IBPP2/443-19/08/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-19/08/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2007 r. (data wpływu 8 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2008 r. (data wpływu 6 marca 2008 r.) oraz pismem z dnia 18 marca 2008 r. (data wpływu 18 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej usług przewozu osób autobusem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej usług przewozu osób autobusem.

Pismem z dnia 19 lutego 2008 r. znak: IBPP2/443-19/07/BWo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku ORD-IN. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lutego 2008 r. (data wpływu 6 marca 2008 r.) oraz pismem z dnia 18 marca 2008 r. (data wpływu 18 marca 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza w 2008 r. świadczyć usługi przewozu osób autobusem pomiędzy Międzynarodowym Portem Lotniczym K. w P. a Cz. Rezerwacja miejsc dokonywana będzie przez pasażerów poprzez serwis internetowy. Pasażerowie będą mogli dokonywać rezerwacji i zapłaty ze znacznym wyprzedzeniem wynoszącym nawet do trzech miesięcy przed datą świadczenia usługi przewozu. Zapłata za dokonaną rezerwację w całości następować będzie za pośrednictwem poczty lub banku na wyodrębniony rachunek bankowy Wnioskodawcy. Z ewidencji dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Rezerwacje dokonywane będą przez Internet bez bezpośredniego udziału nabywcy. Kontakt fizyczny z nabywcą możliwy będzie prawdopodobnie dopiero w trakcie wykonywania usługi przewozu. Nabywca po dokonaniu rezerwacji oraz po dokonaniu zapłaty w formie przelewu na wyodrębniony rachunek bankowy Wnioskodawcy będzie zobligowany do wydrukowania potwierdzenia rezerwacji przewozu zawierającej: datę wykonania usługi, miejsca odjazdu i przyjazdu, godzinę odjazdu, cenę, usługi, numer rezerwacji, imię i nazwisko nabywcy. Potwierdzenia rezerwacji i zapłat będą przechowywane w dokumentacji Wnioskodawcy.

Sprzedaż rezerwacji przejazdu spełniać będzie warunki określone w punkcie 44 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących tj.:

1.

zapłata za dokonaną rezerwację w całości następować będzie za pośrednictwem poczty lub banku na wyodrębniony rachunek bankowy,

2.

z ewidencji dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Realizowane przewozy będą się odbywały według wcześniej ustalonego rozkładu jazdy dostępnego w internetowym serwisie rezerwacji miejsc. W uzupełnieniu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca podał symbol PKWiU na świadczone usługi przewozu osób:

* 60.21 - usługi pasażerskiego transportu rozkładowego lądowego pozostałe;

* 60.23 - usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sprzedaż rezerwacji przejazdu dokonywana przez przedsiębiorstwo podlega zwolnieniu z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących przy założeniu, że spełnione zostaną warunki określone w punkcie 44 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących.

2.

Jaka jest definicja przewozów rozkładowych pasażerskich, o których mowa w punkcie 44 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących.

3.

W jaki sposób należy ustalać wartość przychodu i podatku należnego VAT w przypadku braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

4.

W przypadku, gdyby sprzedaż rezerwacji miejsc spełniała warunki określone w punkcie 44 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących i jednocześnie należałoby ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu kas rejestrujących Wnioskodawca prosi o wskazanie kiedy powinno nastąpić wydanie oryginału wydrukowanego paragonu nabywcy.

5.

Czy ze względu na to, że rezerwacja dokonywana jest z wyprzedzeniem i bez bezpośredniego udziału nabywcy (przez serwis internetowy) paragon może zostać wydany w dniu świadczenia usługi przewozu.

6.

Czy w umowie o przewóz można ustalić miejsce, w którym można pozostawić do dyspozycji nabywcy paragon niezwłocznie po jego wydrukowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż rezerwacji przejazdu, która spełnia warunki określone w punkcie 44 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących będzie zwolniona z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ustalenie wartości przychodu i należnego podatku VAT następować będzie na podstawie przelewów bankowych za dany okres sprawozdawczy.

W przypadku gdyby sprzedaż rezerwacji, o której mowa powyżej nie była zwolniona z obowiązku rejestrowania przy użyciu kasy rejestrującej należy wydrukować oryginał paragonu w dniu otrzymania zapłaty i wydać nabywcy w dniu wykonywania usługi transportu. Paragon wraz z dokumentem rezerwacji stanowić będą dowód zakupu usługi. Można także na podstawie zawartej z nabywcą umowy pozostawić paragony do odbioru w określonym w umowie o przewóz miejscu niezwłocznie po wydrukowaniu paragonu.

Za przewozy rozkładowe pasażerskie, o których mowa w punkcie 44 załącznika do cyt. rozporządzenia Wnioskodawca uważa każdy przewóz pasażerów autobusem według wcześniej ustalonego i zaplanowanego rozkładu określającego miejsce odjazdu oraz godziny odjazdu. Zdaniem Wnioskodawcy, za przewóz rozkładowy pasażerski można uznać przewóz osób autobusem według wcześniej ustalonego rozkładu jazdy dostępnego w internetowym serwisie rezerwacji miejsc.W piśmie z dnia 18 marca 2008 r. Wnioskodawca uzupełnił swoje stanowisko stwierdzając, iż jego zdaniem sprzedaż rezerwacji za pośrednictwem strony internetowej, z której wpłaty wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy spełnia warunki określone w 44 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących i jest zwolniona z ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1)

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych otrzymał delegację do zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności (zwolnienia przedmiotowe) lub wysokość obrotu (zwolnienia podmiotowe).

Powyższa delegacja została zrealizowana poprzez wydanie rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), a przypadki, w których podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały wyszczególnione w § 2 i 3 cyt. rozporządzenia.

Zgodnie § 2 cyt. rozporządzenia, zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 44 ww. załącznika do rozporządzenia wymieniono sprzedaż biletów i rezerwację miejsc przy przewozach rozkładowych pasażerskich, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z ewidencji dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Natomiast § 4 pkt 2 ww. rozporządzenia stanowi, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia. Przewozy wymienione w tych pozycjach to:

* PKWiU ex 60.21.2 - Przewozy miejskie rozkładowe pasażerskie, inne niż kolejowe, za które pobierane są ceny urzędowe ustalone przez gminę (Radę m. st. Warszawy) lub związek komunalny,

* PKWiU ex 60.21.42 - Przewozy rozkładowe pasażerskie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, za które pobierane są ceny urzędowe w wysokości ustalonej przez gminę (Radę m. st. Warszawy) lub związek komunalny.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza świadczyć usługi polegające na przewozie osób autobusem pomiędzy Portem Lotniczym K. w P. a Cz. W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż świadczone usługi przewozu osób sklasyfikowane są pod symbolami PKWiU: 60.21 usługi pasażerskiego transportu rozkładowego pozostałe oraz 60.23 - usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usługi transportu lądowego i rurociągowego mieszczą się w dziale 60, który obejmuje m.in. usługi transportu pasażerskiego i towarowego, rozkładowego lub nierozkładowego drogą lądową - z wykorzystaniem różnych środków lokomocji (kursujących w obrębie miast i pomiędzy miastami), takich jak: kolej, metro oraz różne jednostki transportu drogowego (samochody, autobusy, autokary, tramwaje, trolejbusy).

W uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca wskazuje, iż przysługuje mu zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie poz. 44 załącznika do cyt. powyżej rozporządzenia. W pozycji 44 ustawodawca zwalnia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż biletów i rezerwacje miejsc przy przewozach rozkładowych pasażerskich, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że w ewidencji dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła.

W odniesieniu do powyższego należy podkreślić, iż jak wskazał Wnioskodawca zamierza on świadczy usługi przewozu osób autobusem, które zakwalifikował do "usług pasażerskiego transportu rozkładowego lądowego" oraz "usług pasażerskiego transportu lądowego". Pomimo, iż Wnioskodawca spełnia warunki określone w poz. 44 załącznika do cyt. rozporządzenia dotyczące zapłaty, to przedmiotem jego działalności nie będzie sprzedaż biletów, lecz jak sam wskazał świadczenie usług pasażerskiego transportu rozkładowego lądowego, które nie są objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej.

Zatem w świetle powyższego Wnioskodawca nie ma możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu świadczenia wymienionych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej bez względu na wysokość osiąganego z tego tytułu obrotu, co jednoznacznie wynika z § 4 pkt 2 ww. rozporządzenia.

Ad. 2)

Za przewozy rozkładowe pasażerskie w ocenie tut. organu należy uznać przewozy pasażerskie po ustalonych trasach, w oparciu o rozkład jazdy, uwzględniający zabieranie pasażerów oraz ich wysadzanie na ustalonych przystankach. Zatem można uznać za rozkładowy, wykonywany przez Wnioskodawcę przewóz osób autobusem według wcześniej ustalonego rozkładu jazdy dostępnego w internetowym serwisie rezerwacji miejsc pomiędzy Międzynarodowym Portem Lotniczym w K. a Cz. Jednak fakt ten pozostaje bez znaczenia, z uwagi na ustalenia zawarte w pkt 1 niniejszej interpretacji.

Ad. 3)

W związku z obowiązkiem ewidencjonowania świadczenia ww. usług przewozu osób autobusem za pomocą kas rejestrujących, pytanie staje się bezprzedmiotowe.

Ad. 4-6)

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002 r. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.), podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

W myśl § 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia, przez paragon fiskalny rozumie się wydrukowany dla nabywcy przez kasę rejestrującą w momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży.

Zatem z ww. przepisów wynika obowiązek dokumentowania przez Wnioskodawcę paragonami fiskalnymi świadczonych usług przewozu, wymienionych w § 4 pkt 2 cyt. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, jak również obowiązek wydawania oryginału wydrukowanego paragonu nabywcy.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż klienci będą uiszczać kwoty należne na poczet świadczenia usługi przewozu z wyprzedzeniem. W przypadku świadczenia usług transportowych obowiązek podatkowy powstaje, zgodnie art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy o podatku od towarów i usług z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług.

Jednakże w przedmiotowej sytuacji, gdy nabywcy usługi będą uiszczać kwoty należne na poczet świadczenia usługi przewozu z wyprzedzeniem, tj. przed wykonaniem usługi, zastosowanie znajdzie art. 19 ust. 11 cyt. ustawy. Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

W związku z otrzymaniem całości zapłaty przed wykonaniem usługi przewozu u Wnioskodawcy powstaje obowiązek udokumentowania paragonem fiskalnym otrzymanej kwoty w dniu otrzymania zapłaty, a następnie wydania paragonu nabywcy usługi.

Ponadto zauważa się, iż prawo podatników do swobodnego zawierania umów cywilnoprawnych oraz jego ocena pozostaje poza sferą interpretowania przepisów prawa podatkowego. W przedmiotowej sprawie, przepisy prawa podatkowego nakładają na podatnika obowiązek wydania paragonu, a w jaki sposób podatnik ten obowiązek zrealizuje zależy wyłącznie od niego.

Reasumując Wnioskodawca zobowiązany jest do ewidencjonowania świadczonych usług transportowych za pomocą kasy rejestrującej oraz wypełniania obowiązków jakie wynikają z użytkowania kasy rejestrującej. Obowiązek udokumentowania paragonem fiskalnym otrzymanej kwoty powstaje w dniu otrzymania zapłaty. Wnioskodawca następnie zobowiązany jest wydać paragon nabywcy usługi. Natomiast sposób wydania paragonu nabywcy usługi pozostaje poza sferą interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Biorąc powyższe pod uwagę, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl