IBPP2/443-18/13/AMP - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług budowlano-renowacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-18/13/AMP Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług budowlano-renowacyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2013 r. (data wpływu 10 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2013 r. (data wpływu 14 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług budowlano-renowacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług budowlano-renowacyjnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem Wnioskodawcy z dnia 5 lutego 2013 r. (data wpływu 14 lutego 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik otrzymał dofinansowanie w ramach działania 6.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013 na realizację projektu pt. " (...)". Realizacja projektu będzie przebiegać w dziewiętnastu etapach - będą to prace budowlane. Uprzednio Podatnik dokona wyboru wykonawców robót budowlanych. Etapy prac obejmą kolejno: wykłucie z muru ościeżnic drewnianych, wykłucie otworów drzwiowych i okiennych, rozbiórkę pokrycia dachowego, roboty żelbetowe, konstrukcje stalowe, wzmocnienia fundamentów, konstrukcje dachu, izolacje fundamentów i ocieplenie, wykonanie pokrycia dachowego, roboty izolacyjne, murarskie i murowe, montaż stolarki okiennej i drzwiowej, wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej, instalacji centralnego ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, instalacji elektrycznej, przeciwpożarowej i inne, wykonanie tynków wewnątrz, okładziny, wykonanie posadzek, roboty malarskie i instalacyjne w zakresie urządzeń sanitarnych, wykonanie elewacji, montaż dźwigu osobowego, budowa podjazdu dla niepełnosprawnych, zagospodarowanie terenu wokół atelier. Prace powyżej wskazane zostaną przeprowadzone na rzecz Podatnika przez niezależne od niego podmioty.

Podatnik nie prowadzi i nie zamierza prowadzić w przyszłości działalności gospodarczej. Jego działania będą miały charakter pro publico bono na zasadach non profit - Podatnik zamierza bowiem stworzyć atelier rzemiosła, w którym prezentowane będą odrestaurowane pomieszczenia oraz będą mogły odbywać się konferencje, wykłady, seminaria, wernisaże, wystawy, ekspozycje, warsztaty.

Działalność ta nie będzie generowała sprzedaży podlegającej opodatkowaniu, zatem Podatnik nie będzie z tegoż tytułu wystawiał faktur VAT.

W ww. piśmie z dnia 5 lutego 2013 r., uzupełniając przedstawiony opis sprawy, Wnioskodawca wskazał, że Fundacja jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Podatnik będzie miał prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług od faktur VAT potwierdzających nabycie usług budowlano-renowacyjnych.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 04.54.535) - zwanej dalej ustawą o VAT, stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podatnik zamierza przebudować budynek stodoły na atelier rzemiosła, w którym organizowane będą konferencje, wykłady, seminaria, wernisaże, wystawy, ekspozycje itp.

Jak wskazano już powyżej, z tytułu swojej działalności Podatnik nie będzie wystawiał faktur VAT, gdyż nie będzie on generował sprzedaży podlegającej opodatkowaniu.

Podatnik otrzymał z Urzędu Marszałkowskiego Województwa X dofinansowanie projektu " (...)", przedmiotowy projekt dotyczy przebudowy wraz ze zmianą sposobu użytkowania budynków magazynowych (stodoły) i przystosowanie do pełnienia funkcji atelier rzemiosła. W tym celu Podatnik przeprowadzi szereg prac budowlano-konserwatorskich zgodnie z zaleceniami Konserwatora Zabytków.

Wykonanie poszczególnych etapów zostanie zlecone firmie budowlanej. Prace mają na celu m.in. wykłucie z muru ościeżnic drewnianych, wykłucie otworów drzwiowych i okiennych, rozbiórkę pokrycia dachowego, roboty żelbetowe, konstrukcje stalowe, wzmocnienia fundamentów, konstrukcje dachu, izolacje fundamentów i ocieplenie, wykonanie pokrycia dachowego, roboty izolacyjne, murarskie i murowe, montaż stolarki okiennej i drzwiowej, wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej, instalacji centralnego ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, instalacji elektrycznej, przeciwpożarowej i inne, wykonanie tynków wewnątrz, okładziny, wykonanie posadzek, roboty malarskie i instalacyjne w zakresie urządzeń sanitarnych, wykonanie elewacji, montaż dźwigu osobowego, budowa podjazdu dla niepełnosprawnych, zagospodarowanie terenu wokół atelier. Prace powyżej wskazane zostaną przeprowadzone na rzecz Fundacji przez niezależne od niej podmioty.

Podatnik nie prowadzi i nie zamierza prowadzić w przyszłości działalności gospodarczej.

Jego działania będą miały charakter pro publico bono na zasadach non profit - Podatnik zamierza bowiem stworzyć atelier rzemiosła, w którym prezentowane będą odrestaurowane pomieszczenia oraz będą mogły odbywać się konferencje, wykłady, seminaria, wernisaże, wystawy, ekspozycje, warsztaty.

Działalność ta nie będzie generowała sprzedaży podlegającej opodatkowaniu, zatem Podatnik nie będzie z tegoż tytułu wystawiał faktur VAT.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawową cechą podatku od wartości dodanej. Zapewnia bowiem ono neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewnić, ze podatek płacony przez podatnika przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego). Aby jednak podatnik mógł skorzystać z tego uprawnienia, konieczne jest spełnienie przesłanek z ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje bowiem w zakresie,w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - tj. gdy wystąpi związek pomiędzy podatkiem naliczonym a sprzedażą opodatkowaną. Wynika stąd, że jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) w całości wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, wówczas podatnikowi będzie przysługiwać prawo do odliczenia całości podatku naliczonego. Nabycie zatem przez Podatnika usług budowlano-konserwatorskich, nie będzie miało związku z jego działalnością.

W związku z tym Podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT potwierdzających nabycie powyższych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi,

z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach działania 6.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013 na realizację projektu pt. " (...)". Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie prowadzi i nie zamierza prowadzić w przyszłości działalności gospodarczej. Jego działania będą miały charakter pro publico bono na zasadach non profit - Wnioskodawca zamierza stworzyć atelier rzemiosła, w którym prezentowane będą odrestaurowane pomieszczenia oraz będą mogły odbywać się konferencje, wykłady, seminaria, wernisaże, wystawy, ekspozycje, warsztaty. Działalność ta nie będzie generowała sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabywane usługi budowlano-renowacyjne. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane nabycia nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie zatem miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu pn. " (...)".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z ww. faktur VAT potwierdzających nabycie usług budowlano-remontowych, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie inwestycja realizowana pod nazwą " (...)", którą Wnioskodawca zamierza stworzyć, nie będzie generować sprzedaży podlegającej opodatkowaniu. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl