IBPP2/443-206c/07/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-206c/07/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. P.C., przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2007 r. (data wpływu 18 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2008 r. (data wpływu 18 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że P. C. ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących wystawionych na C.P. przed datą połączenia ale otrzymanych po tej dacie przez P.C. w przypadku otrzymania faktur korygujących zwiększających wartość podatku naliczonego oraz ma obowiązek zmniejszyć wartość podatku naliczonego w przypadku otrzymania tego rodzaju faktur zmniejszających wartość podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że P. C. ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących wystawionych na C. P. przed datą połączenia ale otrzymanych po tej dacie przez P.C. w przypadku otrzymania faktur korygujących zwiększających wartość podatku naliczonego oraz ma obowiązek zmniejszyć wartość podatku naliczonego w przypadku otrzymania tego rodzaju faktur zmniejszających wartość podatku naliczonego.W dniu 18 stycznia 2008 r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku, będące odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu z dnia 7 stycznia 2008 r. znak: IBPP2/443-206/07/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach programu restrukturyzacjnego spółek GE oddział linii biznesowej Lighting będący uprzednio częścią tzw. spółki platformowej GE C. P. sp. z o.o. (dalej C. P.) został wniesiony w postaci wkładu niepieniężnego do GE P. C. sp z o.o. (P. C.). W zamian za wniesiony aport C.P. otrzymała udziały w podwyższonym kapitale P. C. W skład oddziału wnoszonego aportem wchodziły wszelkie aktywa materialne i niematerialne jak również zobowiązania powiązane funkcjonalnie z działalnością oddziału, tak więc przedmiotem wkładu niepieniężnego była zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów CIT.

W związku z wydzielniem organizacyjnym oddziału Lighting w ramach C. P., przeniesienie oddziału do P.C. oznaczało także przeniesienie systemu ewidencji rachunkowej, magazynowej, logistycznej oraz wszelkich innych ewidencji handlowych do P.C. Tak więc księgowania w programie rachunkowym SAP, które do dnia połączenia to jest 28 czerwca 2007 r. były uznawane za księgowania dokonywane w ramach spółki C. P. od dnia 29 czerwca 2007 r. stały się księgowaniami dokonywanymi w ramach spółki P.C. Z prawnego punktu widzenia wynika to z faktu przeniesienia wszelkich praw i zobowiązań z C. P. na P.C. w ramach wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Sytuacja taka powoduje pewną trudność ewidencyjną dotyczącą dokumentów generowanych bezpośrednio przed lub niedługo po dacie wniesienia aportu to jest 28 czerwca 2007 r. (data połączenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy P.C. ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących wystawionych na C. P. przed datą połączenia ale otrzymanych po tej dacie przez P.C. w przypadku otrzymania faktur korygujących zwiększających wartość podatku naliczonego oraz ma obowiązek zmniejszyć wartość podatku naliczonego w przypadku otrzymania tego rodzaju faktur zmniejszających wartość podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku faktur otrzymywanych od kontrahentów może się zdarzyć, że faktura korygująca została wystawiona na C.P. przed datą połączenia ale została otrzymana po tej dacie przez P. C. Zdaniem wnioskującego również w takich przypadkach faktury powinny zostać rozliczone w ramach P. C. Wynika to z faktu, że zgodnie z art. 86 w związku z § 16 oraz 17 rozporządzenia VAT podatnik ma prawo do zwiększenia VAT naliczonego w rozliczeniu za miesiąc w którym otrzymał fakturę korygującą. Z drugiej strony w przypadku otrzymania faktury korygującej zmniejszającą wysokość VAT naliczonego podatnik ma obowiązek zmniejszyć VAT naliczony wynikający z takiej faktury w rozliczeniu za miesiąc jej otrzymania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych

2.

osobowych spółek handlowych

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowychľ wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Zgodnie z art. 93 § 2 tej ustawy przepis art. 93 § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych)

Zgodnie z art. 93a § 1 ww. ustawy osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnejľ wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki.

Zgodnie z art. 93a § 2 ustawy przepis art. 93a § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia: a) innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b)

spółki kapitałowej,

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 93c § 1 ustawy osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.W myśl § 2 tego artykułu przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Powołane wyżej regulacje prawne nie mają zastosowania do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego. Wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do innej spółki prawa handlowego nie powoduje sukcesji podatkowej w zakresie podatku od towarów i usług.W tej sprawie nie ustał byt prawny Spółki Company Polska, nie nastąpił również podział tej spółki. Skutkiem tego jest że nadal mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT który ma prawa i obowiązki podatkowe z wygenerowanych przez siebie zdarzeń gospodarczych.

A zatem P. C. nie będzie zobowiązany do obniżenia podatku naliczonego w przypadku otrzymania faktur korygujących, otrzymanych od kontrahentów C.P., zmniejszających wartość podatku naliczonego oraz nie będzie uprawniony do podwyższenia podatku naliczonego w przypadku otrzymania faktur zwiększających wartość podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl