IBPP2/443-16/10/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-16/10/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2010 r. (data wpływu 8 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 25 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przy sprzedaży nieruchomości na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przy sprzedaży nieruchomości na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 25 marca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 marca 2010 r. znak: IBPP2/443-16/10/JJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

XXX jako przedsiębiorstwo państwowe zostało wniesione w dniu 30 kwietnia 2009 r. jako aport Skarbu Państwa do spółki pod firmą: XXX Spółka z o.o. w trybie art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. 171/02/1397 z późn. zm.) Spółka przejęła wszelkie prawa i obowiązki wniesionego aportem przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca planuje w I kwartale 2010 r. dokonać sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkami i budowlami, które były wniesione aportem.

Przedsiębiorstwo, jak i Spółka, nie poniosła nakładów inwestycyjnych, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej nieruchomości.

Nieruchomości wniesione aportem zostały wybudowane przez przedsiębiorstwo w latach 60-tych. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w całości opodatkowaną podatkiem VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż w stosunku do nabytych budynków i budowli wniesionych aportem nie przysługiwało Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynki i budowle są trwale z gruntem związane. Teren zajezdni wynosi 63 269m2 składający się z 38 działek, na których posadowione są budynki lub budowle.

Budowle dotyczą zasilania ujęć wodnych, kanalizacje wód opadowych z oczyszczalnią, sieć słupów oświetleniowych. Działki są o różnych wielkościach. Na działce nr 1050/2 o pow. 3,5546 jest budynek z halą napraw. Pozostałe działki są o pow. od 0,0024 do 0,3224 ha.

Przedmiotowe budynki i budowle nie były oddane do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu po ich wybudowaniu.

Obiekty budowane były na własne potrzeby i po oddaniu do użytku wprowadzone zostały do ewidencji środków trwałych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może zastosować przy sprzedaży nieruchomości zwolnienie z podatku VAT na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości powinna być zwolniona z VAT zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10a, który mówi że zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

c.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Za szczególny rodzaj budynku uważa się wiatę, która stanowi pomieszczenie naziemne, nie obudowane ścianami ze wszystkich stron lub nawet w ogóle ścian pozbawione. Obiekty inżynierii lądowej i wodnej są to wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj. drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne itp.

W myśl art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o budowli należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego przedsiębiorstwo państwowe zostało wniesione w dniu 30 kwietnia 2009 r. jako aport Skarbu Państwa do Spółki (Wnioskodawcy) w trybie art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. 171/02/1397 z późn. zm.) Spółka przejęła wszelkie prawa i obowiązki wniesionego aportem przedsiębiorstwa. Wnioskodawca planuje w I kwartale 2010 r. dokonać sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkami i budowlami, które były wniesione aportem. Przedsiębiorstwo, jak i Spółka, nie poniosła nakładów inwestycyjnych, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej nieruchomości. Nieruchomości wniesione aportem zostały wybudowane przez przedsiębiorstwo w latach 60-tych. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w całości opodatkowaną podatkiem VAT. W stosunku do nabytych budynków i budowli wniesionych aportem nie przysługiwało Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynki i budowle są trwale z gruntem związane. Teren zajezdni wynosi 63 269m2 składający się z 38 działek, na których posadowione są budynki lub budowle. Budowle dotyczą zasilania ujęć wodnych, kanalizacje wód opadowych z oczyszczalnią, sieć słupów oświetleniowych. Działki są o różnych wielkościach. Na działce nr 1050/2 o pow. 3,5546 jest budynek z halą napraw. Pozostałe działki są o pow. od 0,0024 do 0,3224 ha. Przedmiotowe budynki i budowle nie były oddane do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu po ich wybudowaniu. Obiekty budowane były na własne potrzeby i po oddaniu do użytku wprowadzone zostały do ewidencji środków trwałych.

W kontekście powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie można mówić o pierwszym zasiedleniu gdyż, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, ww. budynki i budowle nie zostały oddane do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

W konsekwencji nie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Dostawa przedmiotowych budynków będzie mogła natomiast skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. W stosunku do nabytych budynków i budowli wniesionych aportem, jak wskazał Wnioskodawca, nie przysługiwało Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz Wnioskodawca nie poniósł nakładów inwestycyjnych, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej nieruchomości.

W przedmiotowej sprawie przedmiotem dostawy będzie również prawo wieczystego użytkowania gruntu na którym posadowione są budynki lub budowle. Budowle dotyczą zasilania ujęć wodnych, kanalizacje wód opadowych z oczyszczalnią, sieć słupów oświetleniowych. Na działce nr 1050/2 o pow. 3,5546 jest budynek z halą napraw.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przepisu ust. 5 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli - art. 29 ust. 5a ustawy.

Natomiast, na mocy § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Reasumując, w świetle opisanego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym posadowione są przedmiotowe budynki i budowle, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie cyt. § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga fakt, iż powyższej interpretacji prawa podatkowego udzielono przy założeniu, iż wszystkie działki objęte prawem użytkowania wieczystego gruntu, mające być przedmiotem sprzedaży, są zabudowane budynkami i budowlami. Wnioskodawca bowiem w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia zdarzenia przyszłego na pytanie: "czy wszystkie działki objęte prawem użytkowania wieczystego gruntu, mające być przedmiotem sprzedaży, są zabudowane budynkami i budowlami" odpowiedział, iż "Teren zajezdni wynosi 63 2699 m2 składający się z 38 działek, na których posadowione są budynki i budowle".

Końcowo zaznaczenia wymaga fakt, iż niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności jeżeli którakolwiek z działek objęta prawem użytkowania wieczystego gruntu, mająca być przedmiotem sprzedaży, nie jest zabudowana budynkami, budowlami lub też jeśli ww. budynki i budowle zostały oddane do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu) lub stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl