IBPP2/443-210/09/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-210/09/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 20 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego w Polsce, usługi stołówkowe polegające na wydawaniu posiłków w stołówce szkolnej zarówno uczniom jak i pracownikom szkoły podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT, a jeśli tak to jaką stawką - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2009 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego w Polsce, usługi stołówkowe polegające na wydawaniu posiłków w stołówce szkolnej zarówno uczniom jak i pracownikom szkoły podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT, a jeśli tak to jaką stawką.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi stołówkę samodzielnie - przez własnych pracowników, a posiłki wydawane są na terenie szkoły. Z przygotowanych posiłków korzystają uczniowie szkoły oraz zatrudnieni pracownicy.

Cena za jeden obiad kalkuluje się następująco:

1.

Cena obiadu dla ucznia obejmuje koszt zakupionego surowca tzw. "wsad do kotła",

2.

Cena obiadu dla pracownika obejmuje:

- koszt zakupionego surowca tzw. "wsad do kotła" oraz

- koszt wynagrodzeń pracowników zatrudnionych do przygotowania posiłków oraz koszt utrzymania stołówki.

Część wydawanych posiłków (dla uczniów) finansuje Urząd Miejski w formie dotacji lub środków własnych gminy, pozostała część jest opłacana bezpośrednio przez osoby korzystające z posiłków.

Wnioskodawca posiada opinię Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z którą: "prowadzenie stołówki przez personel szkoły dla dzieci i pracowników, pod warunkiem że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością szkoły należy klasyfikować w dziale PKWiU 80 " Usługi w zakresie edukacji".

Zgodnie natomiast z § 8 pkt 2 oraz § 36 pkt 6 statutu szkoły:

* Głównym celem szkoły jest zapewnienie uczniom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego w warunkach poszanowania i godności poprzez realizację działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej - § 8 pkt 2 statutu gimnazjum.

* W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów gimnazjum może zorganizować stołówkę umożliwiając uczniom spożywanie posiłków - § 36 pkt 6 statutu gimnazjum.

Na dzień składania wniosku Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.. W trakcie roku może dojść do przekroczenia wartości sprzedaży uprawniającej do zwolnienia z podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego w Polsce, usługi stołówkowe polegające na wydawaniu posiłków w stołówce szkolnej zarówno uczniom jak i pracownikom szkoły podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT, a jeśli tak to jaką stawką.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi stołówkowe świadczone przez szkołę (zarówno dla uczniów jak i pracowników szkoły) należy uznać, zgodnie z otrzymaną opinią Urzędu Statystycznego, za usługi edukacyjne, zatem będą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług VAT na podstawie zapisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - jako usługi wymienione w załączniku Nr 4 pod poz. 7 Symbol - PKWiU - ex 80 " Usługi w zakresie edukacji".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT). Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji". Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż stołówka szkolna funkcjonująca w Publicznym Gimnazjum (Wnioskodawca) prowadzona jest przez własnych pracowników. Szkoła prowadzi stołówkę samodzielnie, posiłki wydawane są na terenie szkoły. Z przygotowanych posiłków korzystają uczniowie oraz zatrudnieni pracownicy szkoły. Posiłki wydawane są odpłatnie. Cena obiadu dla ucznia obejmuje koszt zakupionego surowca tzw. "wsad do kotła", a cena obiadu dla pracownika obejmuje koszt zakupionego surowca tzw. "wsad do kotła" oraz koszt wynagrodzeń pracowników zatrudnionych do przygotowania posiłków oraz koszt utrzymania stołówki. Część wydawanych posiłków (dla uczniów) finansuje Urząd Miejski w formie dotacji lub środków własnych gminy, pozostała część jest opłacana bezpośrednio przez osoby korzystające z posiłków.

Wnioskodawca posiada opinię Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z którą: "prowadzenie stołówki przez personel szkoły dla dzieci i pracowników, pod warunkiem że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością szkoły należy klasyfikować w dziale PKWiU 80 " Usługi w zakresie edukacji".

Wobec powyższego stwierdzić należy, że sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla własnych uczniów szkoły oraz jej personelu, sklasyfikowana w dziale PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji", korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do tej ustawy. W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja nie rozstrzyga czy świadczone przez szkołę usługi stołówkowe należy uznać za usługi edukacyjne.Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji wskazanej klasyfikacji usług stołówkowych, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanej usługi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl