IBPP2/443-224/09/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-224/09/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu 24 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu 26 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu 28 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług stołówki szkolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2009 r. wpłynął do tut. organu wniosek, uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu 26 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu 28 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług stołówki szkolnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Szkoła Podstawowa świadczy usługi w zakresie stołówki szkolnej na rzecz uczniów i nauczycieli własnej placówki oraz na rzecz uczniów i nauczycieli gimnazjum, które stanowi odrębną jednostkę budżetową. Stołówka szkolna przygotowuje również posiłki na odrębne zlecenie dla osób z zewnątrz, to jest podopiecznych Archidiecezjalnego Domu Hospicyjnego. Zgodnie ze stanowiskiem GUS wyrażonym w piśmie oznaczonym numerem OK.- x usługi prowadzenia stołówki szkolnej w szkole podstawowej przez personel szkoły dla uczniów i pracowników danej placówki pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością placówki umieszcza się w grupowaniu PKWiU 85.20.12.0 - "Usługi szkół podstawowych, z wyłączeniem usług szkół podstawowych on-line". Natomiast usługi stołówki szkolnej prowadzonej przez osoby zatrudnione w szkole, jeżeli posiłki przygotowane są na odrębne zlecenie dla osób z zewnątrz, np. dla dzieci i pracowników z innych placówek oświatowych czy też podopiecznych Archidiecezjalnego Domu Hospicyjnego mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 56.29.20.0 - "Usługi stołówkowe".

Zarówno Szkoła Podstawowa jak i Gimnazjum mieszczą się w tym samym budynku. 1 grudnia 2000 r. w umowach użyczenia jakie zawarto zarówno pomiędzy Dyrektorem Szkoły Podstawowej jak i Dyrektorem Gimnazjum a Urzędem Gminy w Y w § 5 ust. 1, 2 określono wspólność urządzeń obiektu należącego do Szkoły Podstawowej i Gimnazjum oraz jeszcze przed oddaniem stołówki do użytkowania, zobowiązano obu dyrektorów do zawarcia dwustronnego porozumienia określającego zasady korzystania z terenu, urządzeń terenowych i wspólnych urządzeń bądź pomieszczeń. Na podstawie tego zapisu dyrektorzy obu szkół zawarli porozumienie, w którym w § 2 ust. 5 Dyrektor szkoły podstawowej zobowiązał się do umożliwienia uczniom i pracownikom gimnazjum skorzystania z obiadu. W statucie szkoły podstawowej znajduje się zapis mówiący o możliwości skorzystania przez uczniów Gimnazjum z obiadów a w zarządzeniu nr 5 z dnia 1 września 2008 r. Dyrektora Szkoły Podstawowej w Z, w porozumieniu z Wójtem Gminy Y, istnieje zapis § 1 w brzmieniu: "stołówka szkolna rozumie się przez to stołówkę obsługującą jedną lub więcej placówek oświatowych znajdujących się w jednym kompleksie budynków". Stąd też świadczenie usług w postaci obiadów dla uczniów i pracowników gimnazjum odbywa się nie na zasadzie odrębnego zlecenia, a ww. porozumienia i stanowi jedynie wypełnienie zadań zleconych Dyrektorowi Szkoły Podstawowej przez Gminę w umowie użyczenia i wynikających z zapisu Statutu Szkoły oraz z ustawy o systemie oświaty.

Opłata za obiad uczniów gimnazjum, tak jak i uczniów szkoły podstawowej, jest taka sama i wynosi jedynie koszt tzw. wsadu do kotła, a więc nie przynosi szkole dochodu. Wnioskodawca wyjaśnił ponadto, że stołówka pobiera opłaty za posiłki bezpośrednio od uczniów Gimnazjum bez pośrednictwa jednostki budżetowej jaką jest Gimnazjum.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, że w części F pkt 54 błędnie zastosowano nową klasyfikację, natomiast zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) do celów podatkowych należało zastosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Wobec powyższego wymienione w części F wniosku usługi stołówki szkolnej świadczone przez personel placówki dla uczniów i nauczycieli szkoły podstawowej zdaniem Wnioskodawcy mieszczą się w grupie:

PKWiU 80.10.12-00.10 "Usługi szkół podstawowych, w tym specjalnych".

Natomiast usługi świadczone przez stołówkę szkolną dla uczniów i nauczycieli gimnazjum oraz podopiecznych Archidiecezjalnego Domu Hospicyjnego mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 55.51.10-00.00 "Usługi stołówkowe".

Stołówka szkoły podstawowej nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, stanowi integralną część szkoły i prowadzona jest przez pracowników tej szkoły. Szkoła Podstawowa i Gimnazjum są odrębnymi jednostkami budżetowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy słuszne będzie stosowanie zwolnienia z podatku VAT usług stołówki świadczonej na rzecz uczniów i nauczycieli szkoły podstawowej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o VAT) oraz czy słuszne będzie stosowanie zwolnienia od podatku VAT usługi stołówki świadczonej na rzecz uczniów i nauczycieli gimnazjum w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zauważa się, iż Wnioskodawca w uzupełnieniu z dnia 26 maja 2009 r. do wniosku dokonał modyfikacji pytania. W interpretacji została przyjęta wersja pytania wynikająca z uzupełnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie należałoby obciążać podatkiem VAT obiadów uczniowskich jak i nauczycielskich zarówno dla uczniów i pracowników Szkoły Podstawowej jak i Gimnazjum, ponieważ szkoła prowadząca stołówkę i zapewniająca posiłek uczniom i pracownikom zarówno szkoły podstawowej jak i mieszczącego się w tym samym budynku gimnazjum wypełnia zadania opiekuńcze wynikające ze statutu szkoły, prawa oświatowego, oraz umów użyczenia i zawartego porozumienia, a świadczenie usług odbywa się pomiędzy jednostkami budżetowymi i tym samym korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, zarówno towary jak i usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, zgodnie z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o VAT. Prawidłowa, pod względem klasyfikacji statystycznych, identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy, zaś obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji".

Ponadto w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwolnione od podatku są usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Na mocy przepisów § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, w związku z poz. 21 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia, obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się do usług związanych z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usług stołówkowych i usług dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%;

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Szkoła Podstawowa) świadczy usługi w zakresie stołówki szkolnej na rzecz uczniów i nauczycieli własnej placówki oraz na rzecz uczniów i nauczycieli gimnazjum, które stanowi odrębną jednostkę budżetową. Stołówka szkolna przygotowuje również posiłki na odrębne zlecenie dla osób z zewnątrz, to jest podopiecznych Archidiecezjalnego Domu Hospicyjnego.

Według posiadanej przez Wnioskodawcę interpretacji Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, usługi prowadzenia stołówki szkolnej w szkole podstawowej, przez personel szkoły dla uczniów i pracowników danej placówki pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością placówki, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 80.10.12-00.10 "Usługi szkolnictwa podstawowego, włączając szkolnictwo specjalne", natomiast usługi stołówki szkolnej prowadzonej przez osoby zatrudnione w szkole, jeżeli posiłki przygotowywane są na odrębne zlecenie dla osób z zewnątrz, np. dla dzieci i pracowników innych placówek oświatowych czy też podopiecznych Archidiecezjalnego Domu Hospicjum mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 "Usługi stołówkowe".

Zarówno Szkoła Podstawowa jak i Gimnazjum mieszczą się w tym samym budynku. W umowach użyczenia zawartych pomiędzy Dyrektorem Szkoły Podstawowej, Dyrektorem Gimnazjum a Urzędem Gminy, określono wspólność urządzeń obiektu należącego do Szkoły Podstawowej i Gimnazjum oraz jeszcze przed oddaniem stołówki do użytkowania, zobowiązano obu dyrektorów do zawarcia dwustronnego porozumienia określającego zasady korzystania z terenu, urządzeń terenowych i wspólnych urządzeń bądź pomieszczeń. Na podstawie tego zapisu dyrektorzy obu szkół zawarli porozumienie, na podstawie którego Dyrektor szkoły podstawowej zobowiązał się do umożliwienia uczniom i pracownikom gimnazjum skorzystania z obiadu. Z zapisu statutu szkoły podstawowej wynika możliwość skorzystania przez uczniów Gimnazjum z obiadów a w zarządzeniu nr 5 Dyrektora Szkoły Podstawowej z dnia 1 września 2008 r., w porozumieniu z Wójtem Gminy, zostało zapisane w § 1 iż "stołówka szkolna rozumie się przez to stołówkę obsługującą jedną lub więcej placówek oświatowych znajdujących się w jednym kompleksie budynków". Stąd też świadczenie usług w postaci obiadów dla uczniów i pracowników gimnazjum odbywa się nie na zasadzie odrębnego zlecenia, a w związku z ww. porozumieniem i stanowi jedynie wypełnienie zadań zleconych Dyrektorowi Szkoły Podstawowej przez Gminę w umowie użyczenia i wynikających z zapisu Statutu Szkoły oraz z ustawy o systemie oświaty.

Opłata za obiad uczniów gimnazjum, tak jak i uczniów szkoły podstawowej, jest taka sama i wynosi jedynie koszt tzw. wsadu do kotła, a więc nie przynosi szkole dochodu. Stołówka pobiera opłaty za posiłki bezpośrednio od uczniów Gimnazjum bez pośrednictwa jednostki budżetowej jaką jest Gimnazjum.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz mając na uwadze ww. przepisy prawa stwierdzić należy, iż sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów i pracowników tej szkoły, o ile faktycznie, sklasyfikowana jest, jak wskazano we wniosku, w dziale PKWiU 80.10.12-00.00 "Usługi szkolnictwa podstawowego, włączając szkolnictwo specjalne" - jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W przypadku natomiast świadczenia usług stołówki szkolnej przez Wnioskodawcę (szkoła podstawowa) na rzecz uczniów i pracowników innej placówki oświatowej tj. gimnazjum, znajdującego się w jednym kompleksie budynków wraz ze szkołą podstawową, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 "Usługi stołówkowe", opodatkowane są, co do zasady, 7% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z wyłączeniem wskazanym w tym przepisie.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca stwierdził, że zarówno Szkoła Podstawowa jak i Gimnazjum pomimo swej odrębności są placówkami oświatowymi, świadczącymi usługi w zakresie edukacji.

Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum mieszczą się w tym samym budynku. W zawartych pomiędzy Dyrektorem Szkoły Podstawowej, Dyrektorem Gimnazjum a Urzędem Gminy, umowach użyczenia określono wspólność urządzeń obiektu należącego do Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.

Na podstawie zawartego porozumienia Dyrektor szkoły podstawowej zobowiązał się do umożliwienia uczniom i pracownikom gimnazjum skorzystania z obiadu.

Z powyższego wynika zatem, iż możliwość korzystania ze stołówki Wnioskodawcy przez uczniów i pracowników Gimnazjum jest konsekwencją zawartych przez Szkoły porozumień. Stąd też w ocenie tut. organu w powyższej sytuacji zastosowanie znajdzie § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Należy wyjaśnić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii opodatkowania usług stołówki Wnioskodawcy w zakresie przygotowywania posiłków na odrębne zlecenie dla osób z zewnątrz tj. podopiecznych Archidiecezjalnego Domu Hospicjum, bowiem nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, jak też nie przedstawił on w tym zakresie swojego stanowiska.

Należy też wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Ponadto podkreślić należy, że organy podatkowe nie są uprawnione do klasyfikowania ani weryfikowania poprawności dokonanego przez wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez wnioskodawcę usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o zaklasyfikowanie dokonane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl