IBPP2/443-151/08/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-151/08/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko firmy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2008 r. (data wpływu 20 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2008 r. (data wpływu 23 kwietnia 2008 r.), oraz pismem z dnia 27 maja 2008 r. (data wpływu 4 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnej.

W dniu 23 kwietnia 2008 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku oraz w dniu 4 czerwca 2008 r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku, będące odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu z dnia 16 maja 2008 r. znak: IBPP2/443-151/08/UH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem zapytania jest rozstrzygnięcie kwestii dotyczących otrzymywania premii pieniężnych (bonusów) po osiągnięciu określonej w umowie handlowej wielkości zakupów towarów handlowych.

Wnioskodawca otrzymuje premie pieniężne (bonusy) w związku ze zwiększonymi zakupami towarów handlowych od kontrahentów zarówno mających siedzibę na terenie kraju jak i poza nim.

Otrzymane premie pieniężne (bonusy) są udzielane najczęściej w okresach rocznych w ramach realizowanych przez Wnioskodawcę transakcji zakupu i nie wpływają na ceny zakupu oraz osiągniętą przez Wnioskodawcę marżę, dotyczą wszystkich dostaw w określonym czasie, nie zobowiązują Wnioskodawcy do dokonywania zakupów wyłącznie u jednego sprzedawcy.

Oprócz premii za przekroczenie progu obrotów, kontrahenci przyznają Wnioskodawcy także dodatkowe bonusy na realizacje określonych celów np. promowanie marki w sieci Sprzedaży należącej do Wnioskodawcy, organizowanie akcji promocyjnych i na tego typu premie wystawiane są faktury VAT.

Do końca 2007 r. mając podpisane umowy handlowe, opierając się na wykładni Ministerstwa Finansów oraz mając na uwadze indywidualną interpretację wydaną przez MUS (PP -l/443/31/2004), po otrzymaniu od kontrahenta informacji o wysokości przyznanej premii (w przypadku kontrahentów zagranicznych była to nota uznaniowa) Wnioskodawca wystawiał fakturę VAT.

Za rok 2008 krajowi kontrahenci powołując się na zmianę artykułu 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT twierdzą, opierając na wyrokach NSA (III SA/Wa4080/06), że bonusy są obojętne z punktu widzenia VAT i faktu ich przyznania nie powinno się dokumentować fakturami VAT, tylko notami księgowymi.

Powołują się przy tym na unormowania VI Dyrektywy VAT (art. 6) gdzie"świadczenie usług " oznacza każdą transakcję niestanowiącą dostawy towarów - dostawa towaru nie może stanowić jednocześnie świadczenia usługi, gdyż wtedy opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej ilości towaru, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności.

W uzupełnieniu wniosku, z dnia 26 maja 2008 r. stwierdzono, iż Kupującemu po zakończeniu roku kalendarzowego w zależności od uzyskanego wyniku w zakupie towarów Sprzedającego przysługuje premia pieniężna.

Premia przysługuje procentowo od przekroczenia limitu uprawniającego do wypłaty premii.Wysokość premii zostanie określona na podstawie zestawienia sprzedaży towarów przez cały rok sporządzonego przez Sprzedającego.

Zapłata premii nastąpi na podstawie wystawionej przez Sprzedającego noty uznaniowej.Ponadto Wnioskodawca ponownie wskazał, iż przedmiotem zapytania jest rozstrzygnięcie kwestii dotyczących otrzymywania premii pieniężnej (bonusów) po osiągnięciu określonej w umowie handlowej wielkości zakupów towarów handlowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sposób dokonywania dokumentowania otrzymanej premii pieniężnej notą księgową jest prawidłowy, gdyż bonusy są obojętne z punktu widzenia VAT i faktu ich przyznania nie powinno się dokumentować fakturami VAT.

Przyznanie bonusu nie jest usługą.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznana premia nie jest zapłatą za świadczone usługi.W związku z tym powinna być dokumentowana notą księgową przez stronę, która ją przyznaje.

Cyt: "My przychylamy się do stanowiska naszych kontrahentów, tym bardziej iż nieosiągnięcie określonego w pułapie, progu obrotów nie jest obwarowane żadnymi sankcjami i uważamy iż przyznana premia nie jest zapłatą za świadczone usługi.

W związku z tym nie powinna być dokumentowana fakturą vat, a notą księgową przez stronę która taką premie przyznaje."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powołanego przepisu wynika, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania motywacyjne, (zachęcające do dalszej współpracy), w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawcy przysługuje premia pieniężna po osiągnięciu określonego w umowie handlowej poziomu zakupów towarów handlowych w rozliczeniu rocznym.

Ww. premie przyznawane są w związku ze zwiększonymi zakupami towarów handlowych od kontrahentów zarówno mających siedzibę na terenie kraju jak i poza nim.

Premie pieniężne nie wpływają na ceny zakupów oraz osiągniętą przez Wnioskodawcę marżę.

Oprócz premii za przekroczenie poziomu zakupów kontrahenci przyznają Wnioskodawcy także dodatkowe bonusy na realizację określonych celów jak promowanie marki w sieci sprzedaży, organizowanie akcji promocyjnych. Na tego typu premie Wnioskodawca wystawia faktury VAT.

Stwierdzić zatem należy, iż w przedmiotowej sprawie premia pieniężna jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kontrahenta. Wypłacanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się kontrahenta wobec dostawcy towaru. Zachowanie to zaś należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego towar. Jako zapłatę za wykonaną usługę Wnioskodawca otrzymuje premię pieniężną.

Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W świetle powyższego, zachowanie Wnioskodawcy polegające na zrealizowaniu określonego poziomu zakupów zarówno w stosunku do kontrahentów mających siedzibę na terenie kraju jak i poza nim, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Usługa ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.

W myśl art. 41 ust. 13 ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zatem nabywca towarów (Wnioskodawca) jest obowiązany z tytułu świadczonej usługi, za którą otrzymuje wynagrodzenie (w postaci premii pieniężnej) do wystawienia faktury VAT, stwierdzającej dokonanie sprzedaży, zgodnie z art. 106 ustawy o VAT.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W sytuacji otrzymania premii pieniężnej od kontrahentów posiadających siedzibę poza terytorium kraju należy mieć na uwadze przepisy § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiona w terminie, w którym podatnik zobowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Zgodnie z ust. 2 ww. przepisu, w przypadku gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony.

W przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez NBP bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego (ust. 3 ww. przepisu § 37).

W związku z powyższym otrzymanie premii pieniężnej winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - Wnioskodawcę - faktury VAT na rzecz nabywcy usługi - tj. kontrahentów mających siedzibę na terenie kraju jak i poza nim - wypłacających premie pieniężne.

Odnosząc się do argumentu Wnioskodawcy, iż dostawa towaru nie może stanowić jednocześnie świadczenia usługi, gdyż będzie prowadziło to do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, zauważyć należy, że w rzeczywistości w opisie zdarzenia przyszłego występują dwie transakcje: dostawa towarów oraz świadczenie usług.

Na rzecz takiego wniosku przemawia w szczególności okoliczność, że wypłata premii nie jest związana z konkretną dostawą towarów. Poza tym czynności te są odrębnie wynagradzane (z tytułu dostaw towarów wynagrodzenie płacone jest przez nabywcę, natomiast w przypadku premii wynagrodzenie płacone jest przez dostawcę towarów.).

Reasumując: Otrzymane przez Wnioskodawcę premie pieniężne (bonusy) z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów w określonym czasie, stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych, które winno zostać udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez Wnioskodawcę.

Ponadto zauważa się, iż powołany wyrok NSA (III SA/Wa4080/06) stanowi rozstrzygnięcie w konkretnej, indywidualnej sprawie podatnika, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl