczewki.

Do obowiązków sklepu należy dobór klientowi odpowiednich oprawek okularowych, uformowanie ich do twarzy klienta, szlifowanie soczewek optycznych do wybranego kształtu oprawek, ustawienie wysokości oraz odległości od środka źrenic środków optycznych soczewek, a także ustalenie wykonania dodatkowych walorów jakościowych soczewek o mocy określonej w zaleceniach lekarza. Ponadto wyjaśnia się klientowi sposób użytkowania okularów oraz wydaje instrukcje ich użytkowania. Okulary będące przedmiotem zapytania, w ocenie Wnioskodawcy, są wyrobem medycznym (Dz. U. z 2004 r. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.). Wnioskodawca posiada odpowiednie zgłoszenie do rejestru wytwórców wyrobów medycznych; okulary korekcyjne wykonywane na zamówienie; PL/... - Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych - W.

Obecnie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Wnioskodawca rozważa czy być czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonanie takich okularów powinno być ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej jako dostawa jednego towaru.

Stanowisko Wnioskodawcy, okulary korekcyjne służące do korekcji wad refrakcji klasyfikowane są do wyrobów medycznych na podstawie obwiązującej ustawy z dnia z dnia 20 kwietnia o wyrobach (Dz. U. Nr 93, poz. 896). Ich sprzedaż podlega opodatkowaniu według obniżonej do wysokości 7% stawki podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy wykonanie okularów korekcyjnych stanowiących wyrób medyczny powinno znaleźć odbicie na paragonie fiskalnym dokumentującym sprzedaż okularów korekcyjnych; brak jest podstaw do wyodrębniania na paragonie materiałów, z których zostały one wykonane i usług związanych z ich wykonaniem. Powinno się wykazać na paragonie dostawę okularów i zastosować stawkę 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), zwanego dalej rozporządzeniem, paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje:

a.

imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,

b.

numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),

c.

numer kolejny wydruku,

d.

datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,

e.

nazwę towaru lub usługi i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

f.

cenę jednostkową towaru lub usługi,

g.

ilość i wartość sprzedaży,

h.

wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku,

i.

wartość sprzedaży zwolnionej od podatku,

j.

łączną kwotę podatku,

k.

łączną kwotę należności,

l.

kolejny numer paragonu fiskalnego,

m.

kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,

n.

logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy kasy,

o.

oznaczenie waluty przynajmniej przy łącznej kwocie należności, o której mowa w lit. k), w której dokonywana jest rejestracja sprzedaży.

Z przytoczonych przepisów wynika, jakie wymagania musi spełniać paragon fiskalny. Jednym z nich jest wymóg zawarcia na wydruku nazwy towaru lub usługi. Sprzedawca zobowiązany jest więc do wskazania nazwy towaru lub usługi tak, aby możliwe było przyporządkowanie temu towarowi lub usłudze odpowiedniej stawki podatku VAT.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "nazwa towaru/usługi" oraz nie określają źródła stosowania tych nazw, jednakże przez nazwę towaru lub usługi należy rozumieć nazwę jednostkową - tj. nazwę mającą tylko jeden desygnat.

Nazwa towaru ma spełniać cele, dla jakich podatnik został zobowiązany do ewidencjonowania obrotu. Sprzedawca jest zobowiązany opisać na paragonie każdy towar, podać jego nazwę, ale też, nie może być to nazwa bardzo ogólna. Umieszczona na paragonie fiskalnym nazwa towaru winna oznaczać określoną grupę asortymentową sprzedawanego towaru, tak aby do użytej nazwy towaru możliwe było przyporządkowanie odpowiedniej stawki podatkowej i by użyta nazwa była co do istoty zgodna z będącym przedmiotem obrotu towarem, a nadto by powiązanie tej nazwy z ceną pozwoliło na indywidualne określenie sprzedawanego towaru.

Powyższe skutecznie zagwarantuje, zgodnie z art. 111 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zapewnienie konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów lub usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość kontroli przez niego czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie.

Nazwy grupowań według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zdaniem tut. organu, mogą być wykorzystywane do prawidłowego definiowania nazwy towarów i usług, które będą drukowane przez kasę rejestrującą na paragonie fiskalnym, ale pod tym warunkiem, że nazwa danego grupowania pozwoli jednoznacznie zidentyfikować towar czy usługę, jakie zostały faktycznie zakupione przez klienta.

Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością w zakresie sprzedaży wyrobów medycznych (okularów korekcyjnych wykonywanych na zamówienie) wnosi o rozstrzygnięcie, czy wykonanie przedmiotowych okularów powinno być ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej jako dostawa jednego towaru.

A zatem w świetle powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży, na rzecz nabywców, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, są okulary korekcyjne, będące wyrobem medycznym, to transakcja ta stanowi dostawę towaru i powinna być ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej jako dostawa towaru.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż na paragonie powinno się wykazać dostawę okularów i zastosować stawkę 7%, należało uznać za prawidłowe.

Należy także nadmienić, iż przedmiotowa interpretacja nie dotyczy warunków zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, przy użyciu kasy rejestrującej, gdyż Wnioskodawca nie postawił pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia dotycząca stawki podatku od towarów i usług dla dostawy okularów korekcyjnych będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl