IBPP2/443-17/RSz/07

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-17/RSz/07

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana XXX przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2007 r. (data wpływu 9 lipca 2007 r.) uzupełnione wnioskiem z dnia 16 sierpnia 2007 r. (data wpływu 21 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego. Pismem z dnia 10 sierpnia 2007 r. tut. organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki te zostały uzupełnione w dniu 21 sierpnia 2007 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2007 r. zakupił Pan, od developera, nowo wybudowany dom jednorodzinny w zabudowie bliźniaczej i zamierza go odsprzedać osobie fizycznej na jej cele mieszkaniowe. Obecnie dom nie jest zamieszkany, jednak w okresie przed sprzedażą, planuje Pan zameldować w nim żonę. Przy zakupie omawianej nieruchomości wystawiona została faktura VAT z podatkiem 7%. Nie dokonano odliczenia podatku, z uwagi na fakt, iż transakcja ta dokonywana była poza Pana działalnością gospodarczą.

Nadmienił Pan, iż obecnie prowadzi Pan działalność gospodarczą i jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność ta nie ma żadnego związku z obrotem nieruchomościami. Obiekt ten został przez Pana kupiony i zamierza go Pan sprzedać jako osoba fizyczna. Zgodnie z wnioskiem będzie to druga tego typu transakcja dokonana przez Pana w bieżącym roku.

W uzupełnieniu poinformował Pan, iż przedmiotowy dom jednorodzinny został nabyty z zamiarem przekazania go małżonce, z czego również wynika fakt jej zameldowania. Powyższe działania związane były z planowanym przez Państwa przeprowadzeniem separacji oraz zamieszkaniem oddzielnie. Obecnie po dojściu do porozumienia, postanowili Państwo pozostać w związku i dalej razem mieszkać. W zdarzeniu przyszłym stanowi to dla Państwa przesłankę do rozważenia możliwości sprzedaży zakupionego domu. Wcześniejsza transakcja, o której wspomniał Pan we wniosku dotyczy sprzedaży mieszkania, z której pieniądze przeznaczone zostały na kupno domu, w którym obecnie mieszka Pan z żoną. Planowana separacja oraz przeprowadzka małżonki skłoniła Pana do kupna drugiego domu, o podobnym standardzie i metrażu, jak obecnie przez Państwa zamieszkiwany. Poinformował Pan również, iż po możliwym dokonaniu omawianej sprzedaży, nie planuje Pan, w najbliższej przyszłości przeprowadzania podobnych transakcji. Ponadto zauważył Pan, iż sprzeczność wynikająca z przedstawionego stanu faktycznego a zadanego pytania, uzasadnionego własną oceną prawną, co do zdarzenia przyszłego wynika z faktu, iż sprzedaży przedmiotowej nieruchomości planuje Pan dokonać jako osoba fizyczna, poza prowadzoną działalnością. W omawianej transakcji wystąpiłby Pan, zatem jako podatnik VAT, dokonujący sprzedaży poza prowadzoną działalnością.

W związku z powyższymzadano następujące pytanie:

Czy właściwe będzie zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług przy sprzedaży domu jednorodzinnego, przeznaczonego na cele mieszkaniowe.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż omawianego domu jednorodzinnego podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Transakcja ta spełnia wszelkie przesłanki zastosowania powyższego zwolnienia.

Po pierwsze nieruchomość przeznaczona jest wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Po drugie art. 2 pkt 12 ustawy zalicza do obiektów budownictwa mieszkaniowego budynki mieszkalne jednorodzinne.

Z kolei, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Wg Pana oceny, oznacza to zatem, między innymi wydanie związane z przeniesieniem własności. Na podstawie powyższych przepisów, dokonanie sprzedaży omawianej nieruchomości spełnia wszystkie wymogi niezbędne dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Przy czym, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych lub prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia "częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Jak wynika ze złożonego wniosku, okoliczności będące przyczyną transakcji sprzedaży, której zamierza Pan dokonać w najbliższej przyszłości, nie wskazują, iż transakcja miałaby być czyniona z zamiarem jej powtarzania. W zaistniałym stanie faktycznym planowana sprzedaż domu jednorodzinnego, stanowiącego majątek osobisty, nie mieści się w definicji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług - w tej transakcji nie będzie Pan występował jako podatnik podatku od towarów i usług wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Tym samym sprzedaż przedmiotowego domu jednorodzinnego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż wyłączenie spod działania ustawy przedmiotowej czynności sprzedaży budynku mieszkalnego skutkuje brakiem możliwości zastosowania powołanego przez Pana przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, regulującego zwolnienie od podatku dostawy obiektu budownictwa mieszkaniowego.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane przepisy należy uznać, iż zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług w stosunku do planowanej sprzedaży przedmiotowego budynku jednorodzinnego jest nieuzasadnione, ponieważ transakcja ta w obecnym stanie prawnym nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem - nie będzie Pan występował w niej jako podatnik podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl